Sous vide(clockers) - tillaga mat i vakuum vid perfekt temperatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sp0de:

Köp en Kantin 1/1 istället, finns både i plast och rostfritt stål. den senare kan du ha i otaliga år.

Förstår inte riktigt logiken med att köpa bra dyrare grejer men sedan snåla in på tillbehören

Logiken brukar vara om en pryl för 39:- fungerar lika bra som en för 500:- så köper man den för 39:-.

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeqvist:

Logiken brukar vara om en pryl för 39:- fungerar lika bra som en för 500:- så köper man den för 39:-.

Absolut, så varför har alla köpt anovan då det finns andra modeller som fungerar likvärdigt för en del av priset?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sp0de:

Absolut, så varför har alla köpt anovan då det finns andra modeller som fungerar likvärdigt för en del av priset?

För att dom ville ha den gissar jag.

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sp0de:

Absolut, så varför har alla köpt anovan då det finns andra modeller som fungerar likvärdigt för en del av priset?

Har alltid kikat på joule och anova. Samt behövde en vakumförpackare. Därför blev det så.
Hade kanske annars köpt en för 5-700kr och testat på först.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sp0de:

Absolut, så varför har alla köpt anovan då det finns andra modeller som fungerar likvärdigt för en del av priset?

Tror väldigt många ryktes med när Anova "råkade" tok sänka sitt pris tillfälligt. Sådana som jag som egentligen inte vet hur utbudet ser ut agerade när priset såg bra ut samtidigt som produkten hade gott omdöme.

Skrivet av Sp0de:

Förstår inte riktigt logiken med att köpa bra dyrare grejer men sedan snåla in på tillbehören

Kan handla om huvudsakligen 2 saker, ekonomi och känslan av att producera något anpassat för ändamålet, kanke även som passar invividen bättre. Men det kan också handla om att inte känna sig lurad, d.v.s betala ett orimligt högt pris när det inte behövs.

Min erfarenhet är att dedikerade tillbehör tenderar kosta merän vad det smakar, jag säger inte att det alltid är så men relativt ofta. Kan tycka att det är ganska tydligt när en 26l ANOVA plastlåda kostar 600 kr medan en förvaringsbox(23l) från Jula som är livmedelsgodkänd, tål -40 till +120 grader kostar 30 kr, men jag kan ha missat någon detalj såklart?

En vild gissnign är att tillbehör till produkter som dessa står för en stor del av förtjänsten, man räknar med att kunden köper tillbehören från samma tillverkare även om prislappen är hög eftersom då behöver man inte fundera på detaljerna.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av ReVco:

Lär funka hur bra som helst. Själv lutar jag nog år att skaffa en rejäl rostfri gryta i stället då jag inte litar 100% på att lämna plastlådan fylld med vatten någon annan stans än i badkaret typ..

Finns det några uppenbara nackdelar med en gryta av t.ex denna typ?:
https://www.amazon.se/glaslock-soppgryta-universalgryta-silve...

Om du inte finner en plastlåda du litar på så skulle jag säga att Anovas plastlåda kan vara ett bra köp trotts priset. Du betalar lite mer men du behöve inte fundera på detaljerna själv, det har redan tillverkaren gjort.

Söker du ändå en lättillgängligt stor billig gryta så skulle jag tipsa om Oumbärlig 15l från IKEA för 379 kr. Denna har metall lock så det bör inte vara något problem att såga ut ett hål för värmaren, eller så producerar du bara ett eget lock. Jag har själv denna gryta till andra ändamål(grytor) och har inget alls att klaga på.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Tror väldigt många ryktes med när Anova "råkade" tok sänka sitt pris tillfälligt. Sådana som jag som egentligen inte vet hur utbudet ser ut agerade när priset såg bra ut samtidigt som produkten hade gott omdöme.

För min del var det för att jag ändå ville ha vaccuumaskinen, och fick en pinne på köpet. Men även om jag kollat runt lite så är ju PRO varianten på pappret bättre än många andra. Om man flyttar jämföreksen till bilar borde ju en Kia fungera lika bra som en Audi. Men detta till trots köper folk Audi. Byggkvaliteten och andra tekniska lösningar, samt kapacitet. Om vi går tillbaka så har ju Anovan en mer kraftfull motor, samt smarta funktioner som min maskin från Kjell och Company inte har.

Visa signatur

Laptop: Asus UX303ln
Intel Haswell Core i7-4510U CPU / 8 GB DDR3 / 256 GB SSD / 2GB Nvidia 840M

Permalänk
Medlem

Om ni letar livsmedelsgodkänd låda så kör på jula
https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/forvaring/forvaring...
15-55l 20-60kr (+30-45kr för lock)

Permalänk
Medlem

Har fått tag på en svensk fläskfilé som jag tänkte vi skulle prova i Sous vide. Eftersom detta blir ett litet test så börjar jag med att använda vår IKEA 15l gryta utan lock. Kan det fungera? Eller bör jag konstruera ett tillfälligt lock? Tanken är att slutsteka på hög värme i panna(så högt det nu går med teflon).

Någon skrev 63 grader? Hur länge? Delar man upp fläskfilén på förhand, vad är rimliga storlekar? Krydda(salt, peppar, vitlökspulver, ingen marinad)?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Fläskfilé kan du köra utan lock. Skulle inte köra den mycket längre än 90 minuter. Längre tid än så och det blir leverpastej av allt ihop. 63 grader lär funka utmärkt. Torra kryddor efter smak. Marinader är jobbigt om du ska vakuumförpacka köttet, men funkar om du kör ziplock. Men blir kladdigt om påsen går sönder eller ramlar ner i badet... Vill du verkligen köra med marinad och vakuumförpackning så frys marinaden innan.

EDIT: Med längre tid så menar jag rejält mer tid, typ 30 minuter eller mer. 5-10 minuter extra är lugnt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av clnr:

Fläskfilé kan du köra utan lock. Skulle inte köra den mycket längre än 90 minuter. Längre tid än så och det blir leverpastej av allt ihop. 63 grader lär funka utmärkt. Torra kryddor efter smak. Marinader är jobbigt om du ska vakuumförpacka köttet, men funkar om du kör ziplock. Men blir kladdigt om påsen går sönder eller ramlar ner i badet... Vill du verkligen köra med marinad ock vakuumförpackning så frys marinaden innan.

Smart med att frysa marinad. Det ska jag prova. Har kört burboun i påsen (det fryser mindre bra) men kört hushållpapper en bit ifrån köttet. Vill man inte ha pappret i påsen kan man lägga en ny limning mellan papperet och köttet när allt är förslutet

Visa signatur

Laptop: Asus UX303ln
Intel Haswell Core i7-4510U CPU / 8 GB DDR3 / 256 GB SSD / 2GB Nvidia 840M

Permalänk
Medlem

Är det någon med lite erfarenheter när man ska tillaga högrev 900g mot welldone? Ett flertal hemsidor uppger olika tider, allt från 6 till 14h

Permalänk
Medlem
Skrivet av clnr:

Fläskfilé kan du köra utan lock. Skulle inte köra den mycket längre än 90 minuter. Längre tid än så och det blir leverpastej av allt ihop. 63 grader lär funka utmärkt. Torra kryddor efter smak. Marinader är jobbigt om du ska vakuumförpacka köttet, men funkar om du kör ziplock. Men blir kladdigt om påsen går sönder eller ramlar ner i badet... Vill du verkligen köra med marinad och vakuumförpackning så frys marinaden innan.

EDIT: Med längre tid så menar jag rejält mer tid, typ 30 minuter eller mer. 5-10 minuter extra är lugnt.

Låter utmärkt! Bör man dela på biten eller kör man hela i på en gång?

Jag tänkte nog köra Zigges, salt och peppar, kanske lite vitlökspulver typ så marinad hoppar vi sålänge.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Har fått tag på en svensk fläskfilé som jag tänkte vi skulle prova i Sous vide. Eftersom detta blir ett litet test så börjar jag med att använda vår IKEA 15l gryta utan lock. Kan det fungera? Eller bör jag konstruera ett tillfälligt lock? Tanken är att slutsteka på hög värme i panna(så högt det nu går med teflon).

Någon skrev 63 grader? Hur länge? Delar man upp fläskfilén på förhand, vad är rimliga storlekar? Krydda(salt, peppar, vitlökspulver, ingen marinad)?

