Rösta fram 2020 års bästa spel

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Inte spelat något av dem....hade fått rösta senaste expansionen till Hearthstone men det går ju inte så stod mellan DOOM Eternal o Hades.
Eftersom ja gillar rougelike konceptet så fick det bli Hades.

Skrivet av clumsyandshy:

Det spel från listan jag gillar mest och lagt mest tid på är de finska trollkarlarna. Väldans svårt och oförlåtande helt utan några permanenta unlocks gör det dock svårt för mig att säga att det skulle vara årets spel.

Du menar upplåsningsbara grejer som i CoD?

Skrivet av Laggzor:

För mig blir valet självklart, Half life alyx är nog den mest unika spelupplevelsen jag någonsin haft, älskade det rakt igenom.

Finns ju ingen chans att det vinner någon slags omröstning dock eftersom så få fortfarande har chansen att spela det

det är inte alla spel man kommer på sig själv med att ligga o krypa på vardagsrumsgolvet för att man titta under en dörr skitfränt

Ser framför mig hur du kryper runt på golvet o pratar för dig själv: ”2 zombies o ett monster. Kastar in en granat o står beredd....” när sambon o hennes kompis kommer in i rummet o tittar på varandra 😁

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

Inte spelat något av dem....hade fått rösta senaste expansionen till Hearthstone men det går ju inte så stod mellan DOOM Eternal o Hades.
Eftersom ja gillar rougelike konceptet så fick det bli Hades.

Köpte nyligen Hades till Switch och att det har 93% på metacritic är helt sjukt för mig. Ett prisvärt spel, men att det skulle vara något exceptionellt är lång ifrån verkligheten. Jag har spelat Rogue legacy tidigare vilket kör samma koncept om än ett mycket simplare spel samt side-scrolling platform. Men det är inget annat än max ett 7/10 spel enligt min subjektiva åsikt. Däremot kan jag påstå att det är ett av om inte det mest prisvärda spel jag köpt till mitt Nintendo Switch. Det som också oroar mig lite är att det känns kort, trots att jag inte klarat det. Hur många bossar/nivåer är det, vad händer efter man klarat "main quests"? Jag har bara fått känslan av att det är kort då jag dödade hydran på mitt 4:e försök och har spelat runt 3 timmar.

Men i slutändan har jag markant roligare i Cyberpunk.

Jag vill ju poängtera att jag uppenbarligen inte tycker som andra och spelet förtjänar säkert sin 93% på metacritic. Men jag tycker inte det är något speciellt, annat än ett mycket prisvärt spel.

Skrivet av Imaculent:

Om Cyberpunk 2077 vinner tar jag bort mitt konto på SweClockers...

Har du ens spelat det?

Skrivet av SexMachine:

Ja 1h räcker för 75% av befolkningen men alla måste ju få en chans att välja rätt.

Jag har spelat ett par timmar av det (Factorio). Spelet verkar bra, men jag kom aldrig riktigt in i det och nu finns det inte tid då spelkön är lång. Men årets spel? Inte för mig, för andra kanske.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D | 64GB G.Skill Trident Z Royal | 7900 XTX | Asrock Nova X870E

Permalänk
Medlem

Av spelen på listan har jag bara spelat TLOU2, GoT, CK3, Valhalla och CP2077. Av dem tycker jag Cyberpunk är bäst/roligast. Manus/skådespel/quest design/worldbuilding/musik är långt över standarden för spel generellt. Tycker de aspekterna av spelet utan tvekan är på samma nivå som TW3 och RDR2(Rockstars quest-design är dock föråldrad).

Visa signatur

5600x, x470-f, 3080 10GB

Permalänk
Inaktiv

Oavsett vad man tycker om Cyberpunk skulle man ändå kunna säga att det är årets spel med tanke på hypen och uppståndelsen som blivit efter, och hur delade meningar folk har, t.ex. 280k reviews "mostly positive" på Steam medan konsolversionera är en helt annan historia.

Årets spelhändelse är det i alla fall.

