3080/3090 samt rimligt prissatta 3080TI i lager [diskussionstråd]

Permalänk
Medlem

Nu är mitt kort (Gigabyte GeForce RTX 3080 GAMING OC) installerat och fungerande. Värt att nämna är att ena 8 pin-kontakten hade ett stift som var snett och inte ”spetsigt” som dom andra. Kontakten gick inte att sätta i helt, fick hjälpa stiftet med lite stretching och massage för att få i kontakten...

Köpte kortet från amazon och det kom hem 1 vecka efter beställning, väldigt nöjd med leveransen!

Kortet presterar bra, men det tråkiga var som sagt kontakten som även sweclockers skrivit om i sin recension.

Fel bild länk
Visa signatur

-Vansinne är ärftligt, man får det av sina barn.-

AMD Ryzen 7 5800X - NZXT Kraken X73 | Asus Rog Strix LC 6800XT | 32GB DDR4 Corsair Vengeance | ASUS ROG STRIX B550-F | 500GB Samsung 860 EVO | 500GB Samsung 970 EVO | Corsair RM850 | Define 7 S/V TG | Windows 10 64bit |

Permalänk
Medlem

För de som inte är emot att köpa kompletta datorer som har 3080-kort i sig så har NON nu ett sådant som fyndvara.

Edit: Försvann någon gång.

Visa signatur

Nada.

Permalänk
Medlem

@Gewdiz har den pinnen kontakt helt nu då? för kan gå riktigt åt fanders om du har otur annars =/

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Moderator
Forumledare

*tråd rensad*

Kom igen grabbs and grills, köp/sälj håller vi till marknaden hädanefter.
Det blir rörigt i tråden och vi kan inte hjälpa er lika mycket om någon bestämmer sig för att blåsa er

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Göteborgaren:

@Gewdiz har den pinnen kontakt helt nu då? för kan gå riktigt åt fanders om du har otur annars =/

Bra fråga, böjde väldigt vänligt med en liten nål för att få stiftet rakt. Man bör väl isf ta bort kylaren för att mäta sig fram till det antar jag?

Hmm, man kanske ska returnera det för att få utbytes kontakten ändå..

Visa signatur

-Vansinne är ärftligt, man får det av sina barn.-

AMD Ryzen 7 5800X - NZXT Kraken X73 | Asus Rog Strix LC 6800XT | 32GB DDR4 Corsair Vengeance | ASUS ROG STRIX B550-F | 500GB Samsung 860 EVO | 500GB Samsung 970 EVO | Corsair RM850 | Define 7 S/V TG | Windows 10 64bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gewdiz:

Nu är mitt kort (Gigabyte GeForce RTX 3080 GAMING OC) installerat och fungerande. Värt att nämna är att ena 8 pin-kontakten hade ett stift som var snett och inte ”spetsigt” som dom andra. Kontakten gick inte att sätta i helt, fick hjälpa stiftet med lite stretching och massage för att få i kontakten...

Köpte kortet från amazon och det kom hem 1 vecka efter beställning, väldigt nöjd med leveransen!

Kortet presterar bra, men det tråkiga var som sagt kontakten som även sweclockers skrivit om i sin recension.

https://i.imgur.com/AWlGCFj_d.webp?maxwidth=640&shape=thumb&fidelity=medium

Grattis! Vad fick du ge för kortet?

Visa signatur

AMD Ryzen 7800x3d | Asus Strix X670E-F | G.Skill DDR5 2x32GB @6000MT/s CL30 | RTX 4090 TUF | Sound Blaster AE-7 | WD SN850x 4TB | Corsair HX1500i | NZXT H7 Flow | Logitech G915 TKL | G502 X Lightspeed | LG 42" C2 OLED | Logitech Z-5500 | Epos H6Pro | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av General Nord:

Grattis! Vad fick du ge för kortet?

Precis som på inet, 9490:-

Visa signatur

-Vansinne är ärftligt, man får det av sina barn.-

AMD Ryzen 7 5800X - NZXT Kraken X73 | Asus Rog Strix LC 6800XT | 32GB DDR4 Corsair Vengeance | ASUS ROG STRIX B550-F | 500GB Samsung 860 EVO | 500GB Samsung 970 EVO | Corsair RM850 | Define 7 S/V TG | Windows 10 64bit |

Permalänk

Samma dag som jag installerat mitt Zotac 3080 AMP Holo, så fick jag besked om att Inet skickat ett MSI 3080 Suprim X.
Testade Zotac-kortet, men fläktarna gav ifrån sig ett väldigt högt ljud så fort GPU:n belastades.
Läste att en del har undervoltat Zotac-kortet och blivit väldigt nöjda, men eftersom jag hade ett Suprim X så bestämde jag mig för att testa det, särskilt eftersom det var exakt samma kostnad, 9999 kr.
Och vilken skillnad, MSI kortet är enormt mycket större, men kylningen är kanon i jämförelse.
Kör Suprim X i silent mode då prestandan räcker till och blir över, samt att det går tillräckligt svalt.

