Tekniska fel som förstör en i annars bra film eller serie

Permalänk
Avstängd
Skrivet av cyklonen:

De senare avsnitten hade inte börjat spelas in än. Bara första omgången.

Ja ok, tänkte väl det. Deltagarna är inte så bra skådespelare.

Permalänk
Medlem

Hur kan man efter, låt säga 1995, starta en bil med att endast hålla ihop 2 kablar en kort stund å sen går fanskapet av sig själv, det kallar jag trolleri på Labero nivå

Visa signatur

I7 6800k@stock, Asus X99 A-II, 16gb ram med KYLFLÄNSAR, åsså ett 1080ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Men kan du länka in nån du tycker är rimlig då? Det finns ju hur många "dokumentärer" som helst, men vilka är i ditt tycke korrekta och hanterar frågorna på ett avvägt och balanserat sätt?

jag har sett 3 dokumentärer men dom är nog rätt gamla nu och efter HBO's serie har det poppat upp lite nya så jag måste nog uppdatera mig.
Tror den jag gillade mest ingick i någon serie dokumentärer som hette något i stil med 24 hours to disaster. där man får följa hela förloppet ibland sekund för sekund exakt vad som hände.
Tror tv4 fakta visade den för ett par år sedan hittar den inte på min dokumentär sida dock. Sevärt är även hur dom byggde den nya sarkofagen eftersom den gamla började haverera.

https://documentaryheaven.com/find/?q=Chernobyl

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av brackemannen:

Hur kan man efter, låt säga 1995, starta en bil med att endast hålla ihop 2 kablar en kort stund å sen går fanskapet av sig själv, det kallar jag trolleri på Labero nivå

Tror det var 1998 som startspärr blev obligatoriskt/standard i de flesta bilar. ofta virar du ihop 2-3 kablar för tändning och sen håller du start kabeln mot dessa för att dra runt start motorn.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Tror det var 1998 som startspärr blev obligatoriskt/standard i de flesta bilar. ofta virar du ihop 2-3 kablar för tändning och sen håller du start kabeln mot dessa för att dra runt start motorn.

Jag har varit bilelektriker i nästan 30 år så jag vet hur man startar en bil men på film så behöver man endast dutta med 2 kablar för att den ska gå igång och fortsätta gå, det e det som e trolleri.
Möjligt att det var 1998 som startspärren blev obligatorisk, dock hade vissa modeller den långt innan, dock inte i nyckeln alla gånger, t.ex Volvo hade en pinne man körde i ett hål.

Visa signatur

I7 6800k@stock, Asus X99 A-II, 16gb ram med KYLFLÄNSAR, åsså ett 1080ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av brackemannen:

Jag har varit bilelektriker i nästan 30 år så jag vet hur man startar en bil men på film så behöver man endast dutta med 2 kablar för att den ska gå igång och fortsätta gå, det e det som e trolleri.
Möjligt att det var 1998 som startspärren blev obligatorisk, dock hade vissa modeller den långt innan, dock inte i nyckeln alla gånger, t.ex Volvo hade en pinne man körde i ett hål.

Bilelektriker, ingår inte det i bilmekaniker? eller du kanske bygger alla elektronik delar?

ja i filmer är det mesta trolleri, det absolut bästa är nog hur snabbt och enkelt dom "hackar" saker eller att lösenordet alltid är namnet på dottern som behändigt står på bordet där namnet även står på ramen

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Lite intressant historia faktiskt. Jag hörde någonstans att det var The Simpsons som började trenden att inte ha skrattmaskinen, de hade för många skämt och det fanns helt enkelt inte tid att lägga in reaktioner på alla. Jag trodde det dog ut helt ungefär samtidigt som The Big Bang Theory, men sen råkade jag se början på Mayim Bialiks nya serie och där var det.

Läste någonstans att hela BBT spelades in inför levande publik. Stämmer inte det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nuken:

Läste någonstans att hela BBT spelades in inför levande publik. Stämmer inte det?

En underbart rolig sak är att se BBT utan laugh track, ganska speciellt...

https://youtu.be/jKS3MGriZcs

Visa signatur

Laptop: Asus UX303ln
Intel Haswell Core i7-4510U CPU / 8 GB DDR3 / 256 GB SSD / 2GB Nvidia 840M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Bilelektriker, ingår inte det i bilmekaniker? eller du kanske bygger alla elektronik delar?

ja i filmer är det mesta trolleri, det absolut bästa är nog hur snabbt och enkelt dom "hackar" saker eller att lösenordet alltid är namnet på dottern som behändigt står på bordet där namnet även står på ramen

I grund å botten en bilmek men med extra läsår för bil el, samt div. extra utbildningar.
Så nej det är rätt få mekar som kan använda oscilloskop för felsökning i dagens fordonselektronik eller renovera startmotorer å generatorer heller 🤗🤗🤗

Visa signatur

I7 6800k@stock, Asus X99 A-II, 16gb ram med KYLFLÄNSAR, åsså ett 1080ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

En klassiker som använts i många fall är ju bilder av obefintlig kvalitet som magiskt blir högupplösta, "Enhance!"
I något fall även ändra vinkel och ta fram saker som inte finns med i bild..

