Skatt på 54% på slutlön??

Permalänk
Medlem

Skatt på 54% på slutlön??

Har nyligen bytt jobb och får i december slutlön från min fd arbetsgivare. Slutlönen består av sparade semesterdagar och 80 timmar komptid.
Skatten på denna slutlön är på 54% vilket jag tycker låter helt j*vla orimligt. På lönespecen benämns skatten som Engångsskatt och verkar vara en skatt som beskattas på exempelvis bonusar och slutlöner. Tycker dock det är underligt att sparad semester och komptid ska beskattas så högt, detta är på inget sätt en bonus eller "extra" pengar utöver min vanliga lön. Stämmer det att skattesatsen på den här typen av utbetalningar är högre än ordinarie lön, eller är detta bara ett sätt att safe:a upp att jag inte ska få restskatt vilket borde innebära att jag kommer få tillbaka det på skatten (som överstiger den vanliga kommunala skatten och ) vid nästa års deklaration?

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk
Medlem

Om skatten är för hög så kommer du att få tillbaka överskjutande belopp när slutlig skatt fastställs, alternativt att det räknas av mot annan skatt du ska betala.

Nu vet jag inte vad de har gjort, men om systemet bara räknar skatt på månadslön så kan de bli så här. Skattesatserna baseras på årsinkomsten, men om man tittar i skattetabellerna så är de efter månadslön. Jämkar man då inte för att det är en engångsutbetalning så blir skattesatsen som om man tjänat samma belopp varje månad i ett år, vilket kan ge alldeles för hög preliminärskatt.

Permalänk
Medlem

Vad har du i lön?

Visa signatur

FormD T1 || i9 10850K || MSI MEG Z490i UNIFY || Nvidia RTX3080FE || 32GB G.SKILL Trident Z Neo 3600MHz CL16 || WD SN550 1TB && Kingston Fury Renegade 2TB|| Corsair SF750 Platinum
Dell S2721DGFA|HP Omen 34C
BenQ W1300 | Yamaha RX-A830 | Playstation 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red Beaver:

Har nyligen bytt jobb och får i december slutlön från min fd arbetsgivare. Slutlönen består av sparade semesterdagar och 80 timmar komptid.
Skatten på denna slutlön är på 54% vilket jag tycker låter helt j*vla orimligt. På lönespecen benämns skatten som Engångsskatt och verkar vara en skatt som beskattas på exempelvis bonusar och slutlöner. Tycker dock det är underligt att sparad semester och komptid ska beskattas så högt, detta är på inget sätt en bonus eller "extra" pengar utöver min vanliga lön. Stämmer det att skattesatsen på den här typen av utbetalningar är högre än ordinarie lön, eller är detta bara ett sätt att safe:a upp att jag inte ska få restskatt vilket borde innebära att jag kommer få tillbaka det på skatten (som överstiger den vanliga kommunala skatten och ) vid nästa års deklaration?

Svårt att säga utan att veta din årsinkomst.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red Beaver:

Har nyligen bytt jobb och får i december slutlön från min fd arbetsgivare. Slutlönen består av sparade semesterdagar och 80 timmar komptid.
Skatten på denna slutlön är på 54% vilket jag tycker låter helt j*vla orimligt. På lönespecen benämns skatten som Engångsskatt och verkar vara en skatt som beskattas på exempelvis bonusar och slutlöner. Tycker dock det är underligt att sparad semester och komptid ska beskattas så högt, detta är på inget sätt en bonus eller "extra" pengar utöver min vanliga lön. Stämmer det att skattesatsen på den här typen av utbetalningar är högre än ordinarie lön, eller är detta bara ett sätt att safe:a upp att jag inte ska få restskatt vilket borde innebära att jag kommer få tillbaka det på skatten (som överstiger den vanliga kommunala skatten och ) vid nästa års deklaration?

Man skattar på årsinkomsten. Du ska bara vara glad att dom gör så. Tänk om dom lagt sig på skattetabell och du får restskatt på x antal tusen. Hur road hade du varit då?

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Om skatten är för hög så kommer du att få tillbaka överskjutande belopp när slutlig skatt fastställs, alternativt att det räknas av mot annan skatt du ska betala.

