Har den tekniska utvecklingen gällande datorer nått en platå?

Permalänk
Medlem

Har den tekniska utvecklingen gällande datorer nått en platå?

Hej, vill börja med att varna för att jag inte visste var den här tråden skulle ligga, men vill också varna för att både rubrik och inlägg kan verka rörigt.

Igår natt när jag låg och försökte få min dotter att somna kom jag att tänka på en grej. Mina föräldrar (60-talister) har ändå genomgått ett samhälle med enorm teknisk utveckling, i detta inlägg tänker jag mest på datorer och då kanske allra mest hemdatorn. Jag som 90 talist har ju alltid växt upp med datorer och internet runt omkring mig. Medan mina föräldrar inte har gjort det och då inte alltid kunnat hänga med eller förstå varför jag skulle vilja spendera flera timmar om dagen framför en dator.

Min fråga är då, kommer det hända något så länge jag lever som min dotter kommer ta som självklart när det kommer till datorer men jag kommer sitta som en sur gubbe och inte förstå? Det känns ändå som att det har nått någon slags peak med VR. Sen förstår jag såklart att någon teknisk revolution kommit ju inträffa, närmast är väl elbilar, men dom är jag ändå ung nog för att förstå.

Jag hoppas att något av det här var logiskt och inte bara helt åt skogen.

Visa signatur

[AMD 1600][GTX 1060][Phanteks eclipse P300][8GB]
Spotify: Rap Reggae

[Citera för svar.]

https://soundcloud.com/ega-production

Permalänk
Medlem

Jag tror stenhårt att VR i någon form blir "the shit" i framtiden och att vi istället för mobiler har chip i handen och antingen något inopererat i ögat eller någon form av glasögon för att visualisera. Mobiltelefoner är det stora tekniska genombrottet i nutid och där kommer utvecklingen gå mot förenkling och integrering. Dvs. visuella grafiska hologram som skärmar och handrörelser, blickrörelser, talkommande etc. för navigering.

Mina döttrar kommer i vuxen ålder minnas med nostalgi hur de som småbarn satt och tittade på mobiler och surfplattor och hur otrolig obekvämt och konstigt det var att ha en "skärm" att titta på.

Och den stationära datorn kommer vara ett kärt minne blott. Tyvärr.

// Peter

Visa signatur

Gaming: Win 10 64-bit | FD Define S | MSI B450M PRO-VDH MAX | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz CL15 Vengeance | AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 36MB | MSI GeForce RTX 2060 SUPER 8GB ARMOR OC | Corsair CX 600M 80+ Bronze Modulär | ASUS VG248QE |
Server Win 10 64-bit | FD Define R4 | ASRock Z77 Pro4 | Intel Core i7 3770K + Noctua NH-C12P SE14 | Corsair 8GB (1x8192MB) CL10 1600MHz VENGEANCE + 4GB okänt märke |

Permalänk
Medlem

Utvecklingen går snabbare än någonsin i mänsklig historia. (Förutom för Intel's 10nm dvs. ) Så givet att vi överlever klimatkrisen så finns det väldigt mycket nytt som komma skall.

Vad mer exakt som kommer går ju över till spekulationer om man som jag saknar spåkula. Men här är lite områden som jag kom och tänka på som hade vänt upp och ner på ens världsbild om de blev kommersiellt tillgängliga.

  • Genmanipulering - Designer barn och genterapi, redan här till viss grad men juridiskt svårt. Ditt barnbarn kanske blir mer "skapat" av din dotter än du anar. Idag känns det som en udda tanke men mycket som pekar till att det inte lär vara ett främmande koncept i framtiden. Missade "datorer" i rubriken.

  • Kognitivt gränssnitt - I början av 90-talet var biblioteket det mest effektiva sättet att hitta och tag åt sig information. Med söktjänster som Google och kunskapsarkiv som Wikipedia så går det både snabbare och bättre att hitta enormt mycket mer information, både djupare och bredare. Nästa steg blir att fråga varför vi ska sitta och skriva med händerna. Hur många potenser effektivare hade vi kunnat bearbeta information om vi direkt hade kunnat kommunicera mellan hjärnan och den digitala världen?

  • Generell AI - Vad händer när vi har byggt en AI som kan göra allt människor gör, fast bättre? Allt som behövs för att komma över den barriären är en AI som är bättre på att skapa en AI än vad vi är, så har vi igång en snöboll.

