Permalänk
Medlem

Vilket bacon föredrar ni?

Hej!

Älskare av bacon och brukar köpa det pris som är bra men med detta så har jag också fått olika upplevelser utav bacon så jag måste fråga, men först mina egna upplevelser:

SCAN Bacon: vet inte men är nog mitt egna "benchmark" på hur bacon skall vara o tjocklek,steklätthet(finns ens det uttrycket?) och även att det är lätt att dra isär varje skiva inför stekningen.

TULIP Bacon: Mja fan tänkte de på här? Danskarna borde väl ändå vara bäst på bacon, visst det är lätt att separera skivorna inför stekning men någonting med sältan stör mig.

ICA Bacon(ej Basic): Ojämn kvalitet, kan vara schyssta skivor men ibland kladdar de ihop sig och man får steka ihopkletade sektioner. Sälta okej

Skall prova ICA Basic imorgon och har väl inga drömmar om någon perfektion men vem vet.

Vilket bacon föredrar ni och i så fall varför?

*edit*

Är ni baconälskare och anser att ni har det perfekta receptet eller kombinationen så tveka inte att posta det!
T.ex. "-Prova att linda in din Snickers i bacon" osv.
Gärna en post om en kombination som ni tror att inte så många vet om, vore spännande att prova!

Breddade frågan. :)
Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem

Hittills Ica, men kan vara ojämn kvalité.
Några gånger har det varit strimlat och en ända röra.
Men för det mesta ok.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Köper oftast Tulips, den lite tjockare sen får den ligga 30-40 min på offset röken, blir mumma

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Medlem

Provat ICAs torrsaltade och alspånsrökta bacon? Riktigt hyggligt för att vara ICA.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Föredrar SCAN, brukar bli bäst när jag steker dem. Upplever att ICA's bacon snabbt blir "torr" och smaklös, men SCAN blir krispig och ändå lite fett kvar i dem.

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 1TB|

Permalänk
Medlem

Brukar köpa SCAN Jägarbacon, tjockare skivor än deras vanliga, gillart!

Permalänk
Medlem

Tror det är scan jag brukar köpa tre-pack, rent allmänt så gillar jag ICA´s basic produkter köper man till exempel pasta eller ris så märker jag ingen skillnad på smak.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Får kocken själv välja så blir det Alspånsrökt bacon från Nyhléns Hugosons (länk). Tydlig och naturlig röksmak som verkligen gått in i baconet. Sältan hålls på en perfekt nivå utan att man slänger sig efter tillbringaren med vatten.

Styrs jag av plånboken så brukar de bli Tulips eller det som reas förutsatt att de fortfarande är rökt.

Visa signatur

Stationär: 7800X3D | 32GB DDR5 | Strix B650 | 3080 XTREME WF | Evolv X | 970 2+1TB | G915 | G604/G Pro W | LG 42C2
Homelab: I3 6100 | 64GB DDR4 | Node 304 | 6x 4TB HGST| 990 PRO 2 TB
Bärbart: Macbook 14 pro M2 | Tab S5e | iPhone 14 pro

Permalänk
Medlem

Gjorde en bacontoast idag med favoriten TULIP Bacon.
Har provat flera sorter men.............

Visa signatur

Windows 11 pro, Corsair 4000D Airflow, MSI PRO B660M-A WIFI D4, Intel Core i5 12600K, Corsair 32GB (2x16GB), PowerColor Radeon RX 6900 XT, Kingston NV1 500GB M.2 NVMe, WD Black SN850 1TB Gen 4, Seasonic Focus GX 850W, LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Medlem

Gör vad man kan för att stötta allt annat än Ica. Blir därför oftast Scan.

Om det finns i hyllan blir det annars Anderssons.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Claews:

Får kocken själv välja så blir det Alspånsrökt bacon från Nyhléns Hugosons (länk). Tydlig och naturlig röksmak som verkligen gått in i baconet. Sältan hålls på en perfekt nivå utan att man slänger sig efter tillbringaren med vatten.

Styrs jag av plånboken så brukar de bli Tulips eller det som reas förutsatt att de fortfarande är rökt.

Köper bara den där numera. Livet är för kort för att spara en tia på ett paket bacon.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Medlem

Bor i Dalarna, så har tillgång till Siljans Chark, är helt klart bäst.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk

Köper alltid icas, tycker det är mycket bättre än Scan.

