SweClockers vinterdator 2020

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asyvan:

Hur får du till att 3070 endast kostar 700kr mer än 3060 Ti? T.ex Gaming X Trio skiljer det närmare 2000kr på.

Jag har inte detaljkollat specifika modeller, men 3070 fanns väl för 6000-6200 för någon vecka sedan hade jag för mig och vinterdatorn pratade om 5500kr. Fel av mig om det diffar mer nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av enbom:

Windows 10 Home kostar ju 1300kr på vanliga svenska butiker. Så är ju inte så konstigt.

Ja jo. Fast i svenska butiker kan man fortfarande skaffa Windows 10 Pro för 499kr inc moms. Då retail och inte OEM.

https://mjukvara.datormagazin.se/offer/windows_10_professiona...

https://www.cleverbridge.com/421/?cart=223819&currency=SEK&af...

För övrigt så är inte 1300kr högt men av någon anledning hade jag psykiskt sett det några kronor under 1000. 950, 990 975 eller liknande.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag har inte detaljkollat specifika modeller, men 3070 fanns väl för 6000-6200 för någon vecka sedan hade jag för mig och vinterdatorn pratade om 5500kr. Fel av mig om det diffar mer nu

Mjo det går ju inte jämföra billigaste 3070 mot nåt sorts medelpris för 3060 Ti.
Många köper ju bevisligen dom mindre påkostade korten men man bör förstå att det är väsentliga skillnader.

Visa signatur

Varför jag har 7st gaming-datorer och en server?
För att jag och familjen gillar datorer, kolla själv

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asyvan:

Mjo det går ju inte jämföra billigaste 3070 mot nåt sorts medelpris för 3060 Ti.
Många köper ju bevisligen dom mindre påkostade korten men man bör förstå att det är väsentliga skillnader.

Oavsett tror jag mitt resonemang stämmer bra ändå (räkna med skillnaden i pris på hela datorn), men jag har absolut haft fel angående priserna i detalj

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noob I am:

Min utmaning till @JonasT och @Kenneth. Eller för den delen hela redaktionen. Ett test där man jämför 10400f mot 5600x med två olika grafikkort. RTX 3060ti då det är 2020 års vinterdator men även ett RTX 3090 för att till viss mån kunna simulera hur processorerna står sig vid en framtida grafikkorts uppdatering. Nu hittar jag inte längre veckans fråga angånde upplösning. Men vad jag mins använde en stor del mer än 1080p. Där med skulle jag vilja föreslå 1440p. Jag vet att det är mycket att "begära" i juletider. Men det behöver inte vara ett stort test bara några få titlar tror jag skulle räcka för att man ska kunna dra en slutsats.

att testa mer än en variabel är något de är fullständigt inkapabla av, ta och läs en sponsrad testpilotrecension istället

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av femkantig:

att testa mer än en variabel är något de är fullständigt inkapabla av, ta och läs en sponsrad testpilotrecension istället

Hur orkar man hänga här i 13 år med den inställningen om redaktionen? Seriöst nyfiken alltså

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag tycker moderkorten har blivit dyra, men det gäller ju hela marknaden. 2000kr var ju high-end för inte så långe sen känns det som (men då byggdes det ju vettiga speldatorer för under 10kkr totalt också...)

Moderkort har gått upp i pris en del framför allt på high end sidan... Extrem strömförsörjning och så mycket extra man knappt kan hålla reda på allt. Men sen påverkar kronkursen mot dollarn en hel del också.

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vasadu:

Moderkort har gått upp i pris en del framför allt på high end sidan... Extrem strömförsörjning och så mycket extra man knappt kan hålla reda på allt. Men sen påverkar kronkursen mot dollarn en hel del också.

Jag tycker inte man får så mycket mer än man fick förr helt ärligt, många processorer som drog lika eller mer även för länge sen (Bulldozer, P4, ...)

Det är snarare så att allt blivit dyrare, alltså det som krävs för en duglig speldator kostar mer än det gjorde förr, men då ingår ju saker som snabba SSDer och fler snabbare kärnor i processorn och annat.

Men saker som 16GB RAM, 750W PSU med 80+Guld, moderkort, chassi (define r serien till exempel), ... dessa har gått upp u pris utan att erbjuda mycket mer tycker jag

Ja ja, jag börjar väl bli gammal helt enkelt. Dagens moderkort kanske håller bättre? Många av mina P4-brädor gick ju sönder efter några år...

Permalänk

Körde på en billig Amd R5 3600...hälften av priset mot en R5 5600x...tänker lägga de sparade 1600kr på bättre grafikkort istället.

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Medlem

Vettigt bygge, men det lär knappast bli någon vinterdator, då vintern lyser med lika stor frånvaro som grafikkorten.

Permalänk
Medlem

Hur långt kommer man med 8gb ram på GPUn? 2-3 år?

Permalänk
Skrivet av Cenorida:

Kan instämma, men 400-300kr är inte jättemycket heller när man tänker efter.