Alla de ovan är någonting som är fullt möjligt att vi ser inom våran livstid. Det är långt ifrån allt som arbetas på också som har potential att ändra världen.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lythelius:

Jag tror stenhårt att VR i någon form blir "the shit" i framtiden och att vi istället för mobiler har chip i handen och antingen något inopererat i ögat eller någon form av glasögon för att visualisera. Mobiltelefoner är det stora tekniska genombrottet i nutid och där kommer utvecklingen gå mot förenkling och integrering. Dvs. visuella grafiska hologram som skärmar och handrörelser, blickrörelser, talkommande etc. för navigering.

Mina döttrar kommer i vuxen ålder minnas med nostalgi hur de som småbarn satt och tittade på mobiler och surfplattor och hur otrolig obekvämt och konstigt det var att ha en "skärm" att titta på.

Och den stationära datorn kommer vara ett kärt minne blott. Tyvärr.

// Peter

Mycket intressant tanke, det låter som något från långt in i framtiden, men samtidigt om man tänker på hur långt utvecklingen kommit dom senaste 20 åren så är nog inget omöjligt.

Skrivet av philipborg:

Utvecklingen går snabbare än någonsin i mänsklig historia. (Förutom för Intel's 10nm dvs. ) Så givet att vi överlever klimatkrisen så finns det väldigt mycket nytt som komma skall.

Vad mer exakt som kommer går ju över till spekulationer om man som jag saknar spåkula. Men här är lite områden som jag kom och tänka på som hade vänt upp och ner på ens världsbild om de blev kommersiellt tillgängliga.

  • Genmanipulering - Designer barn och genterapi, redan här till viss grad men juridiskt svårt. Ditt barnbarn kanske blir mer "skapat" av din dotter än du anar. Idag känns det som en udda tanke men mycket som pekar till att det inte lär vara ett främmande koncept i framtiden. Missade "datorer" i rubriken.

  • Kognitivt gränssnitt - I början av 90-talet var biblioteket det mest effektiva sättet att hitta och tag åt sig information. Med söktjänster som Google och kunskapsarkiv som Wikipedia så går det både snabbare och bättre att hitta enormt mycket mer information, både djupare och bredare. Nästa steg blir att fråga varför vi ska sitta och skriva med händerna. Hur många potenser effektivare hade vi kunnat bearbeta information om vi direkt hade kunnat kommunicera mellan hjärnan och den digitala världen?

  • Generell AI - Vad händer när vi har byggt en AI som kan göra allt människor gör, fast bättre? Allt som behövs för att komma över den barriären är en AI som är bättre på att skapa en AI än vad vi är, så har vi igång en snöboll.

Alla de ovan är någonting som är fullt möjligt att vi ser inom våran livstid. Det är långt ifrån allt som arbetas på också som har potential att ändra världen.

Mycket intressant angående AI, hur långt kommer vi gå i den utvecklingen? Och somsagt kommer det en ai som kan tillverka en ai så finns det inte mycket vi kan göra. Också intressant sista meningen, kommer det komma något helt nytt under vår livstid?

Visa signatur

[AMD 1600][GTX 1060][Phanteks eclipse P300][8GB]
Spotify: Rap Reggae

[Citera för svar.]

https://soundcloud.com/ega-production

Permalänk
Hedersmedlem

Rent tekniskt sett så kommer det säkert att hända en del framåt också men vi börjar närma oss gränsen för vad som går att göra med kiselbaserade kretsar.

Tillämpningar och användbarhet kommer det förmodligen hända mer med. Är lite osäker på om när man kommer att lyckas med vettiga gränssnitt/inmatningsmetoder som är en klar förbättring mot vad vi har idag. Röststyrning har man försökt med länge och det är väl först nu som man börjar närma sig något som är användbart. Är dock osäker på om vi nånsin kommer att bli bekväma med att sitta och prata med alla enheter för det är inte helt smidigt i alla lägen. Tror mer på en kombination av olika sätt att kommunicera med enheter och jag skulle inte bli jätteförvånad om tangentbord och mus/pekplatta/pekskärm kommer att vara aktuellt om 50 år också.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Rent tekniskt sett så kommer det säkert att hända en del framåt också men vi börjar närma oss gränsen för vad som går att göra med kiselbaserade kretsar.

