Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Kass kundservice från webhallen...

Permalänk
Medlem

Kass kundservice från webhallen...

Köpte en vattenkylning från Fractal Design med 5 års garanti på @Webhallen, efter 3 år går den sönder (Strax innan 3 år faktiskt).
Jag skriver till webhallen, skriver att produkten har 5 år enligt tillverkaren och ber om hjälp att lösa problemet.

Webhallen svarar att webhallen har erbjuder 1 års garanti och 3 år reklamationsrätt så de kan inte hjälpa mig.

Jag är så trött på kass service så jag vet inte vart jag ska ta vägen,
hur svårt är det att ta emot produkten och skicka den med övriga produkter på service?

Är det någonsin Webhallens garanti någon kund är intresserad av?
Det är ju inte konsumenträtten jag är ute efter, webhallen måste väl för fan kunna hjälpa till med produkter som har över 1 års garanti från tillverkare?

Visa signatur

i5-8600k, 64GB 3200Mhz, Asus 3080Ti, Samsung 960 PRO 512GB, 2x Predator 27" IPS 1440p G-Sync 144Hz
- Citera gärna för svar! -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordin:

Det är ju inte konsumenträtten jag är ute efter, webhallen måste väl för fan kunna hjälpa till med produkter som har över 1 års garanti från tillverkare?

Läs om det fetade, det är tillverkaren som ställt ut en extra garanti och det är tillverkaren du ska gå via och gnälla på.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mordin:

Köpte en vattenkylning från Fractal Design med 5 års garanti på @Webhallen, efter 3 år går den sönder (Strax innan 3 år faktiskt).
Jag skriver till webhallen, skriver att produkten har 5 år enligt tillverkaren och ber om hjälp att lösa problemet.

Webhallen svarar att webhallen har erbjuder 1 års garanti och 3 år reklamationsrätt så de kan inte hjälpa mig.

Jag är så trött på kass service så jag vet inte vart jag ska ta vägen,
hur svårt är det att ta emot produkten och skicka den med övriga produkter på service?

Är det någonsin Webhallens garanti någon kund är intresserad av?
Det är ju inte konsumenträtten jag är ute efter, webhallen måste väl för fan kunna hjälpa till med produkter som har över 1 års garanti från tillverkare?

Ta kontakt med Fractal Design istället då. Många gånger har butikerna bara ett eller två års garanti men via tillverkande företag så lämnas längre garanti och då får man ta det via dem.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordin:

Köpte en vattenkylning från Fractal Design med 5 års garanti på @Webhallen, efter 3 år går den sönder (Strax innan 3 år faktiskt).
Jag skriver till webhallen, skriver att produkten har 5 år enligt tillverkaren och ber om hjälp att lösa problemet.

Webhallen svarar att webhallen har erbjuder 1 års garanti och 3 år reklamationsrätt så de kan inte hjälpa mig.

Jag är så trött på kass service så jag vet inte vart jag ska ta vägen,
hur svårt är det att ta emot produkten och skicka den med övriga produkter på service?

Är det någonsin Webhallens garanti någon kund är intresserad av?
Det är ju inte konsumenträtten jag är ute efter, webhallen måste väl för fan kunna hjälpa till med produkter som har över 1 års garanti från tillverkare?

Har haft dåligt bemötande från Webhallen innan, men detta låter inte som det. Men det låter som att du får gå till Fractal Designs hemsida och gå igenom deras returprocess. I detta fall så ser jag inte vad Webhallen skulle gjort annorlunda. Det är ju du som har den garantin och inte Webhallen.

Permalänk
Avstängd

Varför ska Webhallen agera mellanhand i detta läge?

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Varför ska Webhallen agera mellanhand i detta läge?

Kan i och för sig förstå att det skulle vara oerhört smidigt för oss kunder, men som sagt inte webhallens garanti utan tillverkarens.

