Igor Wallossek förklarar bristen på grafikkort

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Köper du på distans är det nästan omöjligt, men går du och tittat på kortet/nätagget personligen så kan man be att få testa och kolla efter rosslande fläktljud, instabilitet på 12V-linan etc, men de mesta köpen nu sker ju på distans så jag förstår din frustration.

En del vill hävda att dessa satans miners tar "bra" hand om sina kort och sköter dem väl, då de snarare undervoltar och låter fläktarna gå på lägre varv etc etc men det är inte min erfarenhet alls, utan det säger sig själv att när man köper något som inte är gjort för konstant belastning, och sedan utsätter det för konstand belastning, så förkortas livslängden rätt duktigt.

Fläktarna absolut, men de är inte jättedyra att byta. Dra av priset för nya fläktar vid köp. Resten av komponenterna håller längre än man vill använda dem till spel ändå, åtminstone om man är normalbegåvad och inte aktivt försöker elda upp grafikkorten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rotkiv42:

Bitcoin GPU mining är dött, men andra valutor med andra algoritmer fungerar.

Är det? Trodde kursuppgången gjort det attraktivt igen, men kan ha fel.

Visa signatur

MB: Asus ROG Hero | CPU: i4770@4,6GHz | RAM: 16GB@1600 | GPU: 6970 | STORAGE: 2*120GB SSD | COOLING: Custom, Water

Permalänk
Skrivet av TechGuru:

Mining är lika kriminellt som att måla tavlor.

Det var felformulerat av mig. Men bitcoin och sådant används av stora ransomware grupper. Bitcoin kommer aldrig få legal status för då skulle man legalisera dessa grupper och deras miljarder i bitcoin också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceMan(FZ):

Skruva upp tempot i fabrikerna och bygg ut. Latmaskar.

Om de bygger ut så behöver de anställa fler Pers.
Med fler arbetare ökar risken för brand och då blir det ändå stop i produktionen och priserna går upp.
😂

Permalänk
Medlem

Den faktiska komponentbristen börjar nu också påverka en del MosFETs och sensorer som fukt och tempmätare. Fick häromdagen flera A4 med komponenter som måste ersättas p.g.a låg tillverkningstakt. De som berörde oss var mestadels från Infineon och Toshiba. Sensorer av olika slag och och Mems-oscillatorer har vi bytt 2 gånger redan under hösten p.g.a brist. Vi har fått prognoser från några tillverkare och det ser ut som det dröjer till sommaren (om vaccinering och dylikt går som det ska) innan tillverkning är på 2019 års volym igen.
Nu är företaget jag jobbar på inga storförbrukare av komponenter (ca 60k - 70k monterade PCBs per år) men antar att den dåliga tillgången vi fått på senare tid är direkt resultat av att större företag köpt upp allt, till och med spot-marknaden är tom på många populära kretsar.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saligt:

Inte direkt alltså, bitcoin är lika revolutionerade som SoJ var för Diablo.

Det finns kanske något för dig att lära om penningpolitik och ekonomisk makt efter den liknelsen. Ytan är kanske inte glansig, men kryptovalutor är definitivt revolutionerande. Även om bitcoin skulle misslyckas kommer bitcoin sätta press på stater att sköta sin penningpolitik eller riskera att gå under. Sund penningpolitik är nyttigt för dig med.
My five cents.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Det var felformulerat av mig. Men bitcoin och sådant används av stora ransomware grupper. Bitcoin kommer aldrig få legal status för då skulle man legalisera dessa grupper och deras miljarder i bitcoin också.

Hört att kriminella även använder SEK så lika bra att ta bort båda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Det var felformulerat av mig. Men bitcoin och sådant används av stora ransomware grupper. Bitcoin kommer aldrig få legal status för då skulle man legalisera dessa grupper och deras miljarder i bitcoin också.

Bitcoin är inte förbjudet. Vad får dig att tro det? Det vanligaste betalmedlet kriminella använder är kronan. Vill du förbjuda nationella valutor? Om man har en hundring i sin plånbok, legaliserar man kidnappare som kidnappar folk mot betalning i sedlar?

