Permalänk
Medlem

Någon som jobbar med fiber här? Tekniker, projektör, projektledare, grävare etc

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Yrke: Teknisk presale/konsult på konsultbolag inom datacenter, server/storage, cloud m.m
Plats: Göteborg
Utbildning: 2år Högskola
Lön: 55 000kr + ca 10% provision på månadsbasis
Erfarenhet: 8år
Ålder: 30
Förmåner: 6 veckor semester, 4,5k friskvård, mobil, laptop, förmånsbil

Har alltid varit intresserad av det mesta inom IT-infrastruktur och arbetade efter plugget som nätverkskonsult. Tog lite cert, CCNP m.m. Bytte jobb några gånger och har nu hamnat i en teknisk säljroll samt tar kortare konsultuppdrag inom t.ex. VMware, storagemigreringar, design av nya datacenter m.m

Att vara konsult är väldigt fritt och givande jobb som kräver både djupa tekniska kunskaper men också sociala skills för att sälja in lösningar och hantera olika sorters människor. Behöver inte bara sitta framför skärmen och koda, rekommenderas absolut!

Permalänk
Medlem
Skrivet av phlopydisk:

Nu snart 10 år erfarenhet, dålig löneutveckling och ligger nu på 47093kr men med bonus, diverse övertid och annat slutade min årslön på ca 698000kr dvs typ 58000kr, vilket är lite upplyftande.

Har börjat fundera på att leta mig vidare, skulle behöva mer lön för att få möjlighet att låna pengar till nått större, bor gärna kvar inne i Stockholm, och då måste man ha lite deg i kuvertet.

Höftar lite nu, men med tanke på dina förmåner antar jag att du jobbar på AZ, det är väl bara att söka sig vidare internt? Finns ju väldigt mycket jobb om man jobbar inom produktionen. Eller sitter du fast? Byter du till processkemi borde du kunna hoppa upp en karriärnivå och iaf få upp fast lön till ~55.

Permalänk
Inaktiv

32028kr som övervakare i garderobsfabriken.
Bara fylla på lite frigolit mm och sitta på en stol.

Hur ska man klara sig på denna lön har de tänkt sig 😒.
Får ha ketchup på pastan till helgen bara.

Permalänk
Medlem

1:
Yrke: postdoktor (forskar i systematik och evolutionsbiologi), 2 år tidsbegränsad
Arbetsgivare: statlig myndighet (museum)
Utbildning: Filosofie doktor
Lön: 35 000 kr/mån.
Erfarenhet: Doktorandutbildningen...
Ålder: 39
Förmåner: 31 semesterdagar, 35 nästa år, statlig pension, 2000 kr friskvård, tillgång till trygghetsstiftelsen, och lite annat lullull som statligt anställd utan extravaganser.

2:
Yrke: chefredaktör för vetenskaplig tidskrift
Arbetsgivare: förening
Utbildning: Filosofie doktor + kurser i kommunikation, typografi och formgivning
Lön: 100 000 kr/år som betalas kvartalsvis.
Erfarenhet: 15 år med kommunikations- och ledarroller i föreningar och ideella organisationer + 5 år av vetenskapligt arbete.
Förmåner: Ära och berömmelse.

Fortfarande ingen big pharma eller några rymdödlor som köpt mig för stora summor pengar, men jag är nöjd ändå. Gör det jag tycker är kul och brinner för. Oklart vad jag satsar på i framtiden, docent lockar om orken håller i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nem0:

Bilmekaniker, snittar 31-32k månaden + bonusar. Ny telefon när det behövs, bil från och till ( Caddy 2018), dator, allt jag behöver till egen bil får jag gratis.

5 år på samma arbetsplats.

Fick höjt till 35600 + bonus (brukar vara runt 20-30k extra vid jul samt till semestern) från och med nästa lön. Kan jobba hur mycket övertid jag vill om jag känner att jag behöver mer pengar.
Friskvård 2000 samt gymkort
Arbetsbil som jag bara har till och från jobbet sedan bara privat, betalar ingen bränsle eller förmånsskatt.
Telefon, Dator samt flera andra förmåner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nem0:

Fick höjt till 35600 + bonus (brukar vara runt 20-30k extra vid jul samt till semestern) från och med nästa lön. Kan jobba hur mycket övertid jag vill om jag känner att jag behöver mer pengar.
Friskvård 2000 samt gymkort
Arbetsbil som jag bara har till och från jobbet sedan bara privat, betalar ingen bränsle eller förmånsskatt.
Telefon, Dator samt flera andra förmåner.

hehe, det fetmarkerade känns inte som något man borde skriva ut på internet...
Låter inte helt lagligt att du får det utan förmånsskatt.

