Medion crawler från Netonnet ej 144hz?

Permalänk

Medion crawler från Netonnet ej 144hz?

Hej jag beställde denna https://www.netonnet.se/art/gaming/gamingdator/barbar-gamingd... ifrån Netonnet och fick hem den idag, men det går inte att ställa in 144hz någonstans, det står på Netonnet hemsida att den ska ha 144 Hz men på kartongen så står det inget om 144hz utan bara 1920x1080 full HD skärm, oftast brukar väl tillverkare gärna skriva 144hz med stor text iaf på dom datorer jag köpt förut. Någon som har ett tips på om det går att få 144hz på något annat sätt än via inställningar så man kan vara 100% säker på att det är en bärbar med 60hz skärm jag har fått? Bara att skicka tillbaka isf antar jag, Mycket tacksam för tips

Rubrik
Visa signatur

Speldatorn: Bärbar Lenovo Legion 5 med i5 10300h, 16gb ram, GTX 1660Ti , 144hz skärm

Permalänk
Medlem

Under "Ändra upplösning" i Nvidias kontrollpanel, går det inte att välja 144Hz i rullistan där?

Permalänk
Skrivet av Broder Truck:

Under "Ändra upplösning" i Nvidias kontrollpanel, går det inte att välja 144Hz i rullistan där?

Det alternativet finns inte på dom bärbara jag har köpt hittills utan jag har alltid fått ändra upplösning och Hertz via Windows inställningar, och där finns det bara 60hz att välja på hmm

Visa signatur

Speldatorn: Bärbar Lenovo Legion 5 med i5 10300h, 16gb ram, GTX 1660Ti , 144hz skärm

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av hunkaboy86:

Det alternativet finns inte på dom bärbara jag har köpt hittills utan jag har alltid fått ändra upplösning och Hertz via Windows inställningar, och där finns det bara 60hz att välja på hmm

Men du har drivers för grafikkortet installerade?

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Hittar någon annan butik i sverige som också listar den som 144Hz, medans butiker i UK verkar ha den listad som ingenting eller 60Hz.

Har du testat att installera nvidia specifika drivrutiner samt kollat display adapter properties direkt i Windows? Ibland går det inte att välja hela vägen upp till 144hz direkt i Nvidias inställningar. Men borde ändå finnas mer än 60Hz tillgängligt om det skulle vara en 144Hz display.

Permalänk
Skrivet av Daemon:

Men du har drivers för grafikkortet installerade?

Japp jag laddade hem via Nvidia hemsida, tog GTX 16 series notebook och game ready drivers, jag kanske har tagit fel i alla år? För har alltid bara haft tre inställningar man kan göra i Nvidia drivers på mina bärbara datorer men på mina desktop datorer så har det varit mycket mer inställningar i Nvidia , men har endå alltid kunnat ändra Hertz i Windows inställningar till 144 men finns inget sånt alternativ nu. Så jag tror att det blivit något missförstånd mellan Netonnet och leverantören kanske för är samma betäckning på deras hemsida som på min kartong datorn kom i men står inget om 144hz på kartongen vilket de oftast brukar göra har jag för mig

Visa signatur

Speldatorn: Bärbar Lenovo Legion 5 med i5 10300h, 16gb ram, GTX 1660Ti , 144hz skärm

Permalänk
Skrivet av Endors:

Hittar någon annan butik i sverige som också listar den som 144Hz, medans butiker i UK verkar ha den listad som ingenting eller 60Hz.

Har du testat att installera nvidia specifika drivrutiner samt kollat display adapter properties direkt i Windows? Ibland går det inte att välja hela vägen upp till 144hz direkt i Nvidias inställningar. Men borde ändå finnas mer än 60Hz tillgängligt om det skulle vara en 144Hz display.

Ja jag har testat även det du tipsar om, men går inte välja mer än 60hz, känns så surt ville ju spela lite CSGO och liknande innan man börjar jobb på måndag, men antar att jag får skicka tillbaka den men såg att Netonnet inte står för returfrakt vilket känns fel då jag inte fått datorn jag ville ha kan man säga?

Visa signatur

Speldatorn: Bärbar Lenovo Legion 5 med i5 10300h, 16gb ram, GTX 1660Ti , 144hz skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunkaboy86:

Ja jag har testat även det du tipsar om, men går inte välja mer än 60hz, känns så surt ville ju spela lite CSGO och liknande innan man börjar jobb på måndag, men antar att jag får skicka tillbaka den men såg att Netonnet inte står för returfrakt vilket känns fel då jag inte fått datorn jag ville ha kan man säga?

Är det ett faktiskt fel, dvs att det inte går att få 144Hz, då ska Netonnet stå för frakten. Dock precis som vid en defekt vara, där de har de väl möjlighet att erbjuda att "laga"(går ju inte nu) eller ge ny likvärdig vara, som uppfyller kraven. Du kan säkert kolla upp lite mer info om konsumenträtt, om de är jobbiga.

