DDR5 lanseras under 2021 års andra hälft

Permalänk
Melding Plague

DDR5 lanseras under 2021 års andra hälft

Minnesstandarden uppges släppas i konsumentprodukter till slutet av 2021, men till vilka DDR5-kompatibla processorer är oklart.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

I vilken bemärkelse används "lanseras" denna gång?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Alder lake ska väl släppas kvartal 3, Sen har du ju sapphire rapids som oxå borde släppas i år båda dessa är ju ddr5
AMD släpper först 2022 (rykten)

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk

That's what I'm talking about. Jag väntar så mycket, samtidigt vill jag ha billigt minne. Runt 256GB ram känns lagom till nästa dator att börja med, men min känsla är att det kommer kosta en slant med ddr5 i början.

Permalänk
Medlem

Nice, då är det äntligen dags att köpa ny dator igen då.
Hoppas att AMD fortsätter att släppa moderkort som får stöd under relativt lång tid.

AM5,DDR5, HDMI 2.1, USB4, PCIe 5.0, here we go!

Permalänk
Medlem

"Åtta år efter lanseringen av DDR4 är det dags för en uppföljare i form av DDR5"
Nä, det var inte 8 år sedan. DDR4 kom 2013, så det är fortfarande nästan helt nytt.

Oj...

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

IBM Power10 ska väl lanseras Q4-2021 och den stödjer DDR5. Så det behöver inte nödvändigtvis vara en "ARM-historia".

Permalänk
Skrivet av Fearnox:

Nice, då är det äntligen dags att köpa ny dator igen då.
Hoppas att AMD fortsätter att släppa moderkort som får stöd under relativt lång tid.

AM5,DDR5, HDMI 2.1, USB4, PCIe 5.0, here we go!

Vad har Bluetooth 5.2 gjort dig för det ej fick vara med i listan?
Vi kommer få bättre ljud i våra trådlösa hörlurar, säkerligen lättare växling mellan de olika enheterna. Det fungerar visserligen bra på Apple har jag hört. Men på Pc och man lyssnar på ljud från datorn (musik, film, spel), sedan ringer telefonen och man vill att hörlurarna automatisk ska koppla över till telefonens bluetooth. Detta fungerar det ej så smidigt och det måste ju gå supersnabbt.
https://venturebeat.com/2020/01/06/bluetooth-le-audio-promise...

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Vad har Bluetooth 5.2 gjort dig för det ej fick vara med i listan?
Vi kommer få bättre ljud i våra trådlösa hörlurar, säkerligen lättare växling mellan de olika enheterna. Det fungerar visserligen bra på Apple har jag hört. Men på Pc och man lyssnar på ljud från datorn (musik, film, spel), sedan ringer telefonen och man vill att hörlurarna automatisk ska koppla över till telefonens bluetooth. Detta fungerar det ej så smidigt och det måste ju gå supersnabbt.
https://venturebeat.com/2020/01/06/bluetooth-le-audio-promise...

Bluetooth är för mobiltelefoner synd att ericsson tjatade på med detta format så det finns kvar.
Ser fram mot socket 4xxx ddr5 Pci-e 5 tb4 ssd på minnesplats DP (RME som ljudkort)

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Avstängd

Då känns det som en ny dator blir aktuell först 2022 då. Väntar man till slutet av 2022 så kan man kanske även pressa in en GPU av modell 4080 om nu leveranserna av dessa går bättre än 30-korten.
Man får helt enkelt hålla liv i sin burk lite längre än planerat.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Avstängd

Då kanske det är läge att uppdatera mina serverdator.

Skrivet av Fearnox:

Nice, då är det äntligen dags att köpa ny dator igen då.
Hoppas att AMD fortsätter att släppa moderkort som får stöd under relativt lång tid.

AM5,DDR5, HDMI 2.1, USB4, PCIe 5.0, here we go!

Ingen DP 2.0.

Kommer nog gå över till HDMI istället DP är för bug:ig.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Tidigt 2022 lär ju Zen4 komma (vågar vi räkna med en keynote på CES?)

Borde vara AM5 och hela slanten då (DDR5, PCIe5 etc)

Men flera ES med Alder Lake har ju setts med både DDR4/5 så den känns mer oklar. Min gissning hade varit dubbla minneskontroller, men högst oklart.