Du kan alltid använda ugnsfolie som lock på grytor/lådor/kantiner om annat lock inte fungerar. Främst för att förhindra att för mycket vatten försvinner vid längre tillagning.blir nivån för låg slår cirkulation av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Plosky:

Är det någon med lite erfarenheter när man ska tillaga högrev 900g mot welldone? Ett flertal hemsidor uppger olika tider, allt från 6 till 14h

Nu har jag inte tillagat det själv men räkna med ju högre temperatur ju lägre tid.
Ju längre tid ju mörare. (upp till viss tid). Känns inte som att du behöver 14h vid welldone utan är nog snarare 6-8h som gäller. 14h kan jag köpa om det ska vara låg temperatur.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Någon som har tips på temp/tid på Lammracks? köpte inför lördag men tycker de är ganska tunna så efter lite googlande så verkar det bli 54 grader i 1,5h.

Visa signatur

|| Ryzen 5900X || Asus Rog B550-f Strix || MSI 6800 XT || Ripjaws V 3600mhz-CL16 (b-die) || NOCTUA NH-U12A || NZXT C850W || WD Black SN750 1tb ||WD Black SN850 1tb || Crucial MX300 525gb || Seagate 3tb 7200rpm || Acer XB271HU || LG 27GL850 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Låter utmärkt! Bör man dela på biten eller kör man hela i på en gång?

Jag tänkte nog köra Zigges, salt och peppar, kanske lite vitlökspulver typ så marinad hoppar vi sålänge.

Jag skulle personligen dela på den så den passar i påsen och så att påsen sen blir täckt i kärlet. Men hel eller i delar påverkar inte tillagningen så länge som allt får plats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeqvist:

Logiken brukar vara om en pryl för 39:- fungerar lika bra som en för 500:- så köper man den för 39:-.

Beror ju på vad man värderar som fungerar lika bra, i det här fallet ser ju kantinen trevligare ut i köket och plastbyttan lär behöva bytas lite då och då, kantinen håller livet ut.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Beror ju på vad man värderar som fungerar lika bra, i det här fallet ser ju kantinen trevligare ut i köket och plastbyttan lär behöva bytas lite då och då, kantinen håller livet ut.

Exakt, alla är olika 👌

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mezzlock:

Har en sådan, och fungerar bra. Enda nackdelen är att tillhörande lock kan vara lite svårt att klippa ur plats för cirkulatorn. Spricker lite i plasten som ni ser nedan (precis som många kommenterat gällande liknande andra lock).

Kan tipsa om att de numera även finns i svart (fanns inte får två år sedan när jag köpte mina första), vilket jag personligen tycker är snyggare och känns även lite mer gedigen i plasten (och inbillar mig håller värmen något bättre, men har inte mätt och jämfört med min genomskinliga variant).

https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/forvaring/forvaring...

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Nu var den igång,
Teknikmässigt ingen höjdare, låter mycket, kan inte få kontakt via Wifi och inga instruktioner varken i appen eller lådan. Ni som köper en obh nordica har inte missat något.

Slog på stort med fläslägg för 19kr/kg,
tyvärr var ena benet skitigt och luktade stall - skippar nog fläsk i åtminstone ett halvår och köper nog mer importerat istället ...

Hade som tur var en högrev i reserv så den får gå på samtidigt så får vi se hur det blir i morgon.

Nu plingade appen till, fast inte när man vill..

Permalänk
Skrivet av Gulsmurf:

För min del var det för att jag ändå ville ha vaccuumaskinen, och fick en pinne på köpet. Men även om jag kollat runt lite så är ju PRO varianten på pappret bättre än många andra. Om man flyttar jämföreksen till bilar borde ju en Kia fungera lika bra som en Audi. Men detta till trots köper folk Audi. Byggkvaliteten och andra tekniska lösningar, samt kapacitet. Om vi går tillbaka så har ju Anovan en mer kraftfull motor, samt smarta funktioner som min maskin från Kjell och Company inte har.

Jag köpte också min på kjell & co. fungerar utmärkt och har haft den i fyra eller fem år nu.
Enda jag har att klaga på är att den kunde haft lite högre effekt än de 800w min har ( men det löser man genom att värma vatten i vattenkokaren samtidigt ) är den väl uppe i temp är det inga problem.

