Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Fast den där genomblåsande fläkten ställer väl till det? Det är ju inte öppet bakom kortet. Kanske inte spelar så stor roll?

Verkar fungera ok vad jag sett, såg någon post en bit upp om någon som hittat en firma som tar fram en ny mittplåt anpassad för utblåset, så backa lite i tråden.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Tror jag aldrig la upp bilderna i den här tråden, inte för att dom var fina eller så. Mer med att nu är som datorn fullständig.

http://imgur.com/a/3V85ucF

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Verkar fungera ok vad jag sett, såg någon post en bit upp om någon som hittat en firma som tar fram en ny mittplåt anpassad för utblåset, så backa lite i tråden.

https://meta-customs.de/rtx-3000-spine/

Permalänk
Medlem

Här kommer ett litet galleri och förklaring kring hur jag har tänkt med mitt bygge i ett Ghost S1

https://www.sweclockers.com/galleri/15319-ett-viskande-tyst-l...

Det kommer att komma fler bilder och mer förklaringar kring varför jag gjort som jag har gjort osv...

Visa signatur

Dator.
Ghost S1 mk3, large topphatt med costom toppgaller med ca 80% hål area & moddade fläktar 2x140mm noctua för evakuering, Noctua L12s, Ryzen 5600x med -30PBO v offset och Asus performance boost + fclk @ 1900Mhz, Corsair plx 32gb @ 3800Mhz cl18, NVME m2 Kingston A2000 1Tb, Sata Qvo 4Tb, EVGA rtx3070 xc Ultra @ 2100/8000Mhz

Permalänk
Medlem

Vad tycker ni om det här då?

https://1drv.ms/u/s!AhEzl7eaYkQE-U8s05uWCGYaixGe

Evga hybrid
Large tophat under
Medium över

Visa signatur

5600x | 3080 | 32gb 3600mhz | Samsung 980 PRO | 38" UW 3840x1600 175hz | NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av DVD-ai:

Här kommer ett litet galleri och förklaring kring hur jag har tänkt med mitt bygge i ett Ghost S1

https://www.sweclockers.com/galleri/15319-ett-viskande-tyst-l...

Det kommer att komma fler bilder och mer förklaringar kring varför jag gjort som jag har gjort osv...

Den där topp plåten har du tillverkat själv? Grymt läcker! De små lufthålen på orginalet känns som ett kraftigt hinder för luftflödet. Både på toppplåten och sidorna faktiskt.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av seraj5:

Fått in min 5800x nu i en gigabyte x570i mobo i ghost med noctua l12 kylare. Kör senaste bios samt -30 PBO2 undervolt. Volten hamnar på 1.181V, 4.6ghz. Fast slår i 90C taket väldigt snabbt i cinebench och cpu går ner till cirka 4.5ghz och 1.1V, men är fortf i 90C. Någon som kör 5800x med l12 i ghost också som har testat med temps? Känns som jag får föra höga men vet ej

Har du några extrafläktar för att få ur värmen i lådan? Typ topp och bottenfläkt? Jag har inte kört cinebench på grund av att jag hellre testar tempraturerna efter mitt användande och i de programmen och spel jag faktiskt använder.
Just nu ligger idle på ca 36-38 grader och när jag spelar intensivt runt 75-80. Jag är väldigt nöjd. Kör endast PBO2 -30 på alla cores och ligger +- 5ghz på alla cores.
Jag fick precis hem de sista två fläktarna https://www.inet.se/produkt/5320632/noctua-nf-a12x25-pwm och tänkte jag skulle byta ut de två sämre jag har i toppen nu till helgen. Jag har en sådan i botten och den är verkligen grym! Helt tyst och flyttar massor av luft.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Har du några extrafläktar för att få ur värmen i lådan? Typ topp och bottenfläkt? Jag har inte kört cinebench på grund av att jag hellre testar tempraturerna efter mitt användande och i de programmen och spel jag faktiskt använder.
Just nu ligger idle på ca 36-38 grader och när jag spelar intensivt runt 75-80. Jag är väldigt nöjd. Kör endast PBO2 -30 på alla cores och ligger +- 5ghz på alla cores.
Jag fick precis hem de sista två fläktarna https://www.inet.se/produkt/5320632/noctua-nf-a12x25-pwm och tänkte jag skulle byta ut de två sämre jag har i toppen nu till helgen. Jag har en sådan i botten och den är verkligen grym! Helt tyst och flyttar massor av luft.

Funkar -30 på all cores med din 5800X? Inga crasher?

Jag började på -30 men fick inte stabilitet förrän runt -12. nu kör jag -12 på alla utom de två som systemet ser som perferred och de ligger på -16 och -18. Om jag har förstått allt rätt så är 5600X och 5900X väldigt lika i sin uppbyggnad där 5900X lite förenklat är två ihopkopplade 5600X. Detsamma gäller för 5800X och 5950X, vilket betyder att de har likande egenskaper för POB2. Optimum Tech gjorde en video om PBO2 och där får han stabilitet på -12 för 5950X, vilket teoretiskt bör vara det som är stabilt för 5800X också.

https://youtu.be/dfkrp25dpQ0?t=353

Permalänk
Medlem
Skrivet av ryggbiff:

Funkar -30 på all cores med din 5800X? Inga crasher?

Jag började på -30 men fick inte stabilitet förrän runt -12. nu kör jag -12 på alla utom de två som systemet ser som perferred och de ligger på -16 och -18. Om jag har förstått allt rätt så är 5600X och 5900X väldigt lika i sin uppbyggnad där 5900X lite förenklat är två ihopkopplade 5600X. Detsamma gäller för 5800X och 5950X, vilket betyder att de har likande egenskaper för POB2. Optimum Tech gjorde en video om PBO2 och där får han stabilitet på -12 för 5950X, vilket teoretiskt bör vara det som är stabilt för 5800X också.

https://youtu.be/dfkrp25dpQ0?t=353

Som sagt, jag har inte kört några hårda testprogram utan har endast spelat, streamat och använt datorn som vanligt. Kanske något hårdare än normalt då jag kört mycket spel benchmarks och firestrike osv.
Än så länge har jag inte märkt något alls. Troligtvis hade jag fått finjustera PBO2 om jag kört Cinebench, men eftersom min användning inte kommer i närheten av de belastningarna så låter jag -30 stå fast

Det enda jag märkt efter timmar av spelande är att bilden "frös" i en sekund när jag spelade wow. Tror dock att det var grafikkortet som hickade till (drivrutiner?) Detta har hänt 2 ggr under samma speltillfälle, men inte efter det. Spelet i sig rullade på i bakgrunden så det var inte så att hela datorn låste sig, utan att bilduppdateringen "fastnade" i en sekund, sen flöt det på igen.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av ryggbiff:

Funkar -30 på all cores med din 5800X? Inga crasher?

Jag började på -30 men fick inte stabilitet förrän runt -12. nu kör jag -12 på alla utom de två som systemet ser som perferred och de ligger på -16 och -18. Om jag har förstått allt rätt så är 5600X och 5900X väldigt lika i sin uppbyggnad där 5900X lite förenklat är två ihopkopplade 5600X. Detsamma gäller för 5800X och 5950X, vilket betyder att de har likande egenskaper för POB2. Optimum Tech gjorde en video om PBO2 och där får han stabilitet på -12 för 5950X, vilket teoretiskt bör vara det som är stabilt för 5800X också.

https://youtu.be/dfkrp25dpQ0?t=353

De tester jag sett är just 5950x den CPUn som sämst går att optimera med PBO2. Den som gjorde testen gissade att just den CPUn troligtvis redan är så optimerad att det är väldigt små "marginaler" med strömförsörjningen till kärnorna.
Säkert helt ovetenskapligt men det kanske ligger något i det?

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Har du några extrafläktar för att få ur värmen i lådan? Typ topp och bottenfläkt? Jag har inte kört cinebench på grund av att jag hellre testar tempraturerna efter mitt användande och i de programmen och spel jag faktiskt använder.
Just nu ligger idle på ca 36-38 grader och när jag spelar intensivt runt 75-80. Jag är väldigt nöjd. Kör endast PBO2 -30 på alla cores och ligger +- 5ghz på alla cores.
Jag fick precis hem de sista två fläktarna https://www.inet.se/produkt/5320632/noctua-nf-a12x25-pwm och tänkte jag skulle byta ut de två sämre jag har i toppen nu till helgen. Jag har en sådan i botten och den är verkligen grym! Helt tyst och flyttar massor av luft.

Imga faktislt, saknar fläktar. Jag testade dock bara.lägga på en bequiet silent wings 3 som exhaust över cpu, på gallret bara, gjorde ingen skillnad alls typ. Kör du bottenfläktan som exhaust? Vill köpa 3 noctua a12-15 helst och köra alla som exhaust för negativt tryck så luft trycks in på sidorna, men fläktarna är dyra och svåra o hitta beg haha

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Den där topp plåten har du tillverkat själv? Grymt läcker! De små lufthålen på orginalet känns som ett kraftigt hinder för luftflödet. Både på toppplåten och sidorna faktiskt.

Ja den har jag ritat och låtit tillverka, det gör jobbet bra och erbjuder ett lågt motstånd och är tillräckligt bra för att inte bidra med någon hörbar turbulens med 2st Noctua F12 120mm på 100% med topphatt i fri luft = ca 20liter/s

Nu med ca dubbla maximala flödet med 2st Noctua A15 140mm i toppen, ja då kan man få gallret att bli en aning hörbart pga turbulens. (Nu låter ju i och försig fläktarna klart hörbart vid 100%, så detta är mer av akademiskt värde)
Men fortfarande hörs turbulensen ytterst marginellt och det skulle vara lätt åtgärdat om man skulle runda av alla skarpa kanter på den sidan av gallret som är närmast fläktarna.

Den stora flaskhalsen är resterande chassit, detta är på inget sätt ”det optimala chassit” och inget annat på marknaden heller för den delen.
Sidorna skulle gärna ha fått ha en tätare hålbild och dessutom skulle denna gärna få sträcka sig längre ner på sidorna för att ge olika kylare/ i olika orientering bättre möjligheter att inte hamna utanför perforeringen.

Problem uppstår ju dessutom då vi vill ha en såhär kompakt lösning, stora komponenter är ivägsändare för luftflöden genom chassit och hämmar chassifläktarnas möjligheter att flytta luft med låg ljudnivå.
För att minska detta problemet så landade jag slutligen på att montera Noctua L12s CPU kylaren på tvären (så att lamellerna är i riktning med luftflöden i chassit) och fick böja och trixa en stund för att tillslut lyckas få den att passa på mitt moderkort -med nöd och näppe! (Framgår av bilderna i galleriet, här har jag dessutom redan monterat bort den onödiga plasten bakom IO’n)
Nu är denna mindre i vägen och vid samma inspänning så ökade varvtalet en aning på chassi fläktarna mellan CPU fläkten tycktes oförändrad = chassi fläktarna fick ett lite lägre undertryck att arbeta mot.

Men grafikkortet har gott om plast som är vägen för att låta luften ta sig genom chassit, här hjälps detta en aning av att den dessutom hjälper till att suga in luft genom sidan på chassit och dumpar luften inne i chassit = motverkar statiskt undertryck.
Men det skulle hur som helst vara bättre om korten tillverkades med större öppningar på sidorna av kylaren, för just användning i ett såhär tight chassi
En annan bra design vore ju om luften från kortet enbart dumpades rakt upp och på så vis omedelbart evakuerades.
Om man gjorde chassit en aning bredare för att möjliggöra för luften att lättare ta sig runt ett grafikkort så vore det en stor förbättring i min ögon, då skulle man dessutom kunna få in 140mm fläktar i toppen från början och inte behöva slipa ner ett par och modda så som jag gjort.

Min plan framledes blir nog att försöka få tag på ett rtx40xx (80?) kort när dom kommer ut och då köra med öppen sida och 1st topphatt sida under kortet.
Då får man en betydande skillnad i motstånd för Grafikkortets fläktar att arbeta med och för chassits fläktar lika så.
Dessutom ser det lite coolt ut, som hulken som knappt kan tygla sin egen kraft, haha
Så det är en mindre clean men ljudmässigt och kylningsmässigt bättre lösning som jag kommer att gå på senare.

Visa signatur

Dator.
Ghost S1 mk3, large topphatt med costom toppgaller med ca 80% hål area & moddade fläktar 2x140mm noctua för evakuering, Noctua L12s, Ryzen 5600x med -30PBO v offset och Asus performance boost + fclk @ 1900Mhz, Corsair plx 32gb @ 3800Mhz cl18, NVME m2 Kingston A2000 1Tb, Sata Qvo 4Tb, EVGA rtx3070 xc Ultra @ 2100/8000Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av CarlOscar:

Vad tycker ni om det här då?

https://1drv.ms/u/s!AhEzl7eaYkQE-U8s05uWCGYaixGe

Evga hybrid
Large tophat under
Medium över

Så kan man väll göra, samtidigt är jag lite mot lösningar som medför att man dumpar värmen under chassit...
Detta pga att den varma luften som är under chassit kommer att ta sig upp runt chassit och sedan dras in igen....
Dessutom så är det en inte alls försumbar flaskhals att ha sådär tätt mellan underlagen och chassits botten om du tänker dig att nyttja det avståndet för att flytta luft.
Högre fötter är verkligen att rekommendera, och att inte ha värme dumpning i botten som sagt då det aldrig är det mest optimala, men det kan vara en fungerande lösning!

Jag skulle vilja placera kylaren i toppen och evakuera genom den, nu har jag inte testat detta men jag skulle börja med att utvärdera hur väl det fungerar om man även köra evakuering genom CPU kylaren i en sådan konfiguration.
Sedan kan man komplettera med fläktar för intag i botten om man vill (inte säkert det behövs!), dessa får i sådant fall hjälpa att hålla nere det statiska undertrycket i chassit och göra jobbet lättare för såväl topp/radiator samt CPU fläktar.

Sedan är ju topp plattan på tok för dålig och bör ej användas, men det är väldigt fult utan så klart man använder den eller gör en ny
Och den mellanvägg som är original är också klart obrukbar, det bidrar med kraftig turbulens och därmed mycket extra oljud, den bör man inte använda om man kan undvika!
Jag har löst det genom att fästa fläktarna direkt i topplattans kanter, dessutom har jag limmat ihop topplattan så att den är strukturellt kraftig nog att ersätta mellanväggen och hålla ihop chassit ordentligt.

Nu är jag inte det minsta brydd då det kommer till att modda gärnet för att uppnå optimalt resultat, så jag kan förstå om man inte vill demontera delar av moderkortet osv... som jag gjort.
Men att limma ihop topplattans 4delar med varandra, det borde ingen vara rädd för tycker jag....

Visa signatur

Dator.
Ghost S1 mk3, large topphatt med costom toppgaller med ca 80% hål area & moddade fläktar 2x140mm noctua för evakuering, Noctua L12s, Ryzen 5600x med -30PBO v offset och Asus performance boost + fclk @ 1900Mhz, Corsair plx 32gb @ 3800Mhz cl18, NVME m2 Kingston A2000 1Tb, Sata Qvo 4Tb, EVGA rtx3070 xc Ultra @ 2100/8000Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av DVD-ai:

Så kan man väll göra, samtidigt är jag lite mot lösningar som medför att man dumpar värmen under chassit...
Detta pga att den varma luften som är under chassit kommer att ta sig upp runt chassit och sedan dras in igen....
Dessutom så är det en inte alls försumbar flaskhals att ha sådär tätt mellan underlagen och chassits botten om du tänker dig att nyttja det avståndet för att flytta luft.
Högre fötter är verkligen att rekommendera, och att inte ha värme dumpning i botten som sagt då det aldrig är det mest optimala, men det kan vara en fungerande lösning!

Jag skulle vilja placera kylaren i toppen och evakuera genom den, nu har jag inte testat detta men jag skulle börja med att utvärdera hur väl det fungerar om man även köra evakuering genom CPU kylaren i en sådan konfiguration.
Sedan kan man komplettera med fläktar för intag i botten om man vill (inte säkert det behövs!), dessa får i sådant fall hjälpa att hålla nere det statiska undertrycket i chassit och göra jobbet lättare för såväl topp/radiator samt CPU fläktar.