Webhallen skulle kunna sälja tjänsten "mellanhand", lägg på 500kr vid köp eller nåt så kan man vända sig direkt till webhallen hela garanti-perioden.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Vill du hävda reklamation kan du vända dig till Webhallen, är det däremot garantin du vill åberopa så får du vända dig till tillverkaren.
https://lawline.se/answers/garantiansvar-saljaren-eller-tillv...

från exemplet
"Eftersom det är Nilfisk som utfärdat garantin, och det är en frivillig utfästelse från tillverkaren har alltså butiken du köpte varan i rätt att hänvisa dig till tillverkaren. Du får helt enkelt kontakta tillverkaren med ditt garantiärende."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Varför ska Webhallen agera mellanhand i detta läge?

För att det är de som har sålt produkten och att agera single point of contact är otroligt värdefullt för företag som säljer produkter och tjänster. Det är så pass värdefullt att det används som USP av många företag att de just agerar SPOC.

Med det sagt är det inte deras ansvar. Finns ingen lag, regel eller norm som säger att de behöver göra det. I detta fall vet jag inte ens om de kan göra det, tror inte ens att det finns existerande rutiner för att företag ska hantera garantiärenden mot retailers. Risken är väl ganska hög att FD själva säger till Webhallen att låta kunden själv vända sig till dem direkt. Webhallen har troligtvis gjort allt rätt i detta fall, förutom att informera TS att han måste vända sig till FD själv direkt.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Jag stör mig något enormt på folk som direkt skriker ut ButikX har skitdålig service, när det i själva verket är de själva som inte läst på och gått rätt väg.

Som tidigare inlägg redan nämnt. Det är en tillverkargaranti på 5 år, inte en garanti som Webhallen står för.

Visa signatur

|| Chassi Fractal Design Define R3 || PSU Corsair 650W modular || MOBO MSI Z68A-GD65 (G3)|| CPU Intel® Core™ i7 2600k
|| GPU
Sapphire Nitro R9 390 || Minne 8GB Corsair XMS3 DDR3 @ 1600MHz || SSD Samsung 830 256GB|| OS Win 10 Pro || Gear Dell U2412M, Samsung 226BW || Logitech G500 || Corsair K70|| ATH-M50x <3 ||

Permalänk
Medlem

Delade meningar, i min värld köper jag något i butik och ber snällt om hjälp förväntar jag mig att de hjälper mig att kontakta tillverkaren. För mig är det därför jag handlar hos en återförsäljare.

Jag tycker det är dålig service att inte hjälpa kunden kontakta tillverkaren med garanti ärenden på produkter de säljer.

Återigen, det är inte deras garanti jag är ute efter utan deras service - som jag anser är kass.

Visa signatur

i5-8600k, 64GB 3200Mhz, Asus 3080Ti, Samsung 960 PRO 512GB, 2x Predator 27" IPS 1440p G-Sync 144Hz
- Citera gärna för svar! -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordin:

Köpte en vattenkylning från Fractal Design med 5 års garanti på @Webhallen, efter 3 år går den sönder (Strax innan 3 år faktiskt).
Jag skriver till webhallen, skriver att produkten har 5 år enligt tillverkaren och ber om hjälp att lösa problemet.

Webhallen svarar att webhallen har erbjuder 1 års garanti och 3 år reklamationsrätt så de kan inte hjälpa mig.

Jag är så trött på kass service så jag vet inte vart jag ska ta vägen,
hur svårt är det att ta emot produkten och skicka den med övriga produkter på service?

Är det någonsin Webhallens garanti någon kund är intresserad av?
Det är ju inte konsumenträtten jag är ute efter, webhallen måste väl för fan kunna hjälpa till med produkter som har över 1 års garanti från tillverkare?

Det är väldigt ovanligt att en återförsäljare som webhallen har 5 år på en produkt. Det brukar vara 2-3 för hemelektronik. De resterande åren står tillverkaren för och då är det dem du ska kontakta. Här tror jag det är brist på kommunikation mellan den person på kundtjänst du pratade med.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Det är ju inte konsumenträtten jag är ute efter, webhallen måste väl för fan kunna hjälpa till med produkter som har över 1 års garanti från tillverkare?

Skrivet av Mindfighter:

Läs om det fetade, det är tillverkaren som ställt ut en extra garanti och det är tillverkaren du ska gå via och gnälla på.

Läs det fetade, det är kundservicen jag är ute efter, det är deras bemötande jag gnäller på.

Visa signatur

i5-8600k, 64GB 3200Mhz, Asus 3080Ti, Samsung 960 PRO 512GB, 2x Predator 27" IPS 1440p G-Sync 144Hz
- Citera gärna för svar! -

Permalänk
Medlem

Om ma kollar tex https://www.webhallen.com/se/product/317315-Fractal-Design-Ce... står det 5års garanti.
Då förutsätter iaf jag som ev kund att det är Webhallen som lämnar 5år garanti då det inte står något annat!?

I deras garantivilkor står även:
"Webhallen lämnar 1 års fabriksgaranti på alla varor om inget annat anges."

Ovan exempel står 5år och då borde det väl tolkas som att Webhallens garanti är 5år.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B550-I - AMD Ryzen 5 4650G - 32GB G.SKILL DDR4 3600MHz - Dell U2515H - WD Blue SN550 500GB SSD - Linux Mint
Projekt iCom: Bygglogg - Feedback

Permalänk
Skrivet av Mordin:

Det är ju inte konsumenträtten jag är ute efter, webhallen måste väl för fan kunna hjälpa till med produkter som har över 1 års garanti från tillverkare?

Läs det fetade, det är kundservicen jag är ute efter, det är deras bemötande jag gnäller på.

Ta av dig offerkoftan och inse att Webhallen har gjort allt de lovat istället.
För ingenstans har väl Webhallen gett dig 5 års garanti?

Webhallen kanske inte heller KAN lösa Fractal Designs garantiåtagande som mellanhand, utan FDs rutiner kanske säger att konsument ska åberopa garanti direkt från tillverkaren?

Lägg ner nu, Webhallen har inte gjort någonting alls fel i detta fall. Du borde be @webhallen om ursäkt och be admin ta bort tråden. Skäms på dig!

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Medlem

Känns som att du missat/glömt att kontakta tillverkaren och var lite för snabb med att gnälla på webbhallen. Nu inser du att man kunde kontakta tillverkaren och vill ändå fortsätta och gnälla för att du inte vill ha fel.

Visa signatur

🖥️ En snabb dator
📱 - Samsung S20
🧩 - Prusa MK3S MMU2S

Permalänk
Medlem

Jag hade goodwillat ett sådant ärende. Kostnaden kommer ändå att bäras av tillverkaren i slutändan. Lättare för kunden om de vet att kedja X ställer upp lite extra i jämförelse med konkurrenter så som Webbhallen.

/Jobbade i branschen förr

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av dalledalle:

Ta av dig offerkoftan och inse att Webhallen har gjort allt de lovat istället.
För ingenstans har väl Webhallen gett dig 5 års garanti?

Webhallen kanske inte heller KAN lösa Fractal Designs garantiåtagande som mellanhand, utan FDs rutiner kanske säger att konsument ska åberopa garanti direkt från tillverkaren?

Lägg ner nu, Webhallen har inte gjort någonting alls fel i detta fall. Du borde be @webhallen om ursäkt och be admin ta bort tråden. Skäms på dig!

Webhallen listar 5 års garanti, så det är ingen offerkofta. Om de säljer den med texten

https://www.webhallen.com/se/product/317315-Fractal-Design-Ce...

Skrivet av https://www.webhallen.com/se/product/317315-Fractal-Design-Celsius-S24-A-RGB-240mm:

Service och support
Typ: 5 års garanti

Så gäller det ju 5 år, men står ingenstans på produktsidan att det inte är dem som ger det eller någon hänvisning till att tillverkaren sköter det.

Edit:
https://www.hallakonsument.se/konsumentratt/garanti/#:~:text=....

Garanti sköts av säljaren som ger den, men webhallen marknadsför med den och är kundens motpart därav deras jobb.

Edit2:
Nilfisk exemplet är att det står i handboken, inte hos säljaren

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Webhallen listar 5 års garanti, så det är ingen offerkofta. Om de säljer den med texten

https://www.webhallen.com/se/product/317315-Fractal-Design-Ce...
Så gäller det ju 5 år, men står ingenstans på produktsidan att det inte är dem som ger det eller någon hänvisning till att tillverkaren sköter det.

