Val mellan Intel och AMD för Linux kontors/arbetsstation

Permalänk
Medlem

Val mellan Intel och AMD för Linux kontors/arbetsstation

Hej,

Dags att uppgradera min gamla i5-2030. Jag använder datorn främst för programutveckling, viss virtualisering, diverse kontorssysslor som ordbehandling, kalkyl o.s.v. Ej spel, det behövs med andra ord ingen avancerad GPU. Försöker hålla nere budgeten så gott det går, hoppas landa runt 6k för CPU, moderkort och minnen (+ ev. fläkt och GPU).

Valet står nu mellan Intel eller AMD, för tillfället närmare bestämt mellan i5-10600k och Ryzen 3600/3600X/3700X.

Intel har ju fördelen att ha inbyggd grafik, vilket besparar mig pengarna för ett separat grafikkort. Får även uppfattningen att den allmänna kompatibiliteten är något bättre för Intel. Även tillgången är helt klart bättre.

AMD å andra sidan skickar med fläkt till Ryzen vilket jag uppfattar som fördelaktigt då fläktarna till Intel kostar en del samt verkar enorma. För GPU finns billiga GeForce 1030 för runt 800 kr. Dessutom tycks moderkorten vara billigare till Ryzen.

Skulle gärna vilja höra om det finns några andra aspekter jag missat. Just nu lutar det faktiskt åt Intel, främst på grund av tillgången. Men finns det andra anledningar att köra på AMD så kommer jag ta det i akt.

Rubrik
Permalänk
Medlem

Det finns väl Ryzen med GPU i, jag kan ha fel men jag är rätt säker på att det är de som har ett "G" som suffix i produktnumret.

T ex: AMD Ryzen 5 Pro 4650G 3,7GHz Socket AM4 Tray (Ingen kylare)

Den här verkar vara den fräsigaste modellen med IGP jag kan hitta, men det är kanske inte värt pengarna.
Kanske är det mer passande med ett löst, men billigare grafikkort då.

Men vad jag förstår så har Intel verkligen inte skött sina linuxdrivare på ett tag, det fungerar hyfsat men AMD har fått rejält mycket mer beröm för sina nya drivare sen "AMDGPU" drivarna kom och ersatte fglrx.
Det finns ju även AMDGPU PRO för de som vill ha funktioner som den öppna drivrutinen AMDGPU inte stödjer själv.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself