Veckans fråga: Synfel?

Permalänk
Medlem

Jag har brytningsfel så måste ha sidan på 150% skalning för att kunna läsa texten utan större problem. Sitter dock ca en meter från skärmen. Nu när jag har inställningen är det inget större problem men innan var det inge vidare.

Visa signatur

Rx 5700XT Nitro+ | R5 3600 | 16gb DDR4@3200mhz | b450 pro4

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Normal vardagsrumsbelysning och vitt papper mot skärmen är ett rätt bra riktmärke. Bör ge en bit under 100 nits. De flesta kommer nog tycka att det ser mörk och tråkigt ut men man måste vänja sig innan det ser bra ut. Ge det tid innan du justerar ljusstyrkan igen.

Du menar då alltså att jag sätter ett vitt papper mot skärmen, avläser Lux med mobilen, och sedan justerar ljusstyrkan på skärmen så att det matchar det värdet?

Skrivet av sAAb:

Det du beskrivit tidigare i den här tråden, hade det betydelse även för diskussionen i en annan tråd för någr länge sedan? Tråden heter Microsoft: Det är inte vårt fel att ingen köper Windows 8 för den som orkar.

Men, det är sju år sedan. Oavsett, fanns det en koppling till ämnet redan då? Jag kommer inte ihåg att jag sett någon sådan koppling till det som eftersöks nu.

Jag tänkte att även layout kanske har betydelse, dvs. utöver färgsättning som Sweclockers tacksamt nog frågar efter nu.

Här vill jag jag gärna lyfta ansträngningar som gjort för bl.a. "Gimp" - https://docs.gimp.org/2.2/en/gimp-display-filter-dialog.html

Oavsett, bra fråga av Sweclockers!

Nu vet jag inte vad du syftar på då du inte citerar något speciellt inlägg från den tråden. Men om du tänker på mitt synfel jag beskrev i den här tråden, samt om det har relevans för min aversion mot "Modern UI" som jag och miljoner andra lyckades kriga bort genom att göra våra röster hörda på nätet Så ja det tror jag absolut. Modern UI var som en explosion av plåttrighet och min enda trygga hamn vad gäller navigation (startmenyn) var borta. Mitt tunnelseende gör att navigation måste rymmas inom det centrala synfältet, och Modern UI täcker ju hela skärmen. Det var illa nog med 17" 5:4-skärm, så Modern UI på 24" 16:9 hade varit en mardröm i kubik för mig

Men nu vet jag som sagt inte om det är det du tänker på så är det något specifikt du vill ha svar på så får du vara mer specifik.

Skrivet av cyklonen:

Nu blir det OT, men jaja...

Jag utgår från att man kan använda en systemkamera för att mäta ljusstyrkan, men det krävs nog lite kalibrering, även om den sker mer på metodnivå än utrustningsnivå.

Som jag ser det behöver man:
1. Ta reda på exakt ljuskänslighet för en viss nominell ISO-inställning för den kameramodell man har, det kan t ex vara 70 när kameran är inställd på 100 - man måste helt enkelt kolla upp vad som faktiskt uppmätts i tester.
2. Välja ett bra objektiv, helst fast brännvidd, som har en försumbar vinjettering vid en rimlig bländaröppning.
3. Ta reda på objektivets ljusinsläpp (bländarvärdet är det geometriska ljusinsläppet, användbart för att beräkna skärpedjup, men inkluderar inte ljusförluster i de optiska elementen och vinjetteringsförluster). För ett objektiv med f/2.8 kanske det egentliga ljusinsläppet är motsvarande f/3.2-3.5, men man måste ta reda på det för det objektiv det faktiskt handlar om.
4. Fylla skärmen med helt vitt och se till att rummet är mörkt i övrigt.
5. Placera kameran så att skärmen precis fyller kamerasensorn på höjden (kollas i "live view" eller motsvarande, inte genom sökaren) och fokusera så att det är en gnutta suddigt. Exponera med fast slutartid på den slutartid som kamerans sensor anger som +/- 0 (ska ge en medelgrå bild - om inte, välj ett integralläge för sensorn i stället för matrisläge).
6. Ta ett antal bilder med olika bländare från helt öppet till minst f/8-11 kanske, hela tiden med slutartid enligt ovan.
7. Öppna bilderna i ett bildbehandlingsprogram och beräkna snittvärdet för att se hur mycket det avviker från medelgrått, och räkna om slutartiden i proportion till avvikelsen för en viss bild. Om snittvärdet är 119, så är det t ex ca 94 procent av 127, och då får exponeringstiden räknas om med samma faktor (0.94 i det här fallet), så var det 1/60 sek, så blir det ca 1/56 i stället.
8. Plotta bländare mot (korrigerad) slutartid i ett diagram för att se hur ljusinsläppet uppför sig över bländaröppningarna. Det bör ge en omräkningsfaktor för faktiskt ljusinsläpp jämfört med nominell bländaröppning, med hjälp av värdet för full öppning från punkt 3.
9. Räkna om bländarvärdena till de korrigerade med omräkningsfaktorn från punkt 8.
10. Ta de värden som framkommit för den exponering som är nånstans i mitten, dvs bländare 8-11 kanske, och den korrigerade slutartid som gällde för den exponeringen, och lägg till det faktiska ISO-värdet för sensorn (från punkt 1).
11. Räkna ut den faktiska ljusstyrka som den kombinationen av ISO, slutartid och bländare motsvarar enligt generella formler. Detta ger den faktiska ljusstyrkan för skärmen när bilden togs.