Tillämpningar och användbarhet kommer det förmodligen hända mer med. Är lite osäker på om när man kommer att lyckas med vettiga gränssnitt/inmatningsmetoder som är en klar förbättring mot vad vi har idag. Röststyrning har man försökt med länge och det är väl först nu som man börjar närma sig något som är användbart. Är dock osäker på om vi nånsin kommer att bli bekväma med att sitta och prata med alla enheter för det är inte helt smidigt i alla lägen. Tror mer på en kombination av olika sätt att kommunicera med enheter och jag skulle inte bli jätteförvånad om tangentbord och mus/pekplatta/pekskärm kommer att vara aktuellt om 50 år också.

Det är lite så jag tänker också, att det inte verkar gå att pressa så mycket mer ut ur de kretsar vi har. Och gällande att tangentbord kommer finnas kvar och vara aktuellt om 50 år, så är jag också inne på att så kommer vara fallet. Men samtidigt kan det vara så att vi uppväxta med tangentbord håller kvar vid det, och att röststyrning ovs kommer så långt inom en snar framtid att barn som växer upp idag lär sig att använda det istället för tangentbord och mus.

Visa signatur

[AMD 1600][GTX 1060][Phanteks eclipse P300][8GB]
Spotify: Rap Reggae

[Citera för svar.]

https://soundcloud.com/ega-production

Permalänk
Medlem

Gällande hemdatorer har det inte hänt särskilt mkt senaste 10 åren. Det mesta ser och fungerar ungefär likadant och pratar vi spel så ser dagens AAA-spel inte särskilt mkt bättre ut än crysis. Och många av dagens populära spel har grafik jämförbar med HL2, eller till och med körs på sourcemotorn.

Permalänk
Hedersmedlem

Tror fortfarande bara fantasin sätter gränsen. Vi kommer sannolikt bli mer duktiga på att koppla ihop kroppen med datorer för allt vad det innebär. Virtuell och förstärkt verklighet kommer att användas mer på många sätt. AI kommer fortsätta utvecklas och ligga till grund för mycket banbrytande. Vad som krävs för att datorer ska bli bättre är nog nya material och att tillverkning av dem blir billigt. Som kolnanorör. Den typen av teknik kan i sin tur innebär krympning av teknik. Så möjligheterna kan bli många.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av PlogarN97:

Gällande hemdatorer har det inte hänt särskilt mkt senaste 10 åren. Det mesta ser och fungerar ungefär likadant och pratar vi spel så ser dagens AAA-spel inte särskilt mkt bättre ut än crysis. Och många av dagens populära spel har grafik jämförbar med HL2, eller till och med körs på sourcemotorn.

Vad kan man tänka sig bör hända med hemdatorer? Det är en otroligt generell maskin, så prestanda, effektivitet och kapacitet är väl egentligen var utvecklingen kommer ligga? Det är kringutrustning och användningsområdena man bör titta på skulle jag säga. Där har det däremot hänt otroligt mycket!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Vad kan man tänka sig bör hända med hemdatorer? Det är en otroligt generell maskin, så prestanda, effektivitet och kapacitet är väl egentligen var utvecklingen kommer ligga? Det är kringutrustning och användningsområdena man bör titta på skulle jag säga. Där har det däremot hänt otroligt mycket!

Som vadå?

Permalänk
Medlem

Jag är redan där och ser inte riktigt poängen med 4K-upplösning osv, iaf inte för hemmiljö.

Permalänk
Medlem

Tror man kommer fysisk förbättra mänskliga egenskaper med teknik, finns mycket man kan göra där.

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av PlogarN97:

Som vadå?

Mängden tjänster på internet har vuxit något otroligt, vi har nu valutor som är helt baserade på datorer och deras beräkningar. VR har gjort ett ordentligt kliv. Sociala medier är mer centralt i många flera liv än det var för 10 år sedan. Politiker använder nu sina Twitter-konton för att sprida sina åsikter och nå ut till befolkningen. E-handel har vuxit enormt. Vi har strömmande tjänster för video och musik. Pengar sprider sig på andra sätt idag genom tjänster som kickstarter, patreon m.m.

