Avbryten anställning innan den påbörjats är det OK?

Permalänk
Medlem

Avbryten anställning innan den påbörjats är det OK?

Hej,

Vill veta lite vad Sweclockers hade gjort i situationen som min sambo har hamnat i.

Hon har precis fått jobb via ett bemanningsföretag ute hos kund och skulle börjat nu på måndag 18/1 men får i slutet på denna vecka reda på att enligt bemanningsföretaget så har kunden valt att gå vidare med att direktanställa istället, detta trots att anställningsavtal och schema för ca 5 månader framåt redan varit klart sedan 2-3 veckor tillbaka. Min teori är att Bemanningsföretaget har gjort en en miss av något slag och kanske krävt kunden på mer pengar än vad som initalt varit avtalat eller någon annan miss men väljer att skylla på kunden istället.

Min sambo har även tackat nej till två andra jobb pga utav att hon tog jobbet via bemanningsföretaget. när hon frågade bemanningsföretaget om ersättning så sa dom i första skeddet tyvärr och skulle återkomma med en annan likvärdig tjänst det har dom inte gjort ännu och förtroende för bemanningsföretaget är i botten så hon kommer söka vidare på annat håll.

Vi har kontaktat Fackförbundet och skickat underlag de informerar att Bemanningsföretaget i princip är skyldiga att ersätta för hela perioden då inget annat står i avtalet och om inte annat så gäller LAS om en månads uppsägning. Vi ska försöka förhandla med bemanningsföretaget om att de får betala för en månads uppsägning innan vi eventuellt tar det vidare via fackförbundet.

Min fråga är hur ni skulle gått vidare? är det någon som varit i en liknande situation? Ska man finna sig i att det sket sig bara?

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av mrE1:

Hej,

Vill veta lite vad Sweclockers hade gjort i situationen som min sambo har hamnat i.

Hon har precis fått jobb via ett bemanningsföretag ute hos kund och skulle börjat nu på måndag 18/1 men får i slutet på denna vecka reda på att enligt bemanningsföretaget så har kunden valt att gå vidare med att direktanställa istället, detta trots att anställningsavtal och schema för ca 5 månader framåt redan varit klart sedan 2-3 veckor tillbaka. Min teori är att Bemanningsföretaget har gjort en en miss av något slag och kanske krävt kunden på mer pengar än vad som initalt varit avtalat eller någon annan miss men väljer att skylla på kunden istället.

Min sambo har även tackat nej till två andra jobb pga utav att hon tog jobbet via bemanningsföretaget. när hon frågade bemanningsföretaget om ersättning så sa dom i första skeddet tyvärr och skulle återkomma med en annan likvärdig tjänst det har dom inte gjort ännu och förtroende för bemanningsföretaget är i botten så hon kommer söka vidare på annat håll.

Vi har kontaktat Fackförbundet och skickat underlag de informerar att Bemanningsföretaget i princip är skyldiga att ersätta för hela perioden då inget annat står i avtalet och om inte annat så gäller LAS om en månads uppsägning. Vi ska försöka förhandla med bemanningsföretaget om att de får betala för en månads uppsägning innan vi eventuellt tar det vidare via fackförbundet.

Min fråga är hur ni skulle gått vidare? är det någon som varit i en liknande situation? Ska man finna sig i att det sket sig bara?

Skrevs några papper på?

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

Ta det via fackförbundet direkt. Dom har bra koll på Las etc.

Visa signatur

The more people i meet, the better i like rattlesnakes

Permalänk
Medlem

Trist sits!

Men det är uppsägningstiden som gäller även om det inträffar innan man ens börjat arbetet (men förstås måste man skrivit på anställningsavtalet), så är det en tidsbegränsad anställning som var avtalad hela perioden så är det som facket säger, var det en provanställning, då måste arbetsgivaren meddela 14-dagar innan provanställningen avbryts. (Alltså uppsägningstiden är 14 dagar om man är provanställd)

