Nintendo kartlade hackers livsstil

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Lite som att den som kritiserar slaveri ändå kan vara en frekvent användare av Appleprodukter.

På din fråga om vad som är speciellt med detta aktuella fall var att Nintendo hårdbevakade en person och tänkte söka upp honom fysisk. De flesta här tror inte att Microsoft, Google m.fl. har anlitat personer som förföljer en på stan och fysisk tänker möta en.
Google med deras timeline vet exakt var jag har varit hela tiden de senaste 5år. Jag låter dem få veta detta, då jag själv använder denna information. Jag ser det lite som att egentligen skulle man bli en eremit leva i skogen och undvika internet och alla abonnemang. Man får då kanske ha sitt privatliv i frid, men mår man bättre?

En sak gör självklart inte en annan mindre usel.
Men ditt resonemang om att man skulle behöva undvika all form av teknik för att slippa bli övervakad finner jag djupt deprimerande. Det är inte en framtid jag vill se.

Permalänk
Slaget: Team SweC
Skrivet av Runqen:

Jag hävdar bestämt att det i allra högsta grad inte är det minsta nödvändigt att övervaka människor i ett väl fungerande och modernt samhälle. Varför skulle det vara en nödvändighet med den överdrivna övervakning och spårning som vissa tillämpar för att samhället skall fungera?

Jag tror att du missförstått vad jag har skrivit.
Jag menar enbart på att vi biter ihop och finner oss i microsoft/google/apples datainsamling eftersom vi är beroende av de funktioner och tjänster som företagen erbjuder. En windows dator eller mobil med android eller iOS är nödvändiga för att att vi ska kunna nyttja e-post, bank tjänster, e-handel, tidsbokningar, osv.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Xeon E5-1680 v2 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Rampage IV Black Edition | G.Skill Sniper 4x8GB 2133MHz CL10 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | DELL P991 Trinitron | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem

Tråkig nivå på diskussionen. Det spelar inte så stor roll huruvida Nintendo är tekniskt korrekta eller inte här. Det som spelar roll är att dom kartlagt någon och skickat folk att knacka på dörren.
Lite ung som att Canon eller HP skulle skicka folk som knackar på dörren om du använder piratbläckpatroner, eller att en inkassofirma skulle skicka nån som påminner dig om att du är skyldig pengar. Har man lånat pengar "privat" så kan man ju kanske förvänta sig en torped som påminner dig om att ben är bräckliga, det är dock inte speciellt lagligt att gör på det viset. Så när ett företag skickar folk som knackar dörr så är det ju lite illa. Det finns ju anledningar till varför tex, inkasso inte får göra så.

Tilläggas bör, att denna snubbe alltså "bara" har brutit mot Nintendos EULA. Om han hade brutit mot lokala lagar så hade dom helt enkelt polisanmält.

Permalänk
Medlem

"Wii got U"

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordsqueak:

Tråkig nivå på diskussionen. Det spelar inte så stor roll huruvida Nintendo är tekniskt korrekta eller inte här. Det som spelar roll är att dom kartlagt någon och skickat folk att knacka på dörren.
Lite ung som att Canon eller HP skulle skicka folk som knackar på dörren om du använder piratbläckpatroner, eller att en inkassofirma skulle skicka nån som påminner dig om att du är skyldig pengar. Har man lånat pengar "privat" så kan man ju kanske förvänta sig en torped som påminner dig om att ben är bräckliga, det är dock inte speciellt lagligt att gör på det viset. Så när ett företag skickar folk som knackar dörr så är det ju lite illa. Det finns ju anledningar till varför tex, inkasso inte får göra så.

Tilläggas bör, att denna snubbe alltså "bara" har brutit mot Nintendos EULA. Om han hade brutit mot lokala lagar så hade dom helt enkelt polisanmält.

Kronofogden... Behöver jag säga mer angående skulder?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

eller en jobbdator.
Skulle gissa på att många företag har keyloggers, aktivitetsmätare etc för att hålla koll på sina arbetare vad de gör på datorerna.

Nja. Om en arbetsgivare vill göra det så måste de informera arbetstagarna om exakt vad det är som samlas och även det täcker inte privatliv utan bra skäl. Gör ett bolag det trots det så bör de vara redo på en rejäl böter, särskilt om det sker systematiskt.

