Permalänk
Medlem

Vad är läraren ute efter? JAVA

Vad tror ni läraren är ute efter med dessa frågor? Eftersom detta är en C-uppgift så känns det konstigt att svaret enbart ska vara '3'.
Kapitlet har handlat om objekt och en fråga var "vad är skillnaden mellan klass och objekt". Så jag tänker att jag kanske ska förklara vad som är objekt, klass och metod är i denna kod. Vad tror ni? tacksam för alla svar!

Frågorna är följande:

3. Undersök följande klass...

public class ClassC { private int count; public void init() { count = 1; } public void increment() { count = count + 1; } public int getCount() { return count; } } Vad blir utskriften när klassen MainClass nedan exekveras? public class MainClass { public static void main( String[] args) { ClassC theObject = new ClassC(); theObject.init(); theObject.increment(); theObject.increment(); System.out.println(theObject.getCount()); } }

[code][/code] infogat /mod
Permalänk
Medlem

Svaret är: 3
Om frågan är "vad blir utskriften?" är aldrig rätt svar att beskriva vad skillnaden mellan en klass och ett objekt är. Svara på frågorna som ställs och inte på frågor du hittar på själv. Om du vill skriva ett längre svar, berätta hur du kom fram till svaret, men blanda inte in något irrelevant.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Du ska läsa koden och svara på vad utskriften blir om man kör den. Självklart är tanken inte att du ska köra den och sen berätta vad svaret är.

Permalänk
Medlem

Som övriga redan skrivit, du ska svara på vad utskriften blir. I detta fallet blir det 3 som du själv redan skrivit i ditt inlägg. Vad klass och objekt är, är irrelevant då frågan enbart ber om vad utskriften blir.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | Nvidia Geforce RTX 4070 Ti 12gb | Corsair Vengeance DDR5 6000MHz RGB CL30 2x16GB | EVGA Supernova G2 750W | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming | Be Quiet! Dark Rock Pro 5
Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Det kan ju vara svårt för en nybörjare att läsa kod och veta vad den innebär utan att köra den.

Jag tror dock att läraren helst ser svar i form av att du argumenterar varför utskriften blir 3.
Vad händer i programmet som leder till det med alla steg inkluderade?

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av kwame:

Det kan ju vara svårt för en nybörjare att läsa kod och veta vad den innebär utan att köra den.

Poängen är väl att kontrollera någons förståelse. Fattar du vad som händer kan du komma fram till svaret, annars inte.

Permalänk
Medlem

För att förstå koden bättre är mitt råd att börja modifiera koden och se hur programmet uppför sig. Lösningen till din fråga "vad är skillnaden mellan klass och objekt" skulle jag hävda är mer av teoretisk karaktär. Om boken (eller läraren) gått igenom dessa koncept behövs faktiskt inte kod för att förstå dessa koncept. Mitt råd är att läsa igenom kapitlet en gång till och efter det börja modifiera din kod. Inlärningen blir mer interaktiv.

Försök t.ex ta bort(kommentera ut) en kod-rad, byt plats på kod-rader, lägga till kod-rader, ändra variabelnamn, ändra public till private osv(gör det i små etapper, dvs gör EN ändring åt gången). Du kommer att få lägga ner lite mer tid genom denna approach men garanterar dig att dessa kunskaper kommer vara mer långlivade i minnet.

Permalänk
Medlem

Ett tips, fråga läraren. Läraren svarar antagligen gärna på den frågan istället för att vi ska sitta och gissa över internet.

För övrigt ser koden kass ut. Init-funktionen gör saker som konstruktorn borde göra och formateringen är riktigt rörig och inkonsekvent.