Komplicerat omvandlingssystem (kablar och bluetooth).... Hjälp O_o

Permalänk
Medlem

Komplicerat omvandlingssystem (kablar och bluetooth).... Hjälp O_o

Hejsan!

Jag har en tv och ljudsystem utan bluetooth men jag vill kunna koppla ihop detta via kablar och sedan bluetooth så jag kan spela upp ljud från både tv:n och min laptop samt mobil via bluetooth. Förstår att detta blir en aning luddig förklaring, ska försöka förklara bättre.

Så jag behöver förmodligen först koppla ihop tv:n till ljudsystemet. Tv:n har optisk anslutning och ljudsystemet har aux. En sådan sladd är ju inget svårt att finna (sladden), men för att sedan lyckas koppla detta till en bluetooth mottagare blir mer komplicerat för mig hur jag ska få ihop det.

Fungerar det kanske med denna omvandlare, för att sedan koppla in en bluetooth mottagare/sändare i den omvandlaren?

Med denna idé skulle då alltså tv:n gå in i det optiska uttaget, stereon i RCA utgången och bluetooth mottagaren i aux uttaget?
Saken är ju den att jag vill kunna spela upp ljudet från tv:n direkt i ljudsystemet också, men då skulle det gå via kablar och resten (telefon, laptop och surfplatta) skulle skicka in ljud genom bluetooth mottagaren?

Förresten är aux samma som coaxial?

Värt att namna också är att jag äger denna och vill gärna kunna använda den om det är möjligt.

Hoppas jag gör mig förstådd, vet inte om jag själv skulle förstå om jag inte hade bilden i huvudet klar för mig...

Tacksam för idéer och förslag.
Mvh

Permalänk
Rekordmedlem

Skriv vad det är för prylar du vill koppla ihop och länka helst manualerna eller produktsidorna hos tillverkaren.

Aux betyder auxiliary, en kompletterande anslutning, det brukar elektriskt vara en linjeanslutning, coax betyder koaxial, syftar på den mekaniska uppbyggnaden av en kabel.
Du kan alltså ha en koaxialkabel för att överför signaler till aux men jag tror inte det är det du syftar på utan en elektrisk digitalljudsanslutning där signalen är spdif (eller mindre troligt antennanslutningen på tvn)

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Skriv vad det är för prylar du vill koppla ihop och länka helst manualerna eller produktsidorna hos tillverkaren.

Aux betyder auxiliary, en kompletterande anslutning, det brukar elektriskt vara en linjeanslutning, coax betyder koaxial, syftar på den mekaniska uppbyggnaden av en kabel.
Du kan alltså ha en koaxialkabel för att överför signaler till aux men jag tror inte det är det du syftar på utan en elektrisk digitalljudsanslutning där signalen är spdif (eller mindre troligt antennanslutningen på tvn)

Tack!

Ljudsystemet är en bas låda som jag kopplat ihop med två högtalare (hemmabygge) där det krävs en aux kabel för att kunna ansluta ljud, t.ex. min laptop. Så jag gör nu, att jag kopplar bara en sladd mellan.

Sen har jag min tv som då har en optisk ljudanslutning.

Min idé är att det går från tv:ns optiska anslutning via en omvandlare i då "input" sidan där också min bluetooth mottagare sitter via coaxial uttaget på bilden för att sedan koppla in ljudet till "output" delen via en RCA kabel med aux uttag på andra sidan... (?)

Här är manualen (pdf) till tv:n.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av tioende:

Tack!

Ljudsystemet är en bas låda som jag kopplat ihop med två högtalare (hemmabygge) där det krävs en aux kabel för att kunna ansluta ljud, t.ex. min laptop. Så jag gör nu, att jag kopplar bara en sladd mellan.

Sen har jag min tv som då har en optisk ljudanslutning.

Min idé är att det går från tv:ns optiska anslutning via en omvandlare i då "input" sidan där också min bluetooth mottagare sitter via coaxial uttaget på bilden för att sedan koppla in ljudet till "output" delen via en RCA kabel med aux uttag på andra sidan... (?)

Här är manualen (pdf) till tv:n.

Egentligen tycker jag att du borde ha ett försteg men det finns också dacar med blåtand som skulle kunna passa men de blir ju mer begränsade än ett försteg tex
https://www.hifiklubben.se/argon-audio-bt3-bluetooth-receiver...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Egentligen tycker jag att du borde ha ett försteg men det finns också dacar med blåtand som skulle kunna passa men de blir ju mer begränsade än ett försteg tex
https://www.hifiklubben.se/argon-audio-bt3-bluetooth-receiver...

Tack för svar! Ska fördjupa mig lite i skillnaden mellan försteg och DACar. Du har inte möjligtvis någon länk så här på rak arm du kan dela med dig av?

Jag har ju en blåtand redan men som saknar optisk anslutning så skulle helst vilja använda den men du rekommenderar inte det eller? Sådan fall, på grund av? Vill ju t.ex. inte ha osynkroniserat ljud när jag tittar på film.

Tack för du tar dig tid.
Mvh

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av tioende:

Tack för svar! Ska fördjupa mig lite i skillnaden mellan försteg och DACar. Du har inte möjligtvis någon länk så här på rak arm du kan dela med dig av?

Jag har ju en blåtand redan men som saknar optisk anslutning så skulle helst vilja använda den men du rekommenderar inte det eller? Sådan fall, på grund av? Vill ju t.ex. inte ha osynkroniserat ljud när jag tittar på film.

Tack för du tar dig tid.
Mvh

Försteg är den del som normalt sett kontrollerar ljudet, där man väljer ingång, justerar volymen och kanske har man tonkontroller, försteget driver slutsteget.
Bygger man ihop för och slutsteg får man en integrerad förstärkare vilket är den vanligaste typen av förstärkarlösningen för audio.

Du kan naturligtvis använda andra prylar och en hembioreceiver bör också fungera om du vill ha en relativt enkel lösning på kopplingen för de har ju inbyggd dac.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Försteg är den del som normalt sett kontrollerar ljudet, där man väljer ingång, justerar volymen och kanske har man tonkontroller, försteget driver slutsteget.
Bygger man ihop för och slutsteg får man en integrerad förstärkare vilket är den vanligaste typen av förstärkarlösningen för audio.

Du kan naturligtvis använda andra prylar och en hembioreceiver bör också fungera om du vill ha en relativt enkel lösning på kopplingen för de har ju inbyggd dac.

Stort tack för hjälpen.
God fortsättning