Permalänk
Medlem

Läste idag att kostnaden för att skeppa en container från Asien till UK endast hade ökat från 6 gånger på ett år (1600 -> 10000 GBP). Hjälper inte till när det gäller prisbilden men som skrevs, _alla_ vill ha del av konsumtionspeaken nu.

https://www.bbc.com/news/business-55740063

Permalänk
Skrivet av TechGuru:

Det finns kanske något för dig att lära om penningpolitik och ekonomisk makt efter den liknelsen. Ytan är kanske inte glansig, men kryptovalutor är definitivt revolutionerande. Även om bitcoin skulle misslyckas kommer bitcoin sätta press på stater att sköta sin penningpolitik eller riskera att gå under. Sund penningpolitik är nyttigt för dig med.
My five cents.

Visst är det bra att Bitcoin sätter press på vanlig valuta. Däremot kommer bitcoin aldrig bli legalt då det används av stora kriminella ligor i många år nu speciellt vanligt i ransomware marknaden där de hovat in miljardtals kronor i bitcoin.

Vanliga valutor är inte på något sätt perfekt. Svårigheter att spåra pengar som tillskansats sig på illegal väg, korruption och skötsel osv men Bitcoin är om inte idag värre på den punkten även om alla minare och bitcoinägare skriker sig hesa om att det är det motsatta som att bitcoin är transparent mm.

Vad dessa digitala pengar ändå har visat är hur saker och ting fungerar i praktiken utan någon central styrning. Det är alltså som rena vilda västern. Att det snart kommer en digital valuat där det finns en central styrning hade varit att föredra. Inte varenda människa sitter och minar på ASICS eller köper sig en blockchain.

Skrivet av TechGuru:

Bitcoin är inte förbjudet. Vad får dig att tro det? Det vanligaste betalmedlet kriminella använder är kronan. Vill du förbjuda nationella valutor? Om man har en hundring i sin plånbok, legaliserar man kidnappare som kidnappar folk mot betalning i sedlar?

Bitcoin används av en försvinnande del av befolkningen i världen. Vad får dig att tro att alla valutor kommer ersättas av bitcoin? Det kommer aldrig hända men fortsätt dröm du. Däremot kommer det säkert någon form av digital valuta som kommer styras från en central makt men bitcoin är det inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Visst är det bra att Bitcoin sätter press på vanlig valuta. Däremot kommer bitcoin aldrig bli legalt då det används av stora kriminella ligor i många år nu speciellt vanligt i ransomware marknaden där de hovat in miljardtals kronor i bitcoin.

Vanliga valutor är inte på något sätt perfekt. Svårigheter att spåra pengar som tillskansats sig på illegal väg, korruption och skötsel osv men Bitcoin är om inte idag värre på den punkten även om alla minare och bitcoinägare skriker sig hesa om att det är det motsatta som att bitcoin är transparent mm.

Bitcoin är legalt i alla länder utom ett fåtal diktaturer.

Vet du något om bitcoin vet du att alla transaktioner är publikt läsbara. Vanliga sedlar är lättare att tillskansa sig illegalt, och svårare att spåra. Förbjud sedlar först.

Du missar helt alla fördelar. De är många.

Permalänk
Skrivet av TechGuru:

Bitcoin är legalt i alla länder utom ett fåtal diktaturer.

Vet du något om bitcoin vet du att alla transaktioner är publikt läsbara. Vanliga sedlar är lättare att tillskansa sig illegalt, och svårare att spåra. Förbjud sedlar först.

Du missar helt alla fördelar. De är många.

Varken jag eller någon missar fördelar med bitcoin. De som förespråkar sig hesa över bitcoin sitter antingen och minar hela dagarna eller sitter de redan på bitcoin.

Bitcoin kommer aldrig ersätta vanliga valutor. Publika? Det är väldig dålig ursäkt för att bitcoin ska bli världens ledande valuta. Jag hoppas myndigheter stryper digitala valutorna. Om bitcoin vore transparant hade man sätt vem pengarna går till när man betalar kopiösa mängder bitcon till ransomware grupper.¨

Men jag tänker skriva något mer om bitcoin. Det går utanför trådens artikel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TechGuru:

Bitcoin är inte förbjudet. Vad får dig att tro det? Det vanligaste betalmedlet kriminella använder är kronan. Vill du förbjuda nationella valutor? Om man har en hundring i sin plånbok, legaliserar man kidnappare som kidnappar folk mot betalning i sedlar?

