Permalänk
Skrivet av Blakkheim:

Förstår inte riktigt detta, jag höll koll på Benify i slutet av förra veckan och kunde aldrig se att de fick in ytterligare koder i lager. Det stod bara att presentkortet var slut och att ny leverans skulle ske 8 januari 2021 som sedan flyttades fram till 12 januari 2021. Nu verkar det vara obestämt datum.

Finns det ytterligare ställen/sidor att kika på hos Benify?

Vad är benify?

Visa signatur

Intel i5-6600K™ / ASUS STRIX Geforce GTX 970 / ASUS Z170-A / 16 GB DDR4 2133Mhz / be quiet! Pure Rock / Fractual Define R4 / EVGA Supernova G2 750W
TV: Samsung 7505 55" 4K

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av Dave88:

Harry potter, men avsaknaden av info och release så känns det mer som att det inte kommer att komma.

https://twitter.com/HogwartsLegacy/status/1349400854000922627

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem

Tack för info!

Känns vettigt, samtidigt så anser jag ju att man lockat köpare av PS5 releasen med att Hogwarts kommer strax efter..

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Personligen är valet med disk sjävklart i och med att spelaren stödjer Ultra HD Blu-ray-skivor och jag har ett stort filmintresse. Har man väl upplevt en UHD-film på fysisk skiva med 4K bild + Atmos så vill man inte tillbaka till Netflix 🥰

Känns dumsnålt överlag att köpa DE men jag förstår de som kör allt strömmat och digitalt, absolut.

Har du någon film att tipsa om som gör sig riktigt bra i UHD och atmos?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Specias:

Har du någon film att tipsa om som gör sig riktigt bra i UHD och atmos?

Spontant kommer jag att tänka på "Saving Private Ryan". Du har säkert sett filmen men första 30-40min är GALNA
och med Atmos känns det typ som att du är på plats 🤯

För UHD-porr så är Blade Runner 2049 bland det snyggaste jag sett och filmen tycker jag är oväntat lyckad!

Permalänk

Gillar priset som står på ps5 på elgiganten just nu 99 999kr!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

Du är ju också då helt låst till en 12cm diameter dongel, som kräver att en mekanisk läsare med tveksam slittålighet ska funka för att ens kunna starta spelet. Ska man spela ett spel blir det lite som att hantera VHS-bandaren på 80-talet, den gamla dongeln ska först ut, sedan stoppas in i sin plastlåda och upp på hyllan innan man kan mata in den nya dongeln.

Sicket primitivt meck. Och nu när i stort sett alla fysiska spelbutiker är utdöda, var ska man köpa och sälja sina begagnade spel? Hålla på och privatannonsera på nätet och skicka hit och dit i paket på posten är ju ett jäkla meck ovanpå det andra mecket. Och anta att du köper ett beg spel av någon snubbe och skivan är skadad eller helt enkelt inte vill funka - var är ditt konsumentskydd?`

Finns inget.

Så... Nä tack. Själv hoppar jag allt det där reella och potentiella strulet. Disklöst hela vägen. Fysiska skivor hör till forntiden sedan länge för mig.

En disk version är ju en digital med extra allt så bara köra digitalt då ifall mekanism kärvar ihop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smasher89:

Gillar priset som står på ps5 på elgiganten just nu 99 999kr!

De scalpar skiten..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smasher89:

Gillar priset som står på ps5 på elgiganten just nu 99 999kr!

De hade en ny utlottning via Instagram.

Permalänk

Någon som vann utlottningen Elgiganten hade idag?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonatande:

Vad är benify?

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1615593-10-rabatt-pa-b...

Permalänk
Inaktiv

DF tar upp The Last Guardian på PS5 och hur spelet skiljer sig mot PS4/Pro.

Har man lanseringsversionen på skiva så kan man spela spelet i 4K 60Hz på PS5, dock missar man HDR. För att få HDR behöver man patch 1.03 men då förlorar man istället 60Hz. Digitala utgåvan är 30Hz, man är låst till senaste version.

Permalänk
Medlem

Vet ni om DualShock 4 Back Button Attachment fungerar till PS5an, alltså inte till Dualsense utan till DS4 när man spelar PS4-spel på PS5an?

En feature många vill ha är att man ska kunna flytta PS5-spel till och från en extern disk för att slippa ladda ner spel/patchar igen. Detta för att hantera utrymmet då det interna utrymmet är ganska begränsat.
Sony säger att de tittar på detta.
Men hur fungerar det med PS4a spel går det redan idag att flytta PS4-spel till och från en extern disk från det interna utrymmet på PS5an?
Tänker om man skulle köpa en mekanisk hårddisk men vill utnyttja PS5ans SSDn till de PS4-spel som gynnas av det men sedan när man spelar klart flytta tillbaka spelet på den externa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mirre55:

Vet ni om DualShock 4 Back Button Attachment fungerar till PS5an, alltså inte till Dualsense utan till DS4 när man spelar PS4-spel på PS5an?

En feature många vill ha är att man ska kunna flytta PS5-spel till och från en extern disk för att slippa ladda ner spel/patchar igen. Detta för att hantera utrymmet då det interna utrymmet är ganska begränsat.
Sony säger att de tittar på detta.
Men hur fungerar det med PS4a spel går det redan idag att flytta PS4-spel till och från en extern disk från det interna utrymmet på PS5an?
Tänker om man skulle köpa en mekanisk hårddisk men vill utnyttja PS5ans SSDn till de PS4-spel som gynnas av det men sedan när man spelar klart flytta tillbaka spelet på den externa.

Det går fint att flytta ps4spel till en extern hdd. Googlar du så finns det jämförelser med ssd vs vanlig vs intern lagring.
Köp en ssd 😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av arknvgh:

Skulle aldrig köpa utan skivspelare.. har spelat 3 spel nu på ps5an (Spider man, Valhalla och Last of us 2) totalt har de kostat mig max 250kr.. då jag sålt dem på tradera när jag klarat dem.. spelar aldrig om samma spel två gånger så det är inget problem för mig.. och skulle jag vilja göra de om något år eller så går det ju köpa digitala versionen då för typ 100kr

Skrivet av arknvgh:

Köpte Valhalla för 450 sålde för 350 på tradera. Minus 38 för avgift..

Köpte spriderman beggad på blocket för 350 sålde på tradera för 320 minus 32 för avgift..

Köpte Last of us 300 på blocket. Sålde för 300 till en kompis

”Redigerad” - haha såg förresten att jag hade tjänat pengar på spiderman 😂 köpte för 300 på blocket och sålde för 350 på tradera

Skrivet av anon5930:

Du förlorar inget med skivläsare, du kan fortfarande göra allt en utan läsare kan göra och mer därtill.

Går inte jämföra med butikerna på PC, som är en öppen plattform och där butikerna inte är lika låsta som de till konsol, möjligen undantaget Xbox i och med crossplay/buy med Windows 10. Då PC inte har generationer så blir det inte så att man köper in sig i en plattform och sen måste köpa om spelen när nästa generation släpps. PSN är en walled garden, köper du digitalt bestämmer Sony ensamma vad du får göra och vad du får betala.

Grejen är just att ha möjlighet att både köpa och sälja begagnat. Eller bara kunna köpa billigare spel. En del hetsar om att ta bort den sista rättigheten konsolspelaren har kvar, fysisk media och möjligheterna det ger.

Sen säger det sig lite självt men du kan bytlåna spel med kollegor, vänner, släktingar eller vem som helst. Spelen aktiveras och låses inte till ett konto. Personligen gillar jag friheten detta ger. Varför betala mer för att få mindre?

Har mina i hylla bara.

Tack för svaren! Det man "förlorar" på att köpa med skivläsare är 1000 kr i inköpspris Men som ni säger så är det nog värt det i långa loppet med dom besparingar man gör på spelen samt att man kan sälja spelen när man är klar med dom

Just att sälja det (och framförallt frakta det) är något jag inte har för mycket erfarenhet av. Vad brukar ni köpa för emballage att frakta spelen i när ni har en köpare som vill ha det skickat nånstans? Köper ni emballage direkt från posten eller via någon annan butik (ex Clas Ohlson)? ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanax:

Tack för svaren! Det man "förlorar" på att köpa med skivläsare är 1000 kr i inköpspris Men som ni säger så är det nog värt det i långa loppet med dom besparingar man gör på spelen samt att man kan sälja spelen när man är klar med dom

Just att sälja det (och framförallt frakta det) är något jag inte har för mycket erfarenhet av. Vad brukar ni köpa för emballage att frakta spelen i när ni har en köpare som vill ha det skickat nånstans? Köper ni emballage direkt från posten eller via någon annan butik (ex Clas Ohlson)? ^^

Jag gör alltid såhär och än så länge är det ingen som klagat/spel som gått sönder längs vägen.
Jag köper en vanlig plastpåse på mataffären för 4kr. Sen virar jag den tight runt spelet. Sen går jag med den så till postombudet och ber om att få låna deras PostNord-tejp. Sen tejpar jag tight runt hela paketet. Klistrar på den utskrivna fraktsedeln från tradera och skickar iväg 👍

Det var en person vid postombudet som tipsade mig om att skicka spel såhär. Då jag frågade där om hjälp första gången. Det är billigt och har fungerat bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanax:

Tack för svaren! Det man "förlorar" på att köpa med skivläsare är 1000 kr i inköpspris Men som ni säger så är det nog värt det i långa loppet med dom besparingar man gör på spelen samt att man kan sälja spelen när man är klar med dom

