Nintendo kartlade hackers livsstil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meathim:

Försök igen.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonathanknet:

Tänker på alla nyheter o trådar där folk har skrivit "jag har inget att dölja, det gör inget om företag tar min information."
Tycker det här är ett litet smakprov på vad som komma skall i framtiden. Redan nu har ju storföretagen för mycket makt.

Fast om man nu hackar konsoler som tillhör ett av världens största spelbolag. Inte direkt varje Svensson som gör det. Eller tycker du att det här är en random oskyldig människa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Enligt vilken lagtext skulle det vara då?

Det finns lagar mot stalking i flera länder där Belgien är ett av dom. I Sverige kallas det "Olaga förföljelse, stalkning"(polisen.se).

"Stalking Belgium" på Google ger detta

https://www.timelex.eu/en/blog/belgian-constitutional-court-u...

Citat:

Details

The crime of stalking ('belaging' in Dutch, 'harcèlement' in French) is still a relatively recent addition to Belgian criminal law. Somewhat surprisingly, it is covered by two separate legal provisions:

the generic crime of stalking is defined in article 442bis of the Criminal Code. Introduced in 1998, it punishes stalkers who 'know or should have known that their conduct would seriously disrupt the peace of the person involved', with imprisonment of up to two years and/or a fine of up to 1.650 EUR. The Criminal Code also specifies that prosecution is subject to a prior complaint of the person claiming to be stalked. This requirement of a complaint partially offsets the somewhat subjective nature of the crime; after all, it can sometimes be hard to determine what would 'seriously disrupt the peace' of any given individual.

separately, there is a cyberstalking provision in article 145 §3bis of the Telecommunications Act of 2005. This provision, introduced in 2007, foresees the exact same punishment as for generic stalking. It punishes the 'use of an electronic communications network, service or means to cause a nuisance to his correspondent or to inflict damage', as well the deployment of any devices to (attempt to) achieve that same result.

Nu kan inte jag belgiska men googlar man vidare på "Belaging artikel 442bis" så får man flera resultat på belgiska.

Om Nintendo var smarta skulle de använda lite av sina pengar från sina vinster till att sätta upp ett bugg-bounty-program med ordentlig utbetalning för att få folk att hjälpa dom med säkerhetshål istället för att bedriva olaglig verksamhet som stalkning och utpressning.

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Internet har talat. Nintendo skulle helt enkelt gått till domstol och stämt brallorna av killen.

Men vi får ändå tänka på att killen sysslat med att öppna upp konsolerna för fusk, piratkopiering, virus etc också. Vilket brutit mot lagar och användarvillkor. Klart man vill kolla upp personen lite innan. Kunde Nintendo ha skött det bättre? Garanterat.

Tidigare när folk hackat myndigheter och visat på sårbarheter så tycker ju folk att de ska anställa personen istället. Nu när de faktiskt har det som en del av planen så ska man bojkotta Nintendo. Hur vill folk ha det egentligen?

Det går ju faktiskt att ta konfrontationen och erbjudandet utan att granska personen i frågas hela privatliv på molekylnivå, speciellt utan den befattningen. Kartlägga personens vardag är knappast relevant eller nödvändigt i detta fall, dock så förstår jag din poäng.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Enligt vilken lagtext skulle det vara då?

Kul att ni frågar!

Om vi ska gå på lagar som gäller i Sverige så har vi
Personuppgiftslagen (1998:204)

1 § Syftet med denna lag är att skydda människor mot att deras personliga integritet kränks genom behandling av personuppgifter.

Regeringsformen 2 kap. 3, 12 §§

2 § Ingen får av det allmänna tvingas att ge till känna sin åskådning i politiskt, religiöst, kulturellt eller annat sådant hänseende. Inte heller får någon av det allmänna tvingas att delta i sammankomst för opinionsbildning eller i demonstration eller annan meningsyttring eller att tillhöra politisk sammanslutning, trossamfund eller annan sammanslutning för åskådning som avses i första meningen. Lag (2010:1408).

