IKEA:s och Asus gaming-möbler ser dagens ljus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jygge:

Jag hade det 2001 - 2018, gav bort det till en systerson när jag flyttade utomlands, hyllorna, bredden och djupet var fantastiskt. fick plats med 3 dell 24" skärmar. Har billigt honeycomb från ikea nu men vill investera i ordentlig träskiva i framtiden.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av medbor:

Klassiker! Fortfarande favoritavsnittet, följt av blandannat Scott Tennorman must die.

Skrivet av AplAy:

Bara placera en sådan här under gamingbordet så är saken biff (eller vad denne nu har ätit):
https://www.ikea.com/se/sv/images/products/fniss-avfallshink-svart__0405555_PE566782_S5.JPG

Under stolen skulle kunna fungera, är ju dränage redan.

Skrivet av Boss302:

Som tur är så syns det inte hur det lyser o blinkar från moderkorten när man hänger på en ljuddämpad tjock plåt på sidan. 🙏

Sant det! Det som dock är bra är ju att det ofta är väldigt hög kvalitet trots att det är så gamer inriktade moderkort rent visuellt.

Skrivet av ronz:

Tacka vet jag den gamla klassiska Jysk hörnan som nästan alla hade.

Riktig klassiker det där! Mycket av vad jag ville ha ut av ett datorbord när jag var yngre. 90x90cm så relativt lättplacerad och aningen för liten. Men det blev svårt när man skulle dit med två 17" CRT förstås.

Gick över till Ikeas Galant och har även använt Bekant sedan dess privat. Fick lite nostalgiska känslor bara av att se bilden faktiskt.

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Instämmer helt. Det känns som att marknaden för dessa höj och sänkbara skrivbord är för liten, vilket gör att volymerna blir små och det finns ingen prispress.
Det skulle vara intressant att veta hur stor andel här på swelockers som ens önskar ha ett höj och sänkbart skrivbord, min gissning är att majoriteten inte sitter vid en dator så mycket eller att de inte bryr sig så mycket om att få flexibel arbetsställning.

Jag vill ha ett höj och sänkbart bord hemma. Eller två, ett privat och ett då jag jobbar hemifrån ganska mycket från tillfället.
De bord man ser på exempelvis Ikea är relativt billiga mot vad företagsleverantörerna tar för sina.

Ju mindre folk sitter ju mindre behov. Sedan har jag sett att många ändå inte sitter ergonomiskt, alternativt har giraffhals då skärmen är uppdragen maximalt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Hur lång/stor är du egentligen om 80cm djupt bord är för litet? 3meter?

190cm lång. Saken är att jag inte kan ha sträckta ben när jag sitter framför datorn just nu, och då sitter jag ändå inte med magen mot bordskanten utan vilar armbågarna på stolens armstöd.

Bäst för mig vore antagligen ett hörnbord.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggalaxyy:

Snälla IKEA ge oss fler storlekar på era höj och sänkbara bord, eller åtminstone fler bordskivor om är direktkompatibla med dom. 60 djup är alldeles för litet, och 180 bred är rookie numbers.

Höj- och sänkbart kan jag för egen del vara utan men ett stort bord som går att lasta tungt hade inte varit fel. Skulle gärna se bord på 90x220cm som är stadigt nog för att en vuxen man ska kunna sitta mitt på skivan.

Den typen av ben som sitter på det höj- och sänkbara bordet brukar inte vara någon höjdare vad gäller stabilitet. Har liknande ben på mitt bord och skivan hänger t.om. lite - hela bordet är också gungigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

190cm lång. Saken är att jag inte kan ha sträckta ben när jag sitter framför datorn just nu, och då sitter jag ändå inte med magen mot bordskanten utan vilar armbågarna på stolens armstöd.

Bäst för mig vore antagligen ett hörnbord.

Jag förstår, det blir ju lurigt med benen. Såg framför att armarna ej fick plats av någon anledning.
Är själv ca 190 och känns som att många saker är anpassade för kortare individer.
Jag har nog lite vant mig att inte kunna sträcka på mig allt för mycket.

Men jag undrar ibland hur livet är för dom som är 210 och uppåt.
I princip allt måste ju vara för litet.
Sängen, dörrar täcken. m.m.
Får man ens plats i en vanlig bil?

Klurigt...eller vänjer man sig att gå som quasimodo kanske.