Längsta sessionen jag haft var revben 72h och 70c. köttet ramlade av benen när man lyfte lite i dem.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600x
32gb ram
Asus Rog Strix B550-e gaming
Asus Rog Strix RTX 2070 oc

Permalänk
Medlem

Apropå Anova pro, Appen har aldrig någonsin kommit igång för mig...

Däremot så kan man efter setup connecta direkt till anova och läsa alla sensorer som json; (Device id hittar man i appen.)
https://anovaculinary.io/devices/{device_id}/states/?limit=1&...

[
{
"body": {
"audio-control": {
"file-name": "",
"volume": 24
},
"boot-id": "43435004281963",
"cap-touch": {
"minus-button": 0,
"play-button": 0,
"plus-button": 0,
"target-temperature-button": 0,
"timer-button": 0,
"water-temperature-button": 0
},
"heater-control": {
"duty-cycle": 8.83491
},
"job": {
"cook-time-seconds": 72010,
"id": "10612864205702",
"mode": "COOK",
"ota-url": "",
"target-temperature": 67,
"temperature-unit": "C"
},
"job-status": {
"cook-time-remaining": 65553,
"job-start-systick": 37421288,
"provisioning-pairing-code": 0,
"state": "COOKING",
"state-change-systick": 37464719
},
"motor-control": {
"duty-cycle": 74.925
},
"motor-info": {
"rpm": 0
},
"network-info": {
***************
},
"pin-info": {
"device-safe": 1,
"motor-stuck": 0,
"water-leak": 0,
"water-level-critical": 0,
"water-level-low": 0
},
"system-info-2640": {
"firmware-version": "3.0.2",
"firmware-version-sha": "200327_powerReset",
"largest-free-heap-size": 1208,
"mcu-temperature": 43,
"systick": 43920275,
"total-free-heap-size": 1216,
"total-heap-size": 16384
},
"system-info-3220": {
"firmware-version": "3.0.2",
"firmware-version-sha": "200327_powerReset",
"has-real-cert-catalog": true,
"largest-free-heap-size": 19520,
"systick": 43921096,
"total-free-heap-size": 20464,
"total-heap-size": 65536
},
"temperature-info": {
"heater-temperature": 67.29,
"triac-temperature": 65,
"water-temperature": 67.02
}
}
}
]

Dold text

För att sätta temperatur/tid/starta måste man logga in och ha ett konto med mail-login
- se https://github.com/ammarzuberi/pyanova-api

Så de tekniska problemen verkar mest vara det vanliga,
json är så enkelt så att ingen ens brytt sig om att fixa en enkel fungerande app för övervakning, "vem som helst" kan göra den själv,
de som gjorde anovas app är extremt inkompetenta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pacc:

Apropå Anova pro, Appen har aldrig någonsin kommit igång för mig...

Däremot så kan man efter setup connecta direkt till anova och läsa alla sensorer som json; (Device id hittar man i appen.)
https://anovaculinary.io/devices/{device_id}/states/?limit=1&...

[
{
"body": {
"audio-control": {
"file-name": "",
"volume": 24
},
"boot-id": "43435004281963",
"cap-touch": {
"minus-button": 0,
"play-button": 0,
"plus-button": 0,
"target-temperature-button": 0,
"timer-button": 0,
"water-temperature-button": 0
},
"heater-control": {
"duty-cycle": 8.83491
},
"job": {
"cook-time-seconds": 72010,
"id": "10612864205702",
"mode": "COOK",
"ota-url": "",
"target-temperature": 67,
"temperature-unit": "C"
},
"job-status": {
"cook-time-remaining": 65553,
"job-start-systick": 37421288,
"provisioning-pairing-code": 0,
"state": "COOKING",
"state-change-systick": 37464719
},
"motor-control": {
"duty-cycle": 74.925
},
"motor-info": {
"rpm": 0
},
"network-info": {
***************
},
"pin-info": {
"device-safe": 1,
"motor-stuck": 0,
"water-leak": 0,
"water-level-critical": 0,
"water-level-low": 0
},
"system-info-2640": {
"firmware-version": "3.0.2",
"firmware-version-sha": "200327_powerReset",
"largest-free-heap-size": 1208,
"mcu-temperature": 43,
"systick": 43920275,
"total-free-heap-size": 1216,
"total-heap-size": 16384
},
"system-info-3220": {
"firmware-version": "3.0.2",
"firmware-version-sha": "200327_powerReset",
"has-real-cert-catalog": true,
"largest-free-heap-size": 19520,
"systick": 43921096,
"total-free-heap-size": 20464,
"total-heap-size": 65536
},
"temperature-info": {
"heater-temperature": 67.29,
"triac-temperature": 65,
"water-temperature": 67.02
}
}
}
]