Men vilken jakt det var, 19 st 3080 kort "bokade" hade jag som mest, och sedan fick jag tag i två kort inom de närmaste dagarna.
FYI, Zotac kortet gick tillbaka till Komplett till förhoppningsvis en annan lycklig användare

Permalänk
Medlem

Kan bristen på kort bero på att alla blir nervösa av tillgången på kort, och sedan bokar upp sig på fjorton olika ställen för att se vem som skickar kortet först? Lite som toalettpappergrejen i våras?

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | AMD Ryzen 9 5950X | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3090 24GB Gaming OC | 32gb Corsair Dominator 3600mhz CL16 | Samsung 980 Pro x2 | Corsair AX1600i | Corsair H150i Elite Capellix LCD | Corsair iCUE 5000d RGB

Permalänk
Skrivet av Slasse:

Kan bristen på kort bero på att alla blir nervösa av tillgången på kort, och sedan bokar upp sig på fjorton olika ställen för att se vem som skickar kortet först? Lite som toalettpappergrejen i våras?

Bristen beror ju inte på det - men däremot hamnar man långt ner i kön på korten samtidigt som det är preliminära datum längre fram i tiden än vad det borde vara!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Slasse:

Kan bristen på kort bero på att alla blir nervösa av tillgången på kort, och sedan bokar upp sig på fjorton olika ställen för att se vem som skickar kortet först? Lite som toalettpappergrejen i våras?

Bristen på kort har inget med antalet bokade kort att göra, eller tänker du att de som bokat 5 kort behåller alla dessa?

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av bohmandan:

Samma dag som jag installerat mitt Zotac 3080 AMP Holo, så fick jag besked om att Inet skickat ett MSI 3080 Suprim X.
Testade Zotac-kortet, men fläktarna gav ifrån sig ett väldigt högt ljud så fort GPU:n belastades.
Läste att en del har undervoltat Zotac-kortet och blivit väldigt nöjda, men eftersom jag hade ett Suprim X så bestämde jag mig för att testa det, särskilt eftersom det var exakt samma kostnad, 9999 kr.
Och vilken skillnad, MSI kortet är enormt mycket större, men kylningen är kanon i jämförelse.
Kör Suprim X i silent mode då prestandan räcker till och blir över, samt att det går tillräckligt svalt.

Men vilken jakt det var, 19 st 3080 kort "bokade" hade jag som mest, och sedan fick jag tag i två kort inom de närmaste dagarna.
FYI, Zotac kortet gick tillbaka till Komplett till förhoppningsvis en annan lycklig användare

Beställde du detta Zotac den 11/01? Missade precis, 4 i lager vid orderbekräftelse men hamnade i kö i vilket fall...

Permalänk
Medlem
Skrivet av AmaerildeRimfrost:

Bristen beror ju inte på det - men däremot hamnar man långt ner i kön på korten samtidigt som det är preliminära datum längre fram i tiden än vad det borde vara!

Skrivet av Lagerlöf:

Bristen på kort har inget med antalet bokade kort att göra, eller tänker du att de som bokat 5 kort behåller alla dessa?

Nu var det ju med en smula ironi jag skrev detta men om många bokar kort på flera ställen så kan ju kötiden bli lite knasig? Jag fick ju mitt Asus 3090 OC på två veckor hos Webhallen, trots att det var över hundra bokningar innan mig och att deras nästa batch bara innehöll 20 kort.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | AMD Ryzen 9 5950X | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3090 24GB Gaming OC | 32gb Corsair Dominator 3600mhz CL16 | Samsung 980 Pro x2 | Corsair AX1600i | Corsair H150i Elite Capellix LCD | Corsair iCUE 5000d RGB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Slasse:

Nu var det ju med en smula ironi jag skrev detta men om många bokar kort på flera ställen så kan ju kötiden bli lite knasig? Jag fick ju mitt Asus 3090 OC på två veckor hos Webhallen, trots att det var över hundra bokningar innan mig och att deras nästa batch bara innehöll 20 kort.

