Vi testar hur mycket grafikminne som krävs för dagens tyngsta spel

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD73:

orealistiska upplösningar så som 7 680 × 4 320 pixlar (8K)????Jaha så det finns ingen som kör Microsoft Flight Simulator
med 3 skärmar tex? Nu ska jag köpa först nästa år och köra med 3 skärmar, och då är ju höga upplösningar intressant.
Tur man inte skulle köpa nu för att 3080 med 10 gb går tyvärr bort.

Och vem vill köra multiskärmslösning i ett simulatorspel med VR support ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Tack för att fler än jag tycker att RT fortfarande är tveksamt. Jag diskuterar alltså inte ifall Nvidia är bäst eller inte (det är odiskutabelt så), men det räcker helt enkelt inte till idag för att göra en stor nog impact på bilden. Om 2-3 generationer kommer det vara riktigt bra däremot. Undrar när brytpunkten händer?

Skulle vilja påstå att brytpunkten sker nu. RT i vissa spel är nästan A och O efter man sett det. Ögat å hjärnan är obehagligt duktiga på att tycka saker ser ”konstigt” ut när inte ljus faller naturligt. Den subtila ”hinnan” som läggs när RT är på är redan nu avgörande för min spelupplevelse.

Gamla 20-serien, 2080ti tom är grym på vanliga beräkningar men där tog det slut ser det ut som. Den orkar nog bara mäta sig mot 3070 i RT om ens det.

Visa signatur

5800X - 2080ti - DDR4 32gb 3200mhz - B550-F - Arctic LF II 240 - RM750X - H510 flow

Permalänk
Medlem

Intressant att Nvidias kort ligger såpass mycket lägre i minnesanvändning, framförallt i Control (och 3090 i FS2020).

Är det så att Nvidias minneskomprimeringteknik är så sjukt effektiv, eller är det något annat som spökar? Eller är det helt enkelt så att Nvidia och AMD rapporterar ut minnesanvändning olika?

Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Phanteks P400S | TUF 750W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Lodisen:

Är inte det här reserverad minnesmängd istället för faktiskt använd? Är ingen expert inom området, men jag har för mig att GPU-Z visar vad som är reserverat.

Jo det nämns i sidan med testmetod.
Jag antar att det inte är så enkelt att hitta någon sådan testmetod som fungerar men hypotetiskt hade det ju varit fint om man kunde skala ned någon GB i taget och se om det faktiskt har någon inverkan.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Hela scenariot för testet är inte riktigt det jag tänker på när minnesanvändning för grafikkort kommer på tal. Jag förstår att ni utgår från vad dagens spel kräver, men det som jag utgår från är "Hur kommer detta kort att fungera ~2-3 år från nu?"

Dvs, om vi tar 8GB vs 16GB t.ex. Med 16GB VRAM går det kanske att spela på ~medium/high inställningar med ultra texturer några år från nu. Med 8GB VRAM är det ett rimligt antagande att man får skruva ner till genomgående ~medium/high. Texturer tar vanligtvis oerhört lite prestanda men mycket VRAM och gör stor skillnad på bildkvaliteten.

Permalänk
Medlem

10gb är inte vettigt för någon som tänker använda kortet mer än 2 år, om man kör 4k that is.

Permalänk
Citat:

Redan med Radeon VII ansågs det kortet vara framtidssäkert enbart för sina 16 GB grafikminne, men som i dagsläget blir frånåkt av flertalet grafikkort när kretsen helt enkelt inte hinner med

Är snarare dess minneskretsar som inte hinner med.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Och vem vill köra multiskärmslösning i ett simulatorspel med VR support ?

Gillar man inte VR så är det väl ett ok alternativ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Jo, förvisso är Nvidias RT bäst i dagsläget men det är en låg ribba de lyckats kravla sig över. Jag uppgraderade aldrig från 1080Ti till 2080Ti, när enda direkta nyheten var medioker RT-prestanda och inga titlar med stöd, och dessutom till det priset som var blev den serien aldrig intressant.

3080 var trots RT-prestandan acceptabel då det var ett rejält kliv upp från 1080Ti och lanseringspriset på 7825kr för FE (hade flera i korgen, gick aldrig att slutföra) och det TUF OC för 7999kr jag gav upp köandet på efter två veckor och noll info från ÅF om någonting. Med dagens priser känns det inte värt det och jag siktar mer mot 4080 eller ett eventuellt 3080Ti eller Super.

