Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av tBiorrith:

Jag brukar stå och glo på paketen och tar den med mest kött på.
Ibland lyxar jag till det och köper stekfläsk för tjockare, matigare skivor. Blir Willys storpack då.

Men för att halvt byta ämne. Steker ni baconen?! Jag gör den i ugnen, det är lättare och blir godare.
Har läst att man kan göra bacon i microvågsugn och våffeljärn också, men det har jag inte provat ännu.

Jag steker oftast mitt bacon, väldigt låg värme. Brukar bli bra, har gjort det i ugn någon enstaka gång och det blir lite mindre flottigt om man gör det på galler men annars ganske liknande resultat.

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredmannen:

Brukar köpa SCAN Jägarbacon, tjockare skivor än deras vanliga, gillart!

This is the way! Alternativt om det ska ner i grytan så kör jag rökt sidfläsk eller pancetta och skivar tjockare själv istället.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tBiorrith:

Jag brukar stå och glo på paketen och tar den med mest kött på.
Ibland lyxar jag till det och köper stekfläsk för tjockare, matigare skivor. Blir Willys storpack då.

En del mer välsorterade livsmedelsbutiker, typ Ica Maxi, brukar ha lite fler alternativ. Restaurangbaconen som jag länkade ovan är tjocka och goda exempelvis. Men man kan ju skiva själv också och få de så tjocka man vill.

Citat:

Men för att halvt byta ämne. Steker ni baconen?! Jag gör den i ugnen, det är lättare och blir godare.
Har läst att man kan göra bacon i microvågsugn och våffeljärn också, men det har jag inte provat ännu.

Jag har testat ugnen och micron men inte våffeljärnet. Micron blir inte så bra i mina ögon, svårt att få det jämt och konsistensen är inte så bra. Ugnen blir väl ok, lite sega alternativt för krispiga, men det blir mycket disk med galler och något under som fångar upp fettet.

En fördel med att steka dom är ju att man får en panna med mycket gott fett i sig, så när man ska steka nästa grej så är det bara att köra på.

Det beror förstås på vad man gör, men jag brukar börja exempelvis en köttfärssås med att lägga bacon i kall panna och låta de steka långsamt medan pannan blir varm, sen tar jag upp baconen, och försöker lämna så mycket fett i pannan som möjligt, och låter de rinna av medan jag steker först lök och övriga grönsaker och kryddor, och sen köttfärsen. Samma om man vill ha en riktigt fetfrukost, bacon i kall panna och när den är varm knäcker jag i ett par ägg och när baconen är klara kan man steka exempelvis ett par skivor bröd. Det är inte nyttigt och man mår inte så bra efteråt, så det blir typ några gånger om året jag gör det, men gott är det.

Permalänk
Medlem

Börjat titta varifrån fläsket kommer då jag ogärna vill ha danskt eller irländskt så det har blivit Gudruns senaste tiden

Permalänk
Medlem

Jag har alltid kört scan för att jag tycker de håller en hög jämn kvalitet. Men nu på senare tid så tycker jag att de har blivit skräp. Någon annan som har märkt samma sak eller har jag haft otur? Vattniga och alldeles för mycket salt. Numera köper jag bara Gudruns som är rökta på riktigt (inte rökarom som Scan, Ica, Lidl etc). Tycker de är riktigt bra och kostar typ 1-2 kr mer bara.

Permalänk
Medlem

Andersson och Tillman. Men om jag köper något annat märke köper jag vad som, bara det är svenskt kött.

Visa signatur

[Moderkort: Asus TUF X570-Plus Gaming] [Nätagg: Corsair AX 750W]
[Minne: G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 2x16GB] [Grafikkort: ASUS RTX 2070S]
[Processor: AMD Ryzen 7 3700X] [Hårddisk: Corsair Force Series MP510 960GB + SSDs + lagringsdiskar]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av motvikt:

Jag har alltid kört scan för att jag tycker de håller en hög jämn kvalitet. Men nu på senare tid så tycker jag att de har blivit skräp. Någon annan som har märkt samma sak eller har jag haft otur? Vattniga och alldeles för mycket salt. Numera köper jag bara Gudruns som är rökta på riktigt (inte rökarom som Scan, Ica, Lidl etc). Tycker de är riktigt bra och kostar typ 1-2 kr mer bara.

För många år sedan, typ 2005 kanske, jobbade jag på ett hemskt jobb med att städa kryddmaskiner på Santa Maria (äter fortfarande inte "tacokrydda" efter det). Men jag fick börja med att åka på utbildning i jag tror Lidköping och vara med och rengöra i köttfabriker i två dagar. Där fick jag besöka en korv- och köttbullsfabrik, vilket inte var så trevligt av flera orsaker. Men jag var också på ett ställe där de rökte bacon och de rökte den faktiskt. Jag minns inte exakt vilka märken de hade där mer än typ Svenskt Bacon med svenska flaggan på utsidan (vilket var ett budgetmärke då, har inte sett det på länge), men de tillverkade bacon för ett antal olika märken och det verkade inte vara någon skillnad på dem. Mer att de körde på för ett märke tills rullen med förpackningar tog slut, sen bytte de till nästa märke. Mycket sot/fett att skyffla i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Mmmm, bacon, naturens eget godis

Blir tyvärr Icas egna märke är jag rädd. Hade gärna testat lite andra men är inte beredd att betala

Så du har inte råd att lägga ut 1-2 kr extra för att testa ett annat märkes bacon?...

Personligen kör jag något lokalt om det finns tillgänligt oavsett priskillnaden, men kör mest osaltat/icke-rökt pancetta när det går att hitta, oftast dyrt men så mycket mer smak i rätten.

Är ute efter fettet från bacon, inte saltet eller röksmaken.

Permalänk
Medlem

Bacon som bacon, inte värt o lägga extrapengar på dock tycker jag, det är redan så gott oavsett vilken gris man offrat.

Permalänk
Medlem

Detta kanske är den viktigaste av alla trådar på Sweclockers just nu... utan sarkasm.

Jag är väl lite som många andra här. Tulip tycker jag är ganska bra, men föredrar alltid Scan. Man har stått och tittar i disken och antingen är man färgad av hur "bacon borde vara" för att man ätit Scan så länge eller så är de väldigt nära perfektion :).

Enda anledningen att jag kollat på andra märken är att jag äter massor när jag kör LCHF. Då kan man ibland bli lockad av priset.

Jag hade nog gärna också breddat mina vyer, men jag skyr allting som heter ICA och ICA Basic när det gäller kött.

Jag tänkte prata lite om nötfärs om det är okej?

ICAs fabrikspaketerade köttfärs köpte jag ALLTID innan (sen 10 år tillbaka eller mer), men lagar man den inte samma dag eller dagen efter blir den snabbt brun och får en smörig lukt och smak som färgar maten. Tror det är för att det är så mycket blod kvar i paketet och det blir dåligt. Eller så har det med vilka gaser som de paketerar dem med. Eller så är köttet redan närma att vara lite dåligt när de väl maler det. Och då står det att den ska hålla i 5-6 dagar till. Tycker att det är skitdåligt! Vi storhandlar en gång i veckan och jag ska sällan laga den samma dag. Jag vill att den ska klara sig i 3-4 dagar i stället för 1.5.

Så nu har jag börjar köpa willys fabrikspaketerade köttfärs och den är så jävla mycket bättre när det gäller hållbarhet. Har alltid tänkt att den nog är lite sämre, men fan, är så mycket bättre.

Någon här som upplever nått liknande eller har tips? Vi storhandlar 1 gång i veckan för att annars blir så jävla dyrt. Annars handlar man varannan dag och så köper man godis / annat skit varje gång och bara växer i sidled.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kelthar:

Detta kanske är den viktigaste av alla trådar på Sweclockers just nu... utan sarkasm.

Jag är väl lite som många andra här. Tulip tycker jag är ganska bra, men föredrar alltid Scan. Man har stått och tittar i disken och antingen är man färgad av hur "bacon borde vara" för att man ätit Scan så länge eller så är de väldigt nära perfektion :).

Enda anledningen att jag kollat på andra märken är att jag äter massor när jag kör LCHF. Då kan man ibland bli lockad av priset.

Jag hade nog gärna också breddat mina vyer, men jag skyr allting som heter ICA och ICA Basic när det gäller kött.

Jag tänkte prata lite om nötfärs om det är okej?

ICAs fabrikspaketerade köttfärs köpte jag ALLTID innan (sen 10 år tillbaka eller mer), men lagar man den inte samma dag eller dagen efter blir den snabbt brun och får en smörig lukt och smak som färgar maten. Tror det är för att det är så mycket blod kvar i paketet och det blir dåligt. Eller så har det med vilka gaser som de paketerar dem med. Eller så är köttet redan närma att vara lite dåligt när de väl maler det. Och då står det att den ska hålla i 5-6 dagar till. Tycker att det är skitdåligt! Vi storhandlar en gång i veckan och jag ska sällan laga den samma dag. Jag vill att den ska klara sig i 3-4 dagar i stället för 1.5.

Så nu har jag börjar köpa willys fabrikspaketerade köttfärs och den är så jävla mycket bättre när det gäller hållbarhet. Har alltid tänkt att den nog är lite sämre, men fan, är så mycket bättre.

Någon här som upplever nått liknande eller har tips? Vi storhandlar 1 gång i veckan för att annars blir så jävla dyrt. Annars handlar man varannan dag och så köper man godis / annat skit varje gång och bara växer i sidled.

Jag har inte riktigt känt det som du säger om Icas färs men visst är det skillnader på färs och färs. Garants färs (Willys och Hemköp) är rätt bra, till skillnad från många andra Garant-produkter tyvärr. Finns det gotländsk färs ("smak av Gotland") så brukar jag köpa den trots att den är lite dyrare då den är extra god. Mitt Hemköp har ibland färs på rulle/korv (tror det heter typ Lantkött eller liknande) som tjejen gillar men för mig luktar den typ hästskit så det är inte så aptitligt. Högrevsfärs är också nice för en del saker, brukar vara lite mer grovmald och med högre fetthalt så bra för burgare och så men också köttfärssås, tacos och så. Salsicciafärs är också väldigt trevligt, men bara för specifika saker förstås.

Finns det butikspackad färs, alltså inte "packad i skyddande atomsfär" utan med klassiskt utseende med tight plastfolie på, så brukar jag ta det om jag ska använda den samma dag. Den brukar ha mer smak än de "gasade" färserna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Detta kanske är den viktigaste av alla trådar på Sweclockers just nu... utan sarkasm.

Jag är väl lite som många andra här. Tulip tycker jag är ganska bra, men föredrar alltid Scan. Man har stått och tittar i disken och antingen är man färgad av hur "bacon borde vara" för att man ätit Scan så länge eller så är de väldigt nära perfektion :).

Enda anledningen att jag kollat på andra märken är att jag äter massor när jag kör LCHF. Då kan man ibland bli lockad av priset.

Jag hade nog gärna också breddat mina vyer, men jag skyr allting som heter ICA och ICA Basic när det gäller kött.

Jag tänkte prata lite om nötfärs om det är okej?

ICAs fabrikspaketerade köttfärs köpte jag ALLTID innan (sen 10 år tillbaka eller mer), men lagar man den inte samma dag eller dagen efter blir den snabbt brun och får en smörig lukt och smak som färgar maten. Tror det är för att det är så mycket blod kvar i paketet och det blir dåligt. Eller så har det med vilka gaser som de paketerar dem med. Eller så är köttet redan närma att vara lite dåligt när de väl maler det. Och då står det att den ska hålla i 5-6 dagar till. Tycker att det är skitdåligt! Vi storhandlar en gång i veckan och jag ska sällan laga den samma dag. Jag vill att den ska klara sig i 3-4 dagar i stället för 1.5.

Så nu har jag börjar köpa willys fabrikspaketerade köttfärs och den är så jävla mycket bättre när det gäller hållbarhet. Har alltid tänkt att den nog är lite sämre, men fan, är så mycket bättre.

Någon här som upplever nått liknande eller har tips? Vi storhandlar 1 gång i veckan för att annars blir så jävla dyrt. Annars handlar man varannan dag och så köper man godis / annat skit varje gång och bara växer i sidled.

ICAs köttfärs har varit uppe på tapeten ett antal gånger.

Paketeras i butik oftast och utan några tillsatser som kväve eller annat i förpackningen vilket antagligen fabrikspaketerade har.

Har du dem i kylen så ska de hålla i flera dagar, låter du det bli under kyltemp ens en gång så kan du räkna med att det blir dåligt.

Sen kanske din ICA är skit och de har dålig hygien/kontroll i butiken, bara köpa något annat då.