Men jag kan inte alla lagar och regler men ganska säker att om man använder bilen privat så ses det som en förmån och ska beskattas som sådan.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SunQ:

hehe, det fetmarkerade känns inte som något man borde skriva ut på internet...
Låter inte helt lagligt att du får det utan förmånsskatt.

Men jag kan inte alla lagar och regler men ganska säker att om man använder bilen privat så ses det som en förmån och ska beskattas som sådan.

Yes, så är det.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av SunQ:

hehe, det fetmarkerade känns inte som något man borde skriva ut på internet...
Låter inte helt lagligt att du får det utan förmånsskatt.

Men jag kan inte alla lagar och regler men ganska säker att om man använder bilen privat så ses det som en förmån och ska beskattas som sådan.

Rent konkret räknas i princip allt som du får nyttja privat som förmån, inklusive telefon som väldigt många har via jobbet numera.

Dock tror jag aldrig just telefon har provats rent rättsligt, men om det görs lör det nog bli ett ramaskri.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Liquidedust:

Rent konkret räknas i princip allt som du får nyttja privat som förmån, inklusive telefon som väldigt många har via jobbet numera.

Dock tror jag aldrig just telefon har provats rent rättsligt, men om det görs lör det nog bli ett ramaskri.

OT: Det har prövats och Skatteverkets ståndpunkt är att betalar man för samtal/sms så ska man skilja på privat användning som då ska förmånsbeskattas. Har arbetsgivaren tecknat fastpris-abbonemang ("fria" samtal/sms) så behöver arbetsgivaren inte hålla rätt på eventuell privat användning.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Liquidedust:

Rent konkret räknas i princip allt som du får nyttja privat som förmån, inklusive telefon som väldigt många har via jobbet numera.

Dock tror jag aldrig just telefon har provats rent rättsligt, men om det görs lör det nog bli ett ramaskri.

Fast det stämmer inte, Skatteverket har gjort ett ställningstagande och så länge arbetsgivaren kan motivera att telefonen med fast pris är nödvändig för att arbetstagaren skall utföra sitt jobb så skall ingen förmånsbeskattning utgå om den också används privat.

Däremot finns det nog en del människor där nödvändigheten skulle kunna ifrågasättas men det är ju en mycket mer subjektiv bedömning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Fast det stämmer inte, Skatteverket har gjort ett ställningstagande och så länge arbetsgivaren kan motivera att telefonen med fast pris är nödvändig för att arbetstagaren skall utföra sitt jobb så skall ingen förmånsbeskattning utgå om den också används privat.

Däremot finns det nog en del människor där nödvändigheten skulle kunna ifrågasättas men det är ju en mycket mer subjektiv bedömning.

Som sagt, påpekade att jag inte var säker.

Men som du säger behöver man vara tillgänglig dygnet runt för sin arbetsgivare, och om data caps kan ökas för privat nyttjande (fortfarande fast pris) tycker i alla fall jag vi hamnar i en konstigt gråzon legalt.

Permalänk
Medlem

Ny lön blir 42k/månad i grundlön. Sen tillkommer det en bonus efter hur många timmar jag fakturerar till kund så i slutändan får jag totalt mellan 42-50k/ månad, hamnar förmodligen på ca 46k i snitt.

Ålder 30, Ort Stockholm. It konsult inom Cloudtjänster, främst Office 365 och Azure.
Helt okej med lönen även om jag hört från gamla kollegor att jag borde ligga högre..

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Inaktiv

Nyexad högskoleingenjör inom data.
23 år
Traineeprogram 31k/mån

Permalänk
Medlem

Lastbilschaufför, distribution i Noreg.
Det blev ganska precis en månadslön på i snitt 45000nok i fjol. Jobbar en del övertid.
Fick precis en skaplig löneförhöjning så jag räknar med att det blir en par tusenlappar till i snitt i år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon276229:

Nyexad högskoleingenjör inom data.
23 år
Traineeprogram 31k/mån

Trodde ingenjörer inom data fick minst 35k i ingång. Känner en kille som läste två-årig utbildning inom offentlig upphandling. Fick 38 i ingång som upphandlingskoordinator. Galet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZamSha:

Trodde ingenjörer inom data fick minst 35k i ingång. Känner en kille som läste två-årig utbildning inom offentlig upphandling. Fick 38 i ingång som upphandlingskoordinator. Galet.