Permalänk

Googla IKEA Utespelare så dyker det upp länkar till ikea.cn, visserligen döda länkar men det står lite mer info i Google resultatet.
Verkar finnas i två färgar, svart och ljusgrå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Höj och sänkbara skrivbord med motor är så dyra. Min gissning det är små volymer så jag välkomnar att det kommer mer och kanske leder till mer efterfrågan.
Se man på allt annat i samhället så kan man få en gräsklippare för 499kr. Men ska man ha en motor på skrivbordet så får man lägga till några tusenlappar för att en motor är så dyr.

Volymförsäljningen till privatpersoner har nog varit rätt låg innan pandemin (pga priset mestadels gissar jag) slog till med allt hemarbetande som följd och företagen har inte varit så priskänsliga så försäljarna har kunnat hålla rätt hög prisnivå. Skulle tippa på att fler nu efterfrågar den här typen av bord för hemma kontoret så kanske kan vi få se lägre priser framöver?

Köpte hus i höstas och min sambo godkände genast kostnaden för ett höj och sänkbart bord till mitt arbetsrum. Så mycket tid som spenderas arbetande så är det klart att du ska sitta bra tyckte hon. Innan vi flyttade satt jag vid ett litet sidobord med kroppshållning som en ostbåge så jag är rätt tacksam för förändringen.

Permalänk
Medlem

Äh har ett höj och sänkbart bord från Kinnarps som jag fick av en firma i stan när dem bytte lokaler, men det börjar bli lite
gänligt och jag funderar på ett nytt. Vetefan om Kinnarps säljer till privatpersoner, kanske de har ngn ÅF som gör det... får googla.

Visa signatur

Modermodem: Asus ROG Strix X470-F
Grafikkort: XFX Speedster MERC 319 AMD Radeon™ RX 6800 BLACK
Processor: AMD 2600X
Minne: 48 GB

Permalänk
Medlem

Många i tråden verkar tycka det här är för mycket gaming. Jag tyckte att det inte var så farligt. tyckte att det var bra saker och lite snygga också.

Höj/sänk bordet verkar vara riktigt vettigt. Och med extra stöd vid ben/fötterna så det inte gungar så mycket. Stödets graffiti var väl inte så snyggt kanske. Skivan var lite design på, lite rundade hörn, m.m.

Tavlorna tyckte jag var lite häftiga också, inte något jag skulle sätta upp i vardagsrummet men ändå. Undra hur dessa hyllor ser ut. Tavlorna skulle man ju ha bakom monitorn i samma höjd som skrivbordet.
"CPU"-hållare, hurts, headsethängare verkar också vara smarta. Både för IKEA och Gamers-rummet.

Smarta möbler med inte allt för konstig design och inte allt för "gamers" över. Vi får se i verkligenheten hur det ser ut.

Visa signatur

Custom SweC - Optimerar utseendet på Sweclockers. 14 Mars: Nu i version 0.5.2 med nya funktioner!
Installera Custom SweC UserCSS
Glöm inte att Geeks har en egen Discord-server: discord.geeks.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Siimuliize:

Kan köpa bänkskiva som är mer robust i samma mått, spreja den matt svart eller täcka med vinyl och ben till för bra mycket billigare. Skära ut tog loggan och fylla den med epoxy eller något och lägga till rgb.

På tok för dyrt 5k

Det är ett höj och sänkbart bord, tror det är det som gör skillnaden. Bara bordsstativet kostar 4300 på Ikea. Har dålig koll på vad liknande kan kosta på andra butiker, men de bord som vi har på jobbet är bra mycket dyrare.

Edit: Borde kanske läst hela tråden, ser att fler påpekat detta.

Visa signatur

Stationär: 7600XT - Radeon 6800 XT
Bärbar: HP Omen 15 - Ryzen 4800H, RTX 2060
Server: Define R3 - Phenom II X6 - WD 3TB Red x3, Seagate Ironwolf 3TB x3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jygge:

Det där var ett riktigt fult databord. Jag förstår varför det inte finns längre.

Permalänk
Testpilot

Lite besviken måste jag ändå säga, hade hoppats på lite mer än svartmålade samla gamla - Skulle ju varit najs med typ kopphållare, inbyggd RGB-list som kan paras med deras TRÅDFRI eller dylikt i alla fall..

