HiFi-klubbens Samsungerbjudande -Diskussionstråd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chim:

Jag har en annan skärm, som passar mig bättre. Valde skärmen för att jag trodde att den skulle ge mest på begagnatmarknaden.
Har sålt den nu för 3600, bra pris för den som köper men också en bra slant in på mitt konto. Win-win.

Ni som tror att ni kommer få 5000 kan jag säga att ni får nog tänka om. Hade inte svårt att sälja min men det var inte folk som kastade sig efter den heller för först 4200 och sedan 3800:- (ville ha en snabb och enkel affär innan det kommer ut massa fler).

Skrivet av addek83:

Jag kunde inte motstå frestelsen så jag valde att behålla skärmen. Inte hunnit spela än (undrar när det kan tänkas bli...). Upplevde däremot musen i windows som galet smooooth, hann dock inte kolla vilken frekvens skärmen hade i windows, eller uppdatera firmware, men smooth va det oavsett!

Däremot så kändes det galet ovant med att skärmen är välvd, jag hoppas verkligen att man vänjer sig!

Nästan alla säljare jag frågade har fått bud på 4700 kr idag eller nyligen, själv så har jag fått två bud på 4000 kr nu i natt på en liten stund men jag lutar starkt mot att behålla den. Jag har bara en annan datorskärm och den tänkte jag göra mig av med (Philips 4K-skärm, IPS-panel men bara 60Hz) och om Sony fixar 1440p-stöd på PS5 är G7:an ju perfekt! Jag tror inte jag ens vill sälja för 5000 kr längre, den gör nog större nytta hos mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TKD_1337:

Nästan alla säljare jag frågade har fått bud på 4700 kr idag eller nyligen, själv så har jag fått två bud på 4000 kr nu i natt på en liten stund men jag lutar starkt mot att behålla den. Jag har bara en annan datorskärm och den tänkte jag göra mig av med (Philips 4K-skärm, IPS-panel men bara 60Hz) och om Sony fixar 1440p-stöd på PS5 är G7:an ju perfekt! Jag tror inte jag ens vill sälja för 5000 kr längre, den gör nog större nytta hos mig.

Det ligger 2 st ute på blocket för 4000:-, och här på marknaden finns det 2 st också för 4000. Vem skulle köpa den för 4700 då kan man ju fråga sig? Nä det är folk som försöker haussa upp priset i hopp om att få mer för sina egna.
Hade man fått den tidigt hade man nog kunnat få ut 4500-4800 men nu trillar det in så många att marknaden kommer bli mättad.
Edit: med det sagt så visst finns möjligheten att få 500:- extra om man inte har bråttom att få iväg den eller lyckas hitta rätt köpare men "standardpriset" är nog ~4000 nu om man ser till marknaden. Risken med att vänta är ju att man inte får den såld alls, att det blir någon rea-drive på skärmen från butik etc också. Man får känna efter själv vad man föredrar - en enkel affär men lite mindre stålar eller lite mer pengar mot vissa risker.

Men har man behov av en skärm tycker jag absolut ni ska behålla den, grym skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chim:

Det ligger 2 st ute på blocket för 4000:-, och här på marknaden finns det 2 st också för 4000. Vem skulle köpa den för 4700 då kan man ju fråga sig? Nä det är folk som försöker haussa upp priset i hopp om att få mer för sina egna.
Hade man fått den tidigt hade man nog kunnat få ut 4500-4800 men nu trillar det in så många att marknaden kommer bli mättad.
Edit: med det sagt så visst finns möjligheten att få 500:- extra om man inte har bråttom att få iväg den eller lyckas hitta rätt köpare men "standardpriset" är nog ~4000 nu om man ser till marknaden. Risken med att vänta är ju att man inte får den såld alls, att det blir någon rea-drive på skärmen från butik etc också. Man får känna efter själv vad man föredrar - en enkel affär men lite mindre stålar eller lite mer pengar mot vissa risker.

Men har man behov av en skärm tycker jag absolut ni ska behålla den, grym skärm

De för 4000 kr är nog slutsålda, tror en svarade mig det (frågade så många) och alla andra hade fått bud på 4700 eller sålt dem för sina när jag frågade så det är snarare 4700 än 4000 kr som är marknadspriset just nu. I slutändan handlar det också om saker som var man bor, någon i en håla eller mindre ort har ju inte samma möjlighet som mig i Skåne med tågkort och villig att mötas upp. Sen så är det också som du säger beroende på hur mycket man vill vänta.

Jag ska behålla skärmen. Jag har inget behov av de extra pengarna egentligen, det är en grym skärm och jag kommer inte ha en datorskärm (har TV:n förstås) när jag gör mig av med Philips-skärmen. Det är bara hoppas Sony inför 1440p-stöd, riktigt patetiskt annars.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TKD_1337:

De för 4000 kr är nog slutsålda, tror en svarade mig det (frågade så många) och alla andra hade fått bud på 4700 eller sålt dem för sina när jag frågade så det är snarare 4700 än 4000 kr som är marknadspriset just nu. I slutändan handlar det också om saker som var man bor, någon i en håla eller mindre ort har ju inte samma möjlighet som mig i Skåne med tågkort och villig att mötas upp. Sen så är det också som du säger beroende på hur mycket man vill vänta.

Jag ska behålla skärmen. Jag har inget behov av de extra pengarna egentligen, det är en grym skärm och jag kommer inte ha en datorskärm (har TV:n förstås) när jag gör mig av med Philips-skärmen. Det är bara hoppas Sony inför 1440p-stöd, riktigt patetiskt annars.

Det kom ut 2 igår sent på kvällen på blocket för 4000, och det finns en aktiv budgivning här på forumet as we speak som är uppe i 4000 inkl frakt. jag hade kontakt med flera köpare när jag sålde min, alla fick tag på en för runt 4000. Sedan är det flera som kommer att få sina skärmar nu vecka 1 och efterfrågan möter inte tillgången då för att hålla uppe priset.
Men om du vill insistera på att det är 4700 som gäller så får vi nog acceptera att vi tror olika
Oavsett riktigt bra att få antingen en grym rabatt på sin tv (4000 eller 4700 ) eller en grym skärm på köpet på en tv som faktiskt var bra rea på även utan kampanjen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chim:

Det kom ut 2 igår sent på kvällen på blocket för 4000, och det finns en aktiv budgivning här på forumet as we speak som är uppe i 4000 inkl frakt. jag hade kontakt med flera köpare när jag sålde min, alla fick tag på en för runt 4000. Sedan är det flera som kommer att få sina skärmar nu vecka 1 och efterfrågan möter inte tillgången då för att hålla uppe priset.
Men om du vill insistera på att det är 4700 som gäller så får vi nog acceptera att vi tror olika
Oavsett riktigt bra att få antingen en grym rabatt på sin tv (4000 eller 4700 ) eller en grym skärm på köpet på en tv som faktiskt var bra rea på även utan kampanjen.

Jag insisterar inte, har bara sagt vad åtskilliga säljare berättat för mig men egentligen är allt individuellt (vilken köpare man hittar, var man bor, hur mycket man vill vänta o.s.v.).

Det var verkligen en grym bra kampanj! Fyra månaders väntan på skärmen är härmed över.

Permalänk
Medlem

Jag sålde min skärm för 3600 ville åt en så smidig affär som möjligt 1000kr till eller inte det kvittar. Har en mycket bättre skärm som nuvarande datorskärm. Håller med tycker kampanjen var bra och det visade både black friday och mellandagsrean att de var en bra kampanj. Någon som lästa på lite mer i detalj kortfattat vad 10 års garantin för inbränning hur den fungerar. Skulle man få andra problem är de något som kan gå på den garantin vi säger man får mycket dirty screen effect ?

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 9800X3D, AORUS 5090 Master ICE, 64GB RAM DDR5 6000MHz CL30 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor/Tv: SAMSUNG G8 OLED/
"Konsol"-Dator: AMD 7950X,GPU: RTX 5080, 32GB DDR 5
Laptop: Macbook 16 M4 Max /48GB/40GPU/16CPU
ISP:1000/1000 Telenor

Permalänk
Medlem

Har någon annan problem med att kunna läsa sin externa hårddisk direkt kopplad till tv:n?`
Hårddisken är en lacie rikiki 1tb. Drivs via USB 3.0 endast.

Har 65" Q95T och ansluter till uttaget som det står 5V 1A på OneConnect lådan. Följde deras egna instruktioner som fanns på guiden i källa menyn.
USB dök upp direkt, men inte hårddisken.

Den har formatet NTFS. Äldre modeller så har det varit några som skrev att man skulle formatera till exFAT, men har mycket på den så vill helst undvika detta.

TV:n är uppgraderad till senaste tillgängliga mjukvaran. Kanske måste ladda ner någon app?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SkyThread:

Har någon annan problem med att kunna läsa sin externa hårddisk direkt kopplad till tv:n?`
Hårddisken är en lacie rikiki 1tb. Drivs via USB 3.0 endast.

Har 65" Q95T och ansluter till uttaget som det står 5V 1A på OneConnect lådan. Följde deras egna instruktioner som fanns på guiden i källa menyn.
USB dök upp direkt, men inte hårddisken.

Den har formatet NTFS. Äldre modeller så har det varit några som skrev att man skulle formatera till exFAT, men har mycket på den så vill helst undvika detta.

TV:n är uppgraderad till senaste tillgängliga mjukvaran. Kanske måste ladda ner någon app?

Jag antar att det är en HDD utan extern ström? Kan va så att 1A inte räcker för att driva hårddisken. Om du har en strömsatt USB-hub så testa att sätta hårddisken i den å sen huben till TV:n

Permalänk
Medlem
Skrivet av addek83:

Jag antar att det är en HDD utan extern ström? Kan va så att 1A inte räcker för att driva hårddisken. Om du har en strömsatt USB-hub så testa att sätta hårddisken i den å sen huben till TV:n

Har tyvärr inte en sån.
Lampan kommer igång men tyvärr dyker den inte upp. Fungerar på bärbara utan problem.

Kan vara som du säger att den får inte tillräckligt med ström. Finns kablar som har 2 USB på andra änden så dem kan få mer ström levererat till enheten som jag kan beställa men vore bra ifall någon kunde kolla sin egna tv och se ifall dem har samma problem innan jag beställer lite olika grejer

Permalänk
Medlem
Skrivet av SkyThread:

Har tyvärr inte en sån.
Lampan kommer igång men tyvärr dyker den inte upp. Fungerar på bärbara utan problem.

Kan vara som du säger att den får inte tillräckligt med ström. Finns kablar som har 2 USB på andra änden så dem kan få mer ström levererat till enheten som jag kan beställa men vore bra ifall någon kunde kolla sin egna tv och se ifall dem har samma problem innan jag beställer lite olika grejer

Det stod ju enligt dig 1 ampere på uttaget, kan du inte kolla i dokumentationen till HDD:n vilken ström den behöver? Samt, känner du om disken spinner?

Permalänk
Medlem
Skrivet av addek83:

Det stod ju enligt dig 1 ampere på uttaget, kan du inte kolla i dokumentationen till HDD:n vilken ström den behöver? Samt, känner du om disken spinner?

Letade upp dokumentationen för hårddisken men verkar vara lite kasst med information.
Gick in i enhetshanterare och kollade vilken hårddisk det ligger inuti. Är en Toshiba MK1059GSM 8MB 1TB. Enligt prisjakt så är det Effektförbrukning drift (min-max) 1.7 W. Så borde inte vara något problem
Ska känna efter och lyssna ordentligt ifall den snurrar också.

EDIT: Har nu testat och LED lyser på den och den snurrar. Både kände och hörde snurret. Så den är igång. Verkar inte vara något problem med strömmatningen utan bör vara att TV:n inte gillar NTFS formatet troligen. Någon annan får gärna återkomma ifall dem har samma problem med NTFS format extern hårddisk.

Permalänk
Medlem

Jag var tveksam först men 240Hz är mer passande för mig som mestadels lirar shooterspel: https://youtu.be/uJxxCgKa0mU. Därför kommer jag använda Odyssey G7 som spelskärm, hoppas böjningen inte stör mig. Då blir G7:an perfekt. Jag gillar ju 4K men 1440p är nice det med. TV:n kommer inte användas så mycket efter det minst ett tag fram (t.ex. till en PS5).

Permalänk
Medlem
Skrivet av The man swe 90:

Jag sålde min skärm för 3600 ville åt en så smidig affär som möjligt 1000kr till eller inte det kvittar. Har en mycket bättre skärm som nuvarande datorskärm. Håller med tycker kampanjen var bra och det visade både black friday och mellandagsrean att de var en bra kampanj. Någon som lästa på lite mer i detalj kortfattat vad 10 års garantin för inbränning hur den fungerar. Skulle man få andra problem är de något som kan gå på den garantin vi säger man får mycket dirty screen effect ?

Det täcker bara inbränningar som t.ex. menyer blivit bestående.

Permalänk
Medlem

Skärmen monterad och ska testas nu. Vilken bjässe! Den finns en uppdatering till den som man kan ladda ner och installera genom USB-minne eller liknande: https://www.samsung.com/se/support/model/LC27G75TQSUXEN/. Det ska vara en uppdatering som löser flimmerproblem.

Permalänk
Medlem

Tiden tills man fick den gick snabbare än beräknat, kan hämta ut den så kommer göra det i nästa vecka. Någon som har tips på en bra datorbänk för dubbla skärmar(skärmen man fått med här + en benq), har ganska begränsat med utrymme så 2m bredd är väl i största laget, men troligen mått som man får satsa på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smasher89:

Tiden tills man fick den gick snabbare än beräknat, kan hämta ut den så kommer göra det i nästa vecka. Någon som har tips på en bra datorbänk för dubbla skärmar(skärmen man fått med här + en benq), har ganska begränsat med utrymme så 2m bredd är väl i största laget, men troligen mått som man får satsa på.

