Nybörjare på HIFI, vad och var handlar jag?

Permalänk
Medlem

Nybörjare på HIFI, vad och var handlar jag?

Helt ny på det här med HIFI. Kollat lite tester och hittat NAIM Uniti Atom. Även tittat på högtalare från KEF (LS50 Meta).

Någon insatt som kan säga om det här är bra saker och var man bäst handlar?

Verkar mycket billigare online än i svenska butiker. Sen är det ju det där med supporten, men den kanske inte är värd 10k i prisskillnad. Tacksam för input eller förslag på annan utrustning. Kanske lite enklare runt 10k tex bluesound powernode kan räcka för en nybörjare?

Permalänk
Medlem

Vad är syftet med ljudet?
Spel (dvs kopplat till datorn)? Film? Musik?

Kan annars rekommendera beggat ljud på t.ex blocket. Priset på hifi sjunker något otroligt efter bara ett par år.
Köpte en receiver för 2.5k och sedan ett par golvhögtalare för 500:-. Högtalarna är ett par dyrgripar från 79' gjorda av Reference Audio, men ljudet håller absolut dagens standard. Har kört med högtalarna i snart tio år!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av cracko:

Helt ny på det här med HIFI. Kollat lite tester och hittat NAIM Uniti Atom. Även tittat på högtalare från KEF (LS50 Meta).

Någon insatt som kan säga om det här är bra saker och var man bäst handlar?

Verkar mycket billigare online än i svenska butiker. Sen är det ju det där med supporten, men den kanske inte är värd 10k i prisskillnad. Tacksam för input eller förslag på annan utrustning. Kanske lite enklare runt 10k tex bluesound powernode kan räcka för en nybörjare?

Har funderat på dessa själv. Tror faktiskt bara du behöver en streamer för att driva dessa högtalare. Naimen är väll även en förstärkare om jag inte minns fel. Någon annan får rätta mig om jag minns fel. Du kan ju såklart använda atomen som streamer. Finns många vägar att gå
Personligen hade jag kollat åt aries hållet när du är i den prisklassen. Atomen kan du även driva andra högtalare med ifall du skulle vilja byta.
Själv kör jag denna kombo, b&w pm1, atoll in100se, chord 2qute, auralic aries mini, samt en nätlist med digitala och analoga uttag med högspänningsskydd.
Sedan lite kablage på detta. Lättare att bygga en dator än att hitta rätt i hifi-djungeln. Mina 50-öre! 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av PL4C:

Vad är syftet med ljudet?
Spel (dvs kopplat till datorn)? Film? Musik?

Kan annars rekommendera beggat ljud på t.ex blocket. Priset på hifi sjunker något otroligt efter bara ett par år.
Köpte en receiver för 2.5k och sedan ett par golvhögtalare för 500:-. Högtalarna är ett par dyrgripar från 79' gjorda av Reference Audio, men ljudet håller absolut dagens standard. Har kört med högtalarna i snart tio år!!!

Mest bang for the buck får du självklart beg marknaden. Men de högtalarna du siktar mot är jävligt trevliga. Men denna input är värd mycket. Då det lätt rinner iväg deg på detta. Mer än man räknat med...
Ert konto för hifi blir snabbt ett stort svart hål 😏

Permalänk
Medlem

Här kan man också göra fätt fina fynd på bättre begagnad hifi: https://www.rehifi.se/

Killen erbjuder även öppet köp och garanti på köp, vilket kan vara rätt bekvämt

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk

Jag har ingen erfarenhet av Uniti Atom, så kan varken säga bu eller bä, men Naim tenderar att göra bra saker. Det blir lite lättare att diskutera alternativa lösningar om du berättar lite mer om användningsområden.
Likt andra har sagt får du inom Hifi betydligt mer värde för pengarna om du köper begagnat. Vad gäller återförsäljare finns det flera bra, och de brukar vara väldigt hjälpsamma för nybörjare som behöver lite vägledning. Ofta tar de lite extra betalt, men kan vara värt att få hjälp att välja ut rimliga komponenter.

Permalänk
Skrivet av cracko:

Helt ny på det här med HIFI. Kollat lite tester och hittat NAIM Uniti Atom. Även tittat på högtalare från KEF (LS50 Meta).