Mycket kan kännas liknande som för 10 år sedan men kollar man på vad som faktiskt hänt är det inte sig likt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Mängden tjänster på internet har vuxit något otroligt, vi har nu valutor som är helt baserade på datorer och deras beräkningar. VR har gjort ett ordentligt kliv. Sociala medier är mer centralt i många flera liv än det var för 10 år sedan. Politiker använder nu sina Twitter-konton för att sprida sina åsikter och nå ut till befolkningen. E-handel har vuxit enormt. Vi har strömmande tjänster för video och musik. Pengar sprider sig på andra sätt idag genom tjänster som kickstarter, patreon m.m.

Mycket kan kännas liknande som för 10 år sedan men kollar man på vad som faktiskt hänt är det inte sig likt.

Ja att fler har lärt sig att använda tekniken är en sak. Men det betyder inte att tekniken i sig är det som tagit ett språng.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CymbalCrasher:

Jag är redan där och ser inte riktigt poängen med 4K-upplösning osv, iaf inte för hemmiljö.

Det beror helt på vad du vill göra. Är du hobbyfotograf kan det vara intressant. Även en del spel kan dra nytta av detta i framtiden, även om det kanske inte är FPS-spel i första hand utan andra typer av spel som simuleringsspel.

Med högre upplösning och mer prestanda så får man nya intressanta aspekter. Man kanske kan anta att utvecklingen nått en platå, men jag tror också att vi är på väg att lämna den i och med att AMD nu levererar högre prestanda än vad Intel klarar av att leverera. D.v.s. platån har skapats av Intel då de lagt mindre på utveckling och mer på marknadsföring. Hade de siktat på mer prestanda för varje generation så skulle de inte vara utanför top 10 på processorprestandalistan: https://www.cpubenchmark.net/high_end_cpus.html

Just nu har Intel halva prestandan mot AMD i toppen till nästan dubbla priset.

Men en helt annan faktor som begränsar utvecklingen är att numera så sitter alla på sin laptop med mediokra prestanda och postar på Facebook istället för att vara kreativa. Tyvärr bromsas kreativiteten också av operativsystemen och kretsleverantörerna numera. Man ser sällan intressanta grafikdemos numera, något som var vanligt i början på 90-talet där man från sin kod kunde manipulera kretsarna till sitt yttersta eftersom det faktiskt fanns dokumentation som visade vartenda register och instruktion man kunde utföra på grafikkorten. Idag är detta spärrat av NDA och en hoper advokater.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av PlogarN97:

Ja att fler har lärt sig att använda tekniken är en sak. Men det betyder inte att tekniken i sig är det som tagit ett språng.

Va? All utveckling är väl att lära sig använda befintlig kunskap på ett nytt sätt? Vad förväntar du dig för utveckling?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Va? All utveckling är väl att lära sig använda befintlig kunskap på ett nytt sätt? Vad förväntar du dig för utveckling?

Ser du genombrottet för järnvägen vara på 1800-talet eller idag på 2000-talet när antalet resenärer är mångmångmångdubbelt fler?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av PlogarN97:

Ser du genombrottet för järnvägen vara på 1800-talet eller idag på 2000-talet när antalet resenärer är mångmångmångdubbelt fler?

Mitt argument var inte nu är det många fler som använder teknik X. Jag sa nu används teknik X på såhär många fler sätt. Om järnvägen började användas på nya vis, kanske mer dedikerad för sightseeing, högfartsfantaster eller undervattensjärnväg så är det en utveckling av järnvägen, den används på nya sätt.

Svara också på frågan. Hur ser utveckling ut för dig?

Permalänk
Medlem

På halvledarsidan kan man nog säga att man nått en platå där företagen kramar ut det sista som går att krympa av integrerade kretsar däremot kan struktur och sammansättning av processorer utvecklas rejält framöver. Datorer med sina delkomponenter kan också utvecklas men vissa saker blir den samma, bara för något är välbeprövat betyder inte att det blir oanvänt i framtiden som möss, tangentbord och bildskärmar, ta exempelvis "vanliga" bilar gick från ånga (1801) till el (1832) vidare till förbränningsmotorer (1862 eller praktiskt 1874) och nu på väg tillbaka till el, men som fortfarande efter 220år har hjul, dom tidigare varianterna har dock inte så mycket gemensamt med dagens hjul men solida hjul är på ingång igen (historien upprepar sej). Liksom hjulen kommer komponenter förändras och kanske minska i betydelse men troligtvis finnas kvar så länge deras funktion är den mest effektiva.