Permalänk
Medlem

ECC för alla ! Till Intels förtret.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Skrivet av Ase:

Bluetooth är för mobiltelefoner synd att ericsson tjatade på med detta format så det finns kvar.
Ser fram mot socket 4xxx ddr5 Pci-e 5 tb4 ssd på minnesplats DP (RME som ljudkort)

Väldigt många använder bluetooth på deras datorer, speciellt laptops. Någon form av trådlös kommunikation behövs, bluetooth har typ monopol när det gäller vissa saker.
Det är inte precis så att man kopplar upp sin mus med wifi emot datorn, likaså musik vilket är det vanligaste. Där otroligt många har trådlösa hörlurar idag.

Permalänk
Skrivet av johanandersson:

"Åtta år efter lanseringen av DDR4 är det dags för en uppföljare i form av DDR5"
Nä, det var inte 8 år sedan. DDR4 kom 2013, så det är fortfarande nästan helt nytt.

Oj...

Instämmer! DDR4 är fortfarande helt nytt för mig =P Dock hoppade jag på DDR4 tåget för 2år sen, kan vara därför det känns tiptop.

Synd att ryktet om PCI-E 5 kunde leverera hela 250W direkt från slotten var falskt.

Visa signatur

Ketchup är en smoothie.

Permalänk
Medlem

AMD Zen och nästa gen DDR5? Sounds just about right.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

likaså musik vilket är det vanligaste. Där otroligt många har trådlösa hörlurar idag.

Ja, men med fördröjning som är olidlig. Jag kan inte se på film med ljud via Bluetooth. Jag är för känslig för fördröjningen och sitter bara och irriterar mig på det. Jag fattar inte hur folk står ut med det...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Tidigt 2022 lär ju Zen4 komma (vågar vi räkna med en keynote på CES?)

Borde vara AM5 och hela slanten då (DDR5, PCIe5 etc)

Jag tror inte på PCIe 5.0 redan nästa år. Jag tror faktiskt inte ens att det kommer produkter med v 5, utan det lär bli v 6 direkt efter v 4, eftersom specarna släpptes så nära varandra.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Största nyheten med DDR5 måste väl ändå vara att ECC blir standard i alla minnesmoduler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Jag tror inte på PCIe 5.0 redan nästa år. Jag tror faktiskt inte ens att det kommer produkter med v 5, utan det lär bli v 6 direkt efter v 4, eftersom specarna släpptes så nära varandra.

4 och 5 är väldigt lika, 3 till 4 var stort i förhållande

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av johanandersson:

"Åtta år efter lanseringen av DDR4 är det dags för en uppföljare i form av DDR5"
Nä, det var inte 8 år sedan. DDR4 kom 2013, så det är fortfarande nästan helt nytt.

Oj...

Fast Haswell var DDR3 2014, Broadwell var DDR3 (icke-HEDT) 2015 och först Skylake Q3 2015 hade stöd.
På AMD-sidan var det väl långt långsammare ändå?

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Ja, men med fördröjning som är olidlig. Jag kan inte se på film med ljud via Bluetooth. Jag är för känslig för fördröjningen och sitter bara och irriterar mig på det. Jag fattar inte hur folk står ut med det...

Fast då har du inte rätt utrustning. Finns low latency-codec idag som gör den fördröjningen minimal. Är själv rätt känslig för lipsync-problem, men upplever inte problem när man kör med Aptx-low latency

Visa signatur

|| Chassi Fractal Design Define R3 || PSU Corsair 650W modular || MOBO MSI Z68A-GD65 (G3)|| CPU Intel® Core™ i7 2600k
|| GPU
Sapphire Nitro R9 390 || Minne 8GB Corsair XMS3 DDR3 @ 1600MHz || SSD Samsung 830 256GB|| OS Win 10 Pro || Gear Dell U2412M, Samsung 226BW || Logitech G500 || Corsair K70|| ATH-M50x <3 ||

Permalänk
Skrivet av cyklonen:

Ja, men med fördröjning som är olidlig. Jag kan inte se på film med ljud via Bluetooth. Jag är för känslig för fördröjningen och sitter bara och irriterar mig på det. Jag fattar inte hur folk står ut med det...