Såg fram emot att köra en titel som Minecraft med RT men bara att glömma. Vid det här laget med 3000-serien på marknaden finns också äntligen stöd i spel, i varierande kvalitet. Men skulle aldrig sträcka mig till att RT idag är så pass bra att man bara på detta kan köpa (eller snarare inte köpa) ett kort för de priser som finns idag och tycka att ens dagens titlar gör det bra, och sen hur tungdrivet det blir i nyare titlar. Till och med 3000-serien behöver räddas med DLSS. Förväntade mig faktiskt att Nvidia, efter det extrema fokus de lade på just RT, såg till att iallafall dubbla prestandan mot 2000-serien. Men icke.

Att det är här för att stanna känns ganska givet, men hoppas man inom som du också skriver blir riktigt bra om någon generation. Nvidia har stöd, AMD har stöd och både Microsoft och Sony har det i sina konsoller. Ser faktiskt själv emot att få testa PS5-uppgraderingen av Control som släpps nästa vecka med PSN+. Fick aldrig tag i något 3080, heller inte ett 5900X men jag lyckades impulsköpa en PS5 Disc Edition på lanseringsdagen. Så det är där jag tillslut får prova RT med kompatibel hårdvara. Om man nu inte räknas 10 FPS i Quake 2 då.

Har sagt det förut och säger det igen- en av de bästa implementeringarna av Ray Tracing idag är i Teardown. Inte realistiskt grafik och man måste ju gilla den typen av gameplay givetvis, men snyggt är det, och spelar ingen roll vilket kort du har eller huruvuda det stödjer DXR, bara det är hyfsat modernt.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Shiprat:

Har sagt det förut och säger det igen- en av de bästa implementeringarna av Ray Tracing idag är i Teardown. Inte realistiskt grafik och man måste ju gilla den typen av gameplay givetvis, men snyggt är det, och spelar ingen roll vilket kort du har eller huruvuda det stödjer DXR, bara det är hyfsat modernt.

Sant faktiskt, spelat en hel del. Inväntar mer uppdateringar främst innehållsmässigt men förstås också prestandaoptimeringar och köpbara komponenter.

Väldigt tillfredställande att gå loss på omgivningen i det spelet. Hoppas det någon gång blir VR-stöd också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD73:

orealistiska upplösningar så som 7 680 × 4 320 pixlar (8K)????Jaha så det finns ingen som kör Microsoft Flight Simulator
med 3 skärmar tex? Nu ska jag köpa först nästa år och köra med 3 skärmar, och då är ju höga upplösningar intressant.
Tur man inte skulle köpa nu för att 3080 med 10 gb går tyvärr bort.

3st 4k skärmar är dock lägre upplösning än en ensam 8k skärm.
11520 x 2160 = 24 883 200 pixlar
7,680 x 4,320= 33 177 600 pixlar
Vilket resulterar i 75% av de pixlarna du har med 8k.

Hoppar du ner till 1440p skärmar i triple setup blir det 7680 x 1440 = 11 059 200 vilket är rätt nära 4k upplösning med sina 3840 x 2160 = 8 294 400 pixlar

3 skärmar är lägre upplösning än man först tror.

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saligt:

Skulle vilja påstå att brytpunkten sker nu. RT i vissa spel är nästan A och O efter man sett det. Ögat å hjärnan är obehagligt duktiga på att tycka saker ser ”konstigt” ut när inte ljus faller naturligt. Den subtila ”hinnan” som läggs när RT är på är redan nu avgörande för min spelupplevelse.

Gamla 20-serien, 2080ti tom är grym på vanliga beräkningar men där tog det slut ser det ut som. Den orkar nog bara mäta sig mot 3070 i RT om ens det.

Vilka spel är det du känner sådan pass skillnad i?

Det enda AAA spel jag kört där jag verkligen nämnt att RT spelar roll är Control (har dock inte kört watchdogs än) medan det i de andra jag har spelat- BFV, COD, Godfall, Metro, Tomb Raider känns mest som en extremt prestanda-dyr gimmick. Och I Cyberpunk vart min grafiska upplevelse mycket bättre när jag bytte till ett kort som inte kan köra Ray tracing då jag på 2080 Super inte kunde stå emot frestelsen- sjukt vad mycket snyggare spelet genast är på allt maxat utan DLSS och alla konstiga rörelseartefakter det bär med sig.