Man lär komma nära nog i alla fall.

Jäävlar... Jag tvivlar inte på att det funkar.. Men min "kamera" är min S10e, och ska jag köpa allt som krävs där så känns det som att en Colorimeter (tveksamt om det heter så på Svenska) är en investering som får göras. Känns lite dyrt med 2-3000Kr ör att kalibrera en skärm dock.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heatmix:

Har bryt fel på båda ögonen som ofta leder till migrän med aura, men använder glasögon på äldre dagar som tar bort 90% av detta. Därför kör jag alltid darkmode på allt jag använder så man blir mer avslappnad, hoppas Sweclockers kan införa detta någon gång i framtiden.

Mina liknande migränanfall (auramigrän som i min gissning berode på överansträngda ögon) gick från sällan till nästan obefintlig när jag testade ögondroppar (1 droppe/öga varje kväll).

Innan ögondroppar var det kanske en gång per kvartal, nu har det varit 2 anfall senaste 3 åren.
Innan ögondropparna fixade jag glasögon, samt såg till att sköta sömnen bättre, men det blev inte helt bra förens ögondroppar.

Använder Thealoz Duo (finns på apoteket, inget recept)

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Du menar då alltså att jag sätter ett vitt papper mot skärmen, avläser Lux med mobilen, och sedan justerar ljusstyrkan på skärmen så att det matchar det värdet?

Nej, använd ögonen för att matcha. Du kan även kisa för att göra det lättare att se skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

125% skalning fungerar bra till i stort sett allt annat så det känns bökigt att behöva specialanpassa för olika applikationer.

Mitt problem för just sweclockers är att med 125% skalning så är textstorleken OK (har redan denna på 16P Verdana i webbläsaren då det ger bäst läsbarhet för mig) så blir innehållet för brett och jag får vrida på huvudet en hel del när jag besöker sidan, men med 100% DPI i Windows så är bredden helt OK men texten blir då för liten, så jag skulle behöva ett "SlimClockers" dör textstorleken är oförändrad men bredden är 80% av vad den är idag.

Jag kör Pale Moon, men kanske finns något mostvarande grease monkey så man kan sätta content divven till 80& där.

Fungerar inte att minska bredden på webbläsaren?
Personligen ogillar jag tanken att inte ha hela skärmbredden, men om du hänger mycket här på SWEC så behöver du ju ingen annan sida

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Ozzed:

Finns det något vettigt sätt att mäta och ställa in rätt ljusstyrka själv? Har luxmätare på mobilen ju, så tänker då att man kör helvit bakgrund och sedan mäter, men då vet jag inte hur man sedan konverterar Lux till Nits (om det ens funkar så).

Finns flera knep och några har dykt upp.

Ett sätt att höfta in när man har för mycket är att första sänka belysningen och sedan öka rejält. Håll blicken fokuserad på kanten av skärmen så att du på samma gång täcker både skärm och omgivningen i ditt synfält. Öka belysningen gradvis i ganska stora steg. När du upplever att omgivningen blev lite mörkare, då har du ökat ljusstyrkan för långt eftersom skärmens ljus nu får din pupill att dra ihop sig. Då kommer pupillen behöva ändra storlek hela tiden baserat på om du tittar på skärmen eller omgivningen och det ökar tröttheten.