Sedan är ju topp plattan på tok för dålig och bör ej användas, men det är väldigt fult utan så klart man använder den eller gör en ny
Och den mellanvägg som är original är också klart obrukbar, det bidrar med kraftig turbulens och därmed mycket extra oljud, den bör man inte använda om man kan undvika!
Jag har löst det genom att fästa fläktarna direkt i topplattans kanter, dessutom har jag limmat ihop topplattan så att den är strukturellt kraftig nog att ersätta mellanväggen och hålla ihop chassit ordentligt.

Nu är jag inte det minsta brydd då det kommer till att modda gärnet för att uppnå optimalt resultat, så jag kan förstå om man inte vill demontera delar av moderkortet osv... som jag gjort.
Men att limma ihop topplattans 4delar med varandra, det borde ingen vara rädd för tycker jag....

Hehe du har helt rätt. Tack för tipsen!
Bilden visa bara första uppstart
Radiatorfläktarna gick på 100% vid load så här. Satte 5cm fötter och fläktarna gick till 50-60%

Kunde ej ha radiatorn på topppen då slangarn kommer ut för högt. Men jag löste detta genom att vända louqen upp och ner. Då hamnar ju även eventuella luftbubblor inte i pumpen. Nu är allt svalare och tystare. Även med standardlocket och fötterna.
1st noctua 12x15 blåser in underifrån, kanske kan få in andra med, men slangarna är lite i vägen.
Funderar bara på att sätta cirka 1cm distanser under locket, om det ser snyggt ut. Eller göra en ny som du säger!

Får samma score i port royal och timespy som i mitt lian li dynamic, men ljudnivån skiljer sig markant!
Kul projekt oavsett. Tar gärna emot mer tips!

Visa signatur

5600x | 3080 | 32gb 3600mhz | Samsung 980 PRO | 38" UW 3840x1600 175hz | NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av CarlOscar:

Hehe du har helt rätt. Tack för tipsen!
Bilden visa bara första uppstart
Radiatorfläktarna gick på 100% vid load så här. Satte 5cm fötter och fläktarna gick till 50-60%

Kunde ej ha radiatorn på topppen då slangarn kommer ut för högt. Men jag löste detta genom att vända louqen upp och ner. Då hamnar ju även eventuella luftbubblor inte i pumpen. Nu är allt svalare och tystare. Även med standardlocket och fötterna.
1st noctua 12x15 blåser in underifrån, kanske kan få in andra med, men slangarna är lite i vägen.
Funderar bara på att sätta cirka 1cm distanser under locket, om det ser snyggt ut. Eller göra en ny som du säger!

Får samma score i port royal och timespy som i mitt lian li dynamic, men ljudnivån skiljer sig markant!
Kul projekt oavsett. Tar gärna emot mer tips!

Det är svårt att göra av med så mycket effekt i en liten låda och samtidigt hålla nere ljudnivån...
Men en bra utgångspunkt är att försöka göra av med värmen så nära utanför lådan som möjligt för att slippa värma upp övriga komponenter samt för att enklare bli av med värmen från den komponent som alstrar den.
På så vis är det bra med vattenkylning och där har du fördelen med ditt din 3090 har just det, det borde fungera fint nu när du evakuerar genom radiatorn och har den i toppen då du vänt allt upp och ner, ja det känns som en rimlig lösning.

I övrigt är rekommendation att hålla kablage m.m. Så kompakt undanstoppat som möjligt och ur vägen för luftflöde från botten till toppen, knöka undan kablage bakom och under PSU där dom är ivägen minst för luftflödet.

Visa signatur

Dator.
Ghost S1 mk3, large topphatt med costom toppgaller med ca 80% hål area & moddade fläktar 2x140mm noctua för evakuering, Noctua L12s, Ryzen 5600x med -30PBO v offset och Asus performance boost + fclk @ 1900Mhz, Corsair plx 32gb @ 3800Mhz cl18, NVME m2 Kingston A2000 1Tb, Sata Qvo 4Tb, EVGA rtx3070 xc Ultra @ 2100/8000Mhz

Permalänk
Medlem

Liten uppgradering, ghetto mod monday

Ruttnade på att ha missat alla "lanseringar" sedan i somras och tryckte hem något som egentligen är helt fel kort, både för Ghost S1 och plånboken....