Edit:
https://www.hallakonsument.se/konsumentratt/garanti/#:~:text=....

Garanti sköts av säljaren som ger den, men webhallen marknadsför med den och är kundens motpart därav deras jobb.

Edit2:
Nilfisk exemplet är att det står i handboken, inte hos säljaren

Missade att det står 5 år på webhallens hemsida.

Permalänk
Skrivet av Ferrat:

Webhallen listar 5 års garanti, så det är ingen offerkofta. Om de säljer den med texten

https://www.webhallen.com/se/product/317315-Fractal-Design-Ce...
Så gäller det ju 5 år, men står ingenstans på produktsidan att det inte är dem som ger det eller någon hänvisning till att tillverkaren sköter det.

Edit:
https://www.hallakonsument.se/konsumentratt/garanti/#:~:text=....

Garanti sköts av säljaren som ger den, men webhallen marknadsför med den och är kundens motpart därav deras jobb.

TS har ju aldrig nämnt vilken produkt det handlar om. Lite svårt och säga att det är 5 års garanti från återförsäljaren när man läser specifikationen från en annan produkt tagen ur luften. TS produkt är dessutom köpt för 3 år sedan, hur ska någon av oss kunna veta hur Webhallen specificerade den faktiska produkten vid den givna tidpunkten?

Jag gissar på 1-2 års garanti från återförsäljaren, 3 års reklamationsrätt och 5 års tillverkargaranti om nu FD lovar detta.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 2600K 4,5Ghz | CPU-Kylare: Corsair H60 | MB: Gigabyte G1.SNIPER |
| GPU: Asus GTX 980ti DC3 OC | RAM: Corsair Vengeance 1600MHz 16GB |
| PSU: Corsair AX850 | Chassi: FD Define Mini C |
| SSD: Samsung EVO 850 250gb, Samsung EVO 850 500gb |
| Lagring: WD Caviar Green 3x2TB 1x4TB |

Permalänk
Skrivet av Ferrat:

Webhallen listar 5 års garanti, så det är ingen offerkofta. Om de säljer den med texten

https://www.webhallen.com/se/product/317315-Fractal-Design-Ce...
Så gäller det ju 5 år, men står ingenstans på produktsidan att det inte är dem som ger det eller någon hänvisning till att tillverkaren sköter det.

Edit:
https://www.hallakonsument.se/konsumentratt/garanti/#:~:text=....

Garanti sköts av säljaren som ger den, men webhallen marknadsför med den och är kundens motpart därav deras jobb.

Edit2:
Nilfisk exemplet är att det står i handboken, inte hos säljaren

Intressant. Mina kunskaper inom konsumenträtt är för dåliga för att avgöra huruvida Webhallen kan marknadsföra 5års garanti på hemsidan, vilket ju är sant, men om de kan hänvisa till tillverkaren efter x antal år.

Vad står det på ditt kvitto ang garantitiden TS?

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Medlem

De få gånger jag behövt varit i kontakt med Webhallen och deras kundservice så har jag också, tyvärr, inte haft någon trevlig upplevelse.
Sen kanske andra haft en bra upplevelse, vad vet jag, men det behövs inte mycket för att jag ska välja en annan butik. Det är väl fördelen för mig som konsument med att det finns många återförsäljare att välja bland.

Därför avstår jag helst helt från Webhallen nu för tiden 🤷‍♂️.

Sen huruvida det är 'rätt' att de gör som de gör nu, eller inte, låter jag vara osagt.

Men det är lite fånigt, de hade inte varit mycket jobb för dom att bara ta emot varan och skicka den vidare, det gör dom garanterat redan med flertalet produkter de får in inom 12mån-perioden de hänvisar till. Sådan onödig grej för ett stort företag att bråka om. Ibland kommer man långt med good will, vilket väl är det jag helt tyckt Webhallen saknat, men andra återförsäljare erbjudit!