Och det är en av sakerna som blir mycket bättre med bluetooth 5.2.
https://audioxpress.com/news/bluetooth-le-audio-and-lc3-marke...
Alongside this, LC3Plus will boast a latency time of around 5ms, much quicker than SBC’s 100ms. As a result, the lingering issue of Bluetooth for gaming can finally be addressed, as the threshold for human brains to detect when audio is out of sync is as low as 30ms.
Så det blir att slänga alla hörlurar man har och utrustning för att sända ut musik efter denna. Där folk som köper en svindyr laptop idag kan välja att vänta in denna, tillsammans med ddr5. De båda är nog standard samtidigt.

Permalänk
Datavetare

Varianten LPDDR5 har varit i massproduktion sedan mitten av 2020. De flesta Snapdragon och Exynos baserade high-end lurar lanserade senaste månaderna använder LPDDR5, verkar typiskt handla om LPDDR5-4400 MT/s, d.v.s. ett snäpp under vad "vanliga" DDR5 förväntas starta på.

DDR5 är ett större teknisk steg än övergångarna mellan tidigare DDR versioner. En sak som man pekat är att dessa tekniska förändringar inte bara ger det vi alltid sett i form av bättre prestanda/Watt samt högre bandbredd, utan DDR5 ska vara mer effektiv både sett till bandbredd och latens.

D.v.s. en hypotetisk DDR5-3200 CL16 modul ska i praktiken ge lite högre bandbredd och lite lägre latens jämfört med DDR4-3200 CL16. Hur det ligger till med det lär vi säker få se tester på vad det lider.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xoka:

Fast då har du inte rätt utrustning. Finns low latency-codec idag som gör den fördröjningen minimal. Är själv rätt känslig för lipsync-problem, men upplever inte problem när man kör med Aptx-low latency

Jag har inte sån utrustning, just för att jag har testat på andra håll och upplevt hur illa det var.

Sen är det fortfarande kasst med trådlöst för att man behöver tänka på laddningen och att ljudkvaliteten är sämre, i synnerhet för mikrofoner på headset. Nä, trådat kommer jag att ha så länge det finns att köpa.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Jag har inte sån utrustning, just för att jag har testat på andra håll och upplevt hur illa det var.

Sen är det fortfarande kasst med trådlöst för att man behöver tänka på laddningen och att ljudkvaliteten är sämre, i synnerhet för mikrofoner på headset. Nä, trådat kommer jag att ha så länge det finns att köpa.

Så tänkte fransmännen innan WW2 och sen blev dom totalt överkörda av tyskar med radiokommunikation

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Så tänkte fransmännen innan WW2 och sen blev dom totalt överkörda av tyskar med radiokommunikation

Nu tror jag att min lägenhet är ganska ointressant för en tysk armé, och min franska är för dålig också.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Nu tror jag att min lägenhet är ganska ointressant för en tysk armé, och min franska är för dålig också.

Det finns bra micar på trådlöst och delay kan man justera/minimera. Batteriet räcker alltid mer än en sittning så laddning bör inte vara ett problem. Den enda riktiga nackdelen med trådlöst som är ljudet (finns inga trådlösa som går upp mot trådade med en riktig förstärkare) verkar du ju inte bry dig om så varför inte prova ett vinnande koncept sen 1939

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

4 och 5 är väldigt lika, 3 till 4 var stort i förhållande

Hur tänker du nu ström förbrukning eller? eftersom de som utvecklar pci-e standarden själva säger att pci-e 4 blev inte så bra för att den ej har särskilt optimerad strömförsörjning /signal väg, utan att med pci-e5 så vart detta åtgärdat sen var det bara 4-5 månader mellan dessa båda standarder & ett år till pci-e 6 från pci-e 5, eftersom det redan finns pci-e 5 produkter (serversidan) & att det blir en standard både från Intel detta år & AMD nästa så.? Det är en fördubbling i bandbredd mellan varje generation. Så därav så är det samma förbättring mellan pci-e 3 ,4,5 & 6 mao en fördubbling det enda som var specifikt med pci-e 4 var att den kräver för mycket strömförsörjning vilket gjorde moderkort dyrare (fler lager för att kunna få ström-försörjning /bandbredd (ej störning av signal) att fungera)

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

8 år med DDR4, sitter ändå här med i7 4790k DDR3 sedan 7. 5950X är lockande men kan man vänta så länge kan man nog vänta några till, särskilt med de hutlösa priser som gäller på saker som inte finns i lager på månader.

Visa signatur

Propaganda syftar till att göra det politiska opolitiskt.