AMD Vermeer - sjuk utmaning att hitta QVL-minnen

Permalänk
Medlem

AMD Vermeer - sjuk utmaning att hitta QVL-minnen

Hej!
Är det bara jag som är oduglig eller är det extremt svårt att hitta QVL-minnen 2x16Gb i 3600Mhz.
Alla minnen jag kollat i <2500kr från de stora handlarna finns inte med QVL-listorna för B550-kort.

(Naturligtvis har jag inte kollat igen vartenda moderkorts QVL men ändå lagt alldeles för mycket tid på detta redan)

Är det så jävligt att jag måste betala lika mycket för RAM som för CPU (5600x)?

Permalänk
Hedersmedlem

Vad jag vet så är det väldigt sällsynt att hitta minnen som inte funkar med moderna Ryzen, så jag skulle nog helt enkelt rekommendera att skippa QVL och köra på nåt RAM som andra lyckats köra med Ryzen -- vilket nog är de flesta stickorna på marknaden.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Javis:

Hej!
Är det bara jag som är oduglig eller är det extremt svårt att hitta QVL-minnen 2x16Gb i 3600Mhz.
Alla minnen jag kollat i <2500kr från de stora handlarna finns inte med QVL-listorna för B550-kort.

(Naturligtvis har jag inte kollat igen vartenda moderkorts QVL men ändå lagt alldeles för mycket tid på detta redan)

Är det så jävligt att jag måste betala lika mycket för RAM som för CPU (5600x)?

Mmm, djäflar vad dyrt och otillgängligt det blivit. Fastnat lite för TUF GAMING B550M-PLUS (WI-FI) och tänkte slänga på en 3700X.

Nu har jag iofs bara kollat 3200-hastigheter men verkar inte finnas mycket att välja på där heller.. Verkar mest vara G.Skill som gäller om man ska ha 2x16GB och Samsung-kretsar. T.ex. G.Skill Ripjaws V för 2600:-. Fula som stryk är de också. Och höga. Även om det inte är hela världen.

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av holmberg:

Mmm, djäflar vad dyrt och otillgängligt det blivit. Fastnat lite för TUF GAMING B550M-PLUS (WI-FI) och tänkte slänga på en 3700X.

Nu har jag iofs bara kollat 3200-hastigheter men verkar inte finnas mycket att välja på där heller.. Verkar mest vara G.Skill som gäller om man ska ha 2x16GB och Samsung-kretsar. T.ex. G.Skill Ripjaws V för 2600:-. Fula som stryk är de också. Och höga. Även om det inte är hela världen.

Jag kör det moderkortet med en häxblandning av Corsair LPX 3600 MHz och Crucial Sport 3000 MHz, tillsammans i 3200 MHz CL14.
Inga problem där. Vet inte om någon av de två är med i QVL, jag kollade aldrig. Däremot så var Corsair-minnena med i QVL när jag köpte min Ryzen 1700 eftersom det var rätt struligt med RAM-stöd i första (och delvis andra) generationen.

Mer specifikt har jag dessa:
CMK16GX4M2B3600C18 (2x8-kit) -- Samsung B-die
BLS16G4D30AESB.M (2x16-kit) -- Micron E-die

Edit: Kom precis på (även om det inte är helt relevant) att jag inte är säker på att minnena till min 1700 var med på QVL. Jag minns att jag kollade och letade noga, men det kan ha varit att jag gav upp och istället köpte minnen som hade B-die eftersom de alltid verkade funka bra med Ryzen, och struntade i själva listan.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Jag kör det moderkortet med en häxblandning av Corsair LPX 3600 MHz och Crucial Sport 3000 MHz, tillsammans i 3200 MHz CL14.
Inga problem där. Vet inte om någon av de två är med i QVL, jag kollade aldrig. Däremot så var Corsair-minnena med i QVL när jag köpte min Ryzen 1700 eftersom det var rätt struligt med RAM-stöd i första (och delvis andra) generationen.

Mer specifikt har jag dessa:
CMK16GX4M2B3600C18 (2x8-kit) -- Samsung B-die
BLS16G4D30AESB.M (2x16-kit) -- Micron E-die

Det var verkligen en häxblanding! Skönt att det funkar

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Medlem

Standardtipset är att skita i moderkortstillverkarens QVL och kolla RAM-tillverkarens QVL i stället. G.Skill till exempel verkar testa de flesta moderkorten.

Oavsett vilken lista man kollar på så kommer det ju knappast att framgå vilken BIOS-version och vilken processormodell (minnes-controller) som testerna gjorts på. Jag tvivlar starkt på att moderkortstillverkarna testar om varenda moderkort med till exempel två/tre generationers AMD-processorer varje gång de släpper ett nytt BIOS.

Testa minnet på egen hand och skicka tillbaka det om det inte fungerar vid stesstest.