De spel där jag tycker att RT faktiskt känns som något nyskapande hittills kan sammanfattas rätt lätt: Minecraft, Quake, Teardown. Dock har jag höga förhoppningar för watchdogs, inte gillat watchdogs spelen särskilt tidigare men detta verkar lite mer intressant iallafall.

Jag vill ha sjyssta strålspårade upplevelser som är lika coola som Port Royale men hittills verkar det inte vara ens nästan möjligt i spel med "realistisk" grafik.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av hg:

Hela scenariot för testet är inte riktigt det jag tänker på när minnesanvändning för grafikkort kommer på tal. Jag förstår att ni utgår från vad dagens spel kräver, men det som jag utgår från är "Hur kommer detta kort att fungera ~2-3 år från nu?"

Dvs, om vi tar 8GB vs 16GB t.ex. Med 16GB VRAM går det kanske att spela på ~medium/high inställningar med ultra texturer några år från nu. Med 8GB VRAM är det ett rimligt antagande att man får skruva ner till genomgående ~medium/high. Texturer tar vanligtvis oerhört lite prestanda men mycket VRAM och gör stor skillnad på bildkvaliteten.

När jag själv testat att växla mellan Ultra och High texturer i olika spel (i 1440p) så kan jag i regel endast se en liten skillnad, då jag står still och verkligen granskar bilden. Är jag i rörelse så har jag svårt att se någon skillnad alls, först när jag går ned till medium som jag börjar se någon tydligare skillnad även i rörelse (undantag finns givetvis alltid).
Kan även tillägga att jag spelade med ett 970 i 1080p (med de kontroversiella 3,5-4gb VRAM) under 3+ år och upplevde aldrig minnesmängden som begränsande, dvs att jag testade dra upp texturer med annars spelbara inställningar och då såg någon nämnvärd skillnad i bildkvalitet. Var snarare att nya spel inte gick att få stabilt i 60fps trots att jag var inom VRAM-budget som fick mig att uppgradera.

Jag tror även att tekniker som DirectStorage(RTX IO) med snabb streaming av texturer samt DLSS(och vad nu AMDs motsvarighet heter) kommer minska (eller stoppa en ökning av) behovet av VRAM i kommande titlar.

Permalänk
Medlem

Känns faktiskt vettigare att gå på spelens systemkrav då såväl VRAM som RAM kan allokeras olika beroende på en mängd faktorer inklusive ledigt VRAM/RAM.

Permalänk
Medlem

Jag skrev tex

Skrivet av BrottOchStraff:

Sett till stora massan gamers så skulle man nog nästan kunna säga att "ingen" kör flightsimulator med 3 skärmar. Måste ju vara enstaka promille av spelarbasen som är registrerade på de digitala spelbutikerna.

Det finns andra exempel på spel som är sim racing spel som blir allt vanligare med 3 skärmar.Knappst en promille som spelar sim spel och det är inte ens dyrt köra med 3 st 27 tums skärmar som är det optimala.Även med 1080p skärmar blir det mycket hög upplösning och med 3 st och 1440p betydligt värre. Dessa tvingas köp 3090 om man ska köra med gröna lagets kort. Jag är så glad det är först nästa år jag ska sätta ihop en rigg. Mest för allt är så dyrt och svårt få tag i grejer idag.
För övrigt börjar det gå åt 6 skärmar och mer nu också. Riktigt coolt. Jag är säker på sim spel är det som kommer öka stort med tiden.

Visa signatur

Magnus AMD

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Och vem vill köra multiskärmslösning i ett simulatorspel med VR support ?

Ja du kan ju testa köra VR racing sim i flera timmar så har du svaret.

Visa signatur

Magnus AMD

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Äntligen en genomgång som kanske sätter stopp för alla dessa "mer minne är framtidssäkert" diskussioner...

Har aldrig förstått det heller...

Jag har råd med minst 2st 3080 inom budgeten för ett 3090, så den dagen minne blir ett problem köper jag säg ett 5080 som kommer ligga på den tidens motsvarighet till 10GB idag, och säkert har minst 3090 prestanda ändå.