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem

På ett sätt sätter väl fysiken stopp efter ett tag. Om vi inte lär oss bryta mot fysikens lagar så finns det väl ett hårt stopp i t.ex. vilken hastighet vi kan förmedla information. (Vilket då t.ex. påverkar hur snabb man egentligen kan få till en dator).

Permalänk
Permalänk
Skrivet av Lythelius:

Jag tror stenhårt att VR i någon form blir "the shit" i framtiden och att vi istället för mobiler har chip i handen och antingen något inopererat i ögat eller någon form av glasögon för att visualisera. Mobiltelefoner är det stora tekniska genombrottet i nutid och där kommer utvecklingen gå mot förenkling och integrering. Dvs. visuella grafiska hologram som skärmar och handrörelser, blickrörelser, talkommande etc. för navigering.

Mina döttrar kommer i vuxen ålder minnas med nostalgi hur de som småbarn satt och tittade på mobiler och surfplattor och hur otrolig obekvämt och konstigt det var att ha en "skärm" att titta på.

Och den stationära datorn kommer vara ett kärt minne blott. Tyvärr.

// Peter

Under Covid-19 är det just den stationära datorn som ökat mest. Smartphones och surfplattor duger inte till allt....

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Woaini:

På ett sätt sätter väl fysiken stopp efter ett tag. Om vi inte lär oss bryta mot fysikens lagar så finns det väl ett hårt stopp i t.ex. vilken hastighet vi kan förmedla information. (Vilket då t.ex. påverkar hur snabb man egentligen kan få till en dator).

Jo, fördröjningen mellan sändning och mottagning kommer alltid vara begränsad av ljusets hastighet men det begränsar till exempel inte mängden data man kan skicka. Teoretiskt så tillåts också tidsrummet att förvrängas så man kan förkorta en sträcka mellan två punkter. Det krävs massiva mängder energi men går i teorin. Sen har vi kvantdatorer som ser ut att kunna gör rätt snabba beräkningar och där finns det tid att tjäna in.

Permalänk
Avstängd

Det finns ju någon form av regel som säger typ att allt som är uppfunnet innan man når en viss ålder, har för mig typ 8-10 år, ser man som självklart. Tekniksprång som kommer efter den åldern upp till någonstans 25-35 ser man som revolutionerande. Teknik som kommer när man är äldre ser man antingen som "magi" som man aldrig kommer att förstå eller som ny skit som bara är sämre än vad som fanns tidigare.

Detta varierar förstås beroende på person ganska mycket, men någonstans finns det ändå rätt mycket sanning i det.

Men den tekniska utvecklingen har inte stannat av eller saktat ner, utan den accelererar. Det är bara svårt att se det när man är mitt i det. Vissa aspekter däremot når ju sitt tak emellanåt, exempelvis processorers klockfrekvens som knappt är högre nu än för femton år sedan, men då tar ju tekniken andra vägar och går ändå framåt, som flera kärnor och en massa annat som hänt på processorfronten sedan dess.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Va? All utveckling är väl att lära sig använda befintlig kunskap på ett nytt sätt? Vad förväntar du dig för utveckling?

Nej betydligt mera karakteristiskt för faktisk utveckling är en utvidgad förståelse av världen omkring oss, dvs vidare och/eller djupare kunskapsmodeller.

Du verkar prata om någonslags marknadsutveckling, inte teknologisk utveckling.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Olegh:

Nej betydligt mera karakteristiskt för faktisk utveckling är en utvidgad förståelse av världen omkring oss, dvs vidare och/eller djupare kunskapsmodeller.

Du verkar prata om någonslags marknadsutveckling, inte teknologisk utveckling.

Kan du ge mer konkreta exempel på vad du anser är teknisk utveckling?

Permalänk
Avstängd

Jag tänker också på de frågor TS tar upp men tänker då mest på hur sjukvården har utvecklats under mina år. Jag är född 1973 så närmar mig de 50 med stormsteg. När man läser så gjordes den första hjärttransplantationen 1967 i världen och 1984 som Svenskarna gjorde samma sak. Idag gör man sånt på löpande band om det bara finns donatorer. Redan i dagsläget kan man opereras av en robot där och snart kommer säkerligen kirurgen kunna sitta i Indien och du själv i ligger på ett operationsbord i Stockholm.

