2020 års TV-modeller och den kompletta guiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naslin:

Jag kan inte se att det skrivs något kring inbränning på OLED men många verkar ta upp det som ett "problem".
Jag har själv haft en 55" OLED sedan 2014 och har inga som helst problem med inbränning, och jag har inte gjort något för att direkt motverka det.
Hur oförsiktig måste man vara? Är det verkligen ett generellt problem?

Sneglar på 77-tums versionen av LGs CX serie.
När man lägger så mycket pengar på en tv vill man ju inte råka ut för inbränning efter något år.
Någon som vet?

Edit: svarar delvis på min egen fråga.
While burn-in is still something of a bogeyman for OLED, TV makers are tackling this problem too. LG, for one, has created a Screen Shift function that ever so slightly adjusts picture placement at regular intervals, to ensure no individual pixel is stuck in the same setting for hours on end (via LG). While this problem has always been limited to extreme cases, or sets used to loop promo videos in retail displays, any assurances are still very welcome.

Jag avråder i dagsläget att investera 40K i en lyx TV just i år eftersom detta år är något av ett mellanår i TV sammanhang där det inte hänt så mycket på toppen. I år är det främst apparater i de lägre budgetsammanhangen som varit intressanta. Nästa år händer det grejer med bättre ljusstarkare OLEDs, QLED etc:

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim Ågren:

Jag avråder i dagsläget att investera 40K i en lyx TV just i år eftersom detta år är något av ett mellanår i TV sammanhang där det inte hänt så mycket på toppen. I år är det främst apparater i de lägre budgetsammanhangen som varit intressanta. Nästa år händer det grejer med bättre ljusstarkare OLEDs, QLED etc:

https://www.youtube.com/watch?v=vsHYSDehlF4

Mjoo men ingen vet ju om det kommer att komma.

Han kanske behöver TVn idag med?

Annars kan det ju vara värt att invänta CES 2021 för är kommer alla nästa års TVs att uppvisas.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim Ågren:

Jag avråder i dagsläget att investera 40K i en lyx TV just i år eftersom detta år är något av ett mellanår i TV sammanhang där det inte hänt så mycket på toppen. I år är det främst apparater i de lägre budgetsammanhangen som varit intressanta. Nästa år händer det grejer med bättre ljusstarkare OLEDs, QLED etc:

https://www.youtube.com/watch?v=vsHYSDehlF4

Mycket intressant video 👌
Verkar ju som 2021 kommer att bjuda på nu teknik såsom MiniLED.

Kan man förvänta sig att 2020-års modellerna går ner en del i pris runt feb-mars kontra nu?
Någon som har koll på hur utvecklingen brukar se ut?

Permalänk
Bildexpert 📺

2020-modellerna har i stort bottnat i prisnivåer. De blir inte så mycket billigare utan de säljer slut under 2021 för att ge plats åt 2021-modellerna som initialt ligger mycket högt i pris fram till nästa reacykel.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av KarlHelmer:

Var nära att klicka hem en tv nyss men blev lite fundersam, såg att den "bara" hade 2K HFR medan den andra tvn jag velat mellan har 4 K HFR. De här grejerna förstår jag inte riktigt när jag läser om för båda apparaterna kan visa 4K@60Hz.

Vad innebär det och bör jag välja en tv med 4K HFR framför en med 2K HFR?

Kollar mest streamat via Netflix och HBO och även lite vanliga tv-sändningar med motorsport.

@Laxpudding verkar ju ha koll på allt man behöver veta, känner sig någon annan manad att hjälpa mig så svara gärna

Oklar på vad du menar, men gissar att du pratar om möjligheten att köra en 120 Hz-signal till TV:n i 1080 och/eller 4K? Detta är då viktigt för dig som spelar spel, särskilt från PC. För vanliga sändningar, film etc. behöver man bara mata de gamla vanliga standardfrekvenserna, främst då 24, 25/50 och 30/60 Hz.

