Permalänk
Medlem

NAS os med SFTP?

Hej!

Vilket NAS operativ som har stöd för SFTP (utan att behöva krångla allt för mycket med Docker containrar etc.) rekomenderas? Tanken är att köra den i en virtuell maskin på antingen VMware ESXI eller Proxmox.

Tack på förhand!

Mvh
Anders

Permalänk
Medlem

Hej,

Ska denna maskin dela över något annat protokoll än SFTP? Om inte så går det super bra med vilket linux distro som helst, då openssh är default med alla idag, vilket SFTP använder sig av.

Edit: Vilken linux/bsd distro kan agera NAS för protokoll som t.ex CIFS eller NFS, men vissa färdig byggda lösningar som t.ex TrueNAS Core(Tidigare FreeNAS) eller OMV kommer med trevligt HTML5 GUIn som gör det lättare att hantera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jagekurt:

Hej,

Ska denna maskin dela över något annat protokoll än SFTP? Om inte så går det super bra med vilket linux distro som helst, då openssh är default med alla idag, vilket SFTP använder sig av.

Edit: Vilken linux/bsd distro kan agera NAS för protokoll som t.ex CIFS eller NFS, men vissa färdig byggda lösningar som t.ex TrueNAS Core(Tidigare FreeNAS) eller OMV kommer med trevligt HTML5 GUIn som gör det lättare att hantera.

Jag hade tänkt att ha en CIFS share som andra datorer kommer åt så tanken med SFTP är för att göra det möjligt för andra utanför att ladda upp och komma åt samma filer. Har provat med att ha en SFTP server i Ubuntu som delar ut en en CIFS share från en OMV NAS men sprang på problemet att endast root fick skrivaccess därav att jag tittar på en enkel lösning att köra det på en färdigconfigad NAS distro. TrueNAS Core har jag inte provat så det får bli att titta på det (Fick inte plugin i OMV att fungera att ens att installera längre. det känns som OMV lämnar plugins och går över till Docker istället).

Tack för tipset!

Mvh
Anders

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndersL:

Jag hade tänkt att ha en CIFS share som andra datorer kommer åt så tanken med SFTP är för att göra det möjligt för andra utanför att ladda upp och komma åt samma filer. Har provat med att ha en SFTP server i Ubuntu som delar ut en en CIFS share från en OMV NAS men sprang på problemet att endast root fick skrivaccess därav att jag tittar på en enkel lösning att köra det på en färdigconfigad NAS distro. TrueNAS Core har jag inte provat så det får bli att titta på det (Fick inte plugin i OMV att fungera att ens att installera längre. det känns som OMV lämnar plugins och går över till Docker istället).

Tack för tipset!

Mvh
Anders

Jag gillar starkt wingftp,nu kör jag visligen Enterprise versionen men den finns som gratis version för privatpersoner. Den har även funktioner med https och kan kolla bilder,filmer, skicka nedladningslänkar och uppladningslänkar osv mycket bra funktioner. kör denna för hela släkten, föreningar och ett par hundra gäster vid tävlingar.
väldigt smidigt att skapa certifikat mm
funkar i ubuntu eller på en nas, jag kör en på thecus nas samt på en ubuntu server.
använd gratis appen ftprush eller foldersynk för automatiskt backa upp telefoner,plattor,osv

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.