Någon insatt som kan säga om det här är bra saker och var man bäst handlar?

Verkar mycket billigare online än i svenska butiker. Sen är det ju det där med supporten, men den kanske inte är värd 10k i prisskillnad. Tacksam för input eller förslag på annan utrustning. Kanske lite enklare runt 10k tex bluesound powernode kan räcka för en nybörjare?

Gör det enkelt så du förstår utan att använda så mycket termer

KEF - En utav världens bästa högtalarmärken. De är väldigt ledade eftersom de har otroliga resurser. De ägs utav Powerbank (Hongkong). De billigare modellerna tillverkas i Asien under kontroll. De dyrare som Reference, Blade och Moun blir byggda i England. Dess ljud är ärlighet och Uni-q vilket är själva namnet på coaxial elementet vilket är KEF signum element. Coaxial betyder att mellanregister och diskant sitter i ett enda element. De mindre högtalarna har även en bas ring i coaxialen. Det hela medför till att ljudet kommer från en enda punkt och spridningen på ljudet blir större.

LS50 Meta är ny. Det nya är att det sitter en hård plast skiva bak på coaxial elementet som är utvecklat att eliminera vissa frekvenser. Det skall medföra till at ljudet blir renare.

Mycket utav priset går att spekulera. En orsak är att den är ny utveckling som skall bekostas, en annan orsak kan vara brexit. Däremot om man ser på KEF serier över lag när du är inne på LS50 är du och nosar på en högtalare som skall konkurrera med högtalare som kostar mellan 20k-30k. Serierna hos KEF går som sådan
Q, R, LS50, Reference, Blade och sist Moun.
Pris på Q är mellan 5k- 20k beroende på version
R är numera 15k-50k beroende på version
LS50M ligger runt 15k (gamla för runt 10k)
LS50w version 2 ligger runt 25k (gamla ligger på runt 20k)
Reference startar på 50k upp till 200k
Blade beroende på version är 200k -300k
Moun startar på 1 miljon

Sedan har vi nästa bit angående KEF och det gäller alla högtalare. De måste matchas med rikig utrustning för att låta opitmalt. KEF gillar förstärkare med kvalitet. Då menar jag inte att det måste ha 1000w på pappret utan förstärkaren måste klara av att hantera 3,2ohm vilket är det lägsta som högtalaren dippar. Alla KEF är gjorda som sådan att de dippar ner dit även fast det är 8ohm i grund utförande. Viktigt är att få fram Uni-q elementet annars blir de väldigt tråkiga att lyssna på.

Din NAIM kommer fixa det. De är byggda med kvalitet och specifierar mindre än vad som finns tillgängligt.. De är hatade utav folk för dess rykte om att vara dyra och att man får mer hos andra märken. NAIM är ren lyx om man har råd.
Den du har sett på är med inbyggd streamer om jag inte mins fel. Naim är erkänt bra märke.

Åter igen NAIM har blivit dyrare för de är brittiska. Många brittiska märken har helt enkelt blivit dyrare. Vad det beror på vet ingen. Går bara att spekulera. Skall du köpa utomlands så se på någon som är seriös för det finns även falska ute på marknaden. De nya handelsavtalen vet ingen ännu vad som kommer innebära för konsumenter. Din inhemska butik tar gärna lite högre pris vilket ej är ovanligt för de är butik och vill även de överleva.

Kort svar ja det är bra stuffs.Om du tjänar på att handla utomlands, tror ej. Du har att göra med 2 märken som är lite top of the line och som många gillar. Därav är priset högt. Du ser på 2 produkter i dess sortiment som är gjorda att konkurrera med andra fina märken. Du kommer säkert få många svar om att se på annat. Om du börjar jämföra på djupet så kommer du inse att de två du själv har valt är kvalitet. Har själv KEF sedan många år tillbaka och även lyssnat på de flesta modellerna hos KEF och jag kan övertyga dig att de går lätt en match mot andra alternativ som kommer ges som förslag. Kanske låter opartisk. Bara prova lyssna först i butik och jämför själv mot en högtalare inom samma prisklass. KEF har en helhet som många andra högtalare saknar samtidigt med väldigt bra och rent ljud. Som sagt det är du själv som väljer och ingen annan. En rekomendation som vanligt är att lyssna innan man köper.