Storhandlar man så packar man kylvaror med frysta så att de håller sig kalla, annars har jag inga tips men har heller inte haft ovanstående problem.

Permalänk
Medlem

Roligt med så många tankar, jag samlar tips ideér och feedback i trådstarten senare!

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem

Hemgårdens bacon. Bäst av dem som brukar finnas i min butik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Så du har inte råd att lägga ut 1-2 kr extra för att testa ett annat märkes bacon?...

Personligen kör jag något lokalt om det finns tillgänligt oavsett priskillnaden, men kör mest osaltat/icke-rökt pancetta när det går att hitta, oftast dyrt men så mycket mer smak i rätten.

Är ute efter fettet från bacon, inte saltet eller röksmaken.

Alla icas produkter är bara ommärkta existerande produkter. Dvs det kan lika gärna ligga Scan bacon i Icas förpackningar. Dock så kan det skifta beroende på årstid och plats så Ica bacon i Umeå är kanske Scan medans Ica bacon i Linköping är Tullip osv.

Permalänk
Medlem

@kelthar Det är dock troligtvis myoglobin och vatten (inte blod). Vad gäller färgen (att det blir brunt/grått) så är det oftast för att köttet inte får något syre. Är det vakuumförpackat så får det mindre syre med i förpackningen och då tappar det sin röda färg snabbare. Inga konstigheter att äta, men man kan ju lukta på det om man är orolig.

Någon livsmedelsexpert får gärna rätta mig om jag har fel

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Baxtex:

Alla icas produkter är bara ommärkta existerande produkter. Dvs det kan lika gärna ligga Scan bacon i Icas förpackningar. Dock så kan det skifta beroende på årstid och plats så Ica bacon i Umeå är kanske Scan medans Ica bacon i Linköping är Tullip osv.

Nja, Tulips bacon är förpackat i Tyskland, Scans är förpackat i Sverige utom det ekologiska, och Icas är också packat här. Så de kan inte byta ut Icas till Tulips utan att ändra förpackningen.

Permalänk
Medlem

Brukar oftast bli Tulips eko, sambon vill att djuren ska ha haft det bra och så slipper man nitrit i köttet också vilket vi ser som ett plus. Gott är det också!

Permalänk
Medlem
Skrivet av thom.g:

Du kan även passa på att kolla uppdrag gransknings senaste avsnitt av kravbönderna för att se hur fint "kvalitetstämplat" är egentligen. För att sammanfatta så är det ett försäljningsknep som går ut på att lindra konsuments dåliga samvete.

Fast de gårdarna som berörs i Uppdrag granskning utgör ca 1% av alla Krav-gårdar... Givetvis ska de som drivit de gårdarna inte pyssla med djurhållning öht. Det som hänt på de gårdarna är inte ok, oavsett om de är Krav-gårdar eller ej.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem

Grundkravet är att det skall vara rökt på riktigt och inte "rökarom". I min butik har vi Erikssons Bacon

Därav går Scans bacon bort. Tulip funkar.

Permalänk
Medlem

Jag rekommenderar alla varmt att prova köpa bacon från den lokala köttbutiken. Här i Malmö är min favorit bacon från Ola & Ko. Jag har för mig att baconet är från Marsvinsholm. Det går inte ens att jämföra med något som köps i butiken och förgyller verkligen den där frukosten.

När jag handlar bacon i mataffären blir det oftast Tulip, jämn kvalitet och tjocka skivor som går att dela på. Det känns lite bättre nu när de har svenskt kött istället för danskt.

Ibland har garants ekologiska levererat välsmakande tjocka skivor, vissa gånger får man bara några tunna sladdriga skivor. Det är svårt att se genom förpackningen så det blir lite av ett lotteri.

Visa signatur

Intel Core i9 9900K | MSI MEG Z390 ACE | DDR4 32 GB 3200 MHz | MSI RTX 2080 X Trio | NZXT X62 Kraken | Samsung 970 EVO M.2 500GB, Intel 660P 2TB M.2 SSD | Corsair RM750X V2 | Be quiet! base 601

Permalänk
Medlem
Skrivet av drwlz:

@kelthar Det är dock troligtvis myoglobin och vatten (inte blod). Vad gäller färgen (att det blir brunt/grått) så är det oftast för att köttet inte får något syre. Är det vakuumförpackat så får det mindre syre med i förpackningen och då tappar det sin röda färg snabbare. Inga konstigheter att äta, men man kan ju lukta på det om man är orolig.