Ok. Det går inte att utläsa ironi i text

Kötiden kan bli konstig ja, men mer åt "kötiden är inte så lång som den ser ut"-hållet.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av bohmandan:

19 st 3080 kort "bokade" hade jag som mest

Wtf?! Varför?

Har själv bara 1 tuf oc, 22/9 beställt. Kommer när den kommer, trolitvist i februari.

Visa signatur

Gaming: i7 8700k@4.9Ghz | MSI Z370 Tomahawk | 3080 Tuf oc | Gskill 4X4gb@3Ghz | 1.2 TB med ssd's | Evga 1000 P2

Permalänk
Skrivet av S1rWill:

Beställde du detta Zotac den 11/01? Missade precis, 4 i lager vid orderbekräftelse men hamnade i kö i vilket fall...

Nej, detta var 2020-12-22 12:08.
Jag fick notis här på detta forum att det skulle komma in ett gäng Zotac till Komplett, vilket stämde överens ungefär i dagarna om man kikade på scan.co.uk´s infosida.
Sedan tipsade någon också om när korten väl var inne, att det fanns 20 st i lager på Komplett, så då var det bara in att köpa.
Så efter månader av jakt så över bara en förmiddag så hade jag fixat mig ett kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bohmandan:

Nej, detta var 2020-12-22 12:08.
Jag fick notis här på detta forum att det skulle komma in ett gäng Zotac till Komplett, vilket stämde överens ungefär i dagarna om man kikade på scan.co.uk´s infosida.
Sedan tipsade någon också om när korten väl var inne, att det fanns 20 st i lager på Komplett, så då var det bara in att köpa.
Så efter månader av jakt så över bara en förmiddag så hade jag fixat mig ett kort.

Okej, tack!

När skickade du tillbaka kortet? Tänkte om det var så att det är värt att hålla ett öga på demosidan eller om den troligtvis redan hamnat där och blivit sålt.

Permalänk
Skrivet av S1rWill:

Okej, tack!

När skickade du tillbaka kortet? Tänkte om det var så att det är värt att hålla ett öga på demosidan eller om den troligtvis redan hamnat där och blivit sålt.

Ja kanske, jag skickade tillbaka det 2020-12-30, det anlände till Komplett i Växjö 2021-01-04.
Fick mail om att RMA registrerats och kortet mottagits via email från Komplett 2021-01-07.
Min retur accepterades igår, 2021-01-14 11:40

(tänkte det kan vara intressant för andra att se hur lång tid en retur tar, där av alla datum osv )

Permalänk
Skrivet av kettu92:

Wtf?! Varför?

Har själv bara 1 tuf oc, 22/9 beställt. Kommer när den kommer, trolitvist i februari.

Själv har jag elva beställningar ute just nu! (minst)

Samtidigt jagar jag varje dag för att nypa ett som bara trillar ner framför näsan på mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av bohmandan:

Ja kanske, jag skickade tillbaka det 2020-12-30, det anlände till Komplett i Växjö 2021-01-04.
Fick mail om att RMA registrerats och kortet mottagits via email från Komplett 2021-01-07.
Min retur accepterades igår, 2021-01-14 11:40

(tänkte det kan vara intressant för andra att se hur lång tid en retur tar, där av alla datum osv )

Tack! Jag intressant att veta. Kikar nog lite under dagen, men känns som den kanske redan blivit såld under gårdagen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gewdiz:

Nu är mitt kort (Gigabyte GeForce RTX 3080 GAMING OC) installerat och fungerande. Värt att nämna är att ena 8 pin-kontakten hade ett stift som var snett och inte ”spetsigt” som dom andra. Kontakten gick inte att sätta i helt, fick hjälpa stiftet med lite stretching och massage för att få i kontakten...

Köpte kortet från amazon och det kom hem 1 vecka efter beställning, väldigt nöjd med leveransen!

Kortet presterar bra, men det tråkiga var som sagt kontakten som även sweclockers skrivit om i sin recension.

Vilket datum beställde du?

Permalänk
Skrivet av köttfrukt:

Grattis! Beställde också 5 januari, men du verkar ha varit snäppet snabbare! Fortfarande förväntad leverans 21-25 januari för min del. Återkom gärna med stock temp under load om du har lust - vet att det är ett av de varmare korten. Förstår också om du aldrig mer vill sätta din fot här

Tack! Värt att nämna att jag också valde prio frakt. Får se hur den lirar under helgen

Permalänk

Hade gissat på att inet får en leverans av Gaming X Trio 3080 idag. 15 januari var datumet som uppgavs innan kortet fick ett ändrat datum och eftersom inets datum aldrig stämmer så hade de inte förvånat mig om de faktiskt får en leverans idag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peachzor:

Vilket datum beställde du?

