Sänka PCI-E standard till grafikkortet utan att det sänker M2 prestanda på B550?

Permalänk

Sänka PCI-E standard till grafikkortet utan att det sänker M2 prestanda på B550?

Hej,

Jag har ett Gigabyte B550i Aorus Pro Ax. PCIe för grafikkortet vill jag ändra från 4.0 till 3.0 eftersom den medföljande riserkabeln inte stöder 4.0.

Kan jag ändra PCIe för grafikkortet utan att det påverkar andra platser på kortet? T.ex M2 platsen som jag vill behålla som 4.0.

Permalänk
Avstängd

Du lär inte själv märka av skillnaden mellan 3.0 och 4.0 gällande lagringen i verklighet, eventuellt enbart vid prestandatester.

Men till frågan, kolla manualen för att bekräfta att PCIe platsen där Du har ditt grafikkort inte delar samma banor som M.2 platsen. Jag betvivlar dock att platsen som är avsedd för grafikkort delar banor med M.2 platsen, men man vet aldrig .

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

På den vet jag inte. På mitt MB kan jag ändra men inte så specifikt. Jag har testat en del för att bli av med buggar på SB ljudkortet. Men M2, vissa går via cpu och andra via sydbryggan.
Det står att m2 går från cpun. Det är bara att testa ser det ut som.
https://download.gigabyte.com/FileList/Manual/mb_manual_b550i...
Har du ens ett grafikkort som använder 4,0? annars kommer porten köra på 3.0. Sen verkar det diffa från bios till bios på moderkorten. Men Testa och var beredd på en eller flera os ominstallationer i värsta fall.

Edit:
Du har för övrigt inte skrivit vad det är för kabel och chassi du har.
Lika många trådar på alla pci-e som heter 1 eller 4 eller 8 eller 16. Kvalitet och avstånd är skillnaden, synk signal eller vad man ska kalla det mhz per kabel.
Det du har kanske fungerar utmärkt på 4.0 eller inte bra på 3.0 trotts specen.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Föreslår att du ändrar trådens namn till något i still med.
Sänka PCI-E standard till grafikkortet utan att det sänker M2 prestanda på B550
Vart inte så bra det heller. =(

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Riser-kabeln är väl bara en "förlängningskabel"? Det finns väl ingen elektronik i denna? Då bör det inte spela någon roll om PCIE står på 3.0 eller 4.0.

Det är dock möjligt att längden på kabeln orsakar stabilitesproblem i 4.0-läge, men testa? fungerar det så fungerar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

Riser-kabeln är väl bara en "förlängningskabel"? Det finns väl ingen elektronik i denna? Då bör det inte spela någon roll om PCIE står på 3.0 eller 4.0.

En riser-kabel är mycket riktigt normalt sett bara en förlängningskabel utan aktiv elektronik, men det kan spela väldigt stor roll om man kör PCI-E 3.0 eller 4.0 eller 2.0
Senare versioner av PCI-E ger högre hastighter, och högre hastigheter ställer högre krav på kabeln för att undvika olika typer av störningar i signalerna.
Det finns åtskilliga riserkablar designade för PCI-E 3.0 som helt enkelt inte klarar hastigheterna som PCI-E 4.0 använder.

Permalänk

Tack för inläggen.

Vad jag förstår det som verkar problemet vara att PCI-E på moderkortet är 4.0, grafikkortet RTX 3080 också 4.0 men att kabeln
mellan bara har stöd för 3.0 vilket kan skapa problem att datorn inte bootar. Lösning, att ändra moderkortet till 3.0, enligt tillverkare av chassit. Jag tror dig, däremot tråkigt att inte kunna använda senaste generationen PCI, när alla komponenter är det men att riser-kabeln klämmer. Det verkar kommit ut någon enstaka gen 4 riser-kabel men svårmotiverat när det ingår chassit och att
en ny går loss på nära 1000:-.

Kortet:
https://www.inet.se/produkt/5411782/gigabyte-geforce-rtx-3080...

Chassi:
https://www.jonsplus.com/products/i100pro-sa.html