Jag kör denna:

Arozzi gaminskrivbord

Dock brukar man kunna få den för runt 2400kr.
Stabilt och rätt snyggt. Bra med kabelförvaring under bordet också och att det finns hål i bord/matta för snygg kabelgenomföring

Visa signatur

¯\_(ツ)_/¯

Permalänk
Medlem

Jag trodde att jag skulle få mycket mer FPS i 1440p än vad jag fick i 4K men det är samma trots jag justerat/ändrat lite i grafikinställningarna efter att ha bytt från TV:n till monitorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TKD_1337:

Jag trodde att jag skulle få mycket mer FPS i 1440p än vad jag fick i 4K men det är samma trots jag justerat/ändrat lite i grafikinställningarna efter att ha bytt från TV:n till monitorn.

Då lär väl din CPU begränsa din GPU?

Permalänk
Medlem
Skrivet av addek83:

Då lär väl din CPU begränsa din GPU?

Jag funderade på det. Jag har en R5 3600.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TKD_1337:

Jag funderade på det. Jag har en R5 3600.

Kolla om du får samma fps även i 1080p. Har du det så är det CPU:n som sätter gränsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av addek83:

Kolla om du får samma fps även i 1080p. Har du det så är det CPU:n som sätter gränsen.

Jag fick mellan 10-20% mer. Kanske övriga grafikinställningar går att öka även om FPS:en inte kommer vara någon skillnad?

72-29 i CoD nyss så det går bra ändå.

Permalänk
Medlem

https://www.netonnet.se/art/ljud-bild/tv-tillbehor/golv-ochbo...

Passar denna till Q90T också? Jag vet att tidigare modeller nämns men det är nog sedan innan denns årsmodellen lanserades.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TKD_1337:

Passar denna till Q90T också? Jag vet att tidigare modeller nämns men det är nog sedan innan denns årsmodellen lanserades.

Jag skulle tro att det endast passar no-gap kompatibla modellerna, dvs Q95T i årets serie.

Permalänk
Medlem
Skrivet av addek83:

Jag skulle tro att det endast passar no-gap kompatibla modellerna, dvs Q95T i årets serie.

Vad synd men tack för svaret.

Permalänk
Medlem

Någon med Q90T eller Q95T som kan välja Google Assistant? Jag har bara Bixby på min Q95T, men enligt vissa källor så ska Google Assistant finnas tillgänglig.

Permalänk
Medlem

Jag hade inte tillräckligt utrymme på mitt skrivbord för att få plats med G7:an och få alternativ: det är för tjockt för att kunna montera dit ett bordsstativ och väggfäste är inget alternativ. Lösningen blev en TV-vagn för lite under 500 kr från Amazon. Det finns ingen tiltfunktion och mekanismen för att höja och sänka är medioker (det finns olika vred som kan fästas på ett par specifika platser) men jag är väldigt nöjd i överlag, det var dessutom den enda möjliga lösningen bortsett från att acceptera situationen eller köpa ett nytt skrivbord. Jättebra pris också. Mindre bra att 3 mm-insexnyckeln saknades men jag hoppas inte fler drabbas av det.

Vagnen i fråga: https://www.amazon.se/gp/product/B08CB1Z62J.

Vilken skillnad, nu har jag äntligen utrymme!

Först:

Efteråt:

Permalänk
Medlem

Nu har jag testat nya Resident Evil demot och blev faktiskt förvånad hur bra det funkar på en Qled https://youtu.be/aa2w4Sptl0A

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 9800X3D, AORUS 5090 Master ICE, 64GB RAM DDR5 6000MHz CL30 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor/Tv: SAMSUNG G8 OLED/
"Konsol"-Dator: AMD 7950X,GPU: RTX 5080, 32GB DDR 5
Laptop: Macbook 16 M4 Max /48GB/40GPU/16CPU
ISP:1000/1000 Telenor

Permalänk
Medlem

Monterat upp G7an och stabily, tog 3 sekunder på twitch att inse att färgerna är mycket bättre än på min Benq, funderar på vad mer det är att ställa in rätt för att optimera den för mitt 2070s för att få ut så mycket som möjligt av kombinationen. Antar patchen som rekomenderades för ett tag sen är steg 1?

Permalänk
Medlem

Så nu har jag äntligen fått meddelande om att min skärm skickats...

Permalänk
Medlem
Skrivet av nao132:

Så nu har jag äntligen fått meddelande om att min skärm skickats...

Förhoppningsvis blir du lika nöjd som jag 😀

Visa signatur

¯\_(ツ)_/¯