Det beror på faktorn här är rätt så hög och hur det kopplas till upphandlingkoordinator vet jag inte.

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dekkan:

Det beror på faktorn här är rätt så hög och hur det kopplas till upphandlingkoordinator vet jag inte.

Jag tänkte bara att högskoleingenjör inom data är en utbildning som är svår samt inom en väldigt het sektor. Jämfört med upphandlingsutbildningen som tydligen var ett skämt.

Permalänk

Nu bor jag utomlands men hur tänker ni med lön och bostadsköp. Jag och frugan funderar på att flytta hem om något eller några år men bostadspriserna verkar ju ha fortsatt att rusa - hur mycket är ni bekväma att köpa för i förhållande till er lön?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Senilsson:

Nu bor jag utomlands men hur tänker ni med lön och bostadsköp. Jag och frugan funderar på att flytta hem om något eller några år men bostadspriserna verkar ju ha fortsatt att rusa - hur mycket är ni bekväma att köpa för i förhållande till er lön?

Kanske är off topic men personligen tycker jag runt 5 ggr bruttoårsinkomsten som mest i lån, eventuellt att jag kan tycka att 5,5 är okej om man verkligen hittar något bra. Brukar vilja ligga kring 70% belåning också så total köpesumman kring 7,5 ggr bruttoårsinkomsten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZamSha:

Jag tänkte bara att högskoleingenjör inom data är en utbildning som är svår samt inom en väldigt het sektor. Jämfört med upphandlingsutbildningen som tydligen var ett skämt.

Svår utbildning och het sektor behöver inte betyda hög lön.

Bara kolla på valfri nyexaminerad spelutvecklare och kolla på deras ingångslön.

Permalänk
Skrivet av Aktsu:

Kanske är off topic men personligen tycker jag runt 5 ggr bruttoårsinkomsten som mest i lån, eventuellt att jag kan tycka att 5,5 är okej om man verkligen hittar något bra. Brukar vilja ligga kring 70% belåning också så total köpesumman kring 7,5 ggr bruttoårsinkomsten.

Ok, tack för input. 5,5 gånger är relativt knepigt med tanke på hur marknaden ser ut och hur relativt låga svenska löner är. Även i mindre städer som Linköping går vanliga villor med lättare renoveringsbehov för över 5 Miljoner.
Vet att det är lite off-topic men orkar inte skapa en helt ny tråd..

Permalänk
Inaktiv

Packen till Ikea garderober strax över 32k månaden.
Endast grundskola.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Senilsson:

Ok, tack för input. 5,5 gånger är relativt knepigt med tanke på hur marknaden ser ut och hur relativt låga svenska löner är. Även i mindre städer som Linköping går vanliga villor med lättare renoveringsbehov för över 5 Miljoner.
Vet att det är lite off-topic men orkar inte skapa en helt ny tråd..

Räknar man på 70% belåning och 5,5 gånger årsinkomsten så hamnar man på en total bruttolön för hushållet på 53k per månad om man skall köpa för 5 miljoner. Det skall man nog klara av att uppnå tycker jag, för 6 miljoner blir det 63k per månad. Är snarare banken som sätter stopp där då de nog vill låna ut närmare 5 ggr årsinkomsten som max med de lönerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Räknar man på 70% belåning och 5,5 gånger årsinkomsten så hamnar man på en total bruttolön för hushållet på 53k per månad om man skall köpa för 5 miljoner. Det skall man nog klara av att uppnå tycker jag, för 6 miljoner blir det 63k per månad. Är snarare banken som sätter stopp där då de nog vill låna ut närmare 5 ggr årsinkomsten som max med de lönerna.

OT (delvis)

Sambon och jag behöver fnula på nytt boende om 4~5 år själva, iom tillskott i familjen och vi kommer jobba hemma mer och mer, alltid bott i hyres (Stockholm) så har inget att putsa in från tidigare beroende.

70% belåning och vi kommer behöva minst en fyra vilket startar på runt 5M häromkring. (Snarare att det faktiskt handlar om 6~7M)

Ha 1.5~2.1 M även om möjligt att få ihop tills dess är inte direkt rimligt om man faktiskt ska ha råd med annat än bara hushåll och sparande.

Permalänk
Skrivet av Liquidedust:

OT (delvis)

Sambon och jag behöver fnula på nytt boende om 4~5 år själva, iom tillskott i familjen och vi kommer jobba hemma mer och mer, alltid bott i hyres (Stockholm) så har inget att putsa in från tidigare beroende.