Nu vet jag inte vad de har gjort, men om systemet bara räknar skatt på månadslön så kan de bli så här. Skattesatserna baseras på årsinkomsten, men om man tittar i skattetabellerna så är de efter månadslön. Jämkar man då inte för att det är en engångsutbetalning så blir skattesatsen som om man tjänat samma belopp varje månad i ett år, vilket kan ge alldeles för hög preliminärskatt.

Jo förstår att jag kommer få tillbaka om jag betalar för mycket. Det jag är nyfiken på är om skattesatsen är högre på slutlön (verkar konstigt) men jag tolkar ditt svar som att det inte är det?

Skrivet av ChipZ:

Vad har du i lön?

Slutlönen var på runt 33k mer än vad min vanliga lön hos den arbetsgivaren var. Men absolut inte tillräckligt hög för att skatta bort mer än hälften.

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tarasus:

Man skattar på årsinkomsten. Du ska bara vara glad att dom gör så. Tänk om dom lagt sig på skattetabell och du får restskatt på x antal tusen. Hur road hade du varit då?

Ställde just den frågan i första inlägget.

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk
Medlem

Du får ju ut sparad semester och komptid som en utbetalad engångssumma så det är helt rimligt att du får engångsskatt på detta, vilket är vanligt vid slutlön.

Vid deklarationen kommer du få tillbaka det på skatten om du har skattat rätt i övrigt.

Permalänk
Medlem

Vad är din grundlön?

Visa signatur

Citera så svarar jag!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red Beaver:

Jo förstår att jag kommer få tillbaka om jag betalar för mycket. Det jag är nyfiken på är om skattesatsen är högre på slutlön (verkar konstigt) men jag tolkar ditt svar som att det inte är det?

Slutlönen var på runt 33k mer än vad min vanliga lön hos den arbetsgivaren var. Men absolut inte tillräckligt hög för att skatta bort mer än hälften.

Ja, ligger du under den statliga skattegränsen så får du tillbaka vid deklarationen.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Red Beaver:

Har nyligen bytt jobb och får i december slutlön från min fd arbetsgivare. Slutlönen består av sparade semesterdagar och 80 timmar komptid.
Skatten på denna slutlön är på 54% vilket jag tycker låter helt j*vla orimligt. På lönespecen benämns skatten som Engångsskatt och verkar vara en skatt som beskattas på exempelvis bonusar och slutlöner. Tycker dock det är underligt att sparad semester och komptid ska beskattas så högt, detta är på inget sätt en bonus eller "extra" pengar utöver min vanliga lön. Stämmer det att skattesatsen på den här typen av utbetalningar är högre än ordinarie lön, eller är detta bara ett sätt att safe:a upp att jag inte ska få restskatt vilket borde innebära att jag kommer få tillbaka det på skatten (som överstiger den vanliga kommunala skatten och ) vid nästa års deklaration?

Det räknas som engångsbelopp och då sticker skatten iväg, se länken för hur mycket du ska betala i skatt.
https://www.skatteverket.se/privat/skatter/arbeteochinkomst/s...

54% skatt betyder att du tjänar mellan 523 201 – 640 800 kr. En lösning som kan gå att lösa om du är snabb är att du löneväxlar beloppet så det istället går in på ditt pensionssparande. Vid detta förfarande så slipper du skatten helt och får dessutom 6% extra. Det negativa är då att du låser pengarna fram till din pension och även att du helt enkelt blir utan en lön. Har du sen inte förskottslön på nya jobbet så kanske det inte är lika kul. Det går givetvis att löneväxla hur stor eller liten summa som helst då du tjänar tillräckligt mycket för att ha den förmånen.

Ifall du vill göra det bör du rusa in till lönekontoret och få det gjort direkt då lönerna ska finnas på ditt konto senast den 23/12.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

arbetsgivare gör enkelt för sig.
Skriver extra mycket skatt, så får skatteverket reglera detta vid en återbäring.

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red Beaver:

Jo förstår att jag kommer få tillbaka om jag betalar för mycket. Det jag är nyfiken på är om skattesatsen är högre på slutlön (verkar konstigt) men jag tolkar ditt svar som att det inte är det?

Slutlönen var på runt 33k mer än vad min vanliga lön hos den arbetsgivaren var. Men absolut inte tillräckligt hög för att skatta bort mer än hälften.

