Nintendo kartlade hackers livsstil

Permalänk
Melding Plague

Nintendo kartlade hackers livsstil

Det japanska bolaget iscensatte en underrättelsetjänstliknande operation för att kartlägga en belgisk moddares liv år 2013.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Tre ord: What the fuck?

Permalänk
Medlem

Nu funderar jag starkt att bojkotta Nintendo efter 30år av stark support.
Det här borde ju vara rätt så olagligt? Iallafall inom EU?

Permalänk
Medlem

Tycker det är synd att homebrew ofta likställs med piratkopiering. Själv har jag kört med flashkort sedan GameBoy Color-tiden, men främst för att utveckla egna program som hobby. Roligast hade jag med GameBoy Advance SP.

Skrev antagligen den fulaste ANSI C-koden i världen, men det var underbart att se mina små alster på riktig hårdvara

Homebrew Launcher är helt klart min favoritapp till Nintendo 3DS, där jag bland annat har Doom installerat.

Det är dock allmänt känt att Nintendo samlar på data från sina spelkonsoler, så det är bäst att hålla koll på sin egna historik om man inte vill riskera att bli avstängd från Nintendo.

Hittills har jag aldrig blivit bannad

Permalänk
Medlem

Öh?!

Permalänk
Medlem

Ok....

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Bildexpert

Nintendo har ju en väldigt skev bild av hela homebrewscenen sedan länge och även tidigt var de starkt kritiska till utvecklare som inte följde deras riktlinjer. Redan för 30 år sedan hade de en konflikt med Rareware vilka hade gjort ett eget Dev-kit till Nes genom omvänd ingenjörskonst. Samtidigt var det tydligt med de spel som Rareware så utvecklare till Nes (RC Pro-AM, Battletoads m.m.) att de kunde nyttja hårdvaran på ett mycket mer effektivt sätt än andra utvecklare, vilket ändå är rätt fantastiskt med tanke på hur snabbt Nes blev utdaterad.

Nej, för mig är detta spiken i kistan. Jag har de sista tio åren varit likgiltig till Nintendos spelutbud och deras moraliska kompass har alltid pekat i fel riktning. Nes och Super Famicom - absolut, de har jag kvar med glädje. Man kan ju argumentera för att marknaden såg ut på ett annat sätt då för konsumenter och det köper jag, men idag... Nej, Nintendo har verkligen inte hängt med i svängarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av swec:

"Knock and Talk"-teamet bestod av Nintendoanställda som skulle knacka på Neimods dörr och i artiga ordalag påminna honom om vilka belgiska lagar bolaget ansåg honom bryta mot – givetvis med målet att få honom att upphöra med hackandet.

Och hade inte det fungerar så hade Neimod vaknat upp med ett yoshi-huvud i sängen dagen efter

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem

Jag använder homebrew som pakethanterare för att installera program i MacOS. Är det samma homebrew som nämns här?

Permalänk
Snusfri

Nintendo är ett genomvidrigt företag, detta är tyvärr varken första eller sista gången de gör något liknande.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Jag använder homebrew som pakethanterare för att installera program i MacOS. Är det samma homebrew som nämns här?

Hur vågar du skriva något sånt? Nu får du dra för draperierna och leta efter kameror i lägenheten varje kväll.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Jag använder homebrew som pakethanterare för att installera program i MacOS. Är det samma homebrew som nämns här?

Poes lag, annars https://en.m.wikipedia.org/wiki/Homebrew_(video_games)

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Holy fuck Nintendo!

Permalänk
Medlem

Tänker på alla nyheter o trådar där folk har skrivit "jag har inget att dölja, det gör inget om företag tar min information."
Tycker det här är ett litet smakprov på vad som komma skall i framtiden. Redan nu har ju storföretagen för mycket makt.

Permalänk
Medlem

Och helt plötsligt så försvann suget att köpa ett Nintendo switch. -_-

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x 3.4 GHz(5 GHz boost) med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero | G.Skill Trident Z neo, 2x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti 24GB | 1x Seagate FireCuda 520 1TB, 1x Samsung 850 EVO 250GB, 1x Samsung 970 EVO 1TB, 2x 1TB HDD, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | Corsair AX860i | ASUS PG279Q & ASUS XG27AQM|

Permalänk
Medlem

Nintendo har väl aldrig varit ett företag som är av god sed?

De började med se till att få pengar ifrån din kanal på youtube om du lade upp klipp på deras spel.
Sedan försökte de få med alla på något Nintendo-partnership där de skulle ta typ 50%? av dina intäkter.

+ allt annat de har hållit på med sedan 80talet

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Skrämmande.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Inaktiv

Jag förstår inte riktigt vad folk reagerar på här? Om det nu är uppgifterna på vart man bor, jobbar och olika tider så kan nog de flesta sociala appar vi har på telefonen generera ut en sån lista utan bekymmer och gör det garanterat eftersom det är med den informationen de får in sina pengar. Eller är det att han inte får sitta ifred och göra moddar så man kan köra piratkopierade spel? Att de då knackar på och vänligt förklarar lagarna utan att göra något annat och t om vill anställa snubben, vart ligger skandalen där? Det är väl ingen nyhet eller konstigheter att företag vill skydda sina intressen? Eller missar jag något uppenbart här?

Permalänk
Medlem

Och bara sådär får jag lust att modda mitt switch och sedan bränna den på bål under sektliknande förhållanden.

Visa signatur

Ryzen 5 5600 <> Asus B550 I <> Corsair LED 2*8GB 3200Mhz <> GeForce 2070 Super <> Acer X34A <> Ducky Shine 4 brown <> Zowie ec2-a <>

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon190955:

Jag förstår inte riktigt vad folk reagerar på här? Om det nu är uppgifterna på vart man bor, jobbar och olika tider så kan nog de flesta sociala appar vi har på telefonen generera ut en sån lista utan bekymmer och gör det garanterat eftersom det är med den informationen de får in sina pengar. Eller är det att han inte får sitta ifred och göra moddar så man kan köra piratkopierade spel? Att de då knackar på och vänligt förklarar lagarna utan att göra något annat och t om vill anställa snubben, vart ligger skandalen där? Det är väl ingen nyhet eller konstigheter att företag vill skydda sina intressen? Eller missar jag något uppenbart här?

Instämmer till 100%, företag sysslar ej med välgörenhet utan det kostar tid och pengar att ta fram nya produkter och system oavsett bransch och således så behöver de också skydda sina intressen.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon190955:

Jag förstår inte riktigt vad folk reagerar på här? Om det nu är uppgifterna på vart man bor, jobbar och olika tider så kan nog de flesta sociala appar vi har på telefonen generera ut en sån lista utan bekymmer och gör det garanterat eftersom det är med den informationen de får in sina pengar. Eller är det att han inte får sitta ifred och göra moddar så man kan köra piratkopierade spel? Att de då knackar på och vänligt förklarar lagarna utan att göra något annat och t om vill anställa snubben, vart ligger skandalen där? Det är väl ingen nyhet eller konstigheter att företag vill skydda sina intressen? Eller missar jag något uppenbart här?

Att skydda sin vara är bra att göra. Att kartlägga någons privatliv är olagligt.

Visa signatur

Ryzen 5 5600 <> Asus B550 I <> Corsair LED 2*8GB 3200Mhz <> GeForce 2070 Super <> Acer X34A <> Ducky Shine 4 brown <> Zowie ec2-a <>

Permalänk
Medlem

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Homebrew_(package_manager)
Verkar inte vara samma då.

Permalänk
Medlem

När man sett halvparanoida hackers diskutera om Nintendo frameat folk (det tror inte jag) och kryddat bevisning med falsk info så har man kanske tänkt foliehatt ibland. Just Neimod fick väl en del skit också för att ha gått under jorden och agerat lite konstigt när det gäller synen på piratande, men kanske hade han sina skäl. Tror det finns trådar på gbatemp.net för den intresserade. Oavsett intressant läsning, bra att Sweclockers för vidare.

I allmänhet används homebrew förmodligen oftast för att köra kopierade spel, men det finns klart legitima skäl - att göra backup på sparfiler exempelvis, där flera konsolltillverkare med Nintendo i spetsen failat.

En vidare fråga är när homebrew i huvudsak anses "ok" ; att nintendo inte vill att man hackar Switch förstår jag, men bör man bekymra sig om man kör retro-pie exempelvis? Emulatorer och homebrew kommer ju oftast utan spel, men det bygger ju på att man hittar spelen på annat sätt. Och det går att argumentera för att exempelvis Dolphin är så bra att det kan påverka försäljningen av upphottade spel till Nintendo Switch.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Shit….

Detta är/var riktigt läskigt...

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av IRONBERG:

Att skydda sin vara är bra att göra. Att kartlägga någons privatliv är olagligt.

Jag förstår vad du menar och håller med. Men hur olagligt? Känns ju lite som det ligger på nivån att gå mot röd gubbe. Jag förespråkar inte att man gör det heller iofs. Men om man nu väljer att vandra i gränslandet så tycker jag Nintendo ändå gör det rätt snyggt om man jämför med hur alla filmbolag gav sig på folk utan något på fötterna i piratebayhärvan. Vi accepterar ju att många företag gör såhär mot oss så det kändes bara väldigt oproportionerligt mot Nintendo efter denna artikeln. Var mest det jag reagerade på.

Permalänk

Subtilt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av IRONBERG:

Att skydda sin vara är bra att göra. Att kartlägga någons privatliv är olagligt.

Enligt vilken lagtext skulle det vara då?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Undrar hur de fick fram hans hemaddress?

Den informationen kan de ju inte ha kommit åt lagligt?.

Och killen verkar ju inte heller ha supportat warez vad jag kan finna, mer saker som :

Från irc-logg där han skriver om att han fått full kernel access till 3ds :
[07:57:34] <@neimod> unfortunately, we are elitist bastards who never share anything, so kiss that warez loader goodbye

Och övriga google-sökningar visar att han inte verkade vara den där personen som stödjer warez.

"He has genuine RAM dumping hardware and software and if anyone's going to find out the inner workings of that device, it's neimod. Question is - will he share this knowledge with other hackers? He's a little bit of a show-off from what I've read about him and obviously he doesn't support piracy"

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Internet har talat. Nintendo skulle helt enkelt gått till domstol och stämt brallorna av killen.

Men vi får ändå tänka på att killen sysslat med att öppna upp konsolerna för fusk, piratkopiering, virus etc också. Vilket brutit mot lagar och användarvillkor. Klart man vill kolla upp personen lite innan. Kunde Nintendo ha skött det bättre? Garanterat.

Tidigare när folk hackat myndigheter och visat på sårbarheter så tycker ju folk att de ska anställa personen istället. Nu när de faktiskt har det som en del av planen så ska man bojkotta Nintendo. Hur vill folk ha det egentligen?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dr.Mabuse:

Enligt vilken lagtext skulle det vara då?

GDPR?