Visa signatur

< R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | RTX 3090 Ti >

< R5 7600X | 32GB 6400 MT/s | RX 9070 XT >

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Jag förstår, det blir ju lurigt med benen. Såg framför att armarna ej fick plats av någon anledning.
Är själv ca 190 och känns som att många saker är anpassade för kortare individer.
Jag har nog lite vant mig att inte kunna sträcka på mig allt för mycket.

Men jag undrar ibland hur livet är för dom som är 210 och uppåt.
I princip allt måste ju vara för litet.
Sängen, dörrar täcken. m.m.
Får man ens plats i en vanlig bil?

Klurigt...eller vänjer man sig att gå som quasimodo kanske.

Nu spelar jag mindre än förr i tiden men med mitt tidigare bord (70cm djup) så kunde jag efter ett tag känna att det gjorde ont i knäna då jag aldrig kunde sträcka ut benen Nu när jag jobbar hemma har jag dock fått in vanan att ta pauser men när man lirar är man inte benägen att ta pauser på det sättet

Haha ja livet som 210cm måste vara tufft.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Rekordmedlem

Intressant att de åtminstone har höjdjustering på skrivbordet, prylarna förtjänar ju i vart fall en koll nästa gång man har vägarna förbi dem men just nu är det inget bra läge för det nämndes på nyheterna att det var ett coronautbrott på närmaste varuhuset så det är inget ställe man bör besöka just nu på ett tag.
https://www.gp.se/ekonomi/coronautbrott-p%C3%A5-ikea-varuhus-...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

För att visa att det är vattentätt såklart! Ska stå emot både läskeblaskspill och avspolning från duschen!

Skrivet av pine-orange:

Det där var ett riktigt fult databord. Jag förstår varför det inte finns längre.

*dassbord trodde jag först du menade...

Jag har verkligen spårat ur ordentligt idag känner jag...

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av confusedcake:

Den musmattan var riktigt snygg (med ’kapsylöppnaren’ på)

Dom kallar den för CPU-ställ (den lilla datorvagnen), att de aldrig lär sig...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boss302:

Vissa lämnar in bilen på verkstad för tusentals kronor när man kan göra det själv för hundralappar.

🤣 Jo tack och helt sjukt. Men nu pratar vi ett simpelt bord med en logga på

Permalänk
Medlem
Skrivet av Siimuliize:

🤣 Jo tack och helt sjukt. Men nu pratar vi ett simpelt bord med en logga på

Nej det var ju ett motoriserat höj och sänkbart bord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Ungefär som att säga att en märkesdator är för dyr jämfört med en egenbyggd dator. Köper man ett bord från Ikea har man nog inget som helst intresse att göra alla de där stegen eller räknar inte sin egen tid till 0 kr/h

Självfallet! Jag var ironisk och inte samtidigt. Ok vi säger så här, om köpa ett Ikea bord för 5k med rog logga? Varför inte då lägga de på ett riktigt kontors bord för 5k och få något bra mycket bättre. Det jag vill säga är att bordet är inte värd 5k bara för att den har rog logga

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boss302:

Vissa lämnar in bilen på verkstad för tusentals kronor när man kan göra det själv för hundralappar.

Säger som en kollega:
"Ditt arbete är bara gratis om din tid är värdelös"

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av medbor:

Den musmattan var riktigt snygg (med ’kapsylöppnaren’ på)

Dom kallar den för CPU-ställ (den lilla datorvagnen), att de aldrig lär sig...

https://www.ikea.cn/cn/en/images/products/lanespelare-gaming-mouse-pad-patterned__0961691_PE807710_S5.JPG

Shanghai World Financial Center

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Hur långt under 5k kan du komma om du ska köpa ett motordrivet underrede? Så fruktansvärt billiga är ju inte dom, iallafall inte när jag letat för att göra just som du beskriver. Däremot kanske du i slutändan får en bättre produkt för pengarna, men blir det verkligen så ”bra mycket billigare” 🤔

Rätt långt faktist. Byggde ett bord åt farsan och kontoret hemma. Köpte ett motordrivet underrede på tippen för 500kr tror jag gav 1300kr för bänkskiva i granträd som jag slipade till och fixa med sandpapper för 100kr. Klar lack 140kr och silver Montana spray för 60kr till underredet.

2100kr är rätt långt under 5k. Men som någon skrev här, många orkar inte lägga ner den tiden och pröjsar bara.

