Spotify höjer priset – dyrare än Apple Music

Permalänk
Melding Plague

Spotify höjer priset – dyrare än Apple Music

Streamingjätten Spotify höjer priserna för alla abonnemangsformer och blir dyrare än den största konkurrenten Apple Music.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Lego Master

Jaha, dags att gå ner från Family till Duo alltså. Jeez.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Inaktiv

Med tanke på hur länge det kostat 99 kr så är det inte orimligt med en prishöjning.

Fortfarande lätt värt, trots dessa 10kr extra.

Permalänk
Medlem

Så, jag ska betala mer för att de ska få pengar till att utveckla sin nya avlyssning, så det kan göra mer pengar på mig?

Men det var ju billigt, så kanske bara jag som drömt att det skulle fortsätta så...

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk

Har aldrig betalat för Spotify. Rippar mina egna skivor och lägger in på telefonen. Blir mycket billigare så i längden + att det är högre kvalitet. 1300kr/år är faktiskt ingen liten summa.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Intressant att studenterna fick den största höjningen. Från 49 till 65kr #bottenavsamhällspyramiden

Permalänk
Medlem

Tycker att det känns helt ok, inga stora summor per minut användande. Det är mer psykologiskt än själva kostnaden som kommer att påverka om deras användarbas minskar på grund av detta.

Permalänk
Skrivet av IKEA Billy Bokhylla:

Har aldrig betalat för Spotify. Rippar mina egna skivor och lägger in på telefonen. Blir mycket billigare så i längden + att det är högre kvalitet. 1300kr/år är faktiskt ingen liten summa.

Sen telefonabonnemang på detta, Netflix Cmore HBO och allt det andra.. lätt att hamna på 8000:- om året.

Visa signatur

Ketchup är en smoothie.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IKEA Billy Bokhylla:

Har aldrig betalat för Spotify. Rippar mina egna skivor och lägger in på telefonen. Blir mycket billigare så i längden + att det är högre kvalitet. 1300kr/år är faktiskt ingen liten summa.

hur mycket skivor får man för 1300:-? lär ju bli ganska enkelspårigt att lyssna på typ samma musik hela tiden?

Permalänk
Medlem

Fullt rimlig höjning, undrar om Apple hakar på

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem

I det stora hela känns det som en skitsumma om jag ska vara helt ärlig.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SockerfriKetchup:

Sen telefonabonnemang på detta, Netflix Cmore HBO och allt det andra.. lätt att hamna på 8000:- om året.

Klart man leva utan att göra något om dagarna, utan att spendera sina pengar också om man känner för det.

Sen kan man dö med mest nollor av alla på bankkontot!

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Vi får se vart all denna streaming-sörja landar i framöver. Man vill ju inte betala 1000kr i månaden för att ha 10+ konton för att slötitta på några serier i soffan... måste finnas roligare saker att lägga pengar på och dessutom hitta bättre lösningar. Overhead ökar ju med många aktörer också...

Varför inte bara cross-licensing som inom många andra brancher? Inte så att skivaffärer bara kunde sälja från ett skivbolag i taget liksom...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linus:

hur mycket skivor får man för 1300:-? lär ju bli ganska enkelspårigt att lyssna på typ samma musik hela tiden?

Du kan nog få en hel drös gamla skivor för 1300:- på loppmarknader och auktioner.

Permalänk

Väldigt nöjd med Spotify och anser inte att det är en speciellt stor summa i förhållande till vad man får. Har funderat på att prova Apple-music då jag redan har större delen av deras ekosystem. Vet dock inte riktigt hur det står sig mot Spotify.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem

Jag började abbonera på Apple One Familj i december, upp till 6 personer kan dela på Musik, TV+, Arcade och 200GB molnlagring för 199:- i månaden, känns som ett bra pris jämfört med Spotify - även fast vi inte använder oss av Arcade.
Sen skulle jag tydligen få tillbaka 59:-/månad i ett halvår med start i februari pågrund av något TV+ erbjudande.

Får se om Apple höjer bara...!?