Nja, det är nog inte egentligen något alls som är revolutionerande med bitcoin (som valuta eller betalningsmedel). Det är saker som har testats förr, och kommer liksom alla andra lästa valutor att dö deflationsdöden.

Edit: Det är inget revolutionerande för oss som bor i stabila länder då. Så om man inte förväntar sig västvärldens kollaps så är krypto inget nytt.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpaceMan:

Är det? Trodde kursuppgången gjort det attraktivt igen, men kan ha fel.

Ja, helt dött. Bitcoin mining är baserat på att lösa SHA256 hash, för det finns ASICs som är byggda för att lösa exakt de beräkningarna . Dom är enormt mycket mer effektiva än GPUs som är byggda för att göra generella beräkning, så GPUs är utkonkurrerade.

Det som främst minas på GPUs idag är Ethereum, där lönsamheten är mycket god idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TechGuru:

Mining är lika kriminellt som att måla tavlor.

Mining är inte kriminellt, men det finns säkert en hel del kriminella personer som sysslar med mining(bland andra kul aktiviteter)

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Tips för #framtiden. Skämta så att vi inte behöver avbryta kvällsmaten för att rensa saker som kan missförstås, tack.

Om du håller koll på forumet medans du äter kvällsmaten så vet jag inte hur jag avbröt den.
Jag ber så hemskt mycket om ursäkt 😅

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Skrivet av the squonk:

Mining är inte kriminellt, men det finns säkert en hel del kriminella personer som sysslar med mining(bland andra kul aktiviteter)

Samma sak kan man säga om att dricka mjölk.

Visa signatur

E-penis: Raven
Tangentbord: LongPlanck

Såld: El Diablo, MakerBox 1.0, MakerBox 2.0, Nucleus, Tetris, Molly

Permalänk
Skrivet av the squonk:

Mining är inte kriminellt, men det finns säkert en hel del kriminella personer som sysslar med mining(bland andra kul aktiviteter)

Det allt ifrån kriminella minare till andra kriminella grupper som operarar globalt däribland ransomware grupper som har en väldigt stor fördel med bitcoin eller andra digitala valutor. Det finns ingen som helst koll på dessa digital valutor, inga regelverk eller liknande som styra dessa digitala valutor. Alla bitcoinförespråkare snackar om transparens men det är hur lätt som helst att svindla bitcoin eller hacka bitcoin exchange plattformar. Visst man kan gömma och tvätta vanliga pengar också men det är mycket mer omständigt.

Vad det behövs är att skapa en helt ny digital valuta där regelverken finns på plats och myndigheter håller koll på var pengarna går någonstans. Jag är tveksamt på att det hända på global nivå men när hela jorden har fred och alla länder står under en styrning.

Bitcoin kommer aldrig ersätta vanliga valutor det kommer aldrig hända. Det är kul hur många som går på hypen och vill ge sig in i leken även stora finansiella aktörer. Alla vill ha kakan trots att de vet att bitcoin bara är en stor fadäs. Tanken med bitcoin var god men det kommer inte fungera i praktiken där många kriminella sitter på oerhörda stor andel bitcoin det kommer bli helt skruvat om bitcoin hade ersätt vanliga valutor. Det förekommer en hel del tvätt av pengar av kriminell aktivitet bland vanliga valutor men vem säger att Bitcoin är ett mer rättvist alternativ där goda krafter fördelar digitala valutor rätt till folket? Vad är egentligen den stora fördelen med bitcoin?

Bitcoin kommer aldrig ta över men troligare är att det finns vid sidan om och snarare ersättas inom tio år. Det är vad jag tror men jag kan ha fel.

Permalänk
Medlem

Det har ju legat ute 6800xt och 6800 på bl. A net on net i över ett dygn utan att de blivit sålda. Höga priser dock.

Permalänk
Medlem

Till nästa GPU generation får tillverkarna fan lösa den här skiten. Har väntat i fyra månader+ på mitt 3080 vilket är helt orimligt.