Den här är en klassiker:
https://youtu.be/3EwZQddc3kY

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Skrivet av brackemannen:

I grund å botten en bilmek men med extra läsår för bil el, samt div. extra utbildningar.
Så nej det är rätt få mekar som kan använda oscilloskop för felsökning i dagens fordonselektronik eller renovera startmotorer å generatorer heller 🤗🤗🤗

Jag renoverade min första start motor när jag var 13 år. Jag hittade den ute i skogen kraftigt rostig. Far min sa "den där får du aldrig igång". Men det gick, hade dock ingen bil att sätta den i.
Generatorer använs ej längre på bilar, däremot alternatorer 😉

Bilar i skäck filmer saknar alla cenral lås då alla dörrar måste låsas manuellt. Min bil från 80 talet låser alla dörar om jag trycker ned lås pinnen på förar dörren. Nått jag alltid stört mig på i filmer.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LastNinjas:

Ingen som stör sig på att en och samma skådespelare kan vara allt ifrån Soldat, Bandit, Polis, Austronaut, Journalist etc etc ifrån film till film?

Är ganska facinerad att man sätter sig in så enkelt i filmerna trots att det är samma skådisar gång på gång ifrån film till film.

Tycker nästan att det borde vara ett område för forskning nästan.

Det finns vissa som man placerar i ett fack baserat på en roll, och sen kan man inte ta dem på allvar i andra roller. Peter Haber kan vara hur mycket Hamilton och komissarie Beck som helst, han är och förblir Sunes farsa för mig. Trots att jag sett han mycket mer i de andra rollerna. Det beror nog på vilken generation man tillhör, i vilken roll man lär känna en skådis.

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Bilar i skäck filmer saknar alla cenral lås då alla dörrar måste låsas manuellt. Min bil från 80 talet låser alla dörar om jag trycker ned lås pinnen på förar dörren. Nått jag alltid stört mig på i filmer.

Min bil från 2006 saknar centrallås. Varje dörr måste låsas upp och låsas individuellt. Backluckan är lyxigast, för den låser sig när man stänger luckan.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Varje gång man hör bildäcken skrika men dom kör på en grusväg 🤷‍♂️😅

Visa signatur

Phanteks P400s | Asus B-350 Strix |Ryzen 1600X @4 Ghz
G.skill 16GB 3.6Ghz CL16 Trident Z RGB | FD Celsius S36
Samsung 960EVO 500GB |Corsair RM750x | Asus Vega 56 Strix

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Min bil från 2006 saknar centrallås. Varje dörr måste låsas upp och låsas individuellt. Backluckan är lyxigast, för den låser sig när man stänger luckan.

Vad är det för bil? Trodde min peugeot 107(2005) som är en billig plåt låda var bland det sämsta man kan få och den har central lås.
Den enda jag vet utan som är modern är damens jeep wrangler (2006)men det är förlåten så den istället kan plockas isär på minuter.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Scorpion (2014)
Det värsta jag någonsin sett. Förutom att serien är makalöst usel så är sånt du stör dig på rekordhögt i denna.
Känner du att djupa suckar inte är nog så kan jag rekommendera att ni ser denna serie tillsammans

Jag ville gilla Scorpion men det blev för dåligt.

Permalänk
Medlem

Det jag stör mig på mest är när författaren/regissören inte har någon inlevelse i roller de skriver för personer med annan ålder/kön/hudfärg/sexuell läggning etc. Tydligast är det när medelålders män (som jag) gör filmer om hur 20-åriga fotomodeller blir förälskade i medelålders män. Så pinsamt. Det är ju egentligen samma problem med teknik, dvs när författaren skriver om ett ämne han har noll kunskap i så syns det.

Permalänk
Hedersmedlem

”gnisslande ståldörr som öppnas”-ljudet, det är samma överallt. Oavsett vilken typ av dörr det är, hur fort den rör sig, osv.

Att amerikaner tydligen inte kan förstå att ett stort öppet landskap är just stort och öppet utan att en skrikande örn talar om det för dem. Lyssna nästa gång, den är alltid där.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk

Jag älskar filmen Interstellar och har sett den X antal gånger ska köpa den på UHD snart så den kan avnjutas på min nya 4K-TV.

Det är en sak jag gnisslar tänder över varje gång jag ser den dock. Mot slutet åker Matthew ner i det svarta hålet Gargantua, bara det är i sig en rätt skum grej, men det är inte det jag stör mig på. Han ejectar sig sen från skeppet och "faller" ner i en tesserakt. Där i tesserakten skickar han morsemeddelande till sin dotter (och sig själv) bakåt i tiden via hennes bokhyllor. Hans robotkompis säger nåt om att "varelserna" måste ha satt tesserakten där för att hjälpa dem, varpå Matthew säger att "nähädu, det är framtida människor som skapat den för att rädda mänskligheten".