Du kan också använda mobilen för att höfta in en hyfsad nivå. Räcker med att titta live i mobilkameran. Håll så att skärm och omgivning utgör 50/50 av ytan du filmar. 50% av skärmen i mitten och omgivningen som en ram runt om skärmen. Börja med sänkt ljusstyrka och öka. När du märker att mobilkamerans autoexponering vill exponera omgivningen mörkare än vad du själv upplever den med ögat – då har du förmodligen mer ljus än du behöver och kommer råka ut för en pupill som hela tiden måste ändras sig baserat på var du sätter blicken.

Permalänk
Medlem

Nej jag har inga synfel, men jag har synliga fel... oftast har man dock bara fel, och hoppas då att man inte syns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Nej, använd ögonen för att matcha. Du kan även kisa för att göra det lättare att se skillnad.

OK, så, vitt papper mor skärmwn när skärmen är vit, och sedan jämföra den upplevda ljusstyrkan på skärmen med upplevda ljussttyrkan på pappret alltså? DVS då att man sätter pappret på typ ena sidan av skärmen så att man både ser papper och ljus från skärmen samtidigt?

Skrivet av FX9:

Fungerar inte att minska bredden på webbläsaren?
Personligen ogillar jag tanken att inte ha hela skärmbredden, men om du hänger mycket här på SWEC så behöver du ju ingen annan sida

Funkar säkert. Jag kör ju aldrig webbläsaren minimerad annars så jag skulle kunns köra fönsterläget så att Sweclockers har bra bredd och sedan maximera för andra sidor. Bra tips, tack!

Skrivet av Laxpudding:

Finns flera knep och några har dykt upp.

Ett sätt att höfta in när man har för mycket är att första sänka belysningen och sedan öka rejält. Håll blicken fokuserad på kanten av skärmen så att du på samma gång täcker både skärm och omgivningen i ditt synfält. Öka belysningen gradvis i ganska stora steg. När du upplever att omgivningen blev lite mörkare, då har du ökat ljusstyrkan för långt eftersom skärmens ljus nu får din pupill att dra ihop sig. Då kommer pupillen behöva ändra storlek hela tiden baserat på om du tittar på skärmen eller omgivningen och det ökar tröttheten.

Du kan också använda mobilen för att höfta in en hyfsad nivå. Räcker med att titta live i mobilkameran. Håll så att skärm och omgivning utgör 50/50 av ytan du filmar. 50% av skärmen i mitten och omgivningen som en ram runt om skärmen. Börja med sänkt ljusstyrka och öka. När du märker att mobilkamerans autoexponering vill exponera omgivningen mörkare än vad du själv upplever den med ögat – då har du förmodligen mer ljus än du behöver och kommer råka ut för en pupill som hela tiden måste ändras sig baserat på var du sätter blicken.

Tack då har jag lite olika metoder att testa mig fram med

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av olle1884:

Fascinerande att året är 2021 snart, med "AI" som hett forskningsområde de senaste 5+ åren, och en så viktig och förhållandevis enkel uppgift som korrigering av stavfel fortfarande fungerar så skraltigt.

Andvänder själv SwiftKey och det lär sig efterhand dvs ju mer du skriver desto bättre blir det, sen ska man inte skriva så fort att man inte ser ens om det blir fel. Även jag gör dessa misstag ibland, men somliga undrar jag om dom läser vad dom skrivit överhuvudtaget!? Mvh GOTT NYTT ÅR & GOD FORTSÄTTNING PÅ ER ALLA. MVH

Permalänk
Skrivet av olle1884:

Fascinerande att året är 2021 snart, med "AI" som hett forskningsområde de senaste 5+ åren, och en så viktig och förhållandevis enkel uppgift som korrigering av stavfel fortfarande fungerar så skraltigt.