Mm... Har svår att förstå att de pengarna är så mycket att jämra sig över med tanke på hur många år ett moderkort brukar hänga med.

Men visst, används inte de funktioner som det betalas för är det ju onödigt liksom om det uppgraderas ofta och moderkortets processorsockel inte duger längre.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grobar:

Hur långt kommer man med 8gb ram på GPUn? 2-3 år?

Beror på dina krav och hur du vill kunna spela. Med neddragna inställningar räcker 8GB ganska långt, men vill man maxa allt tar det ju stopp redan nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Infiniti:

Hade jag varit gamer hade jag aldrig lagt denna summa på en dator när PS5/Xbox är ungefär lika kapabla, fast till en bråkdel av priset. Speciellt nu när allt fler spel har ett prestandaläge (60 fps). Jag spår en nedgång i PC-spelande de närmaste 7 åren.

Det har folk spått i 30 år nu, och dom har haft fel i 30 år med.

Visa signatur

Det kan inte bli mer än fel.
En renrasig homosapiens, en härförare, en titan - kort och gott: en Göteborgare!
Självmord är en långvarig lösning på ett tillfälligt problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fidel Castro:

Körde på en billig Amd R5 3600...hälften av priset mot en R5 5600x...tänker lägga de sparade 1600kr på bättre grafikkort istället.

Du sparade ännu mer pengar eftersom att du hade åkt att köpa nytt moderkort också.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk

Mina val

  • CPU: Mitt val. Bra, prisvärd. Kylare verkar bra. Mitt val, alltid Noctua.

  • Mobo: Mitt val, X570. Men verkar bra, och kan nog vara bra att inte ha tunnelvision på X570. ASUS=Kolla så det inte sitter SATA-kontakter under GPU.

  • RAM: Spelar ingen som helst roll. Mitt val, köp de 2 billigaste 8GB-stickorna.

  • GPU: Mitt val, RTX 3070 OC. Antagligen största kostnadsbesparingen, en kompromiss. Trots det vet jag inte direkt om 1060Ti är öh, mindre oprisvärd just nu...

  • SSD: Mitt val, 2xSamsung 1TB. Jag bygger aldrig något med bara 1 disk, pga rendering eller simpel filkopiering. Ladda ner till ena och packa upp till andra är en massiv prestandaökning! Och OS och applikationer belastar hela tiden med samma disk, inte bra alls.

  • Chassi: FD eller Phantek är bra, spara en hundring med plåt istf. glas. Mitt val, ett chassi som jag inte hittat än med färdigmonterad vätskekylning för chassiluften.

  • PSU: Hopplöst överdimensionerad, förstås. Konstigt osäkert snack kring Watt, tveksamt att riggen skulle dra 300W. Drar den 250W? Mät och överdimensionera. Däremot är det generella resonemanget inte fel. Trots att riggen drar ~280W under belastning hade mitt val hamnat nånstans kring 750W ändå - Kolink Enclave 700W guld.

Mina val resulterar troligen i 2K över detta pga GPU som inte håller riggen tillbaka och maxat mobo och PSU så man aldrig behöver uppgradera dem.

Man kan använda mina val eller Vinterdatorn som en bas (förutom - köp 2 diskar istf 1!!), och bara köpa kralligaste GPU:n man kan få vantarna på istället.

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Hur orkar man hänga här i 13 år med den inställningen om redaktionen? Seriöst nyfiken alltså

well, det har ju gått gradvis utför, förra året var en ny low point med råge, antar att de blivit inspirerade av alla youtubers

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av femkantig:

well, det har ju gått gradvis utför, förra året var en ny low point med råge, antar att de blivit inspirerade av alla youtubers

Tråkigt att du känner så. Jag tror de är öppna för förslag om du har något konkret som går att förbättra

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Tråkigt att du känner så. Jag tror de är öppna för förslag om du har något konkret som går att förbättra

Är fullt medveten om att de driver ett företag och därmed styrs av branchen/sponsorerna i övrigt. Tycker en del mothugg är befogat dock när fokus hamnar nästan uteslutande på premiumprodukter, de skulle kunna ha officiella trådar likt mellandagsportalen eller som techpowerup har med en recensionsdatabas över länkar till andras recensioner, annars är ju kåserierna, marknaden och forumet helt ok...

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av femkantig:

Är fullt medveten om att de driver ett företag och därmed styrs av branchen/sponsorerna i övrigt. Tycker en del mothugg är befogat dock när fokus hamnar nästan uteslutande på premiumprodukter, de skulle kunna ha officiella trådar likt mellandagsportalen eller som techpowerup har med en recensionsdatabas över länkar till andras recensioner, annars är ju kåserierna, marknaden och forumet helt ok...

Det var bra skrivet! Tror absolut det hörs ’där uppe’.

Kritik ska alla kunna utstå annars är det ingen bra grund till ens argument oftast.