Powernode är NAD och jag rekommenderar dig att hålla dig borta från NAD. Tyvärr är de inget bra märke numera.

Vill du ha KEF är det bättre att börja med Q serien. Till exempel en Q350 och en Marantz PM700N har jag för mig förstärkaren heter. Då har du streaming i topp klass utan att det kostar skjortan och ca 80w kommer räcka långt till de högtalarna. Sedan om du gillar KEF kan du sukta vidare. De du vill ha, (LS50M) kostar mer än vad det kan smaka

Gott Nytt År

Permalänk
Skrivet av Honskadad:

Har funderat på dessa själv. Tror faktiskt bara du behöver en streamer för att driva dessa högtalare. Naimen är väll även en förstärkare om jag inte minns fel. Någon annan får rätta mig om jag minns fel. Du kan ju såklart använda atomen som streamer. Finns många vägar att gå
Personligen hade jag kollat åt aries hållet när du är i den prisklassen. Atomen kan du även driva andra högtalare med ifall du skulle vilja byta.
Själv kör jag denna kombo, b&w pm1, atoll in100se, chord 2qute, auralic aries mini, samt en nätlist med digitala och analoga uttag med högspänningsskydd.
Sedan lite kablage på detta. Lättare att bygga en dator än att hitta rätt i hifi-djungeln. Mina 50-öre! 😁

LS50 Meta som TS är ute efter är passiv. Den behöver en förstärkare. LS50W är den aktiva versionen och har inbyggd streaming och den nya versionen har fått mer pulver, inte för att de behövs. Den gamla versionen kan spela sjukt högt. Skillnaden på nya aktiva versionen är att den har fått fullt 24bit stöd och behövs numera ingen sladd för den biten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cracko:

Helt ny på det här med HIFI. Kollat lite tester och hittat NAIM Uniti Atom. Även tittat på högtalare från KEF (LS50 Meta).

Någon insatt som kan säga om det här är bra saker och var man bäst handlar?

Verkar mycket billigare online än i svenska butiker. Sen är det ju det där med supporten, men den kanske inte är värd 10k i prisskillnad. Tacksam för input eller förslag på annan utrustning. Kanske lite enklare runt 10k tex bluesound powernode kan räcka för en nybörjare?

Ett tips:
Börja med begagnat!

De flesta komponenter i en HiFi anläggning åldras inte nämnvärt.
Och i regel är folk försiktiga med sina prylar.
HiFI är även nånting som många spontanköper, eller handlar på sig för mycket och familjen säger stopp.
Så det finns massor att välja mellan till bra priser.

Börja med att specificera exakt vad du är ute efter.

Permalänk
Medlem

Om du har möjlighet så är det alltid bäst att åka runt och provlyssna (vet dock ej om det är helt rekommenderat i dessa tider) på så många olika anläggningar du kan. Detta kan ge dig ett hum om vilken slags ljudbild och karaktär du gillar. Ha helst med dig egen musik som du brukar lyssna på och är van att höra så du har lättare att urskilja skillnader.
Rekommenderar även jag att kolla på begagnat, men detta förutsätter att du först skaffar dig en hyffsad idé om vad du letar efter, för även det bästa begagnatfyndet kan vara fel för dig, din smak och ditt rum.

Permalänk
Skrivet av Ostbullen:

Här kan man också göra fätt fina fynd på bättre begagnad hifi: https://www.rehifi.se/

Killen erbjuder även öppet köp och garanti på köp, vilket kan vara rätt bekvämt

Kan bara instämma med Ostbullen. Rehifi är ett givet mål om du är i trakterna av Lund (ligger lite utanför). Kollar i stort sett varje dag på deras sida. Det mesta går rätt fort så priserna är helt ok. Eftersom de har öppet köp och garanti så kan man våga ta risken att göra ett köp om man tror att det kan vara något som passar ens smak. Kunnig och trevlig personal. Har själv gjort ett antal köp hos dem. Det enda jag saknar är mer plats och pengar så man kunde köpt lite mer roliga grejer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddaz112:

LS50 Meta som TS är ute efter är passiv. Den behöver en förstärkare. LS50W är den aktiva versionen och har inbyggd streaming och den nya versionen har fått mer pulver, inte för att de behövs. Den gamla versionen kan spela sjukt högt. Skillnaden på nya aktiva versionen är att den har fått fullt 24bit stöd och behövs numera ingen sladd för den biten.