Det känns som att kortets prestanda ändå kommer bli ifrånsprunget fortare än minnet börjar throttla, därav att jag aldrig förstått varför man ska framtidssäkra minnet i x-antal år, när kortet som helhet knappast kan anses framtidssäkrat ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Är inte det här reserverad minnesmängd istället för faktiskt använd? Är ingen expert inom området, men jag har för mig att GPU-Z visar vad som är reserverat.

Jo. Däremot senaste Afterburner-betan stödjer tydligen förbrukat per process. Kan vara nåt att titta närmare på.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Medlem
Skrivet av kabex:

Intressant att Nvidias kort ligger såpass mycket lägre i minnesanvändning, framförallt i Control (och 3090 i FS2020).

Är det så att Nvidias minneskomprimeringteknik är så sjukt effektiv, eller är det något annat som spökar? Eller är det helt enkelt så att Nvidia och AMD rapporterar ut minnesanvändning olika?

Om jag inte missminner mig har väl Nvidias kort Gddr6x minne och en större minnesbandbredd? Borde väl påverka något?

Visa signatur

Chassi: Cooler Master NR400, Mobo: Gigabyte Aorus Pro-P, CPU: Amd ryzen 5 3600, RAM: 16 GB Corsair Vengeance Pro 3600 mhz, GPU: Sapphire RX6800 Nitro +, PSU: Corsair TX 650M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knakmupp:

Om jag inte missminner mig har väl Nvidias kort Gddr6x minne och en större minnesbandbredd? Borde väl påverka något?

Det är bara 3080 och 3090 som har gddr6x, 3070 har gddr6.

Visa signatur

[img]http://i.imgur.com/ByAhF.gif[/img]
Cpu: AMD Ryzen 5600X (Noctua NH-D15S) RAM: Corsair Vengeance LPX CL18 3600 MHz (4x8gb)
Mobo: ASUS Strix B550-F Gaming Gpu: ASUS TUF OC RTX 3070
PSU: Corsair RM750X V2 Lagring: WD SN750 1tb, MX500 1tb, WD HDD 2tb

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av magma86:

Trevligt test, men hur många spelar egentligen i 4k? Hade varit mer intressant att se 1080p samt 1440p, men förstår om det blir mycket extraarbete för er

Håller med, jag har en 35 tums skärm som jag kör 2560*1080 och jag kommer inte att gå upp till 4k på länge eftersom jag är extremt nöjd med min skärm, blir för dyrt helt enkelt.
Har ett 1080 kort med 8 gb och de funkar kanon.

Permalänk
Medlem

Det vill säga inget som helst nytt. Att köpa grafikkort på minnesmängd för framtiden har aldrig varit en grej.

Permalänk
Medlem

Jag vill påstå att svaret är så enkelt som att ingen idag kan förutsäga hur minnesbehovet kommer utvecklas kommande 6-7 åren, vilket är en realistisk praktisk livslängd på ett grafikkort i high-end-klassen. Exempelvis släpptes GTX 970 och 980 hösten 2014, och de kortet är ännu eftertraktat på begagnatmarknaden. Går vi däremot tillbaka till GTX 680 från våren 2012 tror jag nog alla håller med om att det är ett kort som förvisso fungerar att spela med, men prestandan är väldigt begränsad.

Ett intressant exempel är GTX 1060 3 vs 6 GB. När kortet släpptes sommaren 2016 (så snart 5 år sedan) såg man ingen som helst skillnad i prestanda som inte direkt kunde hänföras till skillnaden i antalet cuda-kärnor. Idag gäller samma sak - i det flesta fall. Men det finns även spel där vi ser 3 GB-kortet dippa ordentligt när minnesmängden tar slut. Men visst, detta är ju i tester med samma inställningar. Man behöver inte skruva jättemycket med inställningarna för att återigen få ett 1060 3 GB att prestera som ett 6 GB-kort.

Förmodligen kommer även Nvidias 3000-serie åldras på samma sätt, 95 procent av prestandaskillnaden kommer kunna hänföras till skillnaden i frekvens, minnesbandbredd och antalet kärnor. Men om några år kommer det börja dyka upp spel som kommer göra livet svårt för 8-/10 GB-versionerna.