Jag saknar också sammanställningar av flera till exempel partnerkort, även om redaktionen själva inte testar alla modeller själva? Finns mer att göra på flera fronter, men gissar att prioriteringar som vi inte vet om behöver göras av flera anledningar. Inte bara att de är köpta tänker jag.

Kul med lite åsikter i all fall, och tydligt att du vill sidans bästa och inte bara trollar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av dcxs:

Tycker datorn känns väldigt DELL, förstår mig inte på denna prio på moderkort, nätagg och varför man inte ska köp billigaste grafikkorts modellen med fet kylare.. Hade hellre klämt in ett RTX3070 för det priset

Här har du en billigare dator med 3070
https://itsale.se/shop/speldatorer/super-invincible/

Permalänk
Medlem

Ska man vara mera prisvärd så byt 5600x till 3600(x).. Med 3060 TI så lär inte CPU flaska i vilket fall såvida man inte spelar FPS på lägsta inställningar enbart för att pumpa ut max FPS.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk

Varför bara prata om Corsairs nätagg? Finns ju andra vettiga agg med

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Jag är sugen på HP Reverb G2, hur bra skulle den funka med dom här komponenterna? om inte , vad skulle vara bäst att uppgradera? GPU eller processor?

Visa signatur

Datamaskin: ///// P166 MMX//// s3virge//// tvkort/// Moderkort noname

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimuman:

Jag är sugen på HP Reverb G2, hur bra skulle den funka med dom här komponenterna? om inte , vad skulle vara bäst att uppgradera? GPU eller processor?

För i princip allt inom VR är GPU starkt begränsande, undantagen är få (typ Flight Simulator). Du kan inte nödvändigtvis köra G2 på högsta inställningar ens med ett 3090.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

För i princip allt inom VR är GPU starkt begränsande, undantagen är få (typ Flight Simulator). Du kan inte nödvändigtvis köra G2 på högsta inställningar ens med ett 3090.

Ok kanske bäst att satsa på en Oculus Quest 2 om man ändå inte kan utnyttja hela prestandan med G2

Visa signatur

Datamaskin: ///// P166 MMX//// s3virge//// tvkort/// Moderkort noname

Permalänk
Geeks
SweClockers

Låter som att vissa missuppfattar syftet med artikeln, som bland annat förklaras i inledningen:

"Fokus är återigen en vettig speldator för en relativt rimlig peng och siktar alltså inte på högsta prestandasegmentet. Med det sagt finns det även ett värde i att ha kvar vissa komponenter som inte är lika tidskritiska och skadar inte att lägga lite mer pengar nu för längre livslängd."

Tanken är alltså inte att datorpaketet ska vara så prisoptimerat som möjligt (priser varierar dessutom från dag till dag). Redaktörerna påstår inte heller att det inte finns andra motsvarigheter som kan fungera lika bra, utan här handlar det om komponenter som de är trygga med att rekommendera baserat på framförallt erfarenheterna från testlabbet.

Kort och gott ett välbalanserat grundpaket för den som kanske inte är tillräckligt insatt eller har tid till att läsa tester och välja komponenter själv.

Skrivet av Dimuman:

Jag är sugen på HP Reverb G2, hur bra skulle den funka med dom här komponenterna? om inte , vad skulle vara bäst att uppgradera? GPU eller processor?

Grafikkortet är nästan alltid viktigare än allting annat när man talar om prestanda i spel/VR.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimuman:

Ok kanske bäst att satsa på en Oculus Quest 2 om man ändå inte kan utnyttja hela prestandan med G2

Quest 2 är inte direkt lågupplöst, den har till exempel 50% högre upplösning än Valve Index. G2 har cirka 30% högre upplösning än Q2, sen lite overhead med Q2 för encoding så skillnaden i prestanda blir nog lite mindre än det. Och vill du maximera grafiken kan du alltid supersampla till att datorn går på knäna ändå.

Hur du än gör tror jag att du får räkna med att pilla med inställningar, grafikkortens utveckling hänger inte med VR-panelernas utveckling.

Själv kör jag på gamla prylar (4670K/1070) och kan köra en hel del trots det, man kan inte köra allt på höga inställningar bara. Asgards Wrath är nog det enda jag kört som skulle kunna klassas som ospelbart.

Permalänk
Medlem

Det känns dessvärre inte som att det kommer att vara en 'vinterdator' vid tidpunkten som processor och grafikkort blir levererat.

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Varför bara prata om Corsairs nätagg? Finns ju andra vettiga agg med

Corsair är väl en "safe bet" att rekommendera; etablerad OEM med bra support och RMA om det trots allt skulle skita sig.
Sen tycker jag 750W är way overkill för denna vinterdatorn ala 2020. Enligt Swecs egna tester av RTX3060 så drar systemet under belastning ca. 300W. Så ett nätagg av kvlitet och kring 550-600W är mer än nog för att driva runt burken inkl. lite extra fläktar och HDD/SSD. 550-wattaren av samma märke och modell är ca. 300:- lägre i pris.. FD Ion+ Platinum 560W känns lockande..

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus