Permalänk
Medlem

Nybyggd dator stänger av sig själv.

Tjenis!

Byggde denna dator för lite mer än en vecka sedan och den stänger av sig själv under belastning vid vissa tillfällen.

4x tillfällen som den stängt av sig;
Vid start av Control, precis efter jag klickat på DX12.
RDR2, vid ändring av Windowed Mode --> Fullscreen.
Anno 1800, under en DX11 benchmark.
Anno 1800, vanlig DX12 spelomgång.

Saker att notera;

• Jag kör version F11n av moderkorts BIOS eftersom nån på Inet inte tyckte man skulle köra F10 då Windows installationen inte startar korrekt. F11n är en beta version som inte längre finns att tanka. F11p finns, samt F10. Kanske ska testa med F10 nu när Win10 är installerat?

• XMP-profilen på minnena jag har verkar kunna ställa till problem, jag ska testa att slå av det nu, samt köra memtest över natten sen.

• När den stängt av sig så lever fortfarande LEDsen på tangentbordet + båda min möss, samt RAM minnena. Betyder det att det inte är PSUn det är fel på?

• Glömde lägga till att tempsen är helt ok, om något lite varmt. Uppnår som mest precis under 80 grader på både CPU och GPU i krävande spel, men detta är inte konstant.

Alla kommentarer uppskattas!
Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozbaab:

Den stänger av sig själv under belastning vid vissa tillfällen.
Uppnår som mest precis under 80 grader på både CPU och

Kan vara lite olika saker om påverkar:
Minnesfel
För hög temp på CPU:n
Skärmkortet stannar men Windows lever (svart bild)

Skulle först kolla att cpu:n har tillräcklig KONTAKT med kylaren, glömt kylpastan mellan cpu o kylare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lassesjo:

Kan vara lite olika saker om påverkar:
Minnesfel
För hög temp på CPU:n
Skärmkortet stannar men Windows lever (svart bild)

Skulle först kolla att cpu:n har tillräcklig KONTAKT med kylaren, glömt kylpastan mellan cpu o kylare?

Tack för ditt svar!

Det ska gå mycket långt innan jag tar isär kylaren igen, det var ett helvete att få till den

Men är det verkligen för hög temp på CPUn? Om man kollar på denna artikel/nyhet så ska det absolut inte vara ett problem..
Den enda gången den kom upp i över 80 grader var i Time Spy.

Permalänk
Medlem

kolla eventloggen

Jag hade grief med ett nätagg som var på g att dö och fick omstarter vid belastning ungefär en gång per dag. Jag kunde se vilken typ av fel det var i eventloggen:

Via windows menyn gå till eventviewer och kolla under windows logs/system, du kan filtrera på critical (antar jag att detta blir). Det borde ge dig en fingervisning.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Nuvarande stationär: 7800X3D, 128Gb ram, 4Tb nvme, 3x8Tb sata-ssd, 4070 Ti S

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Ozbaab:

Tjenis!

Byggde denna dator för lite mer än en vecka sedan och den stänger av sig själv under belastning vid vissa tillfällen.

4x tillfällen som den stängt av sig;
Vid start av Control, precis efter jag klickat på DX12.
RDR2, vid ändring av Windowed Mode --> Fullscreen.
Anno 1800, under en DX11 benchmark.
Anno 1800, vanlig DX12 spelomgång.

Saker att notera;

• Jag kör version F11n av moderkorts BIOS eftersom nån på Inet inte tyckte man skulle köra F10 då Windows installationen inte startar korrekt. F11n är en beta version som inte längre finns att tanka. F11p finns, samt F10. Kanske ska testa med F10 nu när Win10 är installerat?

• XMP-profilen på minnena jag har verkar kunna ställa till problem, jag ska testa att slå av det nu, samt köra memtest över natten sen.

• När den stängt av sig så lever fortfarande LEDsen på tangentbordet + båda min möss, samt RAM minnena. Betyder det att det inte är PSUn det är fel på?

• Glömde lägga till att tempsen är helt ok, om något lite varmt. Uppnår som mest precis under 80 grader på både CPU och GPU i krävande spel, men detta är inte konstant.

https://komponentkoll.se/bild/WAYJZ.png

Alla kommentarer uppskattas!
Tack!

Du kan ju testa utan XMP, fixar det problemen är du något på spåren, då kan du testa att ställa in XMP och minska klockan ett eller fler steg till dess du får stabilitet.

Kolla att spänningarna från nätagget inte dippar.
Installera senaste versionen av AMDs chipset drivare.
Testa att slå av RGB, Aura eller vad det nu heter.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem

Intuitivt tror jag på att om det var ett "helvete" för dig att bygga ihop CPU med kylaren så ligger felet där. CPU får otillräcklig kylning och överhettar sig själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Jag hade grief med ett nätagg som var på g att dö och fick omstarter vid belastning ungefär en gång per dag. Jag kunde se vilken typ av fel det var i eventloggen:

Via windows menyn gå till eventviewer och kolla under windows logs/system, du kan filtrera på critical (antar jag att detta blir). Det borde ge dig en fingervisning.

Har kollat men det är bara mumbojumbo. Det enda vettiga man får ut är,
The previous system shutdown at 10:30:20 on ‎2020-‎12-‎28 was unexpected.
The system has rebooted without cleanly shutting down first. This error could be caused if the system stopped responding, crashed, or lost power unexpectedly.
Tack för det liksom.

EDIT: Googlade lite mer nu på Event ID: 41 som jag fick. Ser ut som att det kanske är PSUn då, eftersom det har att göra med "Kernel-Power"..

Skrivet av Ratatosk:

Du kan ju testa utan XMP, fixar det problemen är du något på spåren, då kan du testa att ställa in XMP och minska klockan ett eller fler steg till dess du får stabilitet.

Kolla att spänningarna från nätagget inte dippar.
Installera senaste versionen av AMDs chipset drivare.
Testa att slå av RGB, Aura eller vad det nu heter.

Tack! Det har varit stabilt nu ett par timmar när jag spelat Anno, utan att ha XMP igång. Får se om det håller sig.
Hur kollar man spänningarna från nätagget, kan det göras med tex Afterburner?

Skrivet av Särimner:

Intuitivt tror jag på att om det var ett "helvete" för dig att bygga ihop CPU med kylaren så ligger felet där. CPU får otillräcklig kylning och överhettar sig själv.

Har också tänkt så men den blir som sagt inte varmare än 80~ grader, och det ska den ju palla.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Ozbaab:

Har kollat men det är bara mumbojumbo. Det enda vettiga man får ut är,
The previous system shutdown at 10:30:20 on ‎2020-‎12-‎28 was unexpected.
The system has rebooted without cleanly shutting down first. This error could be caused if the system stopped responding, crashed, or lost power unexpectedly.
Tack för det liksom.

EDIT: Googlade lite mer nu på Event ID: 41 som jag fick. Ser ut som att det kanske är PSUn då, eftersom det har att göra med "Kernel-Power"..

Tack! Det har varit stabilt nu ett par timmar när jag spelat Anno, utan att ha XMP igång. Får se om det håller sig.
Hur kollar man spänningarna från nätagget, kan det göras med tex Afterburner?

Har också tänkt så men den blir som sagt inte varmare än 80~ grader, och det ska den ju palla.

Verkar som att det är minnena som inte riktigt trivs med XMP.
Se till att de installerats i plats 2 och 4, sett från CPU:n
Alltså i denna ordning CPU, A1=tom, A2=minne, B1=tom, B2 minne.

Nästa steg är att slå XMP och sänka minnefrekvensen ett eller ett par snäpp för att se om det fungerar.
Sådant brukar bli bättre med UEFI-uppgraderingar, så det är fullt möjligt att du kommer få dem att gå för fullt senare.
Viktigast är dock att få datorn stabil i nuläget och slippa krascher.

Jag brukar använda HW Monitor för att kolla spänningarna.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Verkar som att det är minnena som inte riktigt trivs med XMP.
Se till att de installerats i plats 2 och 4, sett från CPU:n
Alltså i denna ordning CPU, A1=tom, A2=minne, B1=tom, B2 minne.

Nästa steg är att slå XMP och sänka minnefrekvensen ett eller ett par snäpp för att se om det fungerar.
Sådant brukar bli bättre med UEFI-uppgraderingar, så det är fullt möjligt att du kommer få dem att gå för fullt senare.
Viktigast är dock att få datorn stabil i nuläget och slippa krascher.

Jag brukar använda HW Monitor för att kolla spänningarna.

Japp de är i korrekt plats, precis som du skriver. Jag tar och meckar med det efter några krasch-fria dagar utan XMP påslaget.

Tack för ditt svar!

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Ozbaab:

Japp de är i korrekt plats, precis som du skriver. Jag tar och meckar med det efter några krasch-fria dagar utan XMP påslaget.

Tack för ditt svar!

Japp nu är det dags att njuta av kraschfritt användande ett tag, det kan jag förstå.
Finliret kan tas efter helgerna.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hur går det med datorn, några nya konstiga krascher?

Har nämligen precis samma problem med linkande hårdvara. Sedan jag bygge datorn strax innan jul har den utan förvarning stängt av sig, men bakgrundsbelysningen i tangentbordet lyser fortfarande. Det har bara hänt 3 gånger hittills varav två igår. Först när jag spelade Witcher 3. Ingen förvarning. Inga fläktar som plötsligt jobbade extra mycket, inget i spelet som blev långsammare eller så. Bara poof, nu är datorn av. Sedan en timme senare samma sak igen, men då var inga spel igång, bara FireFox.

Kollade BIOS och XMP var inte påslaget.

Har samma CPU: Ryzen 7 5800X
Mobo: GIGABYTE B550 AORUS PRO V2
GPU: KFA2 GeForce RTX 3060 TI
RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX
SSD1: WD Black SSD SN750 1TB
Nätaggregat: Corsaid 850W Guld (har inte modell ID framför mig just nu)