3 § Ingen svensk medborgare får utan samtycke antecknas i ett allmänt register enbart på grund av sin politiska åskådning. Lag (2010:1408).

12 § I de fall då behandling av personuppgifter bara är tillåten när den registrerade har lämnat sitt samtycke enligt 10, 15 eller 34 § har den registrerade rätt att när som helst återkalla ett lämnat samtycke. Ytterligare personuppgifter om den registrerade får därefter inte behandlas.

Europakonventionen artikel 8

Olaga förföljelse 4 kap. 4 b § i brottsbalken

Dataskyddsförordningen (The General Data Protection Regulation) är till att skydda enskildas grundläggande rättigheter och friheter, särskilt deras rätt till skydd av personuppgifter.

Företag får ju inte ens spara vad du gör på en hemsida om du inte godkänner detta. (cookies) Tvivlar på att den här snubben har godkänt Nintendo att spara och behandla hans datauppgifter eller andra uppgifter.

Nu vet vi inte hur mycket som stämmer i denna nyhet men jag finner det högst oroande när företag väljer att spara uppgifter utan tillåtelse. Finns exempel på både företag och myndigheter som fått böta för att de har lagrat personuppgifter. Allt från Säpo till H&M.

Visa signatur

Ryzen 5 5600 <> Asus B550 I <> Corsair LED 2*8GB 3200Mhz <> GeForce 2070 Super <> Acer X34A <> Ducky Shine 4 brown <> Zowie ec2-a <>

Permalänk
Medlem
Skrivet av IRONBERG:

Att skydda sin vara är bra att göra. Att kartlägga någons privatliv är olagligt.

Jobbigt för ex. Apple, Google och Facebook.
De lever på att kartlägga våra liv.

Skulle tro de vet mer om mitt privatliv än mig själv faktiskt xD

Tragiskt egentligen hur det har blivit....

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dr.Mabuse:

Försök igen.

Om de har sparat en massa information om honom direkt lär det ju absolut gå emot GDPR. Företag får ju inte ens spara telefonnummer utan medgivande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Floskel:

Det går ju faktiskt att ta konfrontationen och erbjudandet utan att granska personen i frågas hela privatliv på molekylnivå, speciellt utan den befattningen. Kartlägga personens vardag är knappast relevant eller nödvändigt i detta fall, dock så förstår jag din poäng.

Nu vet jag ju inte hur mycket de faktiskt skrivit och kollat upp, men den informationen i dokumentet är:

Citat:

Hacker Enforcement Proposal2is recommended before any public release of their exploit(s).
Neimod is the priority target for the following reasons:
•He has been involved in DS and DSi hacking.
•He enjoys a veryhigh reputation within the hacker scene, for Nintendo products
•He is a highly skilled hardware engineer

NEIMOD: KEY INVESTIGATIVE FINDINGS
•Expert Computer Programmer/ Hardware Architect.
oCurrentEmployment: Recipient/Winner of Governmental Grant (12,000. Euros) for entrepreneurial work in computer science and the arts.
He has an office in a well-established and secured business office park.
oWinner of Lucent-Bell Award in 2011 for University thesis project.oUniversity graduate with Master of Informatics –Specialty in Hardware Architecture.
•Lifestyle and Activities.
o~26 year old male living with parents in Dennengaerdelaan, Belgium.
oTypical week includes work 9am-5pm Monday through Thursday.
oEvenings and weekends are primarily spent at home.
oSurveillance didn’t reveal any friends or visitors entering or leaving the residence with Neimod.
oOnly additional activity included a trip to the bank and a restaurant (alone).

Som sagt har de garanterat gått lite överstyr. Men de har ju inte direkt tagit all information på han (ej exakt ålder). Så känns som de anställt en PI som kollat upp han en vecka eller två.

Har inte läst hela dokumentet, men verkar vara all kontakt de försökt göra med han, men han har undvikit dem.

Permalänk
Medlem

Hittade ovanstående i sin helhet. Dock är det ju inte här all information om han har skrivits upp.

https://www.docdroid.net/b39lzeo/final-enforcement-proposal-n...

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av bardbard:

Jo men då har du gett samtycke till det i enlighet till GDPR i annat fall slutar det så här.

https://pcforalla.idg.se/2.1054/1.713358/amerikanska-konkurre...

Visa signatur

Ryzen 5 5600 <> Asus B550 I <> Corsair LED 2*8GB 3200Mhz <> GeForce 2070 Super <> Acer X34A <> Ducky Shine 4 brown <> Zowie ec2-a <>

Permalänk
Medlem
Skrivet av IRONBERG:

Att skydda sin vara är bra att göra. Att kartlägga någons privatliv är olagligt.

Jag undrar vilken lag?

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090 - Fractal North
LEVA: OnePlus 13 - MacBook Pro M4 Pro 14"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Jag undrar vilken lag?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det känns lite märkligt att jag tror att dem som kritiserar nintendo här (med all rätt) även är frekventa användare av windows, android, google och kanske även facebook. Vad är skillnaden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meathim:

Om de har sparat en massa information om honom direkt lär det ju absolut gå emot GDPR. Företag får ju inte ens spara telefonnummer utan medgivande.

Jo det får man.

För att få behandla personuppgifter måste man ha det som kallas för rättslig grund. "Samtycke" är bara en av flera sådana grunder. En annan kallas på svenska för "Intresseavvägning", då behöver man inte samtycke.

Datainspektionen skriver så här:

Intresseavvägning: Den personuppgiftsansvarige får behandla personuppgifter utan den registrerades samtycke om den personuppgiftsansvariges intressen väger tyngre än den registrerades och om behandlingen är nödvändig för det aktuella ändamålet.

https://www.datainspektionen.se/lagar--regler/dataskyddsforor...

Om det Nintendo och deras eventuella inhyrda folk gjort här faller inom ramer för detta är inte självklart, men det är inte heller så att det självklart är förbjudet att ta reda på och behandla information i detta läget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Runqen:

Det känns lite märkligt att jag tror att dem som kritiserar nintendo här (med all rätt) även är frekventa användare av windows, android, google och kanske även facebook. Vad är skillnaden?

EULA.

Visa signatur

9800X3D | RTX 3080 | 64GB DDR5 | 1+2+2TB M.2 | MSI B850 Tomahawk | RM1000x | NZXT H7
A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IRONBERG:

Kul att ni frågar!

1 § Syftet med denna lag är att skydda människor mot att deras personliga integritet kränks genom behandling av personuppgifter.

2 § Ingen får av det allmänna tvingas att ge till känna sin åskådning i politiskt, religiöst, kulturellt eller annat sådant hänseende. Inte heller får någon av det allmänna tvingas att delta i sammankomst för opinionsbildning eller i demonstration eller annan meningsyttring eller att tillhöra politisk sammanslutning, trossamfund eller annan sammanslutning för åskådning som avses i första meningen. Lag (2010:1408).

3 § Ingen svensk medborgare får utan samtycke antecknas i ett allmänt register enbart på grund av sin politiska åskådning. Lag (2010:1408).

12 § I de fall då behandling av personuppgifter bara är tillåten när den registrerade har lämnat sitt samtycke enligt 10, 15 eller 34 § har den registrerade rätt att när som helst återkalla ett lämnat samtycke. Ytterligare personuppgifter om den registrerade får därefter inte behandlas.

Dataskyddsförordningen (The General Data Protection Regulation) är till att skydda enskildas grundläggande rättigheter och friheter, särskilt deras rätt till skydd av personuppgifter.

Företag får ju inte ens spara vad du gör på en hemsida om du inte godkänner detta. (cookies) Tvivlar på att den här snubben har godkänt Nintendo att spara och behandla hans datauppgifter eller andra uppgifter.

Nu vet vi inte hur mycket som stämmer i denna nyhet men jag finner det högst oroande när företag väljer att spara uppgifter utan tillåtelse. Finns exempel på både företag och myndigheter som fått böta för att de har lagrat personuppgifter. Allt från Säpo till H&M.