Permalänk
Medlem

Jag märkte här om dagen när jag installerade om Windows på min dator att jag inte kunde sätta högre än 60hz i Windows egna inställningar, dock gick det finfint att ändra via Nvidias kontrollpanel. Hade senaste drivrutinerna och allt men lade inte ner så mycket mer undersökning då det fungerade via Nvidias kontrollpanel som sagt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunkaboy86:

Det alternativet finns inte på dom bärbara jag har köpt hittills utan jag har alltid fått ändra upplösning och Hertz via Windows inställningar, och där finns det bara 60hz att välja på hmm

Skulle nog rekommendera att ge det ett försök ändå, Nvidia Kontrollpanel är lämpligt att ha installerat och alla laptops med Nvidia-GPU'er jag haft att göra med har klarat av det. Ibland måste den mjukvaran installeras via Windows Store om den inte ligger med automagiskt från början.

Permalänk
Skrivet av Endors:

Är det ett faktiskt fel, dvs att det inte går att få 144Hz, då ska Netonnet stå för frakten. Dock precis som vid en defekt vara, där de har de väl möjlighet att erbjuda att "laga"(går ju inte nu) eller ge ny likvärdig vara, som uppfyller kraven. Du kan säkert kolla upp lite mer info om konsumenträtt, om de är jobbiga.

Okej ja jag får kolla lite på de, har skrivit ett mail nu till Netonnet iaf och förklarat och skicka bilder så förhoppningsvis kanske dom har en likadan fast med 144hz skärm men tvivlar på det utan jag tror att den bara finns i 60hz, och en sak till som störde mig med datorn var att ström kabeln som följde med inte ens passade så fick ju åka och köpa en ny innan. Var ju lite skeptisk till att köpa den här datorn då jag aldrig hört talas om märket men va ju bra Specs för pengarna så jag chansade vilket jag ångrar lite nu men får se hoppas Netonnet löser det här på något smidigt sätt. Tack för svar iaf 😊

Visa signatur

Speldatorn: Bärbar Lenovo Legion 5 med i5 10300h, 16gb ram, GTX 1660Ti , 144hz skärm

Permalänk
Bildexpert 📺

Utöver att skärmen kanske inte har 144 Hz-kapacitet som utlovat brukar en vanlig orsak till att man inte får 144 Hz utan endast 60 Hz vara att man försöker köra 1080p till skärmen som är videoupplösning och ofta slår i taket på 60 Hz. Kör man däremot 1920x1080 som finns en bit ned på samma ställe i Nvidias kontrollpanel brukar 144 Hz dyka upp.

I alla fall med bildskärmar. Vet inte hur det är med bärbara, men skadar inte att försöka.

Permalänk
Skrivet av MrShizzle:

Jag märkte här om dagen när jag installerade om Windows på min dator att jag inte kunde sätta högre än 60hz i Windows egna inställningar, dock gick det finfint att ändra via Nvidias kontrollpanel. Hade senaste drivrutinerna och allt men lade inte ner så mycket mer undersökning då det fungerade via Nvidias kontrollpanel som sagt.

Skrivet av Broder Truck:

Skulle nog rekommendera att ge det ett försök ändå, Nvidia Kontrollpanel är lämpligt att ha installerat och alla laptops med Nvidia-GPU'er jag haft att göra med har klarat av det. Ibland måste den mjukvaran installeras via Windows Store om den inte ligger med automagiskt från början.

Vad har ni laddat ner för drivrutiner? Har ni också bärbara datorer men kan ändå ändra upplösning i Nvidia kontrollpanelen? Jag tror att jag har det installerat, jag laddade ner via Nvidia hemsida och tog drivers GeForce , GTX 16 series notebook och game ready drivers, eller har ni något annat?

Visa signatur

Speldatorn: Bärbar Lenovo Legion 5 med i5 10300h, 16gb ram, GTX 1660Ti , 144hz skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunkaboy86:

Vad har ni laddat ner för drivrutiner? Har ni också bärbara datorer men kan ändå ändra upplösning i Nvidia kontrollpanelen? Jag tror att jag har det installerat, jag laddade ner via Nvidia hemsida och tog drivers GeForce , GTX 16 series notebook och game ready drivers, eller har ni något annat?

https://www.microsoft.com/sv-se/p/nvidia-control-panel/9nf8h0...

Permalänk
Medlem

Hittar inte exakt produkt på tillverkarens hemsida. "MD61885" ger inget. Men alla produkter heter något med "MD****". Prova sök på serienumret istället. https://www.medion.com/gb/service/international?int_country=s... Ska stå på undersidan av laptopen enligt deras sida.

Permalänk
Hedersmedlem

Kolla maskinvaruid på panelen så vet du säkert sen vad det är som sitter i datorn.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk

Så ser det ut för mig

Visa signatur

Speldatorn: Bärbar Lenovo Legion 5 med i5 10300h, 16gb ram, GTX 1660Ti , 144hz skärm

Permalänk

Tack för alla svar, tänkte bara meddela att jag har lämnat tillbaka datorn och fått en ny i utbyte nämligen en legion 5 med i5 10300h och GTX 1660 Ti och 144hz , verkar som Medion har gett Netonnet fel uppgifter gällande att skärmen ska ha 144hz men det var en 60hz skärm. Men dom ska kolla upp det för säkerhets skull och ändra på deras hemsida isf 😊

Visa signatur

Speldatorn: Bärbar Lenovo Legion 5 med i5 10300h, 16gb ram, GTX 1660Ti , 144hz skärm