Ah allright. Så det är inte den aktiva modellen du siktar på. Se där. Unity atom är ju ett smidigt modernt alternativ, allt i ett med snygg design. Finns nog inget att klaga på samt det finns nog gott om kraft för en vanlig andvändare. Se gärna till att prova innan köp bara om du har möjlighet.
🙂

Permalänk
Medlem

Tack för alla grymma svar, låter som jag hittat bra grejer trots allt!

Om jag köper kef ls50w som är aktiva och som man kan streama direkt till, behöver jag ingen naim streamer då? Eller gör en naim mycket för ljudet även med högtalare man kan kan streama direkt till?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cracko:

Tack för alla grymma svar, låter som jag hittat bra grejer trots allt!

Om jag köper kef ls50w som är aktiva och som man kan streama direkt till, behöver jag ingen naim streamer då? Eller gör en naim mycket för ljudet även med högtalare man kan kan streama direkt till?

Förstärkarens påverkan på ljudet är försumbart. Högtalare och rummet du ställer de i ger en distorsion på flera hundra gånger så mycket som en förstärkare (eller DAC) någonsin skulle göra.

Köp förstärkare eller streamer efter vilka funktioner du är ute efter och med en design som du gillar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rSon:

Förstärkarens påverkan på ljudet är försumbart. Högtalare och rummet du ställer de i ger en distorsion på flera hundra gånger så mycket som en förstärkare (eller DAC) någonsin skulle göra.

Köp förstärkare eller streamer efter vilka funktioner du är ute efter och med en design som du gillar.

Så en trådlös högtalare som kef ls50w låter typ lika bra när jag streamar från mobilen som en kef ls50 passiv med en naim? Det enda extra jag får med naim är funktioner, inte bättre ljud? Ifall det är så så är det ju tveksamt att skaffa en streamer för 30k.

Och för alla som frågade innan så letar jag utrustning för musik, inte spel eller TV.

Permalänk
Rekordmedlem

Digitala allt i ett system sjunker snabbare än ett blysänke i värde och har man tur fungerar de i ett par år innan man ändå måste koppla på det "digitala" externt för att de funktionerna har slutat stödjas på mjukvarunivå. De är slit och slängprodukter med mycket kort livslängd.

Riktig hifi har mycket lång funktionell livslängd, man kan räkna med över 50 år för tekniken är mogen och inte mycket har hänt med ljudkvaliten utan det är bara design och prestanda i förhållande till priset som ändras men de bästa prylarna kan inte mer än låta korrekt, hörselsinnet har inte ändrats nått dramatiskt de senaste generationerna och redan på 1930 talet började det komma system som de flesta inte kan tala om hur gamla de är om de bara fick höra på dem.

Leta beg om du vill spara pengar och välj inte allt i ett lösningar om du inte ser det som engångsprylar med kort livslängd som du verkligen har råd och moral att bränna pengar på, du lär få skänka bort dem om 5 år när nån har ändrat ett api, men då är de faktisk lika bra till båten som vilket annat bojsänke som helst. Ska du ha streaming och smarthet så se till att det är via billiga separata enheter så du slipper byta ut de dyra delarna utan bara kan byta ut det som upphör att fungera.
www.hifitorget.se

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av cracko:

Så en trådlös högtalare som kef ls50w låter typ lika bra när jag streamar från mobilen som en kef ls50 passiv med en naim? Det enda extra jag får med naim är funktioner, inte bättre ljud? Ifall det är så så är det ju tveksamt att skaffa en streamer för 30k.

Och för alla som frågade innan så letar jag utrustning för musik, inte spel eller TV.

Allt är inbyggt så du behöver ingen extra streamer däremot lite bättre kablar än vad som följer med högtalaren. Högtalarna skiljer sig i om den är aktiv eller passiv.