Permalänk
Medlem

DRAGON QUEST® XI S: Echoes of an Elusive Age™ - Definitive Edition
Halo 5
Halo Master Chief Collection

Permalänk
Skrivet av anon324648:

Oavsett vad man tycker om Cyberpunk skulle man ändå kunna säga att det är årets spel med tanke på hypen och uppståndelsen som blivit efter, och hur delade meningar folk har, t.ex. 280k reviews "mostly positive" på Steam medan konsolversionera är en helt annan historia.

Årets spelhändelse är det i alla fall.

Blonde söker fru är populärt också.

Permalänk
Medlem

Blev imponerad av att Street of Rage 4 blev då pass bra som det blev. Av listade spel så har jag nog haft roligast med det i år faktiskt.

Permalänk
Medlem

Hades var den sjukaste överraskningen för mig. Bästa spelet senaste 5 åren jag har spelat.

Tog dock 2 timmar speltid innan man kom in i det.

Permalänk
Medlem

Fall guys är de enda av de spelen som nämns som jag faktiskt orkat spela utan att somna så det fick min röst

Annars är det WoW: Shadowlands som gäller men det är ju en expansion samt Super mario 3-in-1 på Switch.

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Inaktiv

Saknade Medieval Dynasty i listan.

Permalänk
Snusfri

Avstod röst då inget av spelen på listan är av intresse för mig.
Synd att Watch Dogs: Legion inte fanns med då det är årets spel enligt mig.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem

Fattar inte grejen med cyberpunk. Tycker det är tråkigt. Precis som med witcher 3 som man blev lurad att köpa med all hype. Läxan lärd så jag lånade cyberpunk från en sida istället för att köpa det. Spelade några timmar för att "ge det en chans". Stötte väl inte på några större buggar men nu är det avinstallerat och kastat. Cdpr gör spel som verkligen inte tilltalar mig.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

Immortals Fenyx Rising

Permalänk
Medlem

Inga sport eller racing spel? F1 2020 var ju ändå ett av de bättre racing spelen som släppts.

Visa signatur

AMD Ryzen 7900 | 64 GB | RTX 4070 FE | Open Air DA6

Permalänk
Medlem
Skrivet av tsint:

Inga sport eller racing spel? F1 2020 var ju ändå ett av de bättre racing spelen som släppts.

Håller med, jag skulle lagt min röst på F1 2020! Det spelet jag spelat mest av dom som kommit ut i år.
Men då det inte fanns med så blev min röst på CoD Cold War istället.

Permalänk
Medlem

Shadowlands vinner, resterande är skräp.
Avstår röst

Permalänk
Medlem

Alyx var ju rejält bra, även om jag inte spelat själv. Har inget VR. Men jag såg en kompis som streamade hela spelet!

Doom Eternal ska få sig en känga som årets stora besvikelse. Absolut älskade Doom 2016, men Eternal verkar i stort sett gjort allt för att få mig att ogilla det...

Den personliga favoriten som jag själv spelat måste ju (så klart) vara Command & Conquer Remastered.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Köpte Yakuza Like a Dragon ett par dagar innan jul och har suttit och spelat 40 timmar nu, seglade något oväntat högst upp på listan över spel i år. Sjuk mycket mini-games, ett schysst turbaserat stridssystem och en bra story än så länge. Detta är vad jag önskade att FF7R var, istället blev det årets besvikelse för mig. Yakuza petade ner Wasteland 3 från förstaplatsen och HZD till pc har tredjeplatsen på spellistan i år (förstår dock till 100% varför det ej går att rösta på här).
CP2077 lade jag ned efter ett par timmar, inte för att jag tyckte det var direkt dåligt, utan för att jag vill vänta en eller två patchar till innan jag sätter tänderna i det på allvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Avstod röst då inget av spelen på listan är av intresse för mig.
Synd att Watch Dogs: Legion inte fanns med då det är årets spel enligt mig.