Folk verkar tro att PUL och GDPR är några slags frikort för att rent allmänt bli registrerad, vilket det absolut inte är. Samtycke är allmänt känt som den sämsta rättsliga grunden (vilket är orsaken till att knappt någon använder den). Det finns andra rättsliga grunder: bl.a. Avtal, Rättslig förpliktelse och Intresseavvägning som gör att ett bolag eller myndighet kan registrera uppgifter om en privatperson utan dess uttryckliga samtycke. Skulle inte förvåna mig om Nintendo i ett fall som detta bara pekar på sitt EULA och säger något i stil med: Den registrerade har ingått ett avtal med oss och sedan brutit mot det avtalet, för att skydda våra intressen har vi agerat inom lagens och avtalets ramar. Nintendo har nog gått lite utanför vad som kan anses ligga helt inom lagens gränser här men allt är inte alltid helt glasklart.

Jag säger inte att jag tycker det är okej, tvärtom tycker jag det är ett fulspel. Jag säger bara att PUL/GDPR absolut inte är något frikort för att slippa bli registrerad.

Sen vet jag inte riktigt vad opinionsfriheter i regeringsformen har med detta att göra? Det är ju inte direkt som att Nintendo registrerar en person p.g.a. politisk åskådning eller religion.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090 - Fractal North
LEVA: OnePlus 13 - MacBook Pro M4 Pro 14"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Slaget: Team SweC
Skrivet av Runqen:

De är väl inte något bättre. Skillnaden med Microsoft/Google/Apple är att de är ett så kallat "necessary evil". Vi är som ett samhälle helt beroende av den infrastruktur som de har byggt upp. Facebook kan man dock klara sig utan, och själv använder jag det ytterst sällan.

Men en spelkonsol som en nintendo switch kan man lätt klara sig utan, vilket är varför vi är villiga att ställa högre krav på företag som Nintendo.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Xeon E5-1680 v2 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Rampage IV Black Edition | G.Skill Sniper 4x8GB 2133MHz CL10 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | DELL P991 Trinitron | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Skrivet av Runqen:

Lite som att den som kritiserar slaveri ändå kan vara en frekvent användare av Appleprodukter.

På din fråga om vad som är speciellt med detta aktuella fall var att Nintendo hårdbevakade en person och tänkte söka upp honom fysisk. De flesta här tror inte att Microsoft, Google m.fl. har anlitat personer som förföljer en på stan och fysisk tänker möta en.
Google med deras timeline vet exakt var jag har varit hela tiden de senaste 5år. Jag låter dem få veta detta, då jag själv använder denna information. Jag ser det lite som att egentligen skulle man bli en eremit leva i skogen och undvika internet och alla abonnemang. Man får då kanske ha sitt privatliv i frid, men mår man bättre?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av bardbard:

Fast där har du frivilligt givit dom din information samt godkänt att dom får lagra den när du skapade ett konto hos dom. Men att kartlägga folk som rena Statsi är inte ok.

Permalänk
Inaktiv

Vem eller vilka som helst får inte spara eller dela personlig information som kan knytas till fysisk enskild person.
Eniro och dylika tjänster behöver utgivningsbevis. Nintendo får inte samla information av detta slag utan samtycke. Borde inte få i varje fall. Extrem invasion av privatliv och ytterligare en anledning till varför alla borde hacka sina Nintendo-enheter och spela piratkopior. Egentligen givetvis enbart för homebrew (som inte är olagligt alls), men som stark förespråkare av just homebrew så blir en rätt irriterad av sådant här beteende.

Med tanke på hur oanvändarvänliga deras grejer är (värdelös kontohantering, oförmåga att lokalt spara kopior av sparfiler eller dela dem mellan flera enheter och allmänt försvårande av sådant som från konkurrensen är självklart), försäljning av emulerade titlar till fullpris etc. så kan de i min mening få försvinna från planeten. Homebrew är inte olagligt. Att du äger en enhet från Nintendo betyder inte att du ingått i något avtal med dem alls. Tack vare homebrew en kunnat rädda och/eller föra över sina sparfiler mellan både flera 3DS, New 3DS och Switch.