Att datorer kommer bli bättre och snabbare vet vi redan men att gissa vad som kommer vara normalt om 50 år är lite läskigt att ens tänka sig. Att vi skulle åka runt i flygande bilar som många förutsagt blev inte verklighet, inte än iallafall även om det finns ett antal prototyper men jag har själv inte sett några som gått till serieproduktion än iallafall.

Jag skulle gärna se Startreks Holodeck och skulle absolut kunna offra ett rum i huset för ett sånt.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Kan du ge mer konkreta exempel på vad du anser är teknisk utveckling?

Ett exempel skulle kunna vara övergången från glödtrådslampor till diodbaserade ljuskällor. Utan att veta några detaljer så gissar jag att "man" tog avstamp i befintlig kunskap om dioder, utformade en slags idé om vad man kunde göra annorlunda för att uppnå andra egenskaper, och därefter genomförde experiment för att jobba mot en sådan utvidgad förståelse och annorlunda applikation.

Fördjupning och/eller utvidgning som sagt. Ta något som blåtandshörlurar t.ex. Det är i mycket mindre utsträckning ett uttryck för teknologisk utveckling eftersom det handlar mer om att paketera om och kombinera befintlig kunskap snarare än att bryta helt ny mark. Så tänker jag iaf.

Andra typer av uppfinningar/upptäckter som jag tror föddes mer direkt ur ny kunskap/förståelse:
Röntgen
Magnetkameran
Atombomber
Pencillin
GMO

Dessa är uttryck för teknologisk utveckling.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Olegh:

Ett exempel skulle kunna vara övergången från glödtrådslampor till diodbaserade ljuskällor. Utan att veta några detaljer så gissar jag att "man" tog avstamp i befintlig kunskap om dioder, utformade en slags idé om vad man kunde göra annorlunda för att uppnå andra egenskaper, och därefter genomförde experiment för att jobba mot en sådan utvidgad förståelse och annorlunda applikation.

Fördjupning och/eller utvidgning som sagt. Ta något som blåtandshörlurar t.ex. Det är i mycket mindre utsträckning ett uttryck för teknologisk utveckling eftersom det handlar mer om att paketera om och kombinera befintlig kunskap snarare än att bryta helt ny mark. Så tänker jag iaf.

Andra typer av uppfinningar/upptäckter som jag tror föddes mer direkt ur ny kunskap/förståelse:
Röntgen
Magnetkameran
Atombomber
Pencillin
GMO

Dessa är uttryck för teknologisk utveckling.

Jag ser inte hur diodlampor kan vara teknisk utveckling men mina exempel inte var det. Jag tror inte det krävdes några stora genombrott, upptäckt av ny fysik, matte eller materialkunskap för att uppnå en sån produkt. Snarare ny efterfrågan till energisnålare produkter bl a drev utveckling av redan känd teknik i ny förpackning. Jag kan tycka det faller under teknisk utveckling men att publicera en videotjänst för att strömma film och TV är inte bara att lagra filerna på servrar kopplade till molnet. Det krävs en hel del utveckling av produkter och programvara. Det är inte copy paste av något befintligt utan det är problemlösning på en ny nivå. Bitcoin likaså är en helt ny teknik.

Permalänk
Medlem

I många avseenden har persondatorer nått en platå, och har varit där sedan ett drygt decennium tillbaka.
De senaste större tekniska förändringarna för persondatorer var:
Övergång till 64-bitars system från 32-bitars
Övergång från single-core till multi-core CPU:er
Byte till PCI-E från PCI/AGP
Övergång till SSD från mekaniska hårddiskar.

Alla dessa var i stort sett genomförda 2010, och sedan dess har det inte hänt så mycket med persondatorer - de har blivit lite snabbare, diskar och minnesstorlek har blivit lite större, men det är allt.

Att utvecklingen av persondatorer har nått en platå innebär dock inte att utvecklingen står helt stilla, eller att det inte kommer att komma några stora förändringar i framtiden. Det kommer säkert att komma nya stora förändringar någon gång i framtiden, men det kan dröja ett tag.