Permalänk
Medlem

Om man är ute efter en TV för max 4000:- är de skitsamma vad man tar då typ?
Xiaomi 4k 43" 3990:-
LG 4k 43UN7300 3990:-
Skantic 4k 55" B5525UHD 3990:- Vad fasen nu Skantic är men 55" för samma pris som 43"

Om de nu bara vill lägga 4000:- på en tv vad rekommenderas?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Nivity:

Om man är ute efter en TV för max 4000:- är de skitsamma vad man tar då typ?
Xiaomi 4k 43" 3990:-
LG 4k 43UN7300 3990:-
Skantic 4k 55" B5525UHD 3990:- Vad fasen nu Skantic är men 55" för samma pris som 43"

Om de nu bara vill lägga 4000:- på en tv vad rekommenderas?

Fördelen med att välja exempelvis LG är att du i mycket högre grad vet vad du faktiskt får. Menyerna är likadana, det finns tydlig support, det har sålts många modeller genom åren. Så har du frågor om funderingar runt hur TV:n fungerar är det mycket enklare att få svar.

Allt annat kan ju vara precis vad som helst och det är sällan det är bättre. Bara billigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Oklar på vad du menar, men gissar att du pratar om möjligheten att köra en 120 Hz-signal till TV:n i 1080 och/eller 4K? Detta är då viktigt för dig som spelar spel, särskilt från PC. För vanliga sändningar, film etc. behöver man bara mata de gamla vanliga standardfrekvenserna, främst då 24, 25/50 och 30/60 Hz.

Jag visste inte heller vad jag menade riktigt för allt jag kunde läsa mig till så var det HFR vid allt över 24 bildrutor per sekund och det gjorde mig förvirrad. Om jag fattat sig rätt så är HFR 120 Hz och allt under t ex 4K 60Hz är något annat?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av KarlHelmer:

Jag visste inte heller vad jag menade riktigt för allt jag kunde läsa mig till så var det HFR vid allt över 24 bildrutor per sekund och det gjorde mig förvirrad. Om jag fattat sig rätt så är HFR 120 Hz och allt under t ex 4K 60Hz är något annat?

HFR-begreppet, "High Frame Rate" används ofta relativt normen och traditionen för den typ av material man talar om. För en filmproducent som gör film för främst bio är HFR allting som är över 24 FPS. Vilket är en handfull filmer totalt.

För TV-apparater är taket 60 Hz på signaler och då brukar HFR-begreppet syfta på allt över 60 Hz. För TV:n är det så gott som alltid spel det handlar om när man kliver över 60 Hz. Det finns inga kommersiella källor till filmat 120 Hz-material, men det finns en del möjligheter att själv spela in i 120 Hz med moderna konsument och prosumer-kameror.

Permalänk
Medlem

Nu blev det en Samsung 75Q80T för mig.
Köpte på elgiganten för 19990kr och köpte faktiskt till deras 5 års Garanti.

Vill ju så klart helst ha en OLED men svårmotiverat med dubbla kostnaden.

Guiden och hjälpen här har hjälpt mig väldigt mycket i min research, tackar ödmjukast 🙏

Permalänk
Medlem

Blev en LG CX55" från netonnet nu väntar man bara på att nextgen konsollerna ska komma in i lager oxå:/

Permalänk

Jäkla djungel det här med tv..

Har kört ps4an som dedikerad Netflix maskin då tvn vi har idag inte är en smart tv. Så vill gärna byta upp mig till en modernare tv. Har idag en 40" Samsung för 2500kr...

Är ute efter en 48-50" tv. Får tyvärr inte plats med större på väggen där den ska stå. Vill ju såklart få ut det mesta för pengarna. Men är väldigt svårt då vissa märken tar bort vissa funktioner under 55"

Så alltså 48-50" för max 12k. Helst 10 Har ni något att rekommendera?