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Läs om det fetade, det är tillverkaren som ställt ut en extra garanti och det är tillverkaren du ska gå via och gnälla på.

Skrivet av Xoka:

Jag stör mig något enormt på folk som direkt skriker ut ButikX har skitdålig service, när det i själva verket är de själva som inte läst på och gått rätt väg.

Som tidigare inlägg redan nämnt. Det är en tillverkargaranti på 5 år, inte en garanti som Webhallen står för.

Skrivet av dalledalle:

Ta av dig offerkoftan och inse att Webhallen har gjort allt de lovat istället.
För ingenstans har väl Webhallen gett dig 5 års garanti?

Webhallen kanske inte heller KAN lösa Fractal Designs garantiåtagande som mellanhand, utan FDs rutiner kanske säger att konsument ska åberopa garanti direkt från tillverkaren?

Lägg ner nu, Webhallen har inte gjort någonting alls fel i detta fall. Du borde be @webhallen om ursäkt och be admin ta bort tråden. Skäms på dig!

Skrivet av fecko:

Känns som att du missat/glömt att kontakta tillverkaren och var lite för snabb med att gnälla på webbhallen. Nu inser du att man kunde kontakta tillverkaren och vill ändå fortsätta och gnälla för att du inte vill ha fel.

Det känns som att det är ganska många här som dragit förhastade slutsatser och borde tagga ner sin retorik lite (och det är alltså inte TS jag pratar om).

Dels så kan vi nu konstatera att i detta specifika fall så listar Webhallen själva 5 års garanti på sin hemsida, något de givetvis då måste stå för.

Men även om de inte listat 5 års garanti, men tillverkaren/importören gör det, så är Webhallen fortfarande skyldiga att ombesörja detta, så länge de inte uttryckligen framgår innan köp att säljaren lösgör sig från denna garanti.

Från konsumentombudsmannen:

Citat:

16. Tillverkarens eller importörens garanti
En garanti kan ges av den som säljer varan, tillverkar den eller importerar den. På basis av garantin ansvarar tillverkaren och importören för fel enligt samma principer som säljaren.

Säljaren ansvarar för en garanti som getts av ett tidigare säljled, såsom tillverkaren eller importören, precis på samma sätt som för en garanti som säljaren själv gett. Säljaren kan lösgöra sig från en garanti som getts av ett tidigare säljled enbart genom att uttryckligen meddela det till köparen före köpet på ett tydligt sätt. Om säljaren inte har gjort detta, kan köparen välja mot vilket säljled han riktar sina krav som baserar sig på garantin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Det känns som att det är ganska många här som dragit förhastade slutsatser och borde tagga ner sin retorik lite (och det är alltså inte TS jag pratar om).

Dels så kan vi nu konstatera att i detta specifika fall så listar Webhallen själva 5 års garanti på sin hemsida, något de givetvis då måste stå för.

Kasta inte sten i glashus, vi kan verkligen inte konstatera vad som gäller i detta specifika fall när TS inte länkat produkten det handlar om.

Skrivet av Blomman90:

Men även om de inte listat 5 års garanti, men tillverkaren/importören gör det, så är Webhallen fortfarande skyldiga att ombesörja detta, så länge de inte uttryckligen framgår innan köp att säljaren lösgör sig från denna garanti.

Från konsumentombudsmannen:

Du hittade ingen länk till Sveriges KO så du tog Finlands istället eller?

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Medlem
Visa signatur

🖥️ En snabb dator
📱 - Samsung S20
🧩 - Prusa MK3S MMU2S

Permalänk
Medlem

Varför blanda in KO och allt där när man kan lösa detta icke problem på ett ganska enkelt sätt?

Kontakta tillverkaren, visa kvittot, berätta om ditt problem, du sover fint och nästa morgon får du ett svar.

Det är uppenbart att webbhallen inte var tillräckligt tydliga med vad garantin avser men det är fortfarande fem år från fractal och det är ingenting att haka upp sig på. Larvtråd

Visa signatur

🖥️ En snabb dator
📱 - Samsung S20
🧩 - Prusa MK3S MMU2S

Permalänk
Medlem

https://lawline.se/answers/ansvarar-jag-som-saljare-for-tillv...
@Naga Lite info från Svensk site om det känns bättre...

Hur som helst känns de som det spårar totalt, jag vände mig hit för att klaga lite på kundservicen - jag tycker den är viktig och jag ville utrycka mig någonstans om min upplevelse. Webhallen har förövrigt svarat och erkänt fel i ärendet om det känns bättre för några här och återkopplat att de kan lösa problemet åt mig.

För min del handlade det inte om lagar eller konsumenträtt utan viljan att hjälpa en kund, jag ville ha hjälp med ett garantiärende av en vara jag köpt hos dem och självfallet vänder jag mig som konsument till återförsäljaren. Svaret gjorde mig upprörd.
Jag har kontaktat fractal för åtgärd istället då det verkar lättare.

Visa signatur

i5-8600k, 64GB 3200Mhz, Asus 3080Ti, Samsung 960 PRO 512GB, 2x Predator 27" IPS 1440p G-Sync 144Hz
- Citera gärna för svar! -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naga:

Kasta inte sten i glashus, vi kan verkligen inte konstatera vad som gäller i detta specifika fall när TS inte länkat produkten det handlar om.

Du hittade ingen länk till Sveriges KO så du tog Finlands istället eller?

Sant, men det är enbart två modeller där det inte står 5år garanti på hemsidan och de är de två modellerna som inte har full täckning av garantin från Fractal, men sant att det kan vara någon av dem. Dock 8 st modeller som står med garantin och vet att corsair som ger samma står också som 5år på webhallen och är något jag nyttjat själv och det var ett par år sedan.
Som regel skriver webhallen (från vad jag sett) samma som tillverkaren iom att de säljer bättre och tillverkaren betalar ju bara webhallen för felet sedan iaf så minimal kostnad för webhallen att hålla fast i garantin.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Skrivet av Hattifnatten:

Jag hade goodwillat ett sådant ärende. Kostnaden kommer ändå att bäras av tillverkaren i slutändan. Lättare för kunden om de vet att kedja X ställer upp lite extra i jämförelse med konkurrenter så som Webbhallen.

/Jobbade i branschen förr

Jag har reklamerat hos webhallen tidigare i liknande situationer och de har alltid varit hjälpsamma. Senast var dock runt 5 år sedan.
En gång blev ett missförstånd när jag skickade e-post dock men det löstes snabbt.

Till TS:
Gnällde du online eller i butik? Butik har funkat bäst för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordin:

https://lawline.se/answers/ansvarar-jag-som-saljare-for-tillv...
@Naga Lite info från Svensk site om det känns bättre...

Hur som helst känns de som det spårar totalt, jag vände mig hit för att klaga lite på kundservicen - jag tycker den är viktig och jag ville utrycka mig någonstans om min upplevelse. Webhallen har förövrigt svarat och erkänt fel i ärendet om det känns bättre för några här och återkopplat att de kan lösa problemet åt mig.

För min del handlade det inte om lagar eller konsumenträtt utan viljan att hjälpa en kund, jag ville ha hjälp med ett garantiärende av en vara jag köpt hos dem och självfallet vänder jag mig som konsument till återförsäljaren. Svaret gjorde mig upprörd.
Jag har kontaktat fractal för åtgärd istället då det verkar lättare.

Nu länkade du dock information om B2B-försäljning. Det brukar skilja sig lite här och var mer kan jag dock inte om ämnet. Ville bara upplysa om det. Verkar ju dock ha löst sig, härligt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordin:

Som redan nämnts så länkar du till B2B som går under Köplagen, vilket inte gäller konsumentköp. Detta framgår av 4 §.

Citat:

Konsumentköp

4 § Lagen gäller inte i fall då konsumentköplagen (1990:932) är tillämplig.

Jag säger inte att du har fel i sak, men det har redan länkats till lawline gällande konsumentköp som säger det motsatta. Och i min mening avgörs det på vad som stod i annonsen för produkten du köpte, du kan inte bara länka den för att reda ut dessa frågetecken?

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+