Driv inte detta själv utan ta hjälp av facket, därför man betalar medlemsavgift för att få hjälp med saker som dessa.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Bemanningsföretag är bara onödiga parasiterande mellanhänder som ingen vinner något på, förutom de själva givetvis. Aldrig sett eller hört något positivt om dem någonsin, varken från arbetsgivare eller arbetstagare. Men vad har det med saken att göra? Jo, det jag försöker förmedla är att jag rekommenderar att definitivt INTE bara ge upp, utan gör allt ni kan för att sätta dem på pottan. Jag skulle bussa facket på dem direkt.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Ja, instämmer helt. Försök inte förhandla själva, det förlorar ni bara på. Ta fackets hjälp direkt, det är sånt de är till för.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Bemanningsföretag är bara onödiga parasiterande mellanhänder som ingen vinner något på, förutom de själva givetvis. Aldrig sett eller hört något positivt om dem någonsin, varken från arbetsgivare eller arbetstagare. Men vad har det med saken att göra? Jo, det jag försöker förmedla är att jag rekommenderar att definitivt INTE bara ge upp, utan gör allt ni kan för att sätta dem på pottan. Jag skulle bussa facket på dem direkt.

Utan bemanningsföretag hade jag garanterat inte blivit överflyttad till inhyrande företag och fastnat där i 7+ år (det kan vara en fot in i ett företag man kanske inte ens tänkt tanke på att söka till), men ja, numera undviker vi sådana (mest för att framtiden är smått osäker).

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Medlem

Hittade denna om det var en provanställning:
https://lawline.se/answers/avbrutenavslutad-provanstallning-i...

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

Skrevs några papper på?

Ja både anställningsavtal samt bokningsbekräftelse(schema)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ddr:

Ta det via fackförbundet direkt. Dom har bra koll på Las etc.

Skrivet av Mindfighter:

Trist sits!

Men det är uppsägningstiden som gäller även om det inträffar innan man ens börjat arbetet (men förstås måste man skrivit på anställningsavtalet), så är det en tidsbegränsad anställning som var avtalad hela perioden så är det som facket säger, var det en provanställning, då måste arbetsgivaren meddela 14-dagar innan provanställningen avbryts. (Alltså uppsägningstiden är 14 dagar om man är provanställd)

Det var en visstidsanställning på 5 månader till att börja med. anställningsavtalet och schema var påskrivet och klart av båda parter.

då menar du att det är två månaders uppsägning i det här fallet?

Driv inte detta själv utan ta hjälp av facket, därför man betalar medlemsavgift för att få hjälp med saker som dessa.

Vi har pratat med facket vid 3 tillfällen första gången via telefon och och sedan två mejl för att få klarhet. Dom verkar inte jättetaggade på att hjälpa till om man ska vara ärlig. Dock så läste dom igenom avtalen och informerade om det jag skrev i första inlägget.

Skrivet av backfeed:

Bemanningsföretag är bara onödiga parasiterande mellanhänder som ingen vinner något på, förutom de själva givetvis. Aldrig sett eller hört något positivt om dem någonsin, varken från arbetsgivare eller arbetstagare. Men vad har det med saken att göra? Jo, det jag försöker förmedla är att jag rekommenderar att definitivt INTE bara ge upp, utan gör allt ni kan för att sätta dem på pottan. Jag skulle bussa facket på dem direkt.

Jag har själv varit anställd via bemanningsföretag innan jag fick fast tjänst på diverse företag så det finns faktiskt en hel del bra därute också, Tyvärr va detta företag kanske inte det bästa. Dock väldigt stora inom branschen det gäller.
Haha ska se om jag/sambon kan få facket att tagga till.

Skrivet av Alphahanne:

Ja, instämmer helt. Försök inte förhandla själva, det förlorar ni bara på. Ta fackets hjälp direkt, det är sånt de är till för.

Tack för input ska nog gå den vägen

Permalänk
Medlem

Vad är det för slags anställningsavtal? Provanställning, tidsbestämd anställning utan provperiod? Det kan vara avgörande. Men som sagt, låt facket ta hand om det där, de har experter på sånt där.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Vad är det för slags anställningsavtal? Provanställning, tidsbestämd anställning utan provperiod? Det kan vara avgörande. Men som sagt, låt facket ta hand om det där, de har experter på sånt där.

Visstidsanställning, stod ingenting om provperiod på anställningsavtalet.Det enda som stod angående avslutad anställning var att om någon av parterna bryter mot avtalet(inte kommer i tid,dyker upp osv) så kan det sägas upp med omedelbar verkan, dock kan min sambo inte brytit mot avtalet då hon inte ens börjat jobba.