Känns stort

Deshroud test...

Nope

Dremel to the rescue, it's alive

Ghetto mod completed... for now

Fläktarna ska bort och en panel med 2st Noctua 120x15mm chromax ska dit istället, kanske nytt nätagg också, beror på var CPU uppgraderingen hamnar.

Tror ni min 4690k bottleneckar ett msi rx 6900 xt gaming x trio ? XD

Permalänk
Medlem

Då har jag till slut joinat klubben! Delar ses i signatur, ska väl försöka uppgradera grafikkort framöver eventuellt

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro Ax] [AMD Ryzen 5600X] [Noctua NH-L12S Ghost S1 Ed] [Asus GTX 1080 STRIX 8 GB] [32GB HyperX Fury RGB 3600 MHz] [2x WD Black SN750 1 TB NVME] [Corsair SF750] [Loque Ghost S1 MK3] [Synology DS212 2x2 TB NAS] [2x Mackie HR624] [Dell Ultrasharp U2713HM 27" IPS] [TOFU 65% ALU, Zealios V2] [Logitech G502] [Qpad QH-90]

Permalänk
Medlem

Jag har länge varit ett stort fan av chassin med vertikal orientering och hade ett Silverstone FT03 tidigare och övervägde både Corsair One och NZXT H1 innan jag väl bestämde mig för att bygga i Ghosten, som jag spontant kickstartade och lät ligga i garderoben fram till i våras. Under hösten hittade jag en tråd på Reddit där någon designat en "fot" till Ghosten för att kunna ställa den på högkant. En 3D-pritning och 500 kr senare:

https://imgur.com/a/qOKW9jO

Kör med Meta Customs Bottomplate (https://meta-customs.de/bottomplate/) och en NF-A12x25 med utblås. Har testat att köra med två fläktar utanpå baksidan med utblås och det ger en aning bättre temps, men är för tillfället nöjd med denna setup. Har en X5800 och ett 980ti som presterar tyst och bra (eller ja, 980ti sjunger väl på sista versen men leveransen på ett EVGA 3080 har skjutits från 15/1 till 15/4 så det får hänga kvar ett tag till.

Om någon är intresserad av foten så hittar ni den här: https://www.thingiverse.com/thing:4640837

Permalänk
Medlem
Skrivet av seraj5:

Imga faktislt, saknar fläktar. Jag testade dock bara.lägga på en bequiet silent wings 3 som exhaust över cpu, på gallret bara, gjorde ingen skillnad alls typ. Kör du bottenfläktan som exhaust? Vill köpa 3 noctua a12-15 helst och köra alla som exhaust för negativt tryck så luft trycks in på sidorna, men fläktarna är dyra och svåra o hitta beg haha

Ja jag kör två fläktar i toppen som exhaust, en fläckt i botten som exhaust så all inluft kommer från sidorna.
Lite märkligt är att topfläktarna snurrar hälften så snabbt som bottenfläkten, min helt ovetenslapliga teori är att det beror på att jag har 2 fläktar kopplade till samma kontakt på moderkortet (mitt MB har bara 2 chassiefläktskontakter).

Jag lirade WOW ett par timmar igår och helt plötsligt har min 5800x bestämt sig för att bli 10-15 grader svalare utan att jag gjort något. Den har legat på 70-75 grader innan när jag spelat WOW, men igår gick den knappt över 60 grader
Det jag gjort är att uppdaterat Radeondrivrutinerna (som knappast skall påverka CPUns temp?) och att det installerades en liten windowsuppdatering.
Jag kör nu med -30 i PBO2 på alla kärnor...om den fortsätter vara så här sval kan jag nog gå upp till -20 utan att det påverkar tempen speciellt mycket.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Ja jag kör två fläktar i toppen som exhaust, en fläckt i botten som exhaust så all inluft kommer från sidorna.
Lite märkligt är att topfläktarna snurrar hälften så snabbt som bottenfläkten, min helt ovetenslapliga teori är att det beror på att jag har 2 fläktar kopplade till samma kontakt på moderkortet (mitt MB har bara 2 chassiefläktskontakter).

Jag lirade WOW ett par timmar igår och helt plötsligt har min 5800x bestämt sig för att bli 10-15 grader svalare utan att jag gjort något. Den har legat på 70-75 grader innan när jag spelat WOW, men igår gick den knappt över 60 grader
Det jag gjort är att uppdaterat Radeondrivrutinerna (som knappast skall påverka CPUns temp?) och att det installerades en liten windowsuppdatering.
Jag kör nu med -30 i PBO2 på alla kärnor...om den fortsätter vara så här sval kan jag nog gå upp till -20 utan att det påverkar tempen speciellt mycket.

De har åtgärdat en bugg i Radeon Software som gjorde att vissa användare upplevde hög belastning på CPU utan anledning. Kan vara det?

Angående fläktarna så kör jag också Noctuas Y-splitter, så kör 2st NH-F12 (4 totalt) på varje fläktkontakt på moderkortet utan problem eller skillnader i rpm. Måste vara att du har olika fläktkurvor på de olika kontakterna.

Edit: Läste ordentligt nu att du har olika antal fläktar på kontakterna. Jag har samma last på båda så kan inte påverkan på rpm tillräckligt bra om man kör 2st fläktar parallellkopplat jämfört med en fläkt.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D || Powercolor AMD Radeon RX 6800 16Gb || G.Skill Flare X 16GB 3200MHz CL14 || Gigabyte B550I Aorus Pro AX || LG 27GL850 QHD IPS 144 Hz || Samsung SSD 970 EVO Plus 1TB || Samsung SSD 960 EVO 250GB || Corsair SF600 || Louqe Ghost S1 Limestone || 2xMedium Tophat med 2xNF-F12 + 2xNF-A12x25 || Noctua NH-L12

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reiker:

De har åtgärdat en bugg i Radeon Software som gjorde att vissa användare upplevde hög belastning på CPU utan anledning. Kan vara det?

Angående fläktarna så kör jag också Noctuas Y-splitter, så kör 2st NH-F12 (4 totalt) på varje fläktkontakt på moderkortet. Måste vara att du har olika fläktkurvor på de olika kontakterna.

Kan ha varit Radeon rutinerna då Något har hänt.
Jag kommer nog inte ändra fläktkurvorna då jag inte har problem. GPUn ligger på strax över 70 grader så allt ser ut att må bra

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av d_m_r:

Ruttnade på att ha missat alla "lanseringar" sedan i somras och tryckte hem något som egentligen är helt fel kort, både för Ghost S1 och plånboken....

Känns stort
https://i.imgur.com/HMeZvf4.jpg

Deshroud test...
https://i.imgur.com/aqq14qC.jpg

Nope
https://i.imgur.com/yBl8JR6.jpg
https://i.imgur.com/rFnanCR.jpg

Dremel to the rescue, it's alive
https://i.imgur.com/6VXsTga.jpg

Ghetto mod completed... for now
https://i.imgur.com/OFXKkdW.jpg

Fläktarna ska bort och en panel med 2st Noctua 120x15mm chromax ska dit istället, kanske nytt nätagg också, beror på var CPU uppgraderingen hamnar.

Tror ni min 4690k bottleneckar ett msi rx 6900 xt gaming x trio ? XD

Its big! Ska bli intressant att höra hur det funkar, men GPU får ju iaf mycket luft när du kör utan sidoplåt. Kanske läge att införskaffa en RaW så du får plats med sakerna? Louqe RAW tease

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D || Powercolor AMD Radeon RX 6800 16Gb || G.Skill Flare X 16GB 3200MHz CL14 || Gigabyte B550I Aorus Pro AX || LG 27GL850 QHD IPS 144 Hz || Samsung SSD 970 EVO Plus 1TB || Samsung SSD 960 EVO 250GB || Corsair SF600 || Louqe Ghost S1 Limestone || 2xMedium Tophat med 2xNF-F12 + 2xNF-A12x25 || Noctua NH-L12

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reiker:

Its big! Ska bli intressant att höra hur det funkar, men GPU får ju iaf mycket luft när du kör utan sidoplåt. Kanske läge att införskaffa en RaW så du får plats med sakerna? Louqe RAW tease

Oj! Ser verkligen intressant ut Då håller vi tummarna för att vi kan klämma in ett 3 slots graffe i den Vertikalt bygge alltså, nice!