Jag gillade också WD:L. Jag tror nästan mer än CP77.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5-6600K | Moderkort: Asus Z170 Pro Gaming | RAM: Corsair Vengeance LPX 16 GB (2x8) | Grafikkort: Geforce GTX 1070 | Kylare: Be Quiet Pure Rock | SSD: Samsung 850 EVO 500 GB | Hårddisk: WD Blue 3TB 7200rpm 64MB | Chassi: NZXT S340 Elite | Nätaggregat: Corsair RM750x 750 W | Skärm: 2xSamsung 1080p

Permalänk
Medlem

Apex Legends och GTA V är fortfarande typ det enda jag spelar på PC, så om man bara får rösta på "nya" spel (trots att en del i listan ser ut att vara expansonspack och grejer) så blir det inget spel som får min röst. Kände kanske igen 3-4 titlar i listan och om inte "Apex Legends Season 7" får räknas som ett "spel" ja då antar jag att jag helt enkelt inte spelar.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

DOOM Eternal för mig helt klart.

Permalänk
Lego Master

Jag har spelat tre spel i mängd i år:
Fallout 4
Forza Horizon 4
Assassin's Creed Odyssey

Inget av dem är släppt i år, så...ja.
Det enda jag ens har startat är Crusader Kings 3, men det är så stort och förvirrande att jag stängde av det efter jag blev mördad av min frus bror.
Rösten får istället falla på The Last of Us 2, eftersom jag följde en playthrough på youtube efter det släpptes, och gillade verkligen storyn.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

För mig har warzone varit det spel jag lagt överlägset mest tid på och som gett mig mest nöje, så det får min röst som mitt årets spel, även fast det varken är snyggast eller tekniskt bäst.

Permalänk
Medlem

Hades all the way. fantastiskt spel.
Var länge sen jag verkligen bara plöjde ner 100h på kort tid.
Och nej, timmarna är inte pga att jag hade svårt. jag körde hellmode och döda hades första gången på escape attempt 24. full blind mode.

Jag tycker verkligen Hades är ett 11/10 spel, voice acting, gameplay, visuals, soundtrack. hits the spot just right.

Annars utöver det har jag bara spelat äldre spel och multiplayer spel. Overwatch/Apex och Azure Dreams till PSX är de som tagit upp min tid.
Väntar ferbrilt på att FF7R ska komma på PC så jag kan få uppleva det också.
Tänkte slå till med Horizon Zero Dawn och Axiom Verge och köra nu under ledigheterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Half Life Alyx, det enda spel som visar hur framtidens spel kommer att se ut.
Spelar ingen roll om du har raytracing i ett spel, när du inte befinner dig i spelet.
Det är något du får göra i half life alyx.
+ att grafiken är sjukt snygg och dessutom som sagt i VR.

Valve är med i Vulkan ray tracing task sub group. Så ray tracing lär komma till de nya spelen iallafall.

Permalänk
Medlem

Saknar också F1 2020 på listan, men min topp 3 hade inte ändrat hur jag röstade.

1. Cyberpunk 2077
2. F1 2020
3. Doom Eternal

Men det bästa spel jag har spelat i år är ett äldre spel som legat i backlogen, Hellblade: Senuas Sacrifice.

Permalänk
Medlem

The Last of Us 2. Det är förvisso ett spel som jag önskar att det aldrig hade gjorts eftersom det krossade mitt hjärta alldeles för hårt. Men det förändrar inte det faktum att det är ett alldeles fantastiskt spel som verkligen griper tag och tvingar en att uppleva saker som man helst inte skulle ha upplevt - men som det är omöjligt att titta bort ifrån. Kort och gott det bästa spelet som jag önskar att jag aldrig spelat.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

Borde ha en separat tredje omröstning om CP ska diskas eller inte. Tror absolut inte alla här tycker att det förtjänar att vara med baserat på den lanseringen och tillbakadraget på PS

Permalänk
Medlem

Var är world of warcraft shadowlands?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Borde ha en separat tredje omröstning om CP ska diskas eller inte. Tror absolut inte alla här tycker att det förtjänar att vara med baserat på den lanseringen och tillbakadraget på PS

Nähä, så december 2020 är alltså en del av 2021, eller hur tänker du?

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K