Just att sälja det (och framförallt frakta det) är något jag inte har för mycket erfarenhet av. Vad brukar ni köpa för emballage att frakta spelen i när ni har en köpare som vill ha det skickat nånstans? Köper ni emballage direkt från posten eller via någon annan butik (ex Clas Ohlson)? ^^

Jag köper rätt mycket begagnat (köpte därför med skivläsare). Tycker det absolut vanligaste är postens vadderade kuvert med porto färdigt. För tänk även på vad frimärken etc kostar när du ska skicka saker

Permalänk
Medlem
Skrivet av koSmiQ:

Jag köper rätt mycket begagnat (köpte därför med skivläsare). Tycker det absolut vanligaste är postens vadderade kuvert med porto färdigt. För tänk även på vad frimärken etc kostar när du ska skicka saker

Men då blir ju frakten typ 100 spänn för ett spel? Om du måste köpa ett vadderat kuvert också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av arknvgh:

Men då blir ju frakten typ 100 spänn för ett spel? Om du måste köpa ett vadderat kuvert också?

Vadderat kuvert från PostNord med porto kostar typ 45 kr

Permalänk
Medlem

Jag skickar i clas ohlsons bubbelpåsar. De säljs bara i 10-pack så man får ligga ute med lite pengar innan man sålt 10 spel. För de flesta spelen så hamnar man precis under 100g i vikt och då räcker 2 frimärken (24kr).

Jag säljer spelen på auktion på Tradera med utgångspris 1kr, det blir minst avgifter så. Slutpriset blir nästan alltid högre än vad jag tror.

Permalänk
Medlem

Om jag hade haft ork och tid att sälja mina spel hade jag nog gjort som de ovan och köpt -> spelat -> sålt för att få tillbaka så mycket som möjligt av pengarna. Istället köper jag digitala spel från PS Store India, nya AAA-spel brukar kosta 400 kr ungefär. Sen delar jag och en kompis på PSN-kontot, så vi betalar 200 kr var per spel. Skulle gissa att en person som köper nytt spel på release för att sedan sälja betalar minst 100 kr per spel i snitt p.g.a. värdeminskning + Tradera-/Blocket-avgift. Så vi kanske betalar 100 kr extra var per spel.

Tycker ändå att det har flera fördelar som gör det värt det. Vi kan båda spela samtidigt på release och får båda behålla spelen permanent. Vi slipper skivor, fysiska leveranser och att sälja+skicka avklarade spel. Vi sparar också 1000 kr var på konsolen. Med mitt räkneexempel ovan krävs det alltså 10 spel för att gå jämnt ut. Köper inte så många fler spel än så per generation ändå, så är nöjd med den här lösningen.

Permalänk
Skrivet av Hazelberg:

Om jag hade haft ork och tid att sälja mina spel hade jag nog gjort som de ovan och köpt -> spelat -> sålt för att få tillbaka så mycket som möjligt av pengarna. Istället köper jag digitala spel från PS Store India, nya AAA-spel brukar kosta 400 kr ungefär. Sen delar jag och en kompis på PSN-kontot, så vi betalar 200 kr var per spel. Skulle gissa att en person som köper nytt spel på release för att sedan sälja betalar minst 100 kr per spel i snitt p.g.a. värdeminskning + Tradera-/Blocket-avgift. Så vi kanske betalar 100 kr extra var per spel.

Tycker ändå att det har flera fördelar som gör det värt det. Vi kan båda spela samtidigt på release och får båda behålla spelen permanent. Vi slipper skivor, fysiska leveranser och att sälja+skicka avklarade spel. Vi sparar också 1000 kr var på konsolen. Med mitt räkneexempel ovan krävs det alltså 10 spel för att gå jämnt ut. Köper inte så många fler spel än så per generation ändå, så är nöjd med den här lösningen.

Jag gör ibland så fast med amerikanska PSN, men har förstår att indiska PSN är ännu billigare. Hur är det där, köper du giftcards som man behöver på amerikanska, och i så fall varifrån köper du dessa? Eller funkar det med svenska kort (antar att det inte gör det)?

Är releasedatum för spel samma i indiska PSN som övriga länder?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ReMemberMe:

Jag gör ibland så fast med amerikanska PSN, men har förstår att indiska PSN är ännu billigare. Hur är det där, köper du giftcards som man behöver på amerikanska, och i så fall varifrån köper du dessa? Eller funkar det med svenska kort (antar att det inte gör det)?

Är releasedatum för spel samma i indiska PSN som övriga länder?

Köper wallet top-up på indiska Amazon (affären där heter GameKart tror jag), det levereras på mail efter typ 15-30 minuter.

Releasedatum är samma! Om release-tiden är global spelar du samtidigt, om den är lokal får du ju spela tidigare eftersom Indien ligger 4-5 timmar före.