Permalänk
Medlem

Jag vill köpa en mindre 4k-tv att ha i ett mörkt och ganska litet rum, helst 43”. Som jag förstår det så är det ingen tillverkare som prioriterar att göra okej skärmar i liten storlek.. Jag ska framförallt spela playstation 5 på den, men förväntar inte mig hdmi 2.1 eller någon fantastisk HDR. Däremot så vill jag att bilden ska vara skarp och att skärmen ska kunna hantera rörelse hyfsat bra.

Just nu spelar jag på en 32” samsung från 2012 och vill uppgradera till 4k. När min boendesituation förändras så tänker jag satsa på en större och bättre tv än den jag ska köpa nu, men har inte plats för tillfället.

Är 43” Samsung q60t okej? Jag har hört så oroligt mycket dåligt om den och vill veta om det verkligen är så hemskt som många påstår. Har hittat den för 4900 och undrar om den är värd priset?

Jag vet att LG CX 48” är det bästa som går att hitta i liten storlek, men vill helst inte lägga för mycket pengar på en liten tv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mästaren:

Jäkla djungel det här med tv..

Har kört ps4an som dedikerad Netflix maskin då tvn vi har idag inte är en smart tv. Så vill gärna byta upp mig till en modernare tv. Har idag en 40" Samsung för 2500kr...

Är ute efter en 48-50" tv. Får tyvärr inte plats med större på väggen där den ska stå. Vill ju såklart få ut det mesta för pengarna. Men är väldigt svårt då vissa märken tar bort vissa funktioner under 55"

Så alltså 48-50" för max 12k. Helst 10 Har ni något att rekommendera?

LG CX 48 kanske?

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem
Skrivet av woskar:

Jag vill köpa en mindre 4k-tv att ha i ett mörkt och ganska litet rum, helst 43”. Som jag förstår det så är det ingen tillverkare som prioriterar att göra bra skärmar i liten storlek.. Jag ska framförallt spela playstation 5 på den, men förväntar inte mig hdmi 2.1 eller någon fantastisk HDR. Däremot så vill jag att bilden ska vara skarp och att skärmen ska kunna hantera rörelse hyfsat bra.

Just nu spelar jag på en 32” samsung från 2012 och vill uppgradera till 4k. När min boendesituation förändras så tänker jag satsa på en större och bättre tv än den jag ska köpa nu, men har inte plats för tillfället.

Är 43” Samsung q60t okej? Jag har hört så oroligt mycket dåligt om den och vill veta om det verkligen är så hemskt som många påstår. Har hittat den för 4900 och undrar om den är värd priset?

Jag vet att LG CX 48” är det bästa som går att hitta i liten storlek, men vill helst inte lägga för mycket pengar på en liten tv.

Jag är inte någon Tv människa, utan ofta nöjt mig med det sk budget segmentet, men nu när blev dags för ny tv, och mitt första försök blev en Philips pus7805, som jag verkligen avskydde. Så valde jag en Q60T och bildkvalitet är riktigt bra, bra svärta fina mättade färger, men jag tror inte den är helt lämplig som spelskärm.
PS Nu fick även Q60T stryka på foten, då den är så otroligt plastig, de där benställningarna som man bara trycker fast upp i själva apparaten t ex.
Så det slutade med en TCL q800 som jag är mycket nöjd med, dock kan jag sakna Samsung Tizen och den smidiga fjärrkontrollen.

Permalänk

Har velat fram och tillbaks och köpt olika TV-apparater men känner mig ändå inte riktigt "hemma" Köpte en Q90T och en X900H men de är inte som jag önskar.. Stör mig något otroligt på blooming.. Finns det något sätt att undvika blooming helt? vet att man kan köra OLED men finns det något annat sätt? Kan man köra en LCD utan FALD och då undvika blooming eller hur fungerar det?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av SmilesRising:

Har velat fram och tillbaks och köpt olika TV-apparater men känner mig ändå inte riktigt "hemma" Köpte en Q90T och en X900H men de är inte som jag önskar.. Stör mig något otroligt på blooming.. Finns det något sätt att undvika blooming helt? vet att man kan köra OLED men finns det något annat sätt? Kan man köra en LCD utan FALD och då undvika blooming eller hur fungerar det?