Permalänk
Hedersmedlem

Tyvärr överlag rätt tråkiga produkter tycker jag, IKEA:s egna Fredde känns mer genomtänkt och "innovativt" även om det är jäkligt stort.

Helt rätt att kalla Uppspel för "CPU stand" dock!
Återtåg av CPU holder nästa!

Man har väl en setup i varje rum?

Skrivet av Svensktiger:

Säger som en kollega:
"Ditt arbete är bara gratis om din tid är värdelös"

Skönt citat, tänker alltid på det när jag ibland kikar på avsnitt av "Wheeler Dealers" där de fixar lite med bilar och säljer vidare med målet att tjäna pengar.
"Yay vi tjänade hela 300 pund på den här bilen!" ... Ja men din mekaniker har ju stått och slavat med den i två veckor typ.. xD

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Jag skulle inte köpa det här bordet då jag inte är en gamer... men jag skulle fasen lätt betala 10 000 kr i övrigt för att slippa göra all det tråkiga möget du räknar upp. Alla gillar inte samma saker...

/hulle.

Självklart inte. Alla gillar inte samma saker. Jag gillar inte att slänga pengar på bord och tar gör det själv sidan med verktygen. Vissa gillar att slänga pengar eller har inte kunskapen eller tiden. Det är olika vilket är bra, för det gör oss till individer och ingen sida är fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Nej det var ju ett motoriserat höj och sänkbart bord

Simpelt bord i jämförelse mot en bil och en motor

Permalänk
Hedersmedlem

Det fanns lite fler produktbilder ute i etern.

Vet inte riktigt vad jag ska tycka om den sista men det kanske är en tonårsgrej..

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Siimuliize:

Självfallet! Jag var ironisk och inte samtidigt. Ok vi säger så här, om köpa ett Ikea bord för 5k med rog logga? Varför inte då lägga de på ett riktigt kontors bord för 5k och få något bra mycket bättre. Det jag vill säga är att bordet är inte värd 5k bara för att den har rog logga

Har du något bra exempel på klart bättre motoriserade kontorsbord än IKEAS att köpas nytt i butik nånstans för ca 4-6K? Genuint nyfiken om det finns massa bra grejer där ute som man missat

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Siimuliize:

Rätt långt faktist. Byggde ett bord åt farsan och kontoret hemma. Köpte ett motordrivet underrede på tippen för 500kr tror jag gav 1300kr för bänkskiva i granträd som jag slipade till och fixa med sandpapper för 100kr. Klar lack 140kr och silver Montana spray för 60kr till underredet.

2100kr är rätt långt under 5k. Men som någon skrev här, många orkar inte lägga ner den tiden och pröjsar bara.

Ja ok visst om du får tag i ett underrede på det viset, men då kan ju också säkert få tag i ett beggat komplett bord för runt 2000kr. Jag fick själv mitt underrede gratis och köpte en bordsskiva, men inser att alla inte får den möjligheten då billiga/gratis eldrivna underreden inte växer på träd. Det är en fråga om lite tur också. Jag letade rätt länge innan jag hittade ett. Så jag tycker inte riktigt det håller att säga att ett nytt bord är dyrt när man jämför med något man hittat på skroten

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av Siimuliize:

Skrivet av macmann1:

Ja ok visst om du får tag i ett underrede på det viset, men då kan ju också säkert få tag i ett beggat komplett bord för runt 2000kr. Jag fick själv mitt underrede gratis och köpte en bordsskiva, men inser att alla inte får den möjligheten då billiga/gratis eldrivna underreden inte växer på träd. Det är en fråga om lite tur också. Jag letade rätt länge innan jag hittade ett. Så jag tycker inte riktigt det håller att säga att ett nytt bord är dyrt när man jämför med något man hittat på skroten

Alltså ett ikea-bord går ju att åka (nu eller närhelst man behöver ett) och hämta (eller beställa hem med ett par klick). Sedan montera och koppla in på någon timme (eller betala någon). Totalt kan du alltså få ett motoriserat skrivbord på 5-6000kr och minuter till några timmars jobb.

Det exempel du beskriver var en engångsgrej (finns inte fungerande slängda skrivbord för 500kr varje dag). Dessutom en deal på en granskiva som kanske inte är tillgängligt generellt eller för alla.

Dessutom många timmars jobb med att skruva, såga, slipa, olja, montera, leverera.

Självklart är ditt bord fantastiskt, men att bara se ingående råvaror som kostnaden är inte rättvist.