4e Januari beställdes det.

Visa signatur

-Vansinne är ärftligt, man får det av sina barn.-

AMD Ryzen 7 5800X - NZXT Kraken X73 | Asus Rog Strix LC 6800XT | 32GB DDR4 Corsair Vengeance | ASUS ROG STRIX B550-F | 500GB Samsung 860 EVO | 500GB Samsung 970 EVO | Corsair RM850 | Define 7 S/V TG | Windows 10 64bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gewdiz:

Nu är mitt kort (Gigabyte GeForce RTX 3080 GAMING OC) installerat och fungerande. Värt att nämna är att ena 8 pin-kontakten hade ett stift som var snett och inte ”spetsigt” som dom andra. Kontakten gick inte att sätta i helt, fick hjälpa stiftet med lite stretching och massage för att få i kontakten...

Köpte kortet från amazon och det kom hem 1 vecka efter beställning, väldigt nöjd med leveransen!

Kortet presterar bra, men det tråkiga var som sagt kontakten som även sweclockers skrivit om i sin recension.

https://i.imgur.com/AWlGCFj_d.webp?maxwidth=640&shape=thumb&fidelity=medium

Hade exakt samma problem i min GAMING OC från Amazon, gick att fixa dock och har kört bra än så länge.

Permalänk

Wow! 20 av 24 kort hos Webhallen nu vad gäller RTX 3080 är helt gråmarkerade och går inte ens att ställa sig i kö längre!

EDIT: Nu 22 av 24 helt gråmarkerad! What is going on?

Permalänk

För den som vill lägga drygt 14K på ett RTX 3080 så finns det nu i lager hos Computersalg!

https://www.computersalg.se/i/6615961/zotac-gaming-geforce-rt...

Själv avstår jag - men hade slagit till upp till 11K :'( Varför sådan otur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av AmaerildeRimfrost:

Wow! 20 av 24 kort hos Webhallen nu vad gäller RTX 3080 är helt gråmarkerade och går inte ens att ställa sig i kö längre!

EDIT: Nu 22 av 24 helt gråmarkerad! What is going on?

Tillverkarna har har bestämt sig för att börja bygga egna miningriggar .

Skrivet av AmaerildeRimfrost:

För den som vill lägga drygt 14K på ett RTX 3080 så finns det nu i lager hos Computersalg!

https://www.computersalg.se/i/6615961/zotac-gaming-geforce-rt...

Själv avstår jag - men hade slagit till upp till 11K :'( Varför sådan otur!

Jösses! Vad röker de för något nu?

Visa signatur

Space is the place
-------------------------------
EVGA RTX 3080 FTW3 ULTRA│Ryzen 5950X│X570 Crosshair VIII Hero│32GB Dominator Platinum 3600MHz RAM│

Permalänk
Medlem
Skrivet av AmaerildeRimfrost:

Wow! 20 av 24 kort hos Webhallen nu vad gäller RTX 3080 är helt gråmarkerade och går inte ens att ställa sig i kö längre!

EDIT: Nu 22 av 24 helt gråmarkerad! What is going on?

Webhallen förklarade detta för någon dag sedan. Man vill inte ha massa bokningar på priser som kanske snart inte gäller. Prisökning på gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AmaerildeRimfrost:

Wow! 20 av 24 kort hos Webhallen nu vad gäller RTX 3080 är helt gråmarkerade och går inte ens att ställa sig i kö längre!

EDIT: Nu 22 av 24 helt gråmarkerad! What is going on?

Nedan kan du se vad Patrik på Webhallen svarade:

Skrivet av Webhallen:

Då marknaden är orolig och priser höjs så vill vi inte fastna i en situation där vi eventuellt säljer kort till förlust när vi når slutet av kön, så för att minimera den risken så har jag valt att stoppa bokningar på kort med sådan risk. Att sätta meddela mig är enda rimliga utvägen för detta tyvärr. Dock har jag hållt tråden uppdaterad om antal tidigare så det är här man får söka informationen isåfall på iaf TUF som är hetast av alla kort.

Visa signatur

ROG Strix Z370-E | Intel 8700K | RTX 3080 TUF OC | G.Skill 16GB 3200Mhz | Samsung Evo 500GB | Corsair 550D | Corsair RM750X