Tesserakten skulle inte kunnat bli placerade där om inte mänskligheten först blivit räddad. Och de kan inte bli räddade om inte Matthew åker iväg, vilket han inte kan göra utan att ha fått meddelandena från sig själv från tesserakten, som inte kan finnas utan att............... 🙄 Hur man än vrider och vänder på det så går det inte ihop..

Visa signatur

CPU: Ryzen 7800x3d | Mobo: Asus ROG Strix B650E-E Gaming | Kylare: Arctic Liquid Freezer III 420 PP | GPU: Sapphire RX 7900 XTX Nitro+ | RAM: 2x32GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000c32 | Lagring: Samsung 990 PRO 2TB + 2x Samsung PRO 990 4TB | PSU: EVGA Supernova 1200 P3 | Chassi: Phanteks Eclipse P500A | Skärm: Gigabyte M32UC 32" 4K | OS: Windows 11 PRO

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nuken:

Läste någonstans att hela BBT spelades in inför levande publik. Stämmer inte det?

Tydligen är det levande publik. Men det betyder inte att de inte lägger till eller förbättrar skratten.

Permalänk
Medlem

Anacondas: The Hunt for the Blood Orchid: Någon scen där de satt i någon båt och deras "IT-Geni/Hacker" lyfter upp en CD-läsare och säger "The hard drive is broken".

Inte nog med att det var fel komponent han lyfte upp, det var en 5.25" CD-läsare och han hade en laptop...

Med tanke på att hela filmen är byggd på kass CGI så känns det som att ens 1 person i studion borde ha koll på vad en datorkomponent är...

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonkaren:

När någon picklockar ett dörrlås i filmer.
Då lyckas personen alltid knäcka låset på under 5 sekunder.
Eller när de skjuter i sönder dörrlåset så blir där ingen ricochet, alltså att kulan studsar.
Ingen skulle skjuta mot ett lås i verkligheten med ett handvapen eftersom att man vet att kulan kommer studsa åt helvete.
Idiotfilmer.

Kolla LockpickingLawyer på tuben så ser du hur fort det faktiskt går att öppna lås om man har verktygen och vet vad man gör.

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem

Vet inte om det nämnts än.

Bensin som tänds med cigaretter al'a Hamilton explosion.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Att amerikaner tydligen inte kan förstå att ett stort öppet landskap är just stort och öppet utan att en skrikande örn talar om det för dem. Lyssna nästa gång, den är alltid där.

Oftast är det väl ljudet av en rödstjärtad vråk...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Jag ville gilla Scorpion men det blev för dåligt.

Jag såg hela första säsongen tack vare att Katharine McPhee är så trevlig att titta på, men det räckte inte längre än så
Det blir inte ett dugg roligare om man läser på lite om Walter O'Brien. Den snubben verkar mest vara en mytoman om något. Och han är executive producer av serien som baseras på honom och hans självutnämnda iq som han vägrar testa om

Permalänk
Skrivet av Nuken:

Var tvungen att söka lite efter picklocking. Hittade den här videon där en snubbe visar hur man gör med vanliga lås. Går oroväckande snabbt. Sen blir man sugen att köpa lite utrustning och prova själv. 😄

https://www.youtube.com/watch?v=7RgZH2n8cxY

Lockpickinglayer är riktigt fascinerande att se på, vissa lås går uppenbarligen att picka på några sekunder👍

Permalänk
Medlem

Detta gäller ju alla filmer där man råkar ha kunskap eller specalintresse. Kolla t.ex. alla polisserier/deckare, hur många poliser tror du orkar se eländet?

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oegat:

När personer, oftast agenter på jakt efter nån skurk, åker till polartrakter i lågskor och utan mössa.

Stallones "Cliffhanger".
Där han spenderar en hel del tid på vindpiskade och snöklädda berg iförd brottarlinne och shorts.
Fast såklart "The human popsicle" har ju inte riktigt samma klang

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gulsmurf:

Hej, jag hittade ingen tråd om detta så jag provar att skapa en. Fick precis en stor suck av flickvännen då jag åter igen klagade på en serie (Lupin) där det var it relaterade saker jag störde mig på. Saker som jag som hobbytekniker kan se är uppenbarligen fel. Jag har tydligen en tendens att påpeka sådant när vi ser filmen, eller efteråt när vi ska prata om vad vi tyckte. Tänk er Bond Skyfall när de kopplar in en terrorists dator rakt in i Mi6 nätverk?

Har ni några filmer eller serier som blivit förstörda på liknande fel?

Den bästa är väl Die Hard där de kommer ut ur en lastbil som saknar mini-van som sedan körs ur lastbilen i slutscenen

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Ragnvlad:

Detta gäller ju alla filmer där man råkar ha kunskap eller specalintresse. Kolla t.ex. alla polisserier/deckare, hur många poliser tror du orkar se eländet?

Väntar på att GW börjar med reactionvideos, höhöhöhö mummel mummel höhöhöhö.... näää, höhöhöhöhö...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.