”Ny” CPU eller helt uppgraderingspaket?

Permalänk
Medlem

”Ny” CPU eller helt uppgraderingspaket?

Hej!

Har börjat bruka en äldre speldator som blivit eftersatt. Nuvarande setup är:
Gpu: Gainward GeForce GTX 1060 6GB Phoenix
Cpu: En i5 3570k @ 4,6 ghz med en Noctua NH-U12P
Ssd: Samsung 860 EVO 250GB SSD
Moderkort: Gigabyte Z77MX-D3H
Nätaggregat: Modxstream - pro 700w 80+
RAM: DDR3 16 gb. Corsair Vengance 1600 mhz

Är mestadels Warzone och Fortnite som spelas. Är inte jättepetig med att maxa grafik men med nuvarande inställningar toppar jag 100fps i cod och ligger i regel runt 70-80. Kollar mig runt efter lite budgetuppdatering för att hamna stabilt på 100fps och tänker väl att CPUn är det som är näst på tur att bytas. Om jag förstått det rätt är det bästa nuvarande mobo kan köras med en i5-3770k/i7-3770k. Är det vettigt att försöka leta upp en av dessa och isåfall vilken eller ska man sikta på ett enklare uppdateringspaket med ny bräda, cpu och minne?

Tänker väl runt 2500-3500 att lägga ner. Begagnat går bra och kanske är en marknad att kolla på? Isåfall vad bör man kika efter?

Mvh

Permalänk
Medlem

Utan att kolla vad du kan vinna prestandamässigt så har jag väl resonerat så här själv när jag uppgraderat gamla datorer där ny CPU inte passar med befintliga grejor.

Kan jag få tag i en märkbart bättre CPU för kanske 500 spänn så är det möjligen värt det, men ska jag lägga mycket mer än så och ändå sitta med en lite "gammal" maskin så kan man spara de pengarna och vänta lite och sen köpa allt nytt.
Ska man ge mer än 500 för en beg CPU så ska skillnaden vara stor. Annars kan man spara till nytt.

Som när jag själv nu bytte från Ryzen 2400G till 5600X som troligen är det sista nya mitt moderkort får, då fick jag en CPU som faktiskt var mer än 50% bättre i mycket och kanske upp emot 100% snabbare i vissa fall.
Då känns uppgraderingen riktigt bra för datorn blir helt klart märkbart bättre utan att bencha eller kolla FPS.

Min CPU var ganska dyr, men upplevelsen blev faktiskt att det känns som en HELT NY dator.

En uppgradering som ger kanske 1o-20% mer märks inte alls så väl om man inte benchar, man åker inte bakåt i stolen av skillnaden s a s.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Ett eller två år gamla grejer är väl sweet spot för prisvärdhet, skulle jag säga.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem

Det här paketet är annars väldigt prisvärt imo, och du skulle få en rätt fin boost över en 3770k:

https://www.inet.se/produkt/v100960/uppgraderingspaket-intel-...

Notera dock att du kommer behöva köpa till ram, men är ju inte allt för syrt atm

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem

Jag hade köpt nytt. För 3500 kan du klämma in följande komponenter

Komponenterna du byter ut kan du säkert få en slant för också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostbullen:

Det här paketet är annars väldigt prisvärt imo, och du skulle få en rätt fin boost över en 3770k:

https://www.inet.se/produkt/v100960/uppgraderingspaket-intel-...

Notera dock att du kommer behöva köpa till ram, men är ju inte allt för syrt atm

Skrivet av w0x:

Jag hade köpt nytt. För 3500 kan du klämma in följande komponenter

https://komponentkoll.se/bild/WFKsC.png

Komponenterna du byter ut kan du säkert få en slant för också.

Tack! Kollade lite usage och GPU låg på 95-100% och CPU pendlade mellan 80-95%, sällan 100%. Finns det någon risk att ett 1060 6gb inte riktigt passar mot i5-an och effekten kommer utebli ändå? Tycker ändå det ska vara ett kort som fortfarande ska hålla low-end helt ok.

Om man ska slå på helt nytt, skulle ni kunna uppskatta värdet på riggen? Grafikkort och SSD inköpt 2018, resten är äldre grejer.

Permalänk
Medlem

Om du ska köpa ny cpu/mobo/ram skulle jag dra samma argument för att köpa ny gpu. Att lägga 3k för att få några fps till när det sedan blir grafikkortet som du maxar. Och då är man lätt där man lägger kanske 8-10k på nya delar. Då kan en i7a för 500-1000kr ändå vara ett alternativ. Men allt beror på vad du vill uppnå.

SSDn presterar fortfarande bra, så länge du inte behöver mer utrymme. Nätagg och chassi kan man också behålla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av varget:

Om du ska köpa ny cpu/mobo/ram skulle jag dra samma argument för att köpa ny gpu. Att lägga 3k för att få några fps till när det sedan blir grafikkortet som du maxar. Och då är man lätt där man lägger kanske 8-10k på nya delar. Då kan en i7a för 500-1000kr ändå vara ett alternativ. Men allt beror på vad du vill uppnå.

SSDn presterar fortfarande bra, så länge du inte behöver mer utrymme. Nätagg och chassi kan man också behålla.

Det jag tänker lite med ev uppgraderingspaket är att jag dels inte lägger många timmar alls av olika anledningar framför datorn. Att smyga in en uppgradering nu av det nödvändigaste och om 1 eller 2 år uppgradera gpu när marknaden förhoppningsvis hämtat sig lite om intresset forfarande finns där är väl den långsiktiga planen. Om jag köper nytt vill jag inte gå på billigaste möjligaste, men uppgradera för en mindre slant och testa sig fram känns som jag ”accepterar” låga settings i det lilla jag tar mig an.

Permalänk
Medlem

Jag gjorde gör några år sen uppgraderingen från i3 till i7 inom samma generation, jag fick aningens stabilare och marginellt högre fps men det var absolut inte någon stor skillnad. Att skaffa en processor från en nyare generation skulle ha gett en mycket större skillnad.

Visa signatur

Moderkort: ASRock H61M- DGS, Processor: Intel i3 3225, Grafik: GTX 460SE, RAM 2x4 GB 1600MHz ddr3 , 1TB HDD Seagate Barracuda, 450W Antec VP450P PSU och en stor svart jävla låda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av qwzxqwzx:

Jag gjorde gör några år sen uppgraderingen från i3 till i7 inom samma generation, jag fick aningens stabilare och marginellt högre fps men det var absolut inte någon stor skillnad. Att skaffa en processor från en nyare generation skulle ha gett en mycket större skillnad.

Tack. Ja det lutar nog dit. I5an som länkats tidigare verkar vara kursmässigt kontra vad man får ut!