Runt 33k MER, men absolut inte tillräckligt hög för att skatta bort mer än hälften?

Statlig inkomstskatt är det på allt du tjänar över 509300:-/år.
509300:- / 12 månaden = 42442:- (avrundat uppåt).
Får man ut 33k mer än vanliga lönen så vågar jag påstå att man utan problem kommer upp över 42442:-

Men har du en årsinkomst under 509300:- så får du tillbaka allt som skattades extra. Ligger du strax över det kan du få tillbaka en del.

Mer info finns hos Skatteverket:

https://www.skatteverket.se/privat/etjansterochblanketter/sva...

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

arbetsgivare gör enkelt för sig.
Skriver extra mycket skatt, så får skatteverket reglera detta vid en återbäring.

Nej, så funkar det inte riktigt. Har man tabellskatt utgår man ifrån tabellen. Och varför skulle det vara lättare för arbetsgivaren? Det är ändå DU som är ansvarig för att din skatt betalas in korrekt i slutändan (deklaration).

Som exempel ur skattetabell 35 med kolumn 1 (det finns 5 kolumner):

Lön 21401 - 21600 Skatt 4997
Lön 59601 - 59800 Skatt 21367

Förtydligande om skattetabeller
Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem

Skattesatsen är i svepande drag baserad beroende på hur mycket du har i lön, inte vilken typ av lön det är.

Om du däremot har oregelbunden lön med olika mycket någon/några månader (vilket det blir i detta fallet), drar man skatten varje månad som om man varje månad tjänat så mycket. Det vill säga om du tjänar lite någon månad dras mindre skatt den månaden, men tjänar du mycket någon månad dras mer skatt den månaden.

Du betalar alltså mycket skatt på just denna lönen då man förutsätter rent lönemässigt att du tjänar såhär mycket varje månad. Detta jämnas dock ut när du deklarerat och får tillbaka det du skattat för mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tarasus:

Nej, så funkar det inte riktigt. Har man tabellskatt utgår man ifrån tabellen. Och varför skulle det vara lättare för arbetsgivaren? Det är ändå DU som är ansvarig för att din skatt betalas in korrekt i slutändan (deklaration).

Njaä. Enligt lag är det i sverige arbetsgivaren som ser till att betala in löneskatt, till skillnad från usa där löntagaren själv ser till att skatten blir betald.

Deklarationen är mer till för att ändra löntagarens giltiga skattesumma beroende på övriga händelser i dennes liv, så som vinst från kapital, försäljning av bostad etc

Permalänk
Medlem

Arbetsgivaren har dragit skatt som om det vore ett engångsbelopp (vilket det iofs är).
Det gör de oftast för då blir det fel åt rätt håll, dvs du får vanligen tillbaka på skatten nästa år.

De hade kunnat följa din normala skattesats, men det är ganska ofta de har gjort fel då (eftersom att de inte kan kolla upp alla faktorer så enkelt). Så detta förfarande är nog att föredra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

arbetsgivare gör enkelt för sig.
Skriver extra mycket skatt, så får skatteverket reglera detta vid en återbäring.

Det är inte så det fungerar.

En slutlön, precis som @Stefflo skriver ovan beskattas utifrån skatteverkets lista på engångsbelopp. Slutlön är ej uttagen semesterdag(ar), ej uttagen komptid med mera.

Det skattas utifrån vad du uppskattas tjäna under året hos arbetsgivaren. Så om din totala inkomst hos arbetsgivaren är över 523 200 kr under året kommer beloppet på engångsskatten att var 54%. Med inkomst räknas utöver lön även övertid som betalats ut i pengar, semesterdagstillägg (eller semesterersättning om man får det i en klump) traktamenten (skattepliktiga delen), kilometerersättning (den skattepliktiga delen), med mera.

Visa signatur

CPU: AMD R7 5800x | RAM: Corsair Vengeance lpx 3200 Mhz 32 GB DDR4 | Moderkort: Asus ROG strix B550 F Gaming | GPU: Gainward GeForce GTX 1080 Phoenix GLH edition | PSU: Corsair RM750X | Kylare: Noctua NH-u14s | Fläktar: Corsair ML120 PRO, 120mm | Chassi: Fractal design Define S | OS: Windows 10 | SSD: Samsung 860 EVO 500 GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jeebentoft:

Skattesatsen är i svepande drag baserad beroende på hur mycket du har i lön, inte vilken typ av lön det är.

Om du däremot har oregelbunden lön med olika mycket någon/några månader (vilket det blir i detta fallet), drar man skatten varje månad som om man varje månad tjänat så mycket. Det vill säga om du tjänar lite någon månad dras mindre skatt den månaden, men tjänar du mycket någon månad dras mer skatt den månaden.

Du betalar alltså mycket skatt på just denna lönen då man förutsätter rent lönemässigt att du tjänar såhär mycket varje månad. Detta jämnas dock ut när du deklarerat och får tillbaka det du skattat för mycket.

För just engångsbelopp som detta är så använder gör man ett speciellt skatteavdrag, se Stefflo's länk här uppe.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Ja, ligger du under den statliga skattegränsen så får du tillbaka vid deklarationen.

Jo jag betalar statlig skatt, men statlig + kommunal skatt blir ju absolut inte 54% av den totala summan varje månad.

Skrivet av Stefflo:

Det räknas som engångsbelopp och då sticker skatten iväg, se länken för hur mycket du ska betala i skatt.
https://www.skatteverket.se/privat/skatter/arbeteochinkomst/s...

54% skatt betyder att du tjänar mellan 523 201 – 640 800 kr. En lösning som kan gå att lösa om du är snabb är att du löneväxlar beloppet så det istället går in på ditt pensionssparande. Vid detta förfarande så slipper du skatten helt och får dessutom 6% extra. Det negativa är då att du låser pengarna fram till din pension och även att du helt enkelt blir utan en lön. Har du sen inte förskottslön på nya jobbet så kanske det inte är lika kul. Det går givetvis att löneväxla hur stor eller liten summa som helst då du tjänar tillräckligt mycket för att ha den förmånen.

Ifall du vill göra det bör du rusa in till lönekontoret och få det gjort direkt då lönerna ska finnas på ditt konto senast den 23/12.

Ja det stämmer att jag gjorde det på förra arbetsgivaren. har också sett den tabellen, men menar du att att skattesatsen på 54% stämmer? Är många olika bud i denna tråden.

Skrivet av Tarasus:

Runt 33k MER, men absolut inte tillräckligt hög för att skatta bort mer än hälften?

Ja precis. Jag betalar kommunal + statlig skatt, men det blir ju verkligen inte 54% i skatt på min månadslön i vanliga fall, och lär inte komma över gränsen för 54% trots denna slutlön heller.

Statlig inkomstskatt är det på allt du tjänar över 509300:-/år.
509300:- / 12 månaden = 42442:- (avrundat uppåt).
Får man ut 33k mer än vanliga lönen så vågar jag påstå att man utan problem kommer upp över 42442:-

Men har du en årsinkomst under 509300:- så får du tillbaka allt som skattades extra. Ligger du strax över det kan du få tillbaka en del.

Mer info finns hos Skatteverket:

https://www.skatteverket.se/privat/etjansterochblanketter/sva...

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av EnJoker:

För just engångsbelopp som detta är så använder gör man ett speciellt skatteavdrag, se Stefflo's länk här uppe.

Det egentligen hela min frågeställning handlar om är om detta engångsbelopp är slutgiltigt - alltså inga pengar tillbaka på deklarationen, eller om det justeras i efterhand vid deklarationen så om årslönen inte är tillräckligt hög för 54% skatt så betalas överskottet tillbaks?

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red Beaver:

Jo jag betalar statlig skatt, men statlig + kommunal skatt blir ju absolut inte 54% av den totala summan varje månad.

Det är pga att du har jobbskatteavdrag på första delen av lönen.
Säg att du har 33% kommunal skatt och 20% statlig skatt så är du ju bra nära 54% skatt.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red Beaver:

Det egentligen hela min frågeställning handlar om är om detta engångsbelopp är slutgiltigt - alltså inga pengar tillbaka på deklarationen, eller om det justeras i efterhand vid deklarationen så om årslönen inte är tillräckligt hög för 54% skatt så betalas överskottet tillbaks?

Det går omöjligt att svara på då du inte vill delge vilken årsinkomst du har.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem

Inget konstigt, det är där det ligger på högre nivåer. Förra året hade jag 61% på ett engångsbelopp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tarasus:

Nej, så funkar det inte riktigt. Har man tabellskatt utgår man ifrån tabellen. Och varför skulle det vara lättare för arbetsgivaren? Det är ändå DU som är ansvarig för att din skatt betalas in korrekt i slutändan (deklaration).

Som exempel ur skattetabell 35 med kolumn 1 (det finns 5 kolumner):

Lön 21401 - 21600 Skatt 4997
Lön 59601 - 59800 Skatt 21367

Ja, men detta blir de facto fel i slutändan, vilket var poängen i mitt inlägg ovan. Den egentliga lönen som skatten kommer att tas ut på blir 21600*11+59800=297400 och 297400/12=~24783 kr/mån

Ergo: 24601-24800 kolumn 1: 5841

4997*11+21367=76334
5841*12=70092

Vad som i rätt i frågeställarens fall, sett till slutlig skatt, är dock oklart eftersom man då behöver alla uppgifter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Det går omöjligt att svara på då du inte vill delge vilken årsinkomst du har.

Mellan 523 201–640 800 kr som nämns i några inlägg tidigare.

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red Beaver:

Har nyligen bytt jobb och får i december slutlön från min fd arbetsgivare. Slutlönen består av sparade semesterdagar och 80 timmar komptid.
Skatten på denna slutlön är på 54% vilket jag tycker låter helt j*vla orimligt. På lönespecen benämns skatten som Engångsskatt och verkar vara en skatt som beskattas på exempelvis bonusar och slutlöner. Tycker dock det är underligt att sparad semester och komptid ska beskattas så högt, detta är på inget sätt en bonus eller "extra" pengar utöver min vanliga lön. Stämmer det att skattesatsen på den här typen av utbetalningar är högre än ordinarie lön, eller är detta bara ett sätt att safe:a upp att jag inte ska få restskatt vilket borde innebära att jag kommer få tillbaka det på skatten (som överstiger den vanliga kommunala skatten och ) vid nästa års deklaration?

Ta det lugnt, jag brukar slå i taket på 56%. Tänk på det vid nästa val.

Visa signatur

Ny Data NZXT H440--I7 6700K/Kraken x61--Asus Hero Viii--Suprim X 3080--Corsair 2x8Gb--EVGA 1300W 80+gold--Samsung 980 Pro--Asus 27" G-synch
Data 2 MBP13"-15 TBD27" Data 3 HP Z-Book Server HP Micro 8 FreeNAS-11.3

Permalänk
Medlem

Du får en total högre årsinkomst vilket gör att din procentuella skatt ökar.

Det gör att dina vanliga inbetalningar under året varit för små. Engångsskatten ska även täcka upp det bortfallet så att man inte får restskatt.

Jag gjorde en snabb koll i tabell 32, skillnaden mellan 50 och 53k i skatt om jag inte räknade fel på mobilen är 1,3%.

600k * 1,3% = 7800kr.

33k gånger skatten (31,3%) =10,3k
Så totalt ska du in med ungefär 18k i skatt, vilket blir typ 54%.

Edit: oklart vad du har i lön och det blev ju inte exakt 3k/mån. Men kolla i skattetabellen för vad skillnaden blir mellan den lön du har nu, och den lön du skulle haft om du smetar ut 33k på 12 månader så kommer du tyvärr se att sanningen förmodligen inte hamnar långt från 54%....

Fin sjukvård får vi iaf för pengarna.... eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av EnJoker:

För just engångsbelopp som detta är så använder gör man ett speciellt skatteavdrag, se Stefflo's länk här uppe.

Ja, fast det är samma sak i slutändan. Engångsbeloppet utgör också beskattningsbar årsinkomst precis som lönen.
Hade han haft samma lön varje månad som detta engångsbeloppet hade skatten också varit samma som detta engångsbeloppet.

Permalänk
Medlem

Nu har de ändå slopat värnskatten så det kunde varit värre. Min erfarenhet är dessutom att det är bättre att arbetsgivaren drar för mycket skatt än för lite. Finns inget värre än att få kvarskatt i deklarationen. (Och det är fullt normalt med 54 eller 57% skatt på engångsutbetalnignar).

Du får trösta dig med att hög skatt är ett bevis på att du tjänar bra.