70% belåning och vi kommer behöva minst en fyra vilket startar på runt 5M häromkring. (Snarare att det faktiskt handlar om 6~7M)

Ha 1.5~2.1 M även om möjligt att få ihop tills dess är inte direkt rimligt om man faktiskt ska ha råd med annat än bara hushåll och sparande.

Exakt, 70% belåning känns som en utopi för att man ska inte glömma bort lagfart och ev. pantbrevskostnader också utöver allt annat som kostar pengar med flytt (ev. renovering och andra flyttrelaterade kostnader)
Vet inte hur många unga familjer runtom i landet som har över 2 miljoner ihopsparat, där jag kommer ifrån var det ovanligt att höra om någon som ens hade 250 000 på kontot eller börsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Liquidedust:

OT (delvis)

Sambon och jag behöver fnula på nytt boende om 4~5 år själva, iom tillskott i familjen och vi kommer jobba hemma mer och mer, alltid bott i hyres (Stockholm) så har inget att putsa in från tidigare beroende.

70% belåning och vi kommer behöva minst en fyra vilket startar på runt 5M häromkring. (Snarare att det faktiskt handlar om 6~7M)

Ha 1.5~2.1 M även om möjligt att få ihop tills dess är inte direkt rimligt om man faktiskt ska ha råd med annat än bara hushåll och sparande.

Skrivet av Senilsson:

Exakt, 70% belåning känns som en utopi för att man ska inte glömma bort lagfart och ev. pantbrevskostnader också utöver allt annat som kostar pengar med flytt (ev. renovering och andra flyttrelaterade kostnader)
Vet inte hur många unga familjer runtom i landet som har över 2 miljoner ihopsparat, där jag kommer ifrån var det ovanligt att höra om någon som ens hade 250 000 på kontot eller börsen.

Ja man får väl helt enkelt bestämma om man vill konsumera nu eller få möjlighet till ett hus sen. Jag ser inga större problem med att spara de summorna som par utan att snåla in på allt annat. Speciellt inte om man har lönerna som möjliggör att köpa hus för 6-7 miljoner. Sen var det väl inte exakt 70% jag menade heller utan runt däromkring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Ja man får väl helt enkelt bestämma om man vill konsumera nu eller få möjlighet till ett hus sen. Jag ser inga större problem med att spara de summorna som par utan att snåla in på allt annat. Speciellt inte om man har lönerna som möjliggör att köpa hus för 6-7 miljoner. Sen var det väl inte exakt 70% jag menade heller utan runt däromkring.

Hus har vi lite gett upp hoppet på, det handlar om snarare om 7~9 M I så fall om vi ska ha möjlighet att få ihop ett normalt liv.

Bara grundkostnaderna för att vi ska bo och leva, försäkringar osv. och ta oss till jobbet är cirka 23k.

På det kommer pensionssparande (vi hade låga löner fram tills nyligen så våra pensioner är skit utan att stoppa undan själv) på cirka 11k.

Sedan ovanpå det har vi mat, hushåll och kläder osv för oss, vi kan ej heller alltid ha matlåda när vi inte jobbar hemma så låt oss säga totalt 8k här i månaden (då vi har barn)

Vi har ej heller direkt mycket undanstoppat då vi inte fick i ordning på våra karriärer dörren sent i livet, men vi har i runda drag 400k.

Nu är vi runt 40 bägge två och behöver spara ihop låt oss säga 1.5M på 5 år för att få ihop till 30% av ett hus eller lägenhet.

Det handlar om 25k i månaden.

Det blir totalt 67k i månaden, vilket vi visserligen har efter skatt (lite mer till och med)

Men då har vi ingen buffert, inget för oförutsedda utgifter och inget nöje, samt inte räknat med VAB eller liknande vilket kommer ske.

För oss blir det rimligare att ha 15% i stället för 30%.

Även med 15% insats blir kostnaden för lånet 25k i månaden (2% ränta och 3% amortering).

Vilket bara skulle öka vår levnadskostnad från 23k till cirka 33k.

Permalänk

Ta er ur löneslaveriet
Starta upp något

Själv jobbar jag i Danmark, det är bra men bristen på frihet att vara anställd vägs inte upp av lönekuvertet

Visa signatur

i7-10700F | RTX 3060 Ti Phoenix | 32 GB HyperX 3200Mhz

Permalänk
Medlem

Ni som jobbar inom industri och produktion, vart och vad ser ni behovet kommer finnas längre fram?.