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reiker:

Its big! Ska bli intressant att höra hur det funkar, men GPU får ju iaf mycket luft när du kör utan sidoplåt. Kanske läge att införskaffa en RaW så du får plats med sakerna? Louqe RAW tease

Hmm, har de en evolv shift 2 liknande historia på g???
RIP sparkonto....

Permalänk
Medlem
Skrivet av d_m_r:

Hmm, har de en evolv shift 2 liknande historia på g???
RIP sparkonto....

Ja eller väldigt lik Corsair One? Ska i alla fall bli intressant och se hur den blir. Verkar vara tillverkad i Sverige.

De fick en fråga om de utlovade tillbehören till Ghost S1 och de jobbar tydligen fortfarande med det men är lite svårt med tillverkningen i Pandemitider. Hoppas de inte släpper den pucken för deras tidigare kunders skull...

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D || Powercolor AMD Radeon RX 6800 16Gb || G.Skill Flare X 16GB 3200MHz CL14 || Gigabyte B550I Aorus Pro AX || LG 27GL850 QHD IPS 144 Hz || Samsung SSD 970 EVO Plus 1TB || Samsung SSD 960 EVO 250GB || Corsair SF600 || Louqe Ghost S1 Limestone || 2xMedium Tophat med 2xNF-F12 + 2xNF-A12x25 || Noctua NH-L12

Permalänk
Medlem

Trolli från MetaCustoms har lagt upp förbokningar för en spine avsedd för 3080. Denna variant är för MK2, men han säger att MK3 kommer inom kort också:
https://meta-customs.de/rtx-3000-spine/

Visa signatur

Ghost S1 ••• EVGA XC3 ULTRA RTX 3080 ••• AMD 5800X3D ••• X570 I AORUS PRO WIFI ••• Corsair SF750 ••• Samsung 970 EVO Plus NVME ••• Corsair Vengeance LPX Black 32GB

Permalänk
Medlem

Kul att se att de jobbar vidare med att utveckla S1an Jag är grymt nöjd redan men det finns ett par förbättringar att göra helt klart.
Hade PSUn suttit längre från spinen hade man kunnat haft ett fäste där för dubbla SSD under den..eller välja att ha en luftkanal där för bättre flöde för GPUn.
Riserkabeln riskerar att ta i fläkten om man har en tophat och vänder monteringsgallret "fel". Ett lite större uttag i spinen för riserkabeln och en "klämma" eller något för att hålla den på plats hade uteslutit denna risken.

Är otroligt nyfiken på RAW modellen. Tar den 3 slots graffen så blir det nästa modell, om den inte blir för stor och går att beställa i aluminiumfärg.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Är otroligt nyfiken på RAW modellen. Tar den 3 slots graffen så blir det nästa modell, om den inte blir för stor och går att beställa i aluminiumfärg.

Blir det en stående modell tro?

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av samvetet:

Trolli från MetaCustoms har lagt upp förbokningar för en spine avsedd för 3080. Denna variant är för MK2, men han säger att MK3 kommer inom kort också:
https://meta-customs.de/rtx-3000-spine/

Varför står det att den är MK2, själva spine:n är väl ingen skillnad mellan MK2/MK3 så borde väl fungera till bägge?

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Gallerikonnässör
Skrivet av Mindfighter:

Standard blir nog liggandes, men de tycks ju jobba på ett ställ för att kunna ställa på högkant. Jag hoppas det blir något av det! Mindre fotavtryck på skrivbordet tilltalar mig

Visa signatur

Ryzen 5 5600X | Asus RTX 4070 Ti Super ProArt OC | ASRock B550M-ITX/ac | Noctua NH-L12S 16GB DDR4 @ 3600 MHz | Fractal Design Terra | LG 42C2 | Logitech Pro X Wireless | Keychron K2 | Logitech G Pro X Superlight

Nvidia Shield TV Pro 2017 | LG 65CS | Valve Index