Det som kan skilja på en extra seriös streamer är bättre DAC och hur pass höga datafiler som kan användas. Som sagt det är inget man hör med omgående uyan man måste som sagt lyssna sig fram. NAIM streamern som exempel kan kanske hantera filer upp till DSD 512 med andra ord datafiler som är svåra för örat att höra skilnad. Kanske bättre app gränsnitt. Det går att lösa så länge man har wifi som sändare/mottagare.

Passiv behöver du en förstärkare medan aktiv då är förstärkaren inbyggd. Problematiken är att det kostar mer i övrig utrustning på den passiva.

Om du skall streama från mobil använd wifi och inte BT. BT har sämre räckvidd och fungerar bäst mer som extra lösning. Spotify är bortkastat på en så bra högtalare. Kör helst CD kvalitet eller analogt om du gillar sådant.

Du får ett lite annat ljud med en förstärkare eftersom förstärkare har även eget sound. Den här biten är sådant som folk ej vill påvisa. Alla fabrikat har sitt eget sound. Även fast förstärkaren är byggt utifrån vissa grund principer så tweakas de för att låta efter ett viss ideal som dess producent vill ha över sin produkt. Det kan vara svårt att höra. Det finns där även fast man kanske ej är medveten över det hela. Du kan få bättre ljud däremot tveksamt utan det är något du själv måste lyssna dig fram till.

Effekten i den aktiva räcker långt. Säg att du köper en förstärkare för 100k och använder det till KEF passiva då kan det kanske låta bättre. Betyder ej att det gör det. Det du får då är mer utrymme att få högtalarna att prestera bättre. Kruxet med så pass bra högtalare är att de växer med bättre förstärkare du har upp till en viss nivå. Därav kan det bli dyrare än vad du har tänkt dig om du väljer en passiv högtalare. Det gäller för nästan alla fina högtalare. Det säger sig själv.

Den nya varianten har lite nyare lösningar för wifi och liknande om jag mins rätt. Det är även meta materialet på elementet som skiljer den gamla mot den nya i själva ljudet. Som sagt lyssna är det viktigaste. Åk ner till lokal butik som har högtalaren. Är det en seriös försäljare så hjälper de dig att lyssna på alla möjliga enheter och i viss fall om du har tur kan du även få ett bättre pris. De nya modellerna är så pass nya att det kan vara tveksamt. Om de har den gamla versionen inne i lager borde det kunna gå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cracko:

Så en trådlös högtalare som kef ls50w låter typ lika bra när jag streamar från mobilen som en kef ls50 passiv med en naim? Det enda extra jag får med naim är funktioner, inte bättre ljud? Ifall det är så så är det ju tveksamt att skaffa en streamer för 30k.

Och för alla som frågade innan så letar jag utrustning för musik, inte spel eller TV.

Nej precis, du kommer inte att höra skillnad. Sen har jag inte koll på högtalarna så det kanske finns andra skillnader mellan de passiva och de trådlösa än att de har inbyggd förstärkare.

Permalänk
Skrivet av rSon:

Förstärkarens påverkan på ljudet är försumbart. Högtalare och rummet du ställer de i ger en distorsion på flera hundra gånger så mycket som en förstärkare (eller DAC) någonsin skulle göra.

Köp förstärkare eller streamer efter vilka funktioner du är ute efter och med en design som du gillar.

Har svårt att hålla med dig om att en förstärkare är försumbar. Du har helt rätt i att högtalare och lyssningposition är viktigt, men det ena behöver väl inte utesluta det andra?

Vad gäller KEF LS50W II är det nog en bra produkt, originalet LS50W var väldigt trevlig. Nackdelen med Allt-i-ett system är att det saknas möjlighet att uppgradera någonting i framtiden. Om du till exempel vill byta högtalare om några år är du tillbaka på ruta ett, och måste antingen köpa ett nytt allt-i-ett system, eller köpa högtalare, förstärkare och DAC på nytt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlockNoir:

Har svårt att hålla med dig om att en förstärkare är försumbar. Du har helt rätt i att högtalare och lyssningposition är viktigt, men det ena behöver väl inte utesluta det andra?