Skrivet av AMD73:

orealistiska upplösningar så som 7 680 × 4 320 pixlar (8K)????Jaha så det finns ingen som kör Microsoft Flight Simulator
med 3 skärmar tex? Nu ska jag köpa först nästa år och köra med 3 skärmar, och då är ju höga upplösningar intressant.
Tur man inte skulle köpa nu för att 3080 med 10 gb går tyvärr bort.

Det är väl så enkelt som att den som har en så exotisk setup och krav får vända sig till forum för just MSFS för att få veta mer om vad som krävs. Om jag påstår att 99,9 procent av alla spelare inte har sådana krav, hur långt ifrån sanningen tror du jag hamnar då?

Permalänk
Medlem

Tack!!
Jag testade BF V i 4k ultra igår. Spelet använder mellan 5 och 6,5 gb vram.

Visa signatur

AMD 3900x @4,5 GHZ || Asus ROG 2080 ti OC || Asus ROG x570-f || Samsung 960 500GB || Seagate Firecuda 2TB || Phanteks Enthoo 719 ||

Permalänk
Skrivet av Megacrash:

Till o med konsollerna kör ju i 4k numera

Samt att fler och fler spelar PC-spel på sin 4K-TV. Jag har gjort det i över tre år och man vill inte gå ner i upplösning när man väl har vant sig vid 4K.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Till o med konsollerna kör ju i 4k numera

Fast ofta är det uppskalat till 4k ifrån tex 1800 eller ända ner till 960 i vissa spel.
Digital foundry på youtube brukar vara duktiga på att visa detta i sina tekniska analyser.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Det verkar som 8GB VRAM är lite på gränsen om man måste köra Ultra inställningar.
Men oftast ser spel fortfarande bra ut utan att ha varenda inställning maxad.

Jag tror ändå att det dröjer ganska länge innan de som har ett RTX 3070 8GB måste köra 1920x1080 eller lägre med alla inställningar i botten får att kunna få över 30fps i snitt.
Troligtvis har nästa generation konsoler (efter Playstation 5 och Xbox Series X) lanserats innan det är vanligt.

Hur lång livslängd ett kort har beror lite på om man vill 'spela grafiken' eller spela spelet.
Det är möjligt att göra spel som är grafiskt snygga men som är tråkiga att spela.
Samtidigt som ett spel kan vara roligt utan att vara det snyggaste man sett.
Spelglädje handlar inte enbart om grafiken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Control är testets enda titel med officiellt stöd för ray tracing på både AMD och Nvidias plattformar ...
Läs hela artikeln här

Skrivet av anon5930:

Nvidia har stöd, AMD har stöd och både Microsoft och Sony har det i sina konsoller. Ser faktiskt själv emot att få testa PS5-uppgraderingen av Control som släpps nästa vecka med PSN+. Fick aldrig tag i något 3080, heller inte ett 5900X men jag lyckades impulsköpa en PS5 Disc Edition på lanseringsdagen. Så det är där jag tillslut får prova RT med kompatibel hårdvara.

Det är intressant med nextgenpatchen till konsolerna nästa vecka.

Såvitt jag vet kom den senaste pc-patchen till Control i september. De kan alltså inte ha lagt till några optimeringar för RDNA2 i spelet än (även om det är ett officiellt stöd för allmän DXR-raytracing), medan de haft RTX-hårdvara att optimera emot. Remedy bör dock ha tittat på RDNA2 för att optimera för konsolerna. Kan det vara möjligt att det även kommer en uppdatering till pc, när de nya konsolerna får sin patch?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Göteborgaren:

bara vr kvar att testa då. Håller tummarna att ni gör det med vr också 👍

Ja, många rapporter om bristande grafikminne där. Dock så har ju Nvidia mycket problem med sina drivers just nu så svårt att veta vad som är vad.

Permalänk
Skrivet av Megacrash:

Till o med konsollerna kör ju i 4k numera

Ja, ett år till. Därefter orkar de inte driva de nya trippel-a-spelen i 4k

Visa signatur

Asus B550 F Gaming, AMD Ryzen 7 5800X3D, Radeon RX 7900 XT (Saphire Nitro+)
32 GB Corsair Vengeance RGB RT @3600 Mhz (cl 18), 2 TB Samsung 980 Pro + 2 TB Samsung 860 Evo.
Skärm: Asus ROG XG27WQ (1440p @165hz)
Övrigt: Nintendo Switch och Xbox series S