Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

R7 1800x G Skill Flare X 32gig

Hej,
Finns det någon där ute som har samma pc upplägg som jag med moderkort, minne och cpu? I så fall är jag intresserad i om ni har lyckats överklocka cpu eller minnen, kanske rent av både två.
Tyvärr lyckas jag inte köra mina ram minne i 3200mhz med 4x8 32gig (är stabilt i 2400mhz) , däremot i 2x8 16gig kan jag köra i 3200mhz.
Pc:en kraschar hårt dvs det blir blåskärm rätt efter jag sparat inställningar D. O. C. H på 3200mhz, med felmeddelande att pc måste repereras. Kunde knappt komma in i bios igen men fick till det till slut efter att jag tog ut strömmen helt från datan. Pc starta normalt igen efter "reset" men det hade ju varit önskligt med lite högre mhz på både cpu och ram minnena.
Nu är jag egentligen nyfiken på er andra med liknande pc upplägg och hur bra det fungerar för er.

Mina pc spec:
AMD Ryzen 7 1800x (Stock settings)
Asus rog strix b450-f gaming
G Skill Flare X 32gig DDR4 3200MHZ
Cooler Master MasterLiquid Lite 240
Corsair 750w
Bios: Den senaste på 4007

Permalänk
Medlem

Om jag minns rätt så är minneskontrollern i första generationen Ryzen inte speciellt bra med 4 moduler. QVL för moderkortet nämner heller inget officiellt stöd för 4 moduler förutom med Ryzen 3000-serien.

Antagligen så får du försöka att ändra diverse spänningar och liknande inställningar i BIOS. Det finns en minnesguide här på forumet: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1516576-minnesguide-am...

Visa signatur

Ryzen 9 5900X @ +100MHz & CO -23.5 | RTX 3070 @ 2GHz 16Gbps 956mV | 32GB @ 3600MT/s CL14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Decster:

Om jag minns rätt så är minneskontrollern i första generationen Ryzen inte speciellt bra med 4 moduler. QVL för moderkortet nämner heller inget officiellt stöd för 4 moduler förutom med Ryzen 3000-serien.

Antagligen så får du försöka att ändra diverse spänningar och liknande inställningar i BIOS. Det finns en minnesguide här på forumet: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1516576-minnesguide-am...

Hmmm jo sant det, men jag hade ju hoppas på att bios uppdateringarna hade ordnat det på något vis. Vi får se om AMD Ryzen 5900x gör någon skillnad. Har precis beställt en från komplett, det står att det skall komma in processorer den 3:e feb... Hoppas hoppas 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av zapp669:

Hmmm jo sant det, men jag hade ju hoppas på att bios uppdateringarna hade ordnat det på något vis. Vi får se om AMD Ryzen 5900x gör någon skillnad. Har precis beställt en från komplett, det står att det skall komma in processorer den 3:e feb... Hoppas hoppas 😁

hade samma uplägg, fast x370-f ist för b450 , fick det och funka upp till 3533mhz, men de va ett jävla bök o testa fram tills de funka, körde på 3466 i typ 2 år tills ja bytte till zen 2. Skulle inte bry mig om att pilla om du ändå har en zen3 på ingång. Samma FlareX funkar ypperligt på min zen3 nu utan nått tjaffs ^^

Permalänk
Medlem

Åter igen inte exakt samma setup men körde tidigare 1700x på ett X370 Prime tillsammans med 2x8GB Flare-X. Hade problem i början att köra 3200Mhz men efter några biosuppdateringar fungerade det... typ. Hade fortfarande lite problem med att datorn lite nu och då bara stanna upp helt o hållet, vilket försvann när jag ställde ner minnena.

Men nu efter byte till R5 3600 kunde jag köra på d.o.c.p utan problem och petade senare i två 8gb stickor till utan problem.

Visa signatur

Stationära | Define 7 Compact | RM750x White | X570S AERO G | Ryzen 5 5600x | NH-D15 Chromax | Flare X 4x8GB 3200MHz | RTX 4070 Super | MP600 1TB | 980 1TB | A2000 1TB | 970 EVO 500GB | 850 EVO 500GB |
Acer X34A + 2x Dell U2719D | Wave 1 | Arctis Nova Pro Wireless |
Laptop | Macbook Air M1 2020 | 16GB | 256GB |
3dkatten.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeoplesMC:

hade samma uplägg, fast x370-f ist för b450 , fick det och funka upp till 3533mhz, men de va ett jävla bök o testa fram tills de funka, körde på 3466 i typ 2 år tills ja bytte till zen 2. Skulle inte bry mig om att pilla om du ändå har en zen3 på ingång. Samma FlareX funkar ypperligt på min zen3 nu utan nått tjaffs ^^

Då har komplett äntligen skickat min AMD R9 5900x, skall bli intressant och se om minnet G Skill flare x fungerar utan tjaffs 😁