Veckans fråga: Vad ser du fram emot under 2021?

Permalänk
Medlem

Hårdvara som går att köpa.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

Komponenter i lager! Ett 3080Ti som founders edition som går att köpa i Sverige hade varit trevligt också...

Dock så förstår jag att t.ex. 3080 är en enorm bristvara när man verkar ha en Return of Investment på så lite som 3-4 månader om man minear Ethereum just nu. Såg en bild på en RGB mining rig med 70+ 3080... Man vill gråta lite men samtidigt så är det inte konstigt när man verkar tjäna så mycket så snabbt. Kryptovalutor som fungerar så att man måste göra onödigt mycket arbete för att tjäna pengar (brute force proof of work) borde förbjudas för miljöns och hårdvaruentusisasters skull

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Viktorph:

Du har ju näst intill gratis komponenter med tanke på dina 867 000 inköp i fyndhörnan under år 2020 och din nuvarande medlemsnivå på Webhallen. 😉

Haha ja 😉

Permalänk
Medlem

Kub-chassin utan rgb.

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97M-Plus | 16gb ram | Asus Strix 970 | Phanteks PH-TC12DX | Samsung 850 Evo 250gb | Corsair Force GS 120gb | Fractal Design Integra M 650w | Fractal Design Define Mini C

Permalänk

Jag skulle ju vilja köpa ett nytt grafikkort. Hoppas det blir möjligt under 2021. Aldrig varit med om att det inte går att köpa tidigare, annat än möjligen första veckorna efter release!

Visa signatur

9900k på vatten

Permalänk
Medlem

Ser framemot vaccin och att om man vill köpa något så finns det i lager!

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Jag är sugen på en laptop med mobila RTX 3070 eller så och gärna en Ryzen 5000-cpu, något som räcker för att driva Reverb G2 om jag vill ta med till vänner (förutsatt att pandemin lägger av). Jag skulle förstås använda den till generellt spelande, inte bara VR, men det är miniminivån för mig. Det finns laptops nu som skulle räcka (2070 Super eller bättre), men jag hoppas på lite bättre priser och bättre energieffektivitet.

Jag är också mer intresserad än jag borde vara av GPD Win 3, en handhållen PC-spelkonsoll som lanseras via indiegogo. Den är för dyr och jag har ändå en Nintendo Switch redan, men jag kan inte låta bli att sukta efter den. Unboxing and Quick Impressions

Permalänk
Konsolpleb 🕹

2021 har massa roliga saker på g hoppas jag

Nästa generations HEDT från både AMD och Intel.

DirectStorage på PC.

Generiska implementationer av resizable BAR.

God of war 2 (om det nu släpps nästa år)

AMDs svar på DLSS.

Mer content till CP2077.

Faktisk tillgång på produkterna vi vill ha.

Fler ARM-baserade produkter.

Kanske inte så troligt redan nästa år men en kan ju hoppas:

Division 3 och en ny Naughty Dog titel (iaf announcement, lanseringar lär inte ske fören 2021 tidigast).

Är sugen på att se nvidias tredje respektive amds andra generationer av RT. Men det är nog lite väl hoppfullt att tro det händer nästa år.

Nya spel från Bethesda och Obsidian, kanske inte heller så troligt dock.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av KroesusSork:

Du råkar inte mena Horizon Zero West? Jag älskade Dawn, men nya West (som kommer strax) lär bli något alldeles extra!

Själv vill jag ha Horizon Forbidden West

Vill ha till PC däremot, får hoppas det inte tar 3.5 år till portning.

Permalänk
Medlem

AMDs nya HEDT så jag kan uppgradera min workstation PC.
Apple silicon i lite mer prestandainriktade datorer.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Kanske en skärm som är värdig ersättare till min Qnix. Kan inte byta grafikkort innan dess heller eftersom Qnix endast och bara tar DVI...

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

RX 6700 väntar jag på.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem

1. Större high-end TV-apparater (80"+) som inte tummar på vilka funktioner som stöds och som kostar under 30K
2. Ny Apple TV som kostar under 1000kr (drömma kan man).
3. En Switch Pro hade också varit trevligt, fast man hade väl blivit besviken på Nintendos hårdvara som vanligt. 1080p-skärm lär väl inte hända, 1440p/2160p-rendering likaså.