Permalänk

Brist på typ alla komponenter och sen köper miners det som ändå kommer ut på marknaden. Hyfsat tröstlöst.

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceMan(FZ):

Skruva upp tempot i fabrikerna och bygg ut. Latmaskar.

Och det går ju att lösa på bara några dagar

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Vad trött jag blir på alla dessa miners!!

Hoppas Nvidia och AMD kan bygga ut sina fabriker när de vet det är hög efterfrågan, hoppas även Intel kan komma in på gaming marknaden!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av TechGuru:

Om du bara visste vad de faktiskt gör och vad det kan betyda för dig i framtiden kanske du hade sagt "kära miners" istället. Läs "The bitcoin Standard" t.ex. Leta större perspektiv. Det finns något revolutionerande i denna situation, och nuvarande läge kommer att ändras.

Tyvärr är ju bitcoin bara en aktie för minst 90% av alla användare. Det handlar om att tjäna pengar. Det finns inget intresse kring systemet med elektronisk valuta, där man inte kan övervakas av staten.

Hade varit lättare att acceptera miners om det funnits ett genuint intresse kring Bitcoin. Än att dom sitter och väntar på när Bitcoin når nästa värde..

Visa signatur

Windows 10 | AMD Ryzen 9 5900x | RTX 3070 8 gb | 32 GB RAM | 720 GB SSD | 1 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Det allt ifrån kriminella minare till andra kriminella grupper som operarar globalt däribland ransomware grupper som har en väldigt stor fördel med bitcoin eller andra digitala valutor. Det finns ingen som helst koll på dessa digital valutor, inga regelverk eller liknande som styra dessa digitala valutor. Alla bitcoinförespråkare snackar om transparens men det är hur lätt som helst att svindla bitcoin eller hacka bitcoin exchange plattformar. Visst man kan gömma och tvätta vanliga pengar också men det är mycket mer omständigt.

Vad det behövs är att skapa en helt ny digital valuta där regelverken finns på plats och myndigheter håller koll på var pengarna går någonstans. Jag är tveksamt på att det hända på global nivå men när hela jorden har fred och alla länder står under en styrning.

Bitcoin kommer aldrig ersätta vanliga valutor det kommer aldrig hända. Det är kul hur många som går på hypen och vill ge sig in i leken även stora finansiella aktörer. Alla vill ha kakan trots att de vet att bitcoin bara är en stor fadäs. Tanken med bitcoin var god men det kommer inte fungera i praktiken där många kriminella sitter på oerhörda stor andel bitcoin det kommer bli helt skruvat om bitcoin hade ersätt vanliga valutor. Det förekommer en hel del tvätt av pengar av kriminell aktivitet bland vanliga valutor men vem säger att Bitcoin är ett mer rättvist alternativ där goda krafter fördelar digitala valutor rätt till folket? Vad är egentligen den stora fördelen med bitcoin?

Bitcoin kommer aldrig ta över men troligare är att det finns vid sidan om och snarare ersättas inom tio år. Det är vad jag tror men jag kan ha fel.

Älskar ransomware, för att det brutalt och hårt straffar sysadmins som skitit i säkerhet och systemintegritet.
Hatar ransomware, för alla oskyldiga som drabbas.

Nej, jag är absolut ingen förespråkare av det, men jag kan inte låta bli att känna skadeglädje när system jag påpekat säkerhetsbrister i som inte blivit åtgärdade efter lång tid drabbas.

Du har nog helt rätt i det att Bitcoin i sig inte kommer dominera, den är alldeles för föråldrad och oeffektiv och var mer byggd som ett proof-of-concept för framtida saker. Sedan så tilllåter utvecklarna inte att det förbättras. Bara det att de inte släppte på 1MB blockstorlek när tiden var mogen var att börja gräva sin egen grav. De förespråkade istället segwit och lightning som lösningar, men det har skapat en förödande segmentation i nätverket istället. Transaktionsavgift på flera hundra kr i det "normala" nätverket är inte hållbart, betalar du i lightning vet du ibland inte var dina coins hamnat. Ethereum å andra sidan har bra mycket mer kapacitet och är på upploppet att öka det massivt. Skillnaden där mot Bitcoin är distribuerad processering av ett och samma "normala" nätverk.

