Faktum är att jag har mobilen längre bort just därför att den är skapare med fler punkter, då varje bokstav innehåller fler punkter.
Sedan finns det såklalart en nedre gräns för hur små bokstäver man klarar av att se, men detta är i millimeter och är lika svårt på en laserutskrift i 2400dpi.
Ifall du har mobilen längre bort från ögonen än din datorskärm sitter du antagligen alldeles för nära din datorskärm eller så har du sinnessjukt långa armar och väldigt bra syn.
Arbetsmiljöverket rekommenderar ett avstånd på 50-80 cm mellan ögon och datorskärm. Personligen sitter jag ganska exakt 80 cm från skärmen (27", 1440p) när jag lutar mig bak i stolen.
Mina armar är för korta för att ens kunna hålla mobilen 80 cm från ansiktet. 50 cm skulle gå men det är ändå onödigt obekvämt och onödigt långt från mina ögon. Finns ingen ide att hålla mobilen så långt från ögonen.
Märkligt resonemang eftersom jag kan se små saker bättre på avstånd om man använder högre upplösning. 1080p är ju pixligare än 4k.
En bokstav på 1cm på skärmen är ju skarpare på en 4k än en 1080p skärm just på grund av att det fler punkter på den centimetern.
Hans resonemang är helt rimligt, däremot är ditt resonemang orimligt.
När han skriver "skrivbordsavstånd" menar han inte det väldigt korta avståndet du verkar ha mellan dina ögon och din datorskärm.
När han säger att den genomsnittliga användarens syn inte är tillräckligt skarp menar han inte att just DIN syn är tillräckligt skarp.
När han säger att den genomsnittlige användaren inte kan dra någon större nytta av 4k jämfört med 1440 eller 1080p menar han inte att det är omöjligt att se skillnad utan bara att skillnaden är så pass liten att det inte är värt det (om man inte har en obegränsad budget och prestanda i datorn såklart, för då är all förbättring värd det).