Jag uppdaterar här i tråden med vad facket återkommer med när vi kontaktar dom igen. Kanske att jag eventuellt också lägger ut dialogen med facket/bemanningsföretaget när/om det löser sig. Tack för era synpunkter/åsikter

Permalänk
Inaktiv

Håller med om att det spelar enormt stor roll vad det är för anställningsavtal.

Är det en provanställning på 6 månader? Det är standard i bemanningsbranschen. Är det ett sådant avtal så kan de säga upp hur som helst utan anledning och det finns ingenting man kan göra åt det även om det är doucheigt.

EDIT: Ser att det nu uppdaterats. En visstidsanställning har ofta ingen uppsägningstid då anställningsformen redan är tidsbegränsad, tror inte ni eller facket kan göra så mycket men man kan såklart höra sig för. (förutsatt att man är medlem)

Permalänk
Medlem

Bara för att vara säker på det, är sambon betalande medlem i ett fackförbund?

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem

Såhär står det i två delar av anställningsavtalet. kommer ta bort bolagsnamn osv ifall mer frågor kommer men kan länka fler delar om någon undrar.

1.2 Anställningsform och period
Detta avtal gäller

Avtalet löper till och med 2021-12-31.
Efter detta datum kommer avtalet att avslutas automatiskt.

Startdatumet för avtalet är 2021-01-01.

Under denna period är varje uppdrag som den anställde accepterat genom godkännande av en uppdragsbekräftelse, att betrakta som en allmän visstidsanställning. Mellan uppdragen föreligger inget anställningsförhållande. Det föreligger ingen skyldighet för arbetstagaren att acceptera erbjudanden om anställning, utan arbetstagaren kan tacka nej vid varje tillfälle arbetstagaren tillfrågas.

Detta anställningsavtal ersätter i sin helhet samtliga tidigare eventuella anställningsavtal mellan parterna.

Samt nedan.

12. Anställningens upphörande
Överenskomna uppdrag upphör vid den i uppdragsbekräftelsen överenskomna slutdagen. Endera parten kan säga upp avtalet med omedelbar verkan vid andra partens väsentliga avtalsbrott, dvs då part grovt har åsidosatt sina åligganden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Bara för att vara säker på det, är sambon betalande medlem i ett fackförbund?

Haha självklart vi hetsar inte facket med frågor om vi inte är medlemmar

Permalänk
Medlem

Finn er absolut inte i det. Jag tycker att ni ska kontakta företaget först och argumentera för er sak utifrån anställningsavtal, etc. Kommer ni inte överrens efter det kan ni ta kontakt med facket och se om de kan hjälpa till. Jag tycker inte att ni behöver gå via facket först, dock så kommer det så klart kräva lite mer av er (genom att sätta er in vad lagen säger i förhållande till anställningsavtalet. Kör ni en vända först, och sen tar kontakt med facket om den första vändan inte skulle gå vägen, så har ni "två försök" på er. Under tiden kan ni naturligtvis bolla frågan med facket för att få lite inputs eller stöttning. Ha också med er att det är ingen som kommer ha så stort intresse av att lösa ärendet på så bra sätt för er del, som du och din sambo är. Facket har i regel inget intresse av att göra det så bra som möjligt för er, utan vad som är enligt avtal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Håller med om att det spelar enormt stor roll vad det är för anställningsavtal.

Är det en provanställning på 6 månader? Det är standard i bemanningsbranschen. Är det ett sådant avtal så kan de säga upp hur som helst utan anledning och det finns ingenting man kan göra åt det även om det är doucheigt.

EDIT: Ser att det nu uppdaterats. En visstidsanställning har ofta ingen uppsägningstid då anställningsformen redan är tidsbegränsad, tror inte ni eller facket kan göra så mycket men man kan såklart höra sig för. (förutsatt att man är medlem)

Okej så det är ingen uppsägningstid trots att man är schemalagd med tider för 5 månader framåt? tänker att om det inte är schemalagt så förstår jag att man inte ersätts men när man tagit sig an tider och bokat upp sig så bör det ju gälla iallafall de månaderna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av buse_id10t:

Finn er absolut inte i det. Jag tycker att ni ska kontakta företaget först och argumentera för er sak utifrån anställningsavtal, etc. Kommer ni inte överrens efter det kan ni ta kontakt med facket och se om de kan hjälpa till. Jag tycker inte att ni behöver gå via facket först, dock så kommer det så klart kräva lite mer av er (genom att sätta er in vad lagen säger i förhållande till anställningsavtalet. Kör ni en vända först, och sen tar kontakt med facket om den första vändan inte skulle gå vägen, så har ni "två försök" på er. Under tiden kan ni naturligtvis bolla frågan med facket för att få lite inputs eller stöttning. Ha också med er att det är ingen som kommer ha så stort intresse av att lösa ärendet på så bra sätt för er del, som du och din sambo är. Facket har i regel inget intresse av att göra det så bra som möjligt för er, utan vad som är enligt avtal.

Tack för input, vad tycker du är en rimlig ersättning att kräva i det här fallet? jag och sambon tycker att det isåfall ska vara iallafall en månad då det är det minsta tiden det förmodligen kommer ta att hitta ett nytt jobb och att det är ungefär den ekonomiska förlusten det blev av att hon tackade ja till bemanningsföretaget istället för att ta det andra jobben.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrE1:

Okej så det är ingen uppsägningstid trots att man är schemalagd med tider för 5 månader framåt? tänker att om det inte är schemalagt så förstår jag att man inte ersätts men när man tagit sig an tider och bokat upp sig så bör det ju gälla iallafall de månaderna?

Det finns ingen uppsägningstid i en visstidsanställning, men det betyder inte att avtalet kan brytas när som helst. Anledningen till att det inte finns en uppsägningstid är att det finns (oftast) ett tydligt slutdatum i anställningen när den upphör. Med "provanställning" under 6 månader medföljer i regel en uppsägningstid på 1 månad.

Läs vad som står i anställningsavtalet, och ta del av eventuella kollektivavtal som finns. Det står tydligt i dem vad som gäller. Finn er inte i något annat utan att ha kontrollerat själva vad som står.

Permalänk
Medlem

"I ditt fall meddelade arbetsgivaren dig två veckor innan du skulle börja jobba. Arbetsgivaren har därför inte brutit mot ordningsregeln och du är inte berättigad något skadestånd. Hade arbetsgivaren däremot väntat och meddelat dig endast en vecka innan du skulle börja jobba, skulle hen ha behövt låta dig arbeta minst en vecka på jobbet för att undvika att bli skadeståndsskyldig. "

Står det här:
https://lawline.se/answers/avbrutenavslutad-provanstallning-i...

Så...brutit mot "ordningsregeln"? Skadestånd? Nu är det ju det där mindre än en vecka dessutom. Inlägget är från 2017 å andra sidan, om det har betydelse.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem

Under denna period är varje uppdrag som den anställde accepterat genom godkännande av en uppdragsbekräftelse, att betrakta som en allmän visstidsanställning. Mellan uppdragen föreligger inget anställningsförhållande. Det föreligger ingen skyldighet för arbetstagaren att acceptera erbjudanden om anställning, utan arbetstagaren kan tacka nej vid varje tillfälle arbetstagaren tillfrågas.

Detta anställningsavtal ersätter i sin helhet samtliga tidigare eventuella anställningsavtal mellan parterna.

Enligt texten ” Mellan uppdragen föreligger inget anställningsförhållande” finns det inget uppdrag finns ingen anställning.. om det är korrekt att skriva så vet jag inte

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem
Skrivet av buse_id10t:

Det finns ingen uppsägningstid i en visstidsanställning, men det betyder inte att avtalet kan brytas när som helst. Anledningen till att det inte finns en uppsägningstid är att det finns (oftast) ett tydligt slutdatum i anställningen när den upphör. Med "provanställning" under 6 månader medföljer i regel en uppsägningstid på 1 månad.

Läs vad som står i anställningsavtalet, och ta del av eventuella kollektivavtal som finns. Det står tydligt i dem vad som gäller. Finn er inte i något annat utan att ha kontrollerat själva vad som står.

Får kolla igenom anställningsavtalet igen dock står det inte mycket mer än det jag skrev om ovan. Därav tycker jag att det är svårtolkat vad som gäller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lossah:

"I ditt fall meddelade arbetsgivaren dig två veckor innan du skulle börja jobba. Arbetsgivaren har därför inte brutit mot ordningsregeln och du är inte berättigad något skadestånd. Hade arbetsgivaren däremot väntat och meddelat dig endast en vecka innan du skulle börja jobba, skulle hen ha behövt låta dig arbeta minst en vecka på jobbet för att undvika att bli skadeståndsskyldig. "

Står det här:
https://lawline.se/answers/avbrutenavslutad-provanstallning-i...