Tycker ämnet är oerhört intressant och snappar upp lite då och då, rätta mig någon om jag har fel i något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TechGuru:

Om du bara visste vad de faktiskt gör och vad det kan betyda för dig i framtiden kanske du hade sagt "kära miners" istället. Läs "The bitcoin Standard" t.ex. Leta större perspektiv. Det finns något revolutionerande i denna situation, och nuvarande läge kommer att ändras.

Lol

Veganism
Crossfit
Bitcoin

Man bara MÅSTE berätta för alla hur genialiskt det är.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xverminator:

Vad trött jag blir på alla dessa miners!!

Hoppas Nvidia och AMD kan bygga ut sina fabriker när de vet det är hög efterfrågan, hoppas även Intel kan komma in på gaming marknaden!

Varken AMD eller Nvidia har egna fabriker, der står i artikeln att Nvidia använder Samsungs fabriker och AMD använder TSMC.

Permalänk
Medlem

Man kan ju också ställa sig frågan vilken risk detta innebär, problemen med tillgång till framförallt grafikkort lär ju inte stanna där. T.ex. hur kommer de stora spelutvecklarna påverkas ? I många fall (definitivt i mitt fall) är ju drivkraften för att köpa nytt grafikkort att man vill spela ett eller flera specifika nya spel. Och de spelen kommer inte att säljas förräns man får tag på sitt nya grafikkort och till ett vettigt pris normalt folk kan betala.

Jag ser en klar risk att spelutvecklarna kommer att göra dåligt resultat i år för sina AAA-spel p.g.a. bristen på grafikkort samt dessa höga priser. Klarar dem det ? Hur påverkas PC-spelsbranschen som helhet när allt fler inte längre kan betala vad som krävs för att kunna spela dessa spel som utvecklas till en hög kostnad ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av binne71:

Man kan ju också ställa sig frågan vilken risk detta innebär, problemen med tillgång till framförallt grafikkort lär ju inte stanna där. T.ex. hur kommer de stora spelutvecklarna påverkas ? I många fall (definitivt i mitt fall) är ju drivkraften för att köpa nytt grafikkort att man vill spela ett eller flera specifika nya spel. Och de spelen kommer inte att säljas förräns man får tag på sitt nya grafikkort.

Jag ser en klar risk att spelutvecklarna kommer att göra dåligt resultat i år för sina AAA-spel p.g.a. bristen på grafikkort samt dessa höga priser. Klarar dem det ? Hur påverkas PC-spelsbranschen som helhet när allt fler inte längre kan betala vad som krävs för att kunna spela dessa spel som utvecklas till en hög kostnad ?

Går utmärkt att skruva ner inställningarna för att få ett bra flyt. Tror den stora massan spelar på enklare/äldre hårdvara så tvivlar på att det kommer att ge något större genomslag. Dessutom tror jag att alla lockdowns och social distansering leder till att långt fler köper spel i år än annars. Gissar att det är en rätt bra tid att släppa spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TechGuru:

Fläktarna absolut, men de är inte jättedyra att byta. Dra av priset för nya fläktar vid köp. Resten av komponenterna håller längre än man vill använda dem till spel ändå, åtminstone om man är normalbegåvad och inte aktivt försöker elda upp grafikkorten.

Beror på. Har du kondensatorer som är specade för 5K som gått dygnet runt i ett år eller mer så kan de ge upp. Har man 10K så är det mindre risk, men det brukar ju mest finnas på premium-korten och miners köper väl i ett normalläge kanske inte bling-bling premiumkorten med RGB och fläskig kylning. Men som läget är nu så verkar ju både dessa satans miners och vanliga ärliga gamers köpa "det som finns på lager", så man kan mycker väl hamna i det läget om något år när korten ska säljas av.

Sen är det vansinne att bara dra av priset på fläktarna för den delen. Man måste givetvis dra av priset på fläktarna och materialkostnaden för nya fläktar, samt vad man nu vill ge sig själv i timlön för att sitta och byta dem.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.