Någon livsmedelsexpert får gärna rätta mig om jag har fel

Det bruna kan komma av två anledningar verkar det som. Att det är för lite syre eller att det är för mycket och härsknar. ICAs får en sur smörlukt väldigt snabbt, dvs att det härsknar. Det kan tyda på hög syrehalt i förpackningen. Högre än t.ex Willys antagligen.

Det härsknar tydligen mycket snabbare om det är mycket syre i förpackningen. Vet inte om jag fick fram det i meningarna där uppe. ... Det låter logiskt eftersom det är en oxideringsprocess.

"Inga konstigheter" kan jag defintivt inte hålla med om. När det härsknat så känner man det både på lukt och smak i den färdiglagade rätten och det är motbjudande.

Edit:
Från wikipedia "Härskning är nedbrytning av fetter till mindre beståndsdelar som i regel är ganska illaluktande och illasmakande. De matvaror som härsknar är främst livsmedel som är rika på fett. Man skiljer mellan oxidativ härskning och hydrolytisk härskning."

Så det finns även en hydrolytisk härskning. Jahapp, det är väl detta jag ska läsa om idag verkar det som.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Scans bacon går alltid bort, inte rökt utan bara tillsatt rökarom och brukar avge kopiösa mängder vatten vid tillagningen.

Bästa billigare jag hittat är Garant från Willys. Rökt på riktigt, svenskt kött och runt 10kr/förpackning.

Permalänk
Medlem

Brukar köpa skivspillbacon när det finns. Svenskt kött, rökt på riktigt, 59:-/kilot.

Ibland galet långa skivor och de är lite ojämna, men då jag mest använder det smulat eller i kortare (7cm isch) bitar gör inte det någon skillnad.

Släpper typ ingen vätska förrän det kommer upp i temperatur och börjar släppa olja, smakar bra, och är billigt. win-win-win

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Ja, om någon är intresserad så ser det ut såhär i Sverige på en del ställen:
https://www.tv4.se/artikel/4hcDvqzB3fwSCyoUEZQWHQ/nya-bilder-...

Jag har även sommarjobbat på en stor grisgård i Skåne för några år sedan. Reglerna följdes men djuren hade det inte särskilt bra ändå i mina ögon. Blod och avföring smetat på väggarna, kultingar som kastreras, suggor som inte kan gå osv. Detta är troligtvis något människor kommer att se tillbaka på oss med avsky i framtiden.

Fyyyyyfan vilka as det finns. Sånt som detta händer hela tiden men folk blundar o fortsätter betala för att det ska fortsätta.

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Medlem

Jag köper Siljansschark Gårdgris Bacon

Visa signatur

| 9900K | Z390 Aorus Elite | NH-D15 | 16GB@3200MHz | Gigabyte 5700XT GAMING OC | RM750X V2 750W | Intel 660P M.2 1TB | LG55C9 | Fenris A5 | Samsung S23 |

Permalänk

Precis! dubbelkollade nu, men anledningen till att jag uteslutande valt icas före scan är att scans inte är rökt utan innehåller rökarom. Icas är rökt på riktigt.

Visa signatur

Fractal Design Define S | AMD Ryzen 3700x |Dark Rock pro 4| MSI x570 Gaming Edge WIFI | Corsair LPX 32GB | AMD RX 5700 XT |

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SH]:

Fast de gårdarna som berörs i Uppdrag granskning utgör ca 1% av alla Krav-gårdar... Givetvis ska de som drivit de gårdarna inte pyssla med djurhållning öht. Det som hänt på de gårdarna är inte ok, oavsett om de är Krav-gårdar eller ej.

Kravbönder får själva välja om dom vill anmäla till krav att dom är dömda för djurplågeri. Bra upplägg?

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thom.g:

Kravbönder får själva välja om dom vill anmäla till krav att dom är dömda för djurplågeri. Bra upplägg?

Såg det också, låter helt befängt.

Vi kan väll lika gärna göra oss av med alla poliser också, våra vänliga medborgare kommer givetvis att anmäla sig själva när de gör brott!

Permalänk
Medlem

Bacon som bacon faktiskt, dock skulle jag aldrig köpa ex Eldorado från Willys. Då känns garant säkrare

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X