Det finns otaliga diskussioner runt om på internet om det är möjligt att höra skillnad eller inte. Jag har aldrig utsatt mig för att testa det själv i nämnvärd utsträckning. Men jag har i alla fall väldigt svårt att se att man skulle kunna urskilja en väsentlig skillnad när distorsionsnivåerna är så minimala i normala förstärkare. Inget jag själv skulle satsa tusentalskronor på i alla fall.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av rSon:

Det finns otaliga diskussioner runt om på internet om det är möjligt att höra skillnad eller inte. Jag har aldrig utsatt mig för att testa det själv i nämnvärd utsträckning. Men jag har i alla fall väldigt svårt att se att man skulle kunna urskilja en väsentlig skillnad när distorsionsnivåerna är så minimala i normala förstärkare. Inget jag själv skulle satsa tusentalskronor på i alla fall.

Många förstärkare går ganska direkt att utifrån data/mätresultat se att de saknar förutsättningar att återge korrekt om man kopplar på en kapabel men "opassande" högtalare, de kan däremot vara användbara och låta korrekt på ett speciellt ställe men inte som en "allmän förstärkare".
Det gäller att förstå sig på och kunna tolka mätningar och datablad om man inte väljer förstärkare som är "perfekta", de har dock en tendens att bli väldigt dyra så man fuskar ofta och väljer nått som är bra på en speciell sak på en speciellt plats.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Titta lite mer och att köra den aktiva allt i ett högtalaren KEF ls50 wireless II verkar ju enklare och billigare. Rimligen samma ljud som med passiva KEF ls50 meta och en naim som driver den?

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av cracko:

Titta lite mer och att köra den aktiva allt i ett högtalaren KEF ls50 wireless II verkar ju enklare och billigare. Rimligen samma ljud som med passiva KEF ls50 meta och en naim som driver den?

Nackdelen med aktiva grejer är ju att det är svårare att byta ut bara en komponent. Med ett delat system kanske du konstaterar att högtalarna inte längre passar dig, men att du vill behålla förstärkaren. Dock är det ju smidigt med aktiva grejer, så det är både fördelar och nackdelar.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av rSon:

Det finns otaliga diskussioner runt om på internet om det är möjligt att höra skillnad eller inte. Jag har aldrig utsatt mig för att testa det själv i nämnvärd utsträckning. Men jag har i alla fall väldigt svårt att se att man skulle kunna urskilja en väsentlig skillnad när distorsionsnivåerna är så minimala i normala förstärkare. Inget jag själv skulle satsa tusentalskronor på i alla fall.

Du tycker det är lämpligt att ge ljudintresserade rådgivning när du inte ens bemödat dig att testa själv? Svammel.

När det kommer till hifi spelar ALLT roll, hela kedjan från källa till öron, och att försöka resonera sig fram till vad man tycker borde göra skillnad eller inte är dömt att misslyckas. Som exempel är det trivialt att visa hur en bra strömkabel kan lyfta en anläggning högst avesvärt, vilket verkar löjeväckande.

Det finns bara ett sätt att utvärdera hifi, och det är att testa hemma, med den musik man själv vill lyssna på. Samtidigt lägger man alla fördomar och "kunskaper" på hatthyllan, och lyssnar. Detta är mitt råd till @cracko - låna hem och testa!

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av osgorth:

Du tycker det är lämpligt att ge ljudintresserade rådgivning när du inte ens bemödat dig att testa själv? Svammel.

När det kommer till hifi spelar ALLT roll, hela kedjan från källa till öron, och att försöka resonera sig fram till vad man tycker borde göra skillnad eller inte är dömt att misslyckas. Som exempel är det trivialt att visa hur en bra strömkabel kan lyfta en anläggning högst avesvärt, vilket verkar löjeväckande.

Det finns bara ett sätt att utvärdera hifi, och det är att testa hemma, med den musik man själv vill lyssna på. Samtidigt lägger man alla fördomar och "kunskaper" på hatthyllan, och lyssnar. Detta är mitt råd till @cracko - låna hem och testa!

