Tävlingar och erbjudanden i Komplett Geek Week
Permalänk

Dubbla skärmar till laptop

Hej! Är det möjligt att köra 2 stycken externa skärmar till min laptop? Laptopen ska endast så på sidan och fungera "som en stationär". Saknar en hdmi utgång. Laptopen är en ny ASUS TUF med amd ryzen 7, 2060 gpu och 16 gb ram. Så borde väl inte vara något problem där?

Hur gör jag?!

Permalänk
Medlem

Du borde ha en USB-C kontakt som stödjer Displayport, kolla i manualen vad som gäller där.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Hedersmedlem

Två skärmar brukar inte vara något problem. Det är när man vill koppla in tre, alternativt använda laptopskärmen plus två externa som agnarna brukar sållas från vetet.

Jag använder denna till min jobbdator för att bara behöva koppla in en sladd till datorn. Funkar utmärkt att koppla in en skärm på denna och ha en annan inkopplad på HDMI-uttaget direkt i laptopen.
https://fyndiq.se/produkt/usb-c-multiportadapter-med-usb3-0-o...

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk

Ok så om jag löser problemet med en extra hdmi utgång, då ska det inte vara några problem att använda 2 externa skärmar?

Permalänk
Medlem

Det är tyvärr mycket vanligt, och svårt att avgöra om det är fallet, att skärmkontakterna på laptopar är kopplade till den integrerade GPUn. Så att det riktiga grafikkortet är bara kopplat till den inbyggda skärmen medan HDMI och DP är kopplat till den integrerade GPUn.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Ser ut som om HDMI porten kör mot riktiga grafikkortet och de övriga mot den integrerade när man kör med 2 extra skärmar:
https://www.reddit.com/r/GamingLaptops/comments/gwmr8p/asus_t...

Detta motsägs iofs av ASUS som säger:
Connect an external monitor for master-level multitasking via USB 3.2 Gen 2 Type-C™ with G-SYNC® enabled DisplayPort™ 1.4
G-Sync är ju NVIDIA så då borde det vara via USB som 2060 är anslutet.

Så det är inga problem med att köra 2 extra skärmar men vilka/vilken som kör mot 2060 får nog testas.
Bästa är ju ha extra skärmar med både HDMI och DP ingång.
Annars finns USB C till HDMI adapter. Kolla bara att klara din krav, många verkar vara begränsade till 4K 30Hz.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk

Den ena skärmen är en gammal mindre tv-skärm 60hz, den ska bara användas till youtube/film som högst medan den andra ska spelas på. Datorn har en usb-c ingång. Så om jag kör hdmi från datorn till den "sämre skärmen", samt en usb-c/DP adapter till den "bättre skärmen" så ska det fungera bra? Om jag förstår det här rätt, det var mer komplicerat än vad jag trodde det här ;).

Permalänk
Medlem

Det gäller ju att 2060 är kopplat till spelskärmen och vilken port den kommer ut på behöver testas.
Så börja med att skaffa en USB-C till DP sladd och en HDMI och se om det blir rätt.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk

Ok tack. Hur kan jag som amatör se vilken skärm som går till 2060? Tänker om jag skulle kunna se redan nu om det är hdmi som går dit eller inte. Eftersom det endast är spelskärmen som har DP.