Permalänk
Medlem

Dold förstärkare

Hej alla Swecerz!

Här kommer min modd på hur man kan dölja sin HIFI-utrustning i en TV-bänk.

TV-bänken i fråga är en Holger från MIO, vit med ekfaner.

Problemet med TV-bänken är att det inte finns något bra utrymme för att förvara kablar och kontakter så dessa tvingas helt enkelt till mittenfacket med övrig HIFI-utrustning. I mitt fall en old school analog Pioneer SX-400L förstärkare, en nanoDAC från Argon Audio, en IPTV-box, högtalarkablar, RCA-kablar, Toshlink-kablar, strömadaptrar, förgreningskontakter och Nexa-brytare. All denna utrustning med sina egna status-LEDs är rätt störande under TV-tittande.

Min lösning på detta problem blev att designa en lucka som på ett snyggt sätt dolde innehållet i TV-bänkens mittfack. Krav jag ställde på designen var någon form av ventilation och att det skulle vara enkelt att öppna och stänga för att tex justera volymen på förstärkaren. Jag ville också få den utskuren med laser då jag visste med mig själv att designen skulle vara svår att tillverka förhand i lägenheten.

Mått togs på TV-bänkens mittfack och dessa fördes över till Fusion 360. I Fusion CAD:ade jag en lucka med hål för ventilation och med hål för att kunna öppna och stänga. Sedan importerade jag designen till Inkscape där jag justerade linjefärgen för att vara kompatibel med laserskärarmjukvara. Luckdesignen laddade jag sedan upp på en online laserskärartjänst. Där valde jag deras 6 mm tjocka MDF med ekfaner, liknande det TV-bänken är gjod av. Efter bara en vecka kom ett paket hem med utskuren lucka.

Luckan slipade jag sedan lätt med 600 papper och därefter oljades den in med träolja. Jag lät den torka i några dagar innan jag fortsatte med att montera beslag. Som beslag valde jag att använda kulsnäppare i mässing. Smidigt och relativt enkelt sätt att hålla luckan på plats.

Kostnad för projektet:
-Material, laserskärning inkl frakt: 640 kr (www.cotter.se)
-Beslag, kulsnäppare och mässingsskruv: 170 kr (www.specialbeslag.se)
-Sandpapper och träolja: 0 kr hade hemma (ca 50 kr annars).

Hoppas ni uppskattar mitt galleri

Keep on modding!

/NUKEGREEN

PS. Mer information finns under galleribilderna.

Besök galleriet här

Visa signatur

[CPU:Ryzen 7 5800x][RAM:Corsair Vengeance LPX 32 GB DDR4 3600MHz][MB:ASUS ROG Strix B550-F GAMING][GPU:Gigabyte GeForce RTX 3080 EAGLE OC][OS-HDD:Samsung 980 Pro 1 TB][Lagring-HDD:Samsung 970 EVO Plus 1 TB][Chassi:be quiet! Dark Base 700][Kylning CPU:Noctua NH-D15 2xNoctua NF-A15|Kylning chassi:5xNoctua NF-A14 PWM][Mus:Logitech G403 Prodigy||TB:Varmilo VEA88 Summit R2 V2 TKL MX Brown][Skärm:Acer XB270HU][PSU:EVGA SuperNOVA 1000 P2][Ljud:Logitech G935]

Permalänk
Medlem

Snyggt!

Jag antar att den där förstärkaren går på lätten så att värme inte är ett problem i praktiken?

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackcoffee:

Snyggt!

Jag antar att den där förstärkaren går på lätten så att värme inte är ett problem i praktiken?

Precis, knappt någon värmeutveckling alls.

Visa signatur

[CPU:Ryzen 7 5800x][RAM:Corsair Vengeance LPX 32 GB DDR4 3600MHz][MB:ASUS ROG Strix B550-F GAMING][GPU:Gigabyte GeForce RTX 3080 EAGLE OC][OS-HDD:Samsung 980 Pro 1 TB][Lagring-HDD:Samsung 970 EVO Plus 1 TB][Chassi:be quiet! Dark Base 700][Kylning CPU:Noctua NH-D15 2xNoctua NF-A15|Kylning chassi:5xNoctua NF-A14 PWM][Mus:Logitech G403 Prodigy||TB:Varmilo VEA88 Summit R2 V2 TKL MX Brown][Skärm:Acer XB270HU][PSU:EVGA SuperNOVA 1000 P2][Ljud:Logitech G935]

Permalänk
Medlem

Snyggt.
Klass-D äger.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem

Det var fint

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Snyggt gjort, dock andades hela bygget lite för mycket retro för min del.

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem

Kapa lufthålen på tvären och ta bort den undre delen, ta sedan bort en av de tre upprepningarna i mönstret så har du typ Ciscos logga, arbetsskadad? Troligen...

Men snyggt var det oavsett vilket, gj!

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem

Gjorde för många år sedan en inte alls lika snygg lösning som du gjorde.
Jag köpte en hålborr på biltema (tror jag det var), och borrade upp 2 stora hål på baksidan, och satte 2 gamla datorfläktar på var sin sida där ena matade in luft, och den andra fläkten drog ur luft, och dessa drevs av ett gammalt nätaggregat jag hade liggande till en veroboard, så den gick 5 volt istället för 12, så fläktarna gick inte i full hastighet.
Hade min PS3:a i detta fack, och det fungerade. Vet inte om ventilationen var den bästa, men PS3:an fungerar än idag

Men din lösning var mer elegant

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Kul att se och lite inspiration tagen. Man kan ju lugnt säga att luckan förstärkte möbelns karaktär...

Visa signatur

Fulburken:
| I9 9900K
| Gigabyte Aorus Z390 AORUS MASTER
| Asus RTX 3090 Strix OC

Permalänk
Medlem

It's all in the details.

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Better Sweclockers

Permalänk
Expertgissare

Mycket snyggt, men varför så kraftigt rundade hörn i nederkant?
8/10 blir det i alla fall. Och som ovan nämnt, lite Ciscos över ventilationshålen

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk

Snyggt, lite 60-70tal över det hela! Mvh

Permalänk

Väldigt snyggt arbete!

Visa signatur

PS5, ledsen folks :(

Permalänk
Medlem

Snajdigt.

Permalänk
Medlem

Snyggt!
Får man fråga vad tv möbeln heter och vart den är införskaffad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av meat4u:

Snyggt!
Får man fråga vad tv möbeln heter och vart den är införskaffad?

Absolut, det är en "Holger" TV-bänk från Mio. Tyvärr verkar det som de inte längre säljer den modellen.

Visa signatur

[CPU:Ryzen 7 5800x][RAM:Corsair Vengeance LPX 32 GB DDR4 3600MHz][MB:ASUS ROG Strix B550-F GAMING][GPU:Gigabyte GeForce RTX 3080 EAGLE OC][OS-HDD:Samsung 980 Pro 1 TB][Lagring-HDD:Samsung 970 EVO Plus 1 TB][Chassi:be quiet! Dark Base 700][Kylning CPU:Noctua NH-D15 2xNoctua NF-A15|Kylning chassi:5xNoctua NF-A14 PWM][Mus:Logitech G403 Prodigy||TB:Varmilo VEA88 Summit R2 V2 TKL MX Brown][Skärm:Acer XB270HU][PSU:EVGA SuperNOVA 1000 P2][Ljud:Logitech G935]

Permalänk
Medlem

Surt, tack för namnet kanske kan hitta något andrahand