Permalänk
Medlem

Helt plötsligt sådär så fick jag helt plötsligt mycket mer lust att haxa min Switch!

Hade det inte varit för Zelda spelen så hade jag kunna lagt ner Nintendo efter jag fick veta detta :/

Skrivet av IRONBERG:

Och bara sådär får jag lust att modda mitt switch och sedan bränna den på bål under sektliknande förhållanden.

Visa signatur

anti-fascist antiX Linux på en MacBook Pro late 2013, Nintendo Switch, Samsung galaxy S23+

Permalänk
Medlem

Utifrån det som har länkats via TF sidan framgår att allt de hade var hans rykte och lite IRC logs. Kanske räcker i vissa länder men knappt inom eu. I länkade pdfn framgår också att han hade vunnit ett pris vilket gör det väldigt enkelt att hitta namnet som de trodde var neimod.

Permalänk
Medlem

Det här är inte acceptabelt, jag hoppas att Neimod tar det här till Europa domstolen.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Alexraptor:

Och helt plötsligt så försvann suget att köpa ett Nintendo switch. -_-

Slängde själv min Switch från balkongen. En glad liten filur som såg ut som en blå igelkott fångade Switchen och rullade iväg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IRONBERG:

Kul att ni frågar!

Tråkigt att ingen kan svara...

Inget av det du parafraserar är relevant till frågeställningen. Kartläggning är inte nödvändigtvis detsamma som tvång, vara allmänt tillgänglig eller nödvändigtvis kränkande. GDPR är ett direktiv gällande HUR personuppgifter hanteras, inte ATT dom hanteras. "HUR" kan såklart vara straffbart.

Skrivet av Meathim:

Artikeln handlar om en händelse 5 år innan GDPR men nu efterfrågade jag lagtext. Att argumentera med antagande är inte konstruktivt.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Vidrigt...

Permalänk
Medlem

Alla som är negativt inställda antar ni inte har en smartphone.

Visa signatur

ATX: Intel Core i5 4690k | Asus Z97-A | MSI R9 390 8GB | 2x Corsair DDR3 2133Mhz | Crucial BX480Gb | Corsair TX650W | Fractal Design Define R4
mITX: Intel Core i3 6100 | Asus B150I | 2x8Gb Corsair DDR4 2133Mhz | Samsung 850 Evo 500GB | Cooler Master V750 | Fractal Design Define Nano S

Permalänk
Medlem
Skrivet av IRONBERG:

Den gäller inte längre, utan har ersatts av dataskyddsförordningen. Den gällde i och för sig 2013, men inte i Belgien.

Citat:

Inte tillämpligt på ett privat företag. "Det allmänna" syftar på stat, kommuner och landsting. https://www.alltomjuridik.se/ordlista/det-allmanna/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimicro:

Alla som är negativt inställda antar ni inte har en smartphone.

eller en jobbdator.
Skulle gissa på att många företag har keyloggers, aktivitetsmätare etc för att hålla koll på sina arbetare vad de gör på datorerna.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

De är väl inte något bättre. Skillnaden med Microsoft/Google/Apple är att de är ett så kallat "necessary evil". Vi är som ett samhälle helt beroende av den infrastruktur som de har byggt upp. Facebook kan man dock klara sig utan, och själv använder jag det ytterst sällan.

Men en spelkonsol som en nintendo switch kan man lätt klara sig utan, vilket är varför vi är villiga att ställa högre krav på företag som Nintendo.

Jag hävdar bestämt att det i allra högsta grad inte är det minsta nödvändigt att övervaka människor i ett väl fungerande och modernt samhälle. Varför skulle det vara en nödvändighet med den överdrivna övervakning och spårning som vissa tillämpar för att samhället skall fungera?