Dold text

För att sätta temperatur/tid/starta måste man logga in och ha ett konto med mail-login
- se https://github.com/ammarzuberi/pyanova-api

Så de tekniska problemen verkar mest vara det vanliga,
json är så enkelt så att ingen ens brytt sig om att fixa en enkel fungerande app för övervakning, "vem som helst" kan göra den själv,
de som gjorde anovas app är extremt inkompetenta.

Detta håller jag med om. Appen är under all kritik. Wifi-chip osv också (2.4Ghz only).
Kör själv enbart med fysiska knapparna så den "smarta" biten får jag klara mig utan.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Köpte själv denna kantin:

https://www.amazon.de/gp/product/B07FNTM1PF/ref=ppx_yo_dt_b_a...

Ca 400 kr med frakt, kan tycka att det är värt priset eftersom det är rostfritt stål.

Sen kan man själv välja om man vill köpa ett billigt lock från Jula eller köpa ett som redan är färdigskuret.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Låter som DOA, du får kontakta Anova för att kolla upp hur det ser ut med den biten.

Tog ett 3 dagar att få svar på serviceordern jag la på deras hemsida. Fick nu svaret att de kommer skicka en ny. Så service hanteringen verkar fungera iaf

Visa signatur

¯\_(ツ)_/¯

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lellebror:

Jag köpte också min på kjell & co. fungerar utmärkt och har haft den i fyra eller fem år nu.
Enda jag har att klaga på är att den kunde haft lite högre effekt än de 800w min har ( men det löser man genom att värma vatten i vattenkokaren samtidigt ) är den väl uppe i temp är det inga problem.

Längsta sessionen jag haft var revben 72h och 70c. köttet ramlade av benen när man lyfte lite i dem.

Ja de flesta pinnar klarar sig bra. Men Anovan ska vara bättre i det långa loppet på pappret då den orkar mera vatten, har mera kraft etc. Men jag skulle ju aldrig betala 4 papp för en sous vide pinne. Men denna deal var bra.

Om man har kjellmaskinen kan man köpa en smartadapter från valfri tillverkare där man kan se elförbrukning och stänga av via en app om man har det behovet.

Visa signatur

Laptop: Asus UX303ln
Intel Haswell Core i7-4510U CPU / 8 GB DDR3 / 256 GB SSD / 2GB Nvidia 840M

Permalänk
Medlem

fick min anova precision® cooker pro. använde den 2 gånger och under andra användningen så slutade den fungera under natten.

De ska skicka en ny till mig och jag behöver inte skicka tillbacka den trasiga. så ska försöka plocka i särden och se om den går att fixa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zautos:

fick min anova precision® cooker pro. använde den 2 gånger och under andra användningen så slutade den fungera under natten.

De ska skicka en ny till mig och jag behöver inte skicka tillbacka den trasiga. så ska försöka plocka i särden och se om den går att fixa.

Min fungerar men har bubblor under displayen pga en dålig limmning i kanten. Fick behålla den gammla med. Så det var extremt bra service.

Visa signatur

Laptop: Asus UX303ln
Intel Haswell Core i7-4510U CPU / 8 GB DDR3 / 256 GB SSD / 2GB Nvidia 840M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Någon skrev 63 grader? Hur länge? Delar man upp fläskfilén på förhand, vad är rimliga storlekar? Krydda(salt, peppar, vitlökspulver, ingen marinad)?

Vi brukar köra 65 grader i 60 minuter. Dela filén en gång och lägger bitarna i vars en sida av påsen för att få så bra kontakt yta mot vattnet som möjligt. Kör även torra kryddor som salt, vitpeppar, lökpulver och vitlökspulver. Brukar dock bränna mina filéer och då med en glace på.

Jag kör inga marinader då det är komplicerat med min vacuumpackare.