Visa signatur

Vardagsrum: LG C1 OLED 65" | OPPO 203 | Analogue Pocket + Dock | PS5 | XB Series X | N Switch OLED | XB One X | Wii U | PS3 | XB360 | Xbox | GameCube + GC Loader | PS2 | Dreamcast | N64 + Everdrive | PS1 + PSIO | Saturn | Mega Drive Mini 2 | SNES Mini | Mega Drive Mini | NES Mini | HTPC: i7 3770K/GTX970/16GB DDR3/512GB SSD/Loque Ghost S1

Permalänk
Medlem

2021 ser ut att bli ett lugnt år för mig.
Nybyggd dator med en ny ultrawide skärm.
Ny Oled tv och en ny Iphone.
Även införskaffat nytt tangentbord och mus.

2021 blir året då jag får njuta av alla nya saker.

Mindre spec.
Visa signatur

CPU Intel GPU Nvidia

Permalänk
Medlem

Hoppas på att Microsoft berättar mer om deras kommande egendesignade ARM-processorer. Hoppas även få höra mer om RISC-V. RISC-V kan ju möjligen få ett uppsving nu när NVIDIA äger ARM Holdings.

Permalänk
Medlem

Att äntligen kunna köpa en ny GPU till den nya datorn som stackarn tvingas tugga med ett GTX950. Men att marknaden stabiliserar sig och att folk kan få köpa faktiskt det kort man vill ha och inte tvingas till b-märken bara för att !

Tror dock det dröjer till Q2 innan vi ens börjar se skymten av att marknaden på grafikort fronten börjar stabilisera sig. Vill det sig riktigt illa dröjer det till Q3.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Black TG . CPU: Intel i7 10700K Moderkort: MSI Z490 A-PRO. Kylare: Noctua NH-D15S GPU: ASUS GeForce RTX 3070 8GB DUAL OC V2 HDD: M.2 Samsung 970 EVO Plus 500GB, SSD:Samsung 860 EVO 1TB. Minne: Corsair 32GB DDR4 3200Mhz Veng RGB PRO. PSU: Corsair RM750X 750W V2 : Skärm : ASUS 27" ROG Swift PG279Q G-Sync Operativsystem: Windows 11 64bit

Permalänk

Billiga bärbara med ARM-processorer som jag kan köra linux på.
Bättre stöd för spel på linux.

Permalänk
Lego Master

Tillgång av de produkter jag är intresserad av.

Och lagliga hinder för scalpers.

Dold text
Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk

Jag önskar att spelen:
Ready or not, och uppföljaren till Kingdom come Deliverance släpps under året. Det senare mindre troligt, tyvärr.

Längtar även efter spelen:
Destroyer the u-boat hunter
Task force admiral Vol:1 American carrier battles
War on the sea
Elite Dangerous: Odyssey
Arma 3 Creator DLC: CSLA Iron Curtain

Och ett nytt graffekort, när det går att köpa

Visa signatur

9900k på vatten

Permalänk
Medlem

Assassin's Creed Valhalla DLC.
Far Cry 6.
Fler klasser och mer content till Baldur's Gate 3.
Vinna på lotto.
Permittering.
Varm sommar.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

DDR5 är nästa stora grej för mig, eftersom det kommer påverka så mycket, moderkort, processor mm...
Sen vore det ju roligt om hårdvara skulle finnas i butikerna, gäller inte bara grafikkort och processorerna. Själv väntade i månader för en psu.

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d, 32gb GSkill 6000 Mhz CL30, RX 7900XT, 2TB Nvme

Permalänk
Medlem

Vet inte om det är nämnt tidigare, men jag ser fram emot att få vaccin.

Permalänk
Medlem

Mer Oled tvs. Så de går ner i pris.

Permalänk
Datavetare

Ser fram emot Microsoft svar på Apples ARM64 satsning, hade inte insett hur mycket MacOS har växt som desktop OS i västvärlden och det är en synbar böjning uppåt på MacOS kurvan under november och december (efter M1 lanseringen). 30 % i USA och framförallt 25 % i Sverige.

Enligt data från statcounter

Vidare hoppas jag utveckling runt hetrogena system tar fart rejält, det även utanför MacOS. Får vi bara till vettiga sätt att utveckla programvara för hetrogena system, d.v.s. system där man inte bara förlitar sig på CPU utan lägger ut saker på GPU, NPU och andra xPU som designas, det i lägen där uppgiften långt mer effektivt kan hanteras på dessa xPU.

Vi har redan fått ett par smakprov kring vad det kan ge i faktiskt prestanda, inte de 10-20 % som vi numera är nöjda om vi får från en ny CPU-generation, finns flera exempel när detta gett en tiopotens högre prestanda!

Största flaskhalsen här handlar om programvara, HW finns redan!

Likt flera andra, önskar/hoppas också att man faktiskt kommer kunna köpa de grafikkort som lanserades i slutet av 2020...

Skrivet av KroesusSork:

Själv är jag lite fundersam på varför enbart Apple lyckades med ARM. I år borde vi få se mer från andra företag som satsar och gör något vettigt av antingen ARM eller (personlig förhoppning) OpenRISC. Gärna både bärbart och stationärt.

Microsoft ARM64 satsning har inte varit i närheten av så kraftfull som krävs för att "marknaden" ska våga satsa på Windows/ARM64. Apple visade att de är amerikaner, de körde verkligen go-big-or-go-home! Trots att M1 är den långsammaste/billigaste Mac CPU de lär släppa drog de till direkt med något som visade sig ha den högsta prestanda per CPU-tråd pengar kan köpa just nu (i de flesta fall, finns nischer, framförallt där AVX512 kan användas, där x86 fortfarande har klar ledning).

Steve Ballmer gjorde kanske en del missar, men en sak han alltid hade helt rätt runt är hur kritiskt det varit för Windows att det under väldigt lång tid varit den överlägset mest använda plattformen för programutvecklare. Det är en ställning Microsoft börjar få allt svårare att behålla, när de ställde frågan på Stackoverflow till vilket OS professionella programutvecklare primärt använde blev fördelning nu

  • Windows: 45.3%

  • macOS: 29.2%

  • Linux: 25.3%

Tror Microsoft kan plocka en del från Linux-sidan via en ARM64-satsning, man kan säkerställa att WSL2 (gör det möjligt att köra Linux under Windows, är en standardfunktion i Windows 10) erbjuder den bästa Linux/ARM64 upplevelse som går att hitta. Men de har bråttom, Apple jobbar hårt med Docker att ge exakt den Linux/ARM64 upplevelsen där (beta-version släpptes för ett par veckor sedan, är något helt annat att använda Linux/ARM64 där jämfört med t.ex RPi4...).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av KroesusSork:

Du råkar inte mena Horizon Zero West? Jag älskade Dawn, men nya West (som kommer strax) lär bli något alldeles extra!

Horizon Forbidden West då om man ska vara petig!

Permalänk
Medlem

Typ inget, men kanske dags att slå till på en ny mobiltelefon någon gång under året, min 5 år gamla iPhone 6s börjar ha lite trött batteri. Den kanske ska få fylla sex år innan jag slår till, av symboliska och finansiella anledningar.

Visa signatur

Burk:Ryzen 2700X~Asus Prime X470-Pro~G.Skill Flare X 16GB 3200 | Dark Rock Pro 4 | Asus GTX 970 | 3SSD+1HDD | Fractal Design R6 | AW3418DW | Logitech G810~Logitech G502 | argon C1~Argon DA1
Unraid:Xeon E3-1275~Supermicro X11SSH-LN4F~32GB Crucial DDR4 ECC | JBOD 12TB

Permalänk
Medlem

Att förhoppningsvis få mitt RTX 3080 som jag beställde på releasedagen.
Men gissar på år 2022 för det.

Permalänk
Medlem

Jag röstar på spelkonsol (Playstation 5). Tyvärr går det inte beställa ännu.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viktorph:

Ser bara fram emot en sak. Corona-vaccinet! Så man snart kan få träffa sina nära och kära igen.

Skrivet av lambdan:

Ser framemot vaccin och att om man vill köpa något så finns det i lager!

Skrivet av zki:

Vet inte om det är nämnt tidigare, men jag ser fram emot att få vaccin.

Jag är med på denna, synd att den inte fanns som alternativ i omröstningen.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem

Iphone 13?

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/