Kör du en LCD utan FALD är det förstås ingen blooming. Eller rättare sagt, hela panelen är en enda blooming med medioker kontrast jämfört med en Q90T. Fast den är konstant så man ser den inte.

Hos Samsung ändrar du till ett bildläge som inte aktiverar FALD:e lika mycket, likt Film-läget och med "Lokal nedtoning" ställd på: "Låg". Anpassa ljusstyrkan på bakgrundbelsyningen efter rummet och det kommer hela inte lysa igenom lika mycket när FALD:en tänder upp.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding vilken tror du ger bäst bild en Sony XH8096 55" eller en Philips PUS9435 55"? Kollar lite på dessa nu...

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim Ågren:

@Laxpudding vilken tror du ger bäst bild en Sony XH8096 55" eller en Philips PUS9435 55"? Kollar lite på dessa nu...

Kolla guiden.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Kolla guiden.

Det har jag gjort! Där får man ingen information om hur just dessa står sig mot varandra! Mest intresserad av ljusstyrkan, rörelsehanteringen och svartnivån. Att XH95 är bättre det vet jag men hur XH80 står sig vet jag ej. Vore intressant att veta om de är jämbördiga eller om nån är klart sämre!

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Kör du en LCD utan FALD är det förstås ingen blooming. Eller rättare sagt, hela panelen är en enda blooming med medioker kontrast jämfört med en Q90T. Fast den är konstant så man ser den inte.

Hos Samsung ändrar du till ett bildläge som inte aktiverar FALD:e lika mycket, likt Film-läget och med "Lokal nedtoning" ställd på: "Låg". Anpassa ljusstyrkan på bakgrundbelsyningen efter rummet och det kommer hela inte lysa igenom lika mycket när FALD:en tänder upp.

Om man jämför på rtings.com så kan ju tex samsung the frame nå en kontrast på ungefär 8000:1 medans Q90t når drygt 4000 utan LD och 10000:1 med LD på High. Så då bör väl the frame kunna prestera rätt bra ändå? För jag antar att Q90t inte alltid kör på med 10000:1 kontrasten? Eller tänker jag fel?

Permalänk
Medlem

@laxpudding

Intelligent HDR Remaster
Intelligent 4K Remaster
Intelligent Clear Motion

Detta som Panasonics OLEDs från 2019-2020 har är det något man ska aktivera eller fippla med själv eller körs det konstant i bakgrunden för att försöka få bästa möjliga bild?

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Joakim Ågren:

@Laxpudding vilken tror du ger bäst bild en Sony XH8096 55" eller en Philips PUS9435 55"? Kollar lite på dessa nu...

Ingen är "bäst" i någon mening. Det finns inte mycket djupgående tester på de här maskinerna och i klassen finns det inget som sticker ut. Däremot har Sony sedan länge (alltid) en tradition av att hålla en hög nivå av färgkorrekthet och har inställningar som fungerar för detta. Philips är tvärtom där och bygger mer av sin karaktär på diverse "förbättrare" för starkare kontraster och färger.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Dizzö:

@laxpudding

Intelligent HDR Remaster
Intelligent 4K Remaster
Intelligent Clear Motion

Detta som Panasonics OLEDs från 2019-2020 har är det något man ska aktivera eller fippla med själv eller körs det konstant i bakgrunden för att försöka få bästa möjliga bild?

Det är Panasonics "förbättrare" och de går att stänga av. Effekterna är annars ganska subtila och det blir inga stora överdrifter.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av SmilesRising:

Om man jämför på rtings.com så kan ju tex samsung the frame nå en kontrast på ungefär 8000:1 medans Q90t når drygt 4000 utan LD och 10000:1 med LD på High. Så då bör väl the frame kunna prestera rätt bra ändå? För jag antar att Q90t inte alltid kör på med 10000:1 kontrasten? Eller tänker jag fel?

Problemet med rtings är att de visar kontrastsiffror som något absolut och det tolkas ofta som något absolut. Hur svärta och kontrast upplevs kan inte sammanfattas i en siffra på det sättet. De siffror man får fram är också en följd av hur man man mäter.

Det som skiljer Q90T är att den har ett mycket större dynamiskt omfång än The Frame. Q90T kan lysa mycket starkare när det behövs och tack vare FALD:en släcka ner mer när det behövs. Priset för detta är att man kan se FALD arbeta som just "blooming"

The Frame är konstant och aldrig särskilt ljusstark. Den kommer också vara mycket sämre i vinkel när det kommer till svärta och färger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Det är Panasonics "förbättrare" och de går att stänga av. Effekterna är annars ganska subtila och det blir inga stora överdrifter.

Vad tycker du om dem? Värda att ha på?

Var finns de i menyerna?

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Ingen är "bäst" i någon mening. Det finns inte mycket djupgående tester på de här maskinerna och i klassen finns det inget som sticker ut. Däremot har Sony sedan länge (alltid) en tradition av att hålla en hög nivå av färgkorrekthet och har inställningar som fungerar för detta. Philips är tvärtom där och bygger mer av sin karaktär på diverse "förbättrare" för starkare kontraster och färger.

Tack för svar så här på Nyårsafton!

En sak som förvirrar mig nu är att jag tidigare läst bla från dig att Sony har så bra rörelsehantering (en uppfattning jag själv också haft sedan länge pga flera källor) men sen får jag höra från en YouTuber att Philips har bäst rörelsehantering. Vad är det som är sant egentligen?

Jag så bla denna video : https://youtu.be/NNogyGE9KMw?t=594 där man ser att bollen har lite mer eftersläp på Sony'n än på Philips apparat. Nån här som kan ryska och vet vad recensenten säger om respektive apparat angående detta?

Nu vet jag inte vad jag ska tro angående detta! Laxpudding finns det LCD apparater som som inte har nått eftersläp alls på fotbollar i snabb rörelse? Jag har själv aldrig sett en sådan TV. Det här har alltid varit en nackdel när man ser sport jämfört med min gamla CRT bakprojektor TV där sådana här fenomen inte finns!

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem

Hej! Tittade på en uppsättning med led-tv uppställda i en affär igår. Den som var mest intressant för mig, Samsung Q80t, blev tyvärr lite av en besvikelse. Fullt med ryck i bilden vid panoreringar och rullande text. Är detta ett känt problem för modellen? dåligt inställd tv?

Jag jämförde bilden med t.ex. sony 9005 som gjorde att jag upplevde hackandet som markant. Det var en film som gick, The Martian om det har ngn betydelse

Gott nytt år!

Permalänk
Skrivet av Joakim Ågren:

@Laxpudding vilken tror du ger bäst bild en Sony XH8096 55" eller en Philips PUS9435 55"? Kollar lite på dessa nu...

Köpte precis en 65-9435 kalibrerad av MM. Tänkte att om den är skit kan jag lämna tillbaka den. Är faktiskt nöjd med den, än så länge. Ingen blooming som jag var så rädd för, men som sagt ej haft den så länge. Ljudet är väll det ända som jag är mindre nöjd med. Trodde det skulle vara lite bättre, alltså för vanligt tv tittande så är den ok. Ej hittat om man kan höja basen lite. Lite ovant med Android, tar nog ett litet tag, van med WebOs.

Permalänk
Medlem

Mängden klagomål i denna tråd på Samsung får mig och undra om det verkligen är ett märke att rekommendera. Även om jag förstår att det mesta går att åtgärda med "rätt" inställningar. Så svårt ska det inte behöva vara.

Går säkert att argumentera för att Samsung är det "stora märket". Därmed fler personer som köper vilket innebär fler röster som kan yttra klagomål.