Permalänk
Medlem
Skrivet av foxzox7:

Intressant att studenterna fick den största höjningen. Från 50 till 65kr #bottenavsamhällspyramiden

I praktiken är det jävligt svårt att aktivera studentpriser på Spotify. De använder ett amerikanskt system som begär fullt med konstig information.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av IKEA Billy Bokhylla:

Har aldrig betalat för Spotify. Rippar mina egna skivor och lägger in på telefonen. Blir mycket billigare så i längden + att det är högre kvalitet. 1300kr/år är faktiskt ingen liten summa.

Jag skulle kunna betala 1300kr/år bara för att slippa att sitta och rippa skivor.

What year is it?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linus:

hur mycket skivor får man för 1300:-? lär ju bli ganska enkelspårigt att lyssna på typ samma musik hela tiden?

Beror väl på. Majoriteten av min främst lyssnade Spotify-lista innehåller låtar som gjordes innan spotify fanns... Brukar vara ganska billigt att hitta skivor med den musiken...

Permalänk
Medlem

Hm , det börjar bli dyrt med alla streaming tjänster.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

Alltså när jag var 18 år sprang jag till Mega skivakademin hela tiden och betalade lätt +500 kr i månaden för CD-skivor. Uppgradering av Walkman då och då var ju inte heller direkt billigt.

Denna höjning är fullt rimlig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bankai:

Du kan nog få en hel drös gamla skivor för 1300:- på loppmarknader och auktioner.

Sen har man ju också skivorna kvar sedan utan att fortsätta betala, och många skivor kvar sedan tidigare (som inte försvinner spontant när någon annan känner för det på serversidan)

Kortsiktigt är såklart streaming att föredra, instant access/gratification till extrema mängder innehåll, men långsiktigt blir man låst utan att äga något alls.

Väldigt likt skillnaden mellan att äga eller hyra sin bostad skulle jag säga

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av johanandersson:

I praktiken är det jävligt svårt att aktivera studentpriser på Spotify. De använder ett amerikanskt system som begär fullt med konstig information.

Kan inte minnas att det var speciellt komplicerat, vad är det som skulle vara konstigt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Jag skulle kunna betala 1300kr/år bara för att slippa att sitta och rippa skivor.

What year is it?

Har inte haft en cdrom sedan 2005, är faschinerad att folk lägger all den tiden för lite musik i mobilen när det finns spotify, soundcloud mfl för kaffepengar/gratis.
Har inget problem med höjningen, haft Spotify sen mer eller mindre lanseringen och det har blivit oerhört mycket bättre med tiden som gått. Det bästa Spotify kan göra nu är att få in film & serier.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av medbor:

Vi får se vart all denna streaming-sörja landar i framöver. Man vill ju inte betala 1000kr i månaden för att ha 10+ konton för att slötitta på några serier i soffan... måste finnas roligare saker att lägga pengar på och dessutom hitta bättre lösningar. Overhead ökar ju med många aktörer också...

Varför inte bara cross-licensing som inom många andra brancher? Inte så att skivaffärer bara kunde sälja från ett skivbolag i taget liksom...

Tycker inte riktigt det är applicerbart här. Du har absolut en poäng när det kommer till streamingtjänster på film/serier då det finns för många och för utspritt material.

Men så är det verkligen inte i musikbranchen. Det räcker liksom att ha Spotify, YouTube music eller apple music. Finns ingen direkt anledning för vanligt folk att ha alla.

Permalänk
Medlem

De skulle ju kunna sluta ge sina chefer 50 miljoner om året istället, men nä.

Visa signatur

h170i-plus i5 6600 2x8gb ddr3l 850 pro 256gb
Don't argue with an idiot. He will drag you down to his level, and beat you with experience.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SockerfriKetchup:

Sen telefonabonnemang på detta, Netflix Cmore HBO och allt det andra.. lätt att hamna på 8000:- om året.

Du måste inte använda dessa tjänster.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

I praktiken är det jävligt svårt att aktivera studentpriser på Spotify. De använder ett amerikanskt system som begär fullt med konstig information.

Oj? Det har alltid gått bra och lätt för mig, bara att man måste göra om det en gång om året. Du är inne på svenska sidan?

Permalänk
Medlem

Säkert en i raden av prishöjningar, först locka in folk i beroende sedan smyghöja för att casha ut.
Repeat!
Köper jag en skiva för 139:- i månaden har jag den kvar månaden efter oavsett dragningar på mitt konto
Spotify kommer aldrig hända inte andra steamingtjänster heller, suckers!

Permalänk
Medlem