Har också testat ica selection varianten och den var värd prisskillnaden.

Visa signatur

Fractal Design Define S | AMD Ryzen 3700x |Dark Rock pro 4| MSI x570 Gaming Edge WIFI | Corsair LPX 32GB | AMD RX 5700 XT |

Permalänk
Medlem

*Länk borta* /Mod

Ja kör icas vegetariska bacon. Det är helt otroligt att ovan metod ens får användas. Nazisterna hade liknande metoder. Dom lärde väl sig av bönderna eller slaktarna. Dina pengar är en röst på hur världen ska vara.

Bash away! 🐷

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Medlem

Köper mest stekfläsk då jag inte är speciellt förtjust i bacon. SCAN är väl det vanligaste tror jag, brukar oftast vara bäst pris på det när man handlar.

Permalänk
Medlem

Ska det verkligen vara bacon så tycker jag Tulip är bäst. Men normalt sett köper jag stekfläsk i stället om det ska vara i maten. Det är ju precis samma sak men tjockare skivor

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem

Jag går efter pris kvittar för mig

Permalänk
Medlem

Scans är väl inte ens rökt?

Visa signatur

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 32GB Corsair @ 3200mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Medlem

Perssons är nog favoriten om jag inte är i dalarna ochvänder då är det siljans chark.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thom.g:

*länk borta* /Mod

Ja kör icas vegetariska bacon. Det är helt otroligt att ovan metod ens får användas. Nazisterna hade liknande metoder. Dom lärde väl sig av bönderna eller slaktarna. Dina pengar är en röst på hur världen ska vara.

Bash away! 🐷

Bra gjort av dig, köttindustrin är ett totalt jävla helvete.

Visa signatur

Mammas, don't let your babies grow up to be cowboys.
10700k|RTX 3070|Z490|16GB|

Permalänk
Medlem

Handlar väl på ica coop willys citygross hemköp mm, brukar köpa det billigaste/utseende bästa, och sen har ju datum en poäng också då man inte handlar bara 1 paket. Fläsk är godare men lite mer komplicerat då det ska lagas löksås eller nåt mer avancerat än bacon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Claews:

Får kocken själv välja så blir det Alspånsrökt bacon från Nyhléns Hugosons...

Var tvungen kolla om någon tagit upp min favorit

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av thom.g:

*länk borta* /Mod

Ja kör icas vegetariska bacon. Det är helt otroligt att ovan metod ens får användas. Nazisterna hade liknande metoder. Dom lärde väl sig av bönderna eller slaktarna. Dina pengar är en röst på hur världen ska vara.

Bash away! 🐷

Väljer att tro att det inte går till på liknande sätt i Sverige.

Permalänk
Medlem

Storpack Eldorado från Willys

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Hedersmedlem

Allra bäst tycker jag om sådant bacon som funnits på frukostbuffén när vid de (relativt få) tillfällen som jag besökt London. Det har varit betydligt tjockare än svenskt bacon (och med mindre svål), men framför allt tror jag att det inte varit rökt (och inte heller smaksatt med rökarom). Därmed blev smaken rätt annorlunda. Tyvärr verkar det svårt att hitta sådant bacon i Sverige.

Permalänk
Medlem

Mmmm, bacon, naturens eget godis

Blir tyvärr Icas egna märke är jag rädd. Hade gärna testat lite andra men är inte beredd att betala

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem

Äter bacon rätt sällan. Ibland Icas men oftast Coops veganska ärtbacon är faktiskt god. Tyvärr funkar inte den i grytor dock.

Och det skulle aldrig falla mig in att köpa något danskt bacon med tanke på deras slappa djurhållning och överanvändning av antibiotika.

Permalänk
Medlem

Garant och Scan köper jag klar oftast. Har tyvärr(?) aldrig kommit på att försöka koppla märket till om skivorna går att separera enkelt eller ej. Smakmässigt.. känns som jämnt skägg.

Att låta det ligga ut i rumstemp innan tillagning är något som verkar hjälpa oavsett.

Permalänk
Medlem

Köper aldrig någonsin nån av dom sorterna. Bara bacon från https://www.kustcharken.se/

Permalänk
Medlem

Äter i princip aldrig bacon, men när jag gör det så pangar jag på lite extra och köper detta: https://jokkmokkskorv.se/vedrokt-sidflask/. Mycket bra kött- och röksmak och inte speciellt fett.