Skrivet av during:
Förlåt, men jag kopplar inte, man kan inte använda statistiken som visar ett skattetryck för Sveriges privatpersoner för att det är inte applicerbart till enskilda individer? Kanske missat något i de tidigare inläggen jag kopplar inte hur det enda kan vara ogiltigt och andra är giltiga, och upprepar uppmaningen att granska hur informationen tagit fram.
Många verkar bara inte förstå skillnaden på ett statistiskt snittvärde och vad som gäller för en specifik person. När jag var tonåring hände den stora branden i Backa där en massa ungdomar dog, flera i min bekantskapskrets menade då att vi borde vara odödliga typ för statistiskt sett så har vi gått förbi de förväntade dödsfallen i regionen för åldersgruppen. Men så funkar det ju inte. På samma sätt kan man inte säga att en IT-anställd betalar X i skatt för det varierar rejält. Däremot kan man säga att en IT-anställd i genomsnitt betalar X i skatt om man har tillgång till sån statistik. Men det är förstås inte lika slagkraftigt.
Citat:
Givetvis är det spekulationer, och skulle inte kalla personerna för giriga direkt, men att departement vill ha större budgeter ser jag inte som konstigt, tror det är få delar av Staten som tackar nej till mer pengar, och ser saker som "här kan det hämtas pengar" eller "va gör de så blir det mindre pengar till X", för det är ju ändå en lite märklig och riktad funktion de beskattar.
Jo men då förstår man ju inte hur det fungerar. Budgeterade intäkter går till staten och budgeterade utgifter betalas av staten när det gäller olika departement och liknande. Höjs skatten på exempelvis sjöfart så betyder inte det att sjöfartsverket får mer pengar utan staten bestämmer ju vad de ska göra med de "extra" pengarna i sin budget. Sen finns det förstås undantag där pengarna är öronmärkta för något specifikt syfte, men även då är ju inte förhållandet direkt liksom. Trängselskatten här i Göteborg ska finansiera ett stort infrastrukturprojekt exempelvis men om trängselskatten inte drar in så mycket pengar som väntat så betyder inte det att infrastrukturprojektet får mindre pengar liksom eller tvärtom. Däremot kan de ju besluta att öka trängselskatten, eller minska scope på projektet, i nästa budget för att täcka upp de lägre intäkterna men de kan lika gärna välja att dra ner på något helt annat som vikarier i förskolan eller vad som helst i budgeten.
Citat:
Intressant vinkel, tidigare var det ingen hemlighet med momsen, men om folk skulle påminnas om den mer löpande skulle ilskan mot staten och skatter....
Det är förstås bara en spekulering, men jag kan inte se att något annat gynnas av att priser visas exklusive moms.
Citat:
Fast momsen är verkligen inte en kostnad, den redovisas enbart i balansräkningen, inte i resultaträkningen.
Ett vanligt företag med anställda, inköp för 100 000 kr +25 000kr i moms är en kostnad med 100 000 kr, momsen går aldrig in i resultatet.
Självklart. Men om företaget inte tar in 25000 i moms så kan de inte dra av momsen så då blir det en utgift.
Men det var som sagt bara ett exempel. Vi kan lika gärna titta på själva stolen i exemplet. Företaget anställer dig och behöver köpa en stol, är det en del av din ersättning? En stol är ju ett arbetsredskap så det är ju inte så konstigt att det inte är så förstås, men säg företagets julfest, kaffebudget eller liknande. Anser du att det ska räknas in i din ersättning? Det är ju en av många kostnader som kommer av att ha en anställd precis som arbetsgivaravgiften. Sen är arbetsgivaravgiften direkt relaterad till lön vilket inte en stol eller en julfest är förstås, men likväl är det ju en utgift för företaget snarare än för individen.
Citat:
Ge någon en lön på 100 000kr är det 31 420 kr i avgift företaget betalar som går direkt mot resultatet direkt, totalt 31 420 kr.
Jo men det påverkar inte din lön direkt. Indirekt finns det kanske mindre utrymme för löneökningar eller liknande på grund av arbetsgivaravgiften, men det är ju en budgetfråga för företaget hur de väljer att fördela inkomster och utgifter liksom.
Citat:
Finns det specifika företagsklasser eller inköp där detta kanske inte stämmer, JA, men det finns alltid undantag och special fall
Ja men varför ska jag bry mig om företagets fördelning av intäkter och utgifter? De anställer mig för att de räknar med att jag kommer att dra in mer pengar än vad min anställning kostar, vi kommer överens om en lön och den lönen får jag och betalar skatt på. Alla övriga kostnader som en anställning innebär är inte mitt problem, oavsett om det handlar om arbetsgivaravgifter eller kontorsmateriel, och framför allt är det inte jag som betalar dem hur man än vänder och vrider på dem.
Citat:
Andra kostnader som ska räknas med är de som uppstår för företaget i genererar en skatteintäkt för staten som i andra fall skulle betalas direkt av den anställde. T.ex. är Löneskatt på pensionskostnader för anställda vara ett exempel, företaget betalar in till Almega eller dyl, och betalar en skatt på summan av dessa avgifter för att alternativet är att detta betalas direkt till den anställde, med vanligt skatteavdrag och den anställde får välja fritt själv att sätta av till pension eller göra något annat för pengarna.
Nu börjar vi trilla in på mer komplexa saker dock. Pensionsavsättningar utöver den allmänna pensionen regleras i kollektivavtal mellan ditt företags representanter och din fackförenings representanter. Och beskattningen är också komplicerad med avdrag för pension och förstås skatt på den sen när man tar ut pengarna. Det räknas ibland med i ens ersättning och ibland inte, men det ligger ju utanför arbetsgivaravgifterna. Å andra sidan är det ju också en kostnad för att ha en anställd precis som avgifterna eller kontorsmateriel.
Citat:
Och jag tror, men jag vet inte, att de flesta analyser tar hänsyn för detta.
Jo kanske, men det gör ju analysen väldigt komplicerad och möjliggör ju att vinkla den väldigt mycket åt ena eller andra hållet beroende på hur man räknar. Inkomstskatt är förhållandevis enkelt, och moms är ju väldigt enkelt att räkna är för en individ, men väldigt svårt att dra några generella slutsatser av.
Någon kanske lägger väldigt mycket pengar på hushållsnära tjänster exempelvis, som man betalar moms på men man får också tillbaka bra mycket mer än momsen i avdrag. Räknas det med i analysen? Inte så sannolikt i Timbros analys i alla fall. Eller en genomsnittlig IT-arbetare kanske har ganska höga bostadslån och får därmed ganska mycket i ränteavdrag, alltså pengar tillbaka på skatten för att man har köpt en dyr bostad, är det medräknat? IT-anställda är i relativt stor utsträckning egenföretagare som kan fördela intäkter ganska fritt mellan lön och kapitalinkomster, räknas de lägre skatterna för dessa inkomster med?