Så...brutit mot "ordningsregeln"? Skadestånd? Nu är det ju det där mindre än en vecka dessutom. Inlägget är från 2017 å andra sidan, om det har betydelse.

Det här är dock ingen provanställning utan en visstidsanställning på 5 månader. Bemanningsföretaget informerade 6 dagar innan anställningen skulle börja, helgen inräknat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

Under denna period är varje uppdrag som den anställde accepterat genom godkännande av en uppdragsbekräftelse, att betrakta som en allmän visstidsanställning. Mellan uppdragen föreligger inget anställningsförhållande. Det föreligger ingen skyldighet för arbetstagaren att acceptera erbjudanden om anställning, utan arbetstagaren kan tacka nej vid varje tillfälle arbetstagaren tillfrågas.

Detta anställningsavtal ersätter i sin helhet samtliga tidigare eventuella anställningsavtal mellan parterna.

Enligt texten ” Mellan uppdragen föreligger inget anställningsförhållande” finns det inget uppdrag finns ingen anställning.. om det är korrekt att skriva så vet jag inte

Mellan uppdragen föreligger inget anställningsförhållande

Eftersom att sambon är anställd via bemanningsföretaget i upp till 12 månader så tolkar jag det som att efter dessa 5 månader så har hon via bemanningsföretaget inget anställningsförhållande tills ett eventuellt nytt uppdrag tillkommer, men jag kanske tolkar det fel?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mrE1:

Okej så det är ingen uppsägningstid trots att man är schemalagd med tider för 5 månader framåt? tänker att om det inte är schemalagt så förstår jag att man inte ersätts men när man tagit sig an tider och bokat upp sig så bör det ju gälla iallafall de månaderna?

Nej tyvärr spelar inte det någon roll här, om man är schemalagd är helt irrelevant även om det känns relevant. Det är uppsägningstid eller avsaknad av sådan som gäller här samt anställningsform och eventuellt kollektivavtal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrE1:

Mellan uppdragen föreligger inget anställningsförhållande

Eftersom att sambon är anställd via bemanningsföretaget i upp till 12 månader så tolkar jag det som att efter dessa 5 månader så har hon via bemanningsföretaget inget anställningsförhållande tills ett eventuellt nytt uppdrag tillkommer, men jag kanske tolkar det fel?

Låter rimligt att hon är anställd i väntan på uppdrag

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrE1:

Det här är dock ingen provanställning utan en visstidsanställning på 5 månader. Bemanningsföretaget informerade 6 dagar innan anställningen skulle börja, helgen inräknat.

Står inget annat i avtalet så är visstidsanställningar bindande under hela avtalstiden för bägge parter. Låter märkligt att ett bemanningsföretag väljer denna anställningsform (just för att det inte är så lätt att ”bli av med” den anställde vid behov innan avtalsslut) och facket borde absolut kunna driva det.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av buse_id10t:

Med "provanställning" under 6 månader medföljer i regel en uppsägningstid på 1 månad.

Nu var TS en visstidsanställningen, men gällande provanställning så har de ingen uppsägningstid eftersom en avslutad provanställning inte är en uppsägning. Däremot är det 14 dagars varseltid från arbetsgivarens sida i lagen, men vissa kollektivavtal har 1 månads varseltid.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Bemannings & -konsultföretag omfattas av bemanningslagen samt lagen om anställningsskydd.
Allmän visstidsanställning innefattar ingen uppsägningstid och uppsägning sker således automatiskt efter perioden för schemalagd arbetstid om inget annat anges.

Arbetsgivaren behöver saklig grund för uppsägning (arbetsbrist i detta fall) och kan därför säga upp den anställda innan anställningsperioden har börjat och då gäller AvtL (avtalslagen) i kombination med saklig grund.

Det finns bra och det finns dåliga bemanningsföretag såklart men det är lagen om uthyrning av arbetstagare som ställer till det och i princip gör att man kan hävda arbetsbrist utan att så är fallet.