Permalänk

Telia Fiber, hastigheten minskat....

Hej,
Känns som att telia strular. Jag har telia 500/500. Fiberconverter samt egen Archer C7 router.
Har tidigare haft fullt blås utan problem och legat mellan 450-550 mb.
Senaste veckan kommer jag inte upp mer än typ 60 mb.
Även testat att koppla in dator rakt in i fiberdosan, samma resultat, typ 60 mb.
Då måste väl felet ligga hos Telia?

Har varit i kontakt med dem och de säger att de inte kan ge support om jag inte använder deras hårdvara = deras router(värdelös)
De säger att 500/500 mb är aktiverat.

Finns det något annat alternativ än att koppla in den igen och sälja Archer C7?(Sjukt nöjd med c7 för övrigt)

Använder inte Telias ip tv så behöver inte deras router för det ändamålet.

Tack för ett superbra forum med mycket kunskap

Permalänk
Medlem

Om du får dåligt direkt från fiberdosan lär det knappast vara din egen utrustning det är fel på, ring Telia igen och hoppas du får prata med någon som är lite mer kompetent. Var väldigt tydlig med att du provat att koppla dator direkt till fiberdosan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johan1000:

Hej,
Känns som att telia strular. Jag har telia 500/500. Fiberconverter samt egen Archer C7 router.
Har tidigare haft fullt blås utan problem och legat mellan 450-550 mb.
Senaste veckan kommer jag inte upp mer än typ 60 mb.
Även testat att koppla in dator rakt in i fiberdosan, samma resultat, typ 60 mb.
Då måste väl felet ligga hos Telia?

Har varit i kontakt med dem och de säger att de inte kan ge support om jag inte använder deras hårdvara = deras router(värdelös)
De säger att 500/500 mb är aktiverat.

Finns det något annat alternativ än att koppla in den igen och sälja Archer C7?(Sjukt nöjd med c7 för övrigt)

Använder inte Telias ip tv så behöver inte deras router för det ändamålet.

Tack för ett superbra forum med mycket kunskap

Är ändå inte det lättaste att koppla in deras router för att tvinga dem till att hjälpa till att felsöka? Istället för folk på internet ska sitta och gissa och inte har tillgång till din eller telias utrustning? Bara för att du har den inkopplad i kanske 2 dagar för felsökning så innebär inte det att du för all framtid måste ha den kvar. Eller står det i ditt avtal att om du kopplar in deras utrustning så måste du sälja den utrustningen du har nu? För det verkar ju så eftersom du tydligen måste sälja din Archer om du kopplar in telias router.

Permalänk
Medlem

Koppla in den temporärt när du ringer????

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Kontakta din fiberleverantör, de är ansvariga för din fiberanslutning. Som jag har förstått så skickar ISPer som Telia bara signalen.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vzano:

Kontakta din fiberleverantör, de är ansvariga för din fiberanslutning. Som jag har förstått så skickar ISPer som Telia bara signalen.

Det tror jag inte. En stadsnätsleverantör kommer inte att vilja ha med en slutkund att göra utan kunden får felanmäla till ISP som sedan får ta detta med en eventuell leverantör på lägre nivå. Varför? Jo, för det är ISP som du har avtal med och inte stadsnätet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

Det tror jag inte. En stadsnätsleverantör kommer inte att vilja ha med en slutkund att göra utan kunden får felanmäla till ISP som sedan får ta detta med en eventuell leverantör på lägre nivå. Varför? Jo, för det är ISP som du har avtal med och inte stadsnätet.

Precis, det är så det funkar, alltid via ens egen leverantör så får dom ta det vidare annars.

Jag har också haft det lite skakigt med Telia under hösten. Inte så extremt som TS men har torskat 10-20% till och från, antar hemarbetet/permission har ökat belastningen.

Märkligt att som kräver deras engen router, det har aldrig jag fått höra. Men som nån annan sa, koppla in den tillfälligt då och låt dom felsöka.

Permalänk
Medlem

Eftersom det är väldigt många som jobbar hemifrån nu också, misstänker jag att det är väldigt många som sitter dag in och dag ut och pressar bredbandskollen.se som jag förmodar att du använder dig utav att kolla hastigheten.
Testa även att byta server den kör testet mot finns t.ex. STOCKHOLM STIX, då även om du har kapacitet mot deras server så kanske deras kapacitet är upptagen just när du kör testet.

Kan vara så att kapaciteten till switchen din fastighet är ansluten mot har för lite nu, när säkert många har högre tjänster för att klara att arbeta hemifrån.

Men som andra säger, koppla in deras router så de för felsöka, är inte orimligt att de vill att du gör det, då de kommer åt mer verktyg att felsöka vad felet är.

Jag gillar inte heller deras router, då jag inte får komma in och ändra inställningar själv. men vad jag vet är det inte en "dålig router" i sig. (min bror har telia) så att säga att de är skit känns överdrivet.

Permalänk

Tack för svaren, kanske jag som var lite otydlig gällande deras router. Har fått den utbytt 3 gånger och det var så struligt utan internet med 4 pers som jobbar hemma. Egentligen därför jag inte ville byta tillbaka. Jag sätter in den tillfälligt och hoppas telia kan lösa det då.

Permalänk

Fick prata med en annan person på telia, de behövde inte "deras router" inkopplad för att se hastigheten. Tydligen så hade convertern hoppat tillbaka till 100 mb istället för 1000 mb.
Det fixade telia och nu flyter det på igen :-).
Tack för all hjälp.