Både håller med dig och inte, det går att höra skillnader på nästan allt man ändrar men det är inte alltid vettigt att åtgärda symptomen bara utefter det man hör utan man bör ge sig på att leta reda på och förstå orsaken till dem så man behöver mäta för att kunna förstå vad det är som händer och inte bara lyssna.
Man kommer till en viss punkt och fastnar i ett evigt bytande av delar och tyckande i stället för att man kan gå vidare mot ännu bättre återgivning om man inte mäter och framförallt så bränner man mycket pengar på ormolja.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Lyssna på högtalare så att du hittar de som passar dig. Många rekomenderade KEF då jag skulle köpa och var på väg att slå till tills jag lyssnade på en setup i luleå. De lät allt för mycket i diskanterna och lät vasst i mina öron. Hamnade istället på Totem som var lite mer laid back i diskantregistret.
Så högtalare skall lyssnas på innan köp. Och förstärkaren skall matcha högtalaren. Tittade på naim till mina System Audio. Lät inte alls bra, medan Hegeln som jag kör med nu klarar av att driva runt systemet utan problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av osgorth:

Du tycker det är lämpligt att ge ljudintresserade rådgivning när du inte ens bemödat dig att testa själv? Svammel.

När det kommer till hifi spelar ALLT roll, hela kedjan från källa till öron, och att försöka resonera sig fram till vad man tycker borde göra skillnad eller inte är dömt att misslyckas. Som exempel är det trivialt att visa hur en bra strömkabel kan lyfta en anläggning högst avesvärt, vilket verkar löjeväckande.

Det finns bara ett sätt att utvärdera hifi, och det är att testa hemma, med den musik man själv vill lyssna på. Samtidigt lägger man alla fördomar och "kunskaper" på hatthyllan, och lyssnar. Detta är mitt råd till @cracko - låna hem och testa!

Typiskt så kommer förstärkaren spela mycket mindre roll än högtalarna. Det är huvudsakligen usla produkter som gör stor skillnad (till det sämre), de som är bra låter praktiskt taget likadant allihopa.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem

Jag har stereoprylar (två anläggningar) till ett samlat värde av över 180 000 kr och har med tiden lärt mig att det mesta i handeln gör de flesta utan ett präglat specialintresse alldeles utmärkt nöjda.

En av de mest prisvärda förstärkarna jag stött på är BRIK amp som ett tag såldes på kjell.com för typ 800 pix.

Holographic Audio är svensk kvalitet rakt igenom. De gör praktiskt taget perfekta förstärkare, sett till budget givetvis. Man skulle kunna säga att det verkar vara bland det bästa som går att köpa över disk, om man tittar på alla mätningar som gjorts och tycker att sådana är bra som bevisbörda för hur en produkt låter och presterar.

(De låter nästan inte alls annat än den signal de matas med, d v s återgivningen kan anses vara transparent.)

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem
Skrivet av osgorth:

Du tycker det är lämpligt att ge ljudintresserade rådgivning när du inte ens bemödat dig att testa själv? Svammel.

När det kommer till hifi spelar ALLT roll, hela kedjan från källa till öron, och att försöka resonera sig fram till vad man tycker borde göra skillnad eller inte är dömt att misslyckas. Som exempel är det trivialt att visa hur en bra strömkabel kan lyfta en anläggning högst avesvärt, vilket verkar löjeväckande.

Jag syftade på att gräva till djupet med blindtest. Om en strömkabel ger bättre ljud så är det något fel på den andra...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av rSon:

Jag syftade på att gräva till djupet med blindtest. Om en strömkabel ger bättre ljud så är det något fel på den andra...

Njae, jag tror båda kablarna fungerar som de borde men den som har ett inbyggt nätfilter påverkar i det fallet en apparat som är dåligt konstruerad (den saknar uppenbarligen det nätfilter den behöver) så att den låter bättre.
Med tanke på de astronomiska priserna för ormolje kablar och nätfilter är det troligen bättre att åtgärda problemet i apparaten som saknar nätfilter än att lösa det med ett påhängs kabelfilter eller ett "hifinätfilter" för vanlig ellära och fysik gäller även för hifiprodukter.
Alternativt väljer man bort apparater som påverkas av externa filter tills tillverkaren har rättat till konstruktionen så den fungerar som den kan förväntas göra, dvs att det inte ska höras skillnad.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.