Samsung storsatsar med Exynos 2100 och AMD-grafik i uppföljaren

Permalänk
Melding Plague

Samsung storsatsar med Exynos 2100 och AMD-grafik i uppföljaren

Under CES 2021 presenterar Samsung både tekniska detaljer om Exynos 2100 och avtäcker att nästa Exynos får RDNA-grafik från AMD.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Coolt snart har vi nog Seriösa ARM laptops även med Windows

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Det här låter riktigt intressant. Tillsammans med Samsung DeX så borde man kunna få en helt okej desktop-upplevelse.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Gender Bender:

Det här låter riktigt intressant. Tillsammans med Samsung DeX så borde man kunna få en helt okej desktop-upplevelse.

Redan med senaste generationen tycker jag att DeX har fungerat riktigt bra, jag har testat med Galaxy Tab S7 och Note 20 Ultra 5G och blivit rätt imponerad över hur smidigt det känns. Men absolut, mer prestanda skadar aldrig.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
99:e percentilen

Utöver AI och maskininlärning används NPU-kraften även till att förbättra fotografi, där NPU-enheterna samarbetar med signalprocessorn (ISP). Just denna är också uppgraderad och kan nu hantera fotografi i upp till 200 megapixlar.

Frågan är vad man ska ha allt detta till om Samsung ändå tänker envisas med att förstöra alla bilder man tar i mjukvara. Skillnaden mot GCAM (port av Googles kamera) på min S9 är direkt pinsam.

Har @Samsung något att säga till sitt försvar?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk

Processorerna på mobilerna har nu blivit så bra så det är få som just nu behöver lägga ut flera tusenlappar extra, detta enbart för att få snabbare cpu och gpu på sin kommande mobil. Dock så brukar det vara så att med de bättre mobilerna så får man bättre av precis allt.

Så det stora jag ser med detta är mer konkurrens, bättre cpu för ultratunna laptops och lägre priser på de enklare.

Permalänk
Medlem

Återstår att se hur tester är med spel, batteritid etc med Exynos 2100 vs Snapdragon 888.
Jag säger inga form utav hype till något fören verkliga tester visar. Man har blivit besviken år efter år med Exynos vs Snapdragon så.

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Alling:

Utöver AI och maskininlärning används NPU-kraften även till att förbättra fotografi, där NPU-enheterna samarbetar med signalprocessorn (ISP). Just denna är också uppgraderad och kan nu hantera fotografi i upp till 200 megapixlar.

Frågan är vad man ska ha allt detta till om Samsung ändå tänker envisas med att förstöra alla bilder man tar i mjukvara. Skillnaden mot GCAM (port av Googles kamera) på min S9 är direkt pinsam.

Har @Samsung något att säga till sitt försvar?

Jag har inte reagerat på att det läggs på filter och dylikt på S20/Note 20-serien i alla fall. Vad är det som händer med Samsung-varianten av kameraappen? Har du några exempel?

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem

Påminn mig varför dom har olika SOC?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Coolt snart har vi nog Seriösa ARM laptops även med Windows

This... Är en av dom som skiter fullständigt i AMD grafik i telefonen. Men kommer det en grym laptop så kanske det kan vara intressant

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av SCORPIUS:

Påminn mig varför dom har olika SOC?

Det vet nog bara Samsung själva och om jag får gissa handlar det säkert om en kombination av olika anledningar, till exempel:

  • Strategiskt beslut för att behålla Qualcomm som kund på halvledarsidan. Samsung tillverkar även vissa av Qualcomms processorer och de är därmed storkunder till varandra.

  • Skattetekniska och/eller politiska skäl eftersom Qualcomm är ett amerikanskt företag

  • Tillgång till patent och teknik: "ni får använda vår teknik, om ni köper processorer av oss". Kan också användas omvänt: "får vi inte använda er teknik, slutar vi köpa processorer av er".

  • Kapacitetsskäl. Samsung säljer otroliga mängder telefoner i massvis av olika utföranden och får större flexibilitet i leverantörsledet genom att ha en god relation till Qualcomm.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Skrivet av Alling:

Utöver AI och maskininlärning används NPU-kraften även till att förbättra fotografi, där NPU-enheterna samarbetar med signalprocessorn (ISP). Just denna är också uppgraderad och kan nu hantera fotografi i upp till 200 megapixlar.

Frågan är vad man ska ha allt detta till om Samsung ändå tänker envisas med att förstöra alla bilder man tar i mjukvara. Skillnaden mot GCAM (port av Googles kamera) på min S9 är direkt pinsam.

Har @Samsung något att säga till sitt försvar?

Som spekulant till vissa Samsung-tfner vore det intressant att veta vad GCAM ger på Samsung-tfner, gentemot Samsungs egna standardkamera app?
Bättre färger? Bättre details? Mer inställningar? Bättre JPEG-motor?......??????????????

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Samsung:

Redan med senaste generationen tycker jag att DeX har fungerat riktigt bra, jag har testat med Galaxy Tab S7 och Note 20 Ultra 5G och blivit rätt imponerad över hur smidigt det känns. Men absolut, mer prestanda skadar aldrig.

En sak som stör mig jättemycket på, det är just dom senaste Galaxy Tab, även om jag köper en vit så kommer ändå framsidan vara svart om jag väljer en annan färg så kommer den med vara svart där fram.

Varför är det så?

Jag vill gärna köpa en Tab men hittar ingen som uppfyller mina krav, helst vill jag inte ha större än 7-8 tum så att den får plast i byxfickan.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Samsungs Exynos 2100 verkar leverera enligt förväntningarna och ser riktigt bra ut.
När sedan AMD grafik kommer så blir jag väldigt intresserad av att testa linux på en enhet med AMD öppna drivrutiner.

Permalänk
Medlem

Jag hoppas Microsoft i framtiden släpper en Surface Go med ARM SoC. Dock är jag lite rädd för att tillverkarna lättare kan "låsa in" enheten till ett operativsystem om dom använder en ARM SoC istället för x86/amd64, Jag brukar köra Linux på mina bärbara datorer så det skulle vara rätt surt om det inte gick att installera.

Visa signatur

"Linux är endast baserat på mIRCwar" - Perra

Permalänk
Medlem

Är pessimist tills motbevisad, med tanke på Samsungs track record.

Permalänk
Medlem

Jag tror det här kommer floppa rejält, Exynos har sedan länge uruselt rykte.
Någon borde tala vett med Samsung så de slipper kasta bort pengar på det här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Jag tror det här kommer floppa rejält, Exynos har sedan länge uruselt rykte.
Någon borde tala vett med Samsung så de slipper kasta bort pengar på det här.

Samsung's AMD-based Exynos chip allegedly smokes iPhone 12 Pro's A14 Bionic
https://www.phonearena.com/news/samsung-exynos-amd-chip-vs-ap...