Edit: Sen gick ett års PS+ loss på endast 260 kr på Indiska PS Store, också trevligt. Aldrig haft PS+ tidigare då jag tyckt att det varit för dyrt, men ca 20 kr/månad är ju riktigt bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mirre55:

En feature många vill ha är att man ska kunna flytta PS5-spel till och från en extern disk för att slippa ladda ner spel/patchar igen. Detta för att hantera utrymmet då det interna utrymmet är ganska begränsat.
Sony säger att de tittar på detta.
Men hur fungerar det med PS4a spel går det redan idag att flytta PS4-spel till och från en extern disk från det interna utrymmet på PS5an?
Tänker om man skulle köpa en mekanisk hårddisk men vill utnyttja PS5ans SSDn till de PS4-spel som gynnas av det men sedan när man spelar klart flytta tillbaka spelet på den externa.

Du kan köpa en vanlig mekanisk disk att flytta över ps4-spel till, med en USB-kabel.
Du kan också använda en USB-disk (mekanisk eller SSD) som ”utökad lagring” och då kan man spela spelen direkt utan att flytta över dem till den interna SSDn. Detta går endast med PS4-spel för tillfället.
Hastigheten vid spelande av PS4 spel är dock som högst ca 0.5 Gb/s, så man tjänar inte i laddningstider att ha en snabbare disk än en typisk SSD. Med det sagt kan jag tillägga att man också har ett tredje alternativ att monterarna en M.2 NVMe SSD (det som sitter internt i ps5) i ett USB-kabinett. De har ofta högre hastighet men det kan man alltså inte nyttja. Dock kan det ev vara ett billigare alternativ.

Visa signatur

🖥️ Intel 12700K@5.3GHz ~ ASUS TUF Z690 PLUS WIFI D4 ~ 32GB Ballistix 4000MHz CL16 ~ PNY GeForce RTX 4080 Verto ~ Fractal Define 7 Compact ~ Seasonic FOCUS GX 750W ~ Noctua NH-D15 ~ WD SN850 NVMe 1TB ~ Kingston NV1 NVMe 2TB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SevenFour:

Jag skickar i clas ohlsons bubbelpåsar. De säljs bara i 10-pack så man får ligga ute med lite pengar innan man sålt 10 spel. För de flesta spelen så hamnar man precis under 100g i vikt och då räcker 2 frimärken (24kr).

Jag säljer spelen på auktion på Tradera med utgångspris 1kr, det blir minst avgifter så. Slutpriset blir nästan alltid högre än vad jag tror.

Postnord må vara smidigt men ditt förslag är nog bland de mest billiga och som ger minst gnäll från Traderianerna också.

Borde även jag rensa i hyllan. Sålde av en hel del PS4-titlar för något år sedan men mycket blev kvar och har tillkommit. Samt till andra system.

Nu har jag en väldigt bra ekonomi vilket gör att det blir extremt lågprioriterat men är trots allt saker med väre som kan bytas mot pengar som kan göra nytta till något annat istället. Ganska få spel idag som iallafall jag själv känner att jag vill återvända till. Eller för den delen, har tid att återvända till.

Permalänk
Medlem

Jag vill ha mer än 2TB för PS4-spel vilket blir väldigt dyrt med SSD därav min fråga om mekanisk disk.
Jag tar ett exempel, säg att jag har TLOU2 installerat på den interna SSDn och så kopplar jag till en mekanisk disk till PS5 då vill jag kunna överföra spelet fram och tillbaka mellan SSDn och den mekaniska disken beroende på när jag spelar spelet för att nyttja SSDns snabbare laddtider utan att behöva installera och ladda ner patcher igen.

Kan lägga till att jag fattar att endast PS5-spelen har de riktigt snabba laddtiderna men där finns lite att hämta på PS4-spel.

Permalänk

Tycker HDMI kabeln som man fick med till ps5 är lite kort ... Tips på kablar ? Mvh

Permalänk

Råkade se att Hitman 3 släpps snart (20/1). Någon som följt utvecklingen av det spelet? Har inte spelat tidigare spel i serien. Något som rekommenderas att testa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ReMemberMe:

Råkade se att Hitman 3 släpps snart (20/1). Någon som följt utvecklingen av det spelet? Har inte spelat tidigare spel i serien. Något som rekommenderas att testa?

Ja, Du kan även köpa alla uppdrag och banor som fanns i dem tidigare spelen så köper du Hitman 3 kan du spela alla spel i ett spel

Permalänk
Medlem

Klarade ut Ghost of Tsushima nu i veckan. Så jäkla bra spel. Glad att jag höll mig ifrån att spela spelet på ps4 pro. 52 timmar att klara ut det på hard och fixa platinum

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
Asus TUF 4080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
Alienware 34" QD-OLED