Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Rösta fram 2020 års bästa spel

Permalänk
Medlem

Factorio, tumme upp.

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tarasus:

Nähä, så december 2020 är alltså en del av 2021, eller hur tänker du?

En alpha är ju inte ett riktigt släpp tänker jag, när det släpps igen på alla plattformar och en mer seriös nivå...

Permalänk
Hedersmedlem

Håller med vad tidigare sagt om Half-Life: Alyx. Vilket otroligt spel och det var länge sen jag körde färdigt ett spel. Blandningen av fantastisk story telling med miljö, pussel, spelmekanik, variation, musik.. osv, det finns så många aspekter av spelet som Valve har fått rätt. Det märks hur mycket tid de lagt ner på att få VR-upplevelsen rätt och man har tänkt igenom så mycket. Man litar på att man inte kan göra felaktiga val som gör att man fastnar eller hamnar i dumma situationer.

Det är så nära ett perfekt spel jag upplevt och VR-upplevelsen med Index gör det så bra! Efter slutet kände jag mig så sugen efter att få spela mer och önskar nästa spel kommer imorgon för jag köper det på direkten utan tvekan.

Som jag sett många säga när det beskriver Alyx, andra VR-spel kommer känner så himla dåliga i jämförelse. Få spel gör det så bra som Valve gjort.

Permalänk
Medlem

Svårt att välja mellan Factorio och Alyx, det är mycket mer nytt i Alyx som man aldrig upplevd tidigare. Samtidigt ger Factorio mycket, mycket mer speltid. Valde Alyx till slut.

2077 borde vara med i årets värsta flopp röstning istället IMO, det är årets No Mans Sky.

Visa signatur

i7 8700K | Noctua NH-D15 | ASUS Z370-F | EVGA SuperNova G2 750W | Corsair Vengeance 4x8GB @ 3400MHz CL16 | KFA2 RTX2080 Super | Samsung 970 EVO Plus 2TB | LG OLED C2 42" | ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Kul att se Deep Rock Galactic med där, ett riktigt trevligt litet spel från vårt "kära" grannland Danmark.

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Medlem

Factorio car en positiv överraskning och årets spel för min del. Väldigt beroendeframkallande och tidsslukande. Är det kul i co-op? Känns inte som att det tillför något speciellt?

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem

Missade nomineringarna så vem som nu nominerade Mortal Shell- enkel röst för årets spel för min del. Inte ofta jag blivit så genuint positivt överraskad av ett spel. Sitter redan och väntar på att minnena ska falna tills dess att jag kan spela om det igen.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

Factorio car en positiv överraskning och årets spel för min del. Väldigt beroendeframkallande och tidsslukande. Är det kul i co-op? Känns inte som att det tillför något speciellt?

Jo det är fantastiskt i co-op. Hur kul som helst att man kan hålla på med olika projekt parallellt i fabriken. Sen bara köra på med moddar så att det blir sådär löjligt komplicerat är hur roligt och tidskrävande som helst. Har över 1500h i spelet och det är förmodligen mitt favoritspel genom tiderna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Timmy Fox:

Isåfall kan vi väl lika gärna införa krav att ha spelar samtliga spel på listan innan man får rösta, lol.
(Inte att jag öht skulle förespråka ett sådant krav på långa vägar)

Jag va inte seriös jag skojade bara=)

Permalänk
Medlem

Har inte ens spelat 2077, (väntar tills sommaren). Den fick ändå min röst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Borde ha en separat tredje omröstning om CP ska diskas eller inte. Tror absolut inte alla här tycker att det förtjänar att vara med baserat på den lanseringen och tillbakadraget på PS

Spelet släpptes i år. Tycker man inte om det röstar man på något annat. Förstår inte varför det behöver vara svårare än så. Folk som tycker att det är ett fantastiskt spel får gärna rösta på det. För egen del rör jag det inte mer tång förrän till Black Friday nästa år då det förhoppningsvis är patchat och klart.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rollese:

2077 borde vara med i årets värsta flopp röstning istället IMO, det är årets No Mans Sky.

De som hyllar CDPR kommer aldrig att se det som en "No Man's Sky" utsläpp, men om det skulle ha kommit från vilken annan studio skulle de ha utan tvekan dissat det.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem

Har inte spelat några av spelen som finns att välja spelar bara ffxiv (steam säger 18286,5h. tack för ",5" där steam, värdefullt ) så jag valde favorit tidigare.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk

Deep tock galatic. Blir de en last of us 2 även här kommer jag banne mig sluta hänga på detta forum 😄

Visa signatur

Moderkort:asus prime x570 pro cpu: Amd ryzen 5600x cpucooler: corsair h70 Ramminne: 64 gb corsair vengance Gpu: AMD: rx 6800 16 gb psu: corsair RM1000i

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

En alpha är ju inte ett riktigt släpp tänker jag, när det släpps igen på alla plattformar och en mer seriös nivå...

Du bör läsa på lite mer om alpha och beta.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tarasus:

Du bör läsa på lite mer om alpha och beta.

Haha... jsg menade det mest i kvalitet och hur nära en faktiskt fungerande release de var. Jag är fullt införstådd i vad termerna betyder du kan vara lugn. För spelare på ps4/xos kan det knappast räknas som en riktig release.

Varken kvalitet, features eller annat är på rätt nivå enligt mig för att kallas mer än alpha på flera av plattformarna. Du får såklart känna annorlunda

Permalänk

Det fick bli Doom Eternal. Det är inte längre min typ av spel och endast kört 3-5h av det, men det var så otroligt välgjort och jag hade älskat det för 10 år sedan.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka tack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av grazzt:

Har inte ens spelat 2077, (väntar tills sommaren). Den fick ändå min röst.

Varför?

Permalänk
Medlem

Rätt tragiskt år när de bästa spelen är remasters 😕
Red alert och age of empires 3

Årets hype är väl beta spelet cyberpunk. Men bästa spel? Nä kräver ett par uppdateringar och andra fixar innan det blir ett köp eller värt att kallas "bästa spel" tycker jag. ☺️

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Trodde jag var gamer men inser jag inte spelat något av dessa...

Visa signatur

ATX: Intel Core i5 4690k | Asus Z97-A | MSI R9 390 8GB | 2x Corsair DDR3 2133Mhz | Crucial BX480Gb | Corsair TX650W | Fractal Design Define R4
mITX: Intel Core i3 6100 | Asus B150I | 2x8Gb Corsair DDR4 2133Mhz | Samsung 850 Evo 500GB | Cooler Master V750 | Fractal Design Define Nano S

Permalänk
Inaktiv

Gillade CP2077 (för att vara den typ av spel som det är) men har lagt ned hundratals med timmar i Warzone så att rösta på något annat hade känts oärligt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MrMadMax:

Rätt tragiskt år när de bästa spelen är remasters 😕
Red alert och age of empires 3

Årets hype är väl beta spelet cyberpunk. Men bästa spel? Nä kräver ett par uppdateringar och andra fixar innan det blir ett köp eller värt att kallas "bästa spel" tycker jag. ☺️

Ifall du inte ens köpt spelet kan du väl inte uttala dig så mycket om det heller? Visst småbuggar finns men inte sett något som förstört upplevelsen på 50 timmar själv

Permalänk
Medlem

Känner bara igen ett enda spel, ms flight simulator så jag avstod min röst. 😃

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk

Svårt att välja mellan CP2077 och Doom Eternal, Men fick bli att rösta på CP2077 för tyckte storyn tilltalar mig liiiiite mer än vad Doom Eternals gör. Grymma spel bådatvå.

Visa signatur

Eltreum: AMD Ryzen 7 5800X3D | Asus Prime B350-Plus | 16GB 2933Mhz DDR4 | PowerColor 7900XTX | Crucial MX500 1TB | Seagate Barracuda 3TB | Asus VG27AQ1A

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Ifall du inte ens köpt spelet kan du väl inte uttala dig så mycket om det heller? Visst småbuggar finns men inte sett något som förstört upplevelsen på 50 timmar själv

Hört talas om Youtube? Rätt bra källa att kolla recensioner innan man köper spel. Var länge jag köpte ett spel utan att kolla recensioner.
Men ja jag ger det 6-12månader så ser det säkert bättre ut ☺️. Storyn ska ju vara bra

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Valvar:

Helt klart Cyberpunk 2077. Klart det hade problem och inte borde ha släppts på förra generationens konsoller, men det hysteriska hatet mot spelet är totalt missriktat imo. Det är inte det bästa spelet genom tiderna, och självklart kan det inte leva upp till alla orimliga förväntningar folk hade på det. Och visst, det hade kunnat ha mer och bättre innehåll. Men det lyckas ändå lägga sig någonstans mellan TW3 och RDR2. Det vill säga topp 10 genom tiderna. Storyn ligger helt enkelt långt framför alla andra spel som jag spelat i år. TLOU2 och Ghost of Tsushima är mycket långt ifrån att vara i närheten så bra på att berätta. Gameplay är genomsnittlig -- men grafiken är den bästa någonsin.

det är inte ens lite i närheten av rdr2.

finns flera klipp som detta https://www.youtube.com/watch?v=g17xC38Qyvg CP77 vs X spel. Det är ett skämt

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk
Skrivet av Valvar:

Helt klart Cyberpunk 2077. Klart det hade problem och inte borde ha släppts på förra generationens konsoller, men det hysteriska hatet mot spelet är totalt missriktat imo. Det är inte det bästa spelet genom tiderna, och självklart kan det inte leva upp till alla orimliga förväntningar folk hade på det. Och visst, det hade kunnat ha mer och bättre innehåll. Men det lyckas ändå lägga sig någonstans mellan TW3 och RDR2. Det vill säga topp 10 genom tiderna. Storyn ligger helt enkelt långt framför alla andra spel som jag spelat i år. TLOU2 och Ghost of Tsushima är mycket långt ifrån att vara i närheten så bra på att berätta. Gameplay är genomsnittlig -- men grafiken är den bästa någonsin.

"Gameplay är genomsnittlig"
Blir ju lite fundersam vad du är ute efter när det gäller spel? Ghost of Tsushima har extremt bra gameplay, men sämre story än Cyberpunk. Sen är det väldigt subjektivt, men jag tycker helt ärligt att Ghost of Tsushima är vackrare än Cyberpunk. I mina ögon är gameplay loopen alltid viktigast och att plocka upp dåliga items halva tiden och spöa AI som inte förstår vad som händer resten av tiden är inte speciellt givande.

Permalänk

Förstår inte hur man kan gilla cyberbunk, skjuta fiender genom 10 lager hus, poliser som spawnar här och där, inga poliser jagar dig i bilar. Det ska väl ändå vara lite grundläggande?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BertilBesvärjaren:

"Gameplay är genomsnittlig"
Blir ju lite fundersam vad du är ute efter när det gäller spel? Ghost of Tsushima har extremt bra gameplay, men sämre story än Cyberpunk. Sen är det väldigt subjektivt, men jag tycker helt ärligt att Ghost of Tsushima är vackrare än Cyberpunk. I mina ögon är gameplay loopen alltid viktigast och att plocka upp dåliga items halva tiden och spöa AI som inte förstår vad som händer resten av tiden är inte speciellt givande.

Håller med om att Ghost hade bättre gameplay loop, och framförallt väldigt tillfredsställande strider. Men tycker själva helhetsupplevelsen inte nödvändigtvis dras ner så mycket av att kärnloopen inte är fantastisk. Att bara resa runt och titta på coola/vackra omgivningar tycker jag själv är väldigt givande. När det kommer till grafisk design tycker jag CP2077 och Ghost båda är enastående på olika sätt, utan att en nödvändigtvis är bättre. Dock är CP2077 grafiktekniskt helt överlägset — men det hade kanske varit annorlunda om Ghost hade släppts på PC med bra RT.

Skrivet av KlyfftPotatis:

det är inte ens lite i närheten av rdr2.

finns flera klipp som detta https://www.youtube.com/watch?v=g17xC38Qyvg CP77 vs X spel. Det är ett skämt

Inte i poleringsgrad, nä (även om RDR2 hade och fortfarande har många roliga buggar), men det hävdade jag aldrig. Men själva berättandet är på ungefär samma nivå tycker jag. Och för att vara helt ärlig har inte RDR2 heller någon fantastisk gameplay.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SgtShadowsong:

Förstår inte hur man kan gilla cyberbunk, skjuta fiender genom 10 lager hus, poliser som spawnar här och där, inga poliser jagar dig i bilar. Det ska väl ändå vara lite grundläggande?

Om man inte har som utgångspunkt att spelet ska vara GTA i framtiden är det inga saker som stör speciellt mycket. Iaf inte mig. De gångerna jag blivit jagad av polisen har det varit på grund av att jag kört på folk av misstag, och då är det skönt att slippa spendera tid på att bli av med snuten.