Kan iaf vittna om att det inte sker på min arbetsplats i min vetskap. Delvis då jag är involverad i kravsättningen på våra arbetsdatorer och dess administration och delvis då hälften av alla anställda är lokal administratör. Har aldrig ens varit uppe för diskussion då det helt enkelt inte är i närheten av värt det på något sätt. Notera däremot att jag jobbar inom IT så kan inte svara om det är representativt av andra sektorer, men inom IT så har jag inte ens hört att någon i Sverige har gjort det.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Bildexpert
Skrivet av Runqen:

Jag hävdar bestämt att det i allra högsta grad inte är det minsta nödvändigt att övervaka människor i ett väl fungerande och modernt samhälle. Varför skulle det vara en nödvändighet med den överdrivna övervakning och spårning som vissa tillämpar för att samhället skall fungera?

Jag håller helt med dig, men haken är ju att ingen vill betala för tjänsterna de nyttjar - just eftersom folk går runt och tror att internet är gratis.

Dock känner jag att det är en väsentlig skillnad mellan att samla in den information som ens användare ger till tjänsten och att kartlägga enstaka personers privatliv för att de brukar en spelkonsol på "fel" sätt. Givetvis kan båda ses som problematiska men det är att blanda ihop äpplen och päron att likställa dem.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Nja. Om en arbetsgivare vill göra det så måste de informera arbetstagarna om exakt vad det är som samlas och även det täcker inte privatliv utan bra skäl. Gör ett bolag det trots det så bör de vara redo på en rejäl böter, särskilt om det sker systematiskt.

Kan iaf vittna om att det inte sker på min arbetsplats i min vetskap. Delvis då jag är involverad i kravsättningen på våra arbetsdatorer och dess administration och delvis då hälften av alla anställda är lokal administratör. Har aldrig ens varit uppe för diskussion då det helt enkelt inte är i närheten av värt det på något sätt. Notera däremot att jag jobbar inom IT så kan inte svara om det är representativt av andra sektorer, men inom IT så har jag inte ens hört att någon i Sverige har gjort det.

Ingen aning. Såg bara en kille på youtube som hade kollat på diverse "företagsprogram" som gjorde detta.
Inget vad jag vet om på mitt jobb heller. Eller de har någon skärmtidsmätare iofs, men den verkar helt random

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meathim:

GDPR fanns inte 2013.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Fast om man nu hackar konsoler som tillhör ett av världens största spelbolag. Inte direkt varje Svensson som gör det. Eller tycker du att det här är en random oskyldig människa?

Det är inte det som är problemet, begreppet "oskyldig" dom du använder kan vara glidande och det är lagar och domstolar som bestämmer, inte du eller jag eller Nintendo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Det är inte det som är problemet, begreppet "oskyldig" dom du använder kan vara glidande och det är lagar och domstolar som bestämmer, inte du eller jag eller Nintendo.

Fast de har ju utgått ifrån lagar och påpekade det för han. Cease And Desist, annars blir det rättsliga åtgärder. De har ju inte utgått ifrån data de har och letat efter om någon är en skyldig människa. De vet att en person eller fler är skyldig och letade vem den personen är.

Sen burkar ju frågan om "jag har inget att dölja" handla om när man använder en tjänst. Nintendo har inte snokat på killen via sina tjänster, utan snarare en PI.

Det finns ju två alternativ Nintendo hade. Gå direkt till polis/lagen, eller som nu, försök kontakta och be sluta/gå med Nintendo. Tidigare har folk blivit förbannade när hackare blivit tagna till domstol för att de påvisat brister.

Som sagt tidigare tycker jag att de gick lite väl långt, men tycker heller inte det lite helt obefogat. Vad lagen säger om detta vet jag inte, utan har de kränkt honom ska de givetvis dras inför domstol.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Jag använder homebrew som pakethanterare för att installera program i MacOS. Är det samma homebrew som nämns här?

Ja. Nu kommer Nintendo att jaga dig ikväll. Akta!

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av IRONBERG:

Att skydda sin vara är bra att göra. Att kartlägga någons privatliv är olagligt.

Då de samarbetar med "Local law enforcement", och det hela styrs av deras juridiska avdelning, så misstänker jag starkt att de har lite mer koll på lagarna än dig.

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Emulatorer och homebrew kommer ju oftast utan spel, men det bygger ju på att man hittar spelen på annat sätt. Och det går att argumentera för att exempelvis Dolphin är så bra att det kan påverka försäljningen av upphottade spel till Nintendo Switch.

Emulatorer på datorer, med tex. Windows, Mac och Linux, kan de knappast göra något åt, så länge de inte bryter några patent eller upphovsrättsliga IP:n.

Dolphin är bra!

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

En "hackare" som kan kartläggas och spåras så lätt, är detta på riktigt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Ja. Nu kommer Nintendo att jaga dig ikväll. Akta!

Ha ha nej jag tänkte mer om man kunde installera annat än spel på nintendos enheter.
Men som jag skrev tidigare i tråden är det inte samma sak, de heter bara likadant.