Andvänder själv SwiftKey och det lär sig efterhand dvs ju mer du skriver desto bättre blir det, sen ska man inte skriva så fort att man inte ser ens om det blir fel. Även jag gör dessa misstag ibland, men somliga undrar jag om dom läser vad dom skrivit överhuvudtaget!? Mvh GOTT NYTT ÅR & GOD FORTSÄTTNING PÅ ER ALLA. MVH

Permalänk
Medlem

Skelar men har glasögon som kompenserar så inga problem om jag inte är trött. Då glider det isär. Inget som stör i vardagen dock. S länge jag inte ska läsa något klarar jag mig tom utan glasögon. Detta även vid bilkörning då jag ser dubbelt lodrätt så sakerna hamnar ovanför varandra istället för bredvid.

Visa signatur
Permalänk

Är närsynt med brytningsfel men mina glasögonen korrigerar detta.

Visa signatur

Intel Core i9 7900X | Asus Prime X299 Deluxe | Corsair 128GB DDR4 3200Mhz | Gigabyte RTX 4090 | Acer X32FP 4K 160Hz | NVMe/SSD 14TB | Corsair AX1200i | Corsair Graphite 760T White | OS Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Mörkt tema skulle verkligen underlätta för mig. Har en del skador på höger öga (efter golfboll...) som bland annat gör att min pupil är fixerad (efter operation) och det gör att jag får problem när det blir snabba skiften mellan ljust och mörkt. Upplever att ögat får jobba mindre när det är mörkt och för mig skulle det verkligen vara bra med mörkt tema.
Har även en skada på gula fläcken som gör raka linjer krokiga...med andra ord kanske ni kan ha krokiga linjer som då blir raka för mig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

När du märker att mobilkamerans autoexponering vill exponera omgivningen mörkare än vad du själv upplever den med ögat – då har du förmodligen mer ljus än du behöver och kommer råka ut för en pupill som hela tiden måste ändras sig baserat på var du sätter blicken.

Enkelt och bra tips, vilket fick mig att inse att de 120 nits jag kör på just nu nog ändå är lite för högt. Borde ner under 100. Får väl gräva fram kalibratorn.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Det är många gånger jag tänkt ta fram polygripen och slita loss vänster öga och operera in en kamera.

Synfel / Keratokonus

Permalänk
Medlem

En måste ju fundera på vad Swec fått för feedback som föranleder denna fråga...

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk

Världens sämsta färger för de som har någon form utav färgfel eller annan typ utav fel. Ljus grått på mörk grått är helt galet fel. Hela nya versionen på forumet är helt flippat. Man klarar inte av att se vilka ämnen som är viktiga och väldigt rörigt. Mörkt tema hade inte skadat. Typsnitt och färgerna går inte att se och på mobil fronten blir färgerna för jobbiga i längden. Där är det värre att se när ni har valt just gråa färger. Ljusa färger är helt fel för de som har problem. De färger som passar för synskadade är svart, röd och grönt för det är de färger synskadade uppfattar bäst. Vitt är jobbigast för vit behöver ögongen ansträngas mer och är den färg som är svårast att hantera. Vit mot ljusgrått är bara no no för personer som har fel på ögonen.

Permalänk
Medlem

Många Swecare har nog kommit upp i åldern då de börjat utveckla katarakt. Hade det själv men är nu opererad. Då måste man ha mörkt läge på sidan annars ser man inget. Nu efter att bytt ut mina ögonlinser är det tvärt om. Ser bättre i ljust läge. Alltså valet att inte behöva installera Better Swecklockers för att kunna läsa sidan för de med grå starr som kan börja efter 50.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av qwzxqwzx:

Berätta mer, min syn är på nedgång och har övervägt LASIK istället för glasögon i framtiden.

Jag satt länge och funderade på alla olika sorters operationer och försökte lista ut vilken som var bäst, men det handlar mer om att hitta vilka som passar bäst för just dina ögon. Det är enkelt att göra en första undersökning hos Memira eller liknande och låta dem ge en bedömning. Det var väldigt trovärdigt tyckte jag, det är inte som att de tar några onödiga risker. De vill bara operera om ditt synfel passar för en av deras operationer.

Permalänk
Hedersmedlem

Hej! Tack för alla svar Vi har spånat vidare på frågeställningen och skulle behöva mer konkret feedback, kika gärna i den nya tråden om du har problem med färgseende.

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1623601-har-du-problem...

Pingar in några som har uttalat sig mer specifikt om just färgseende
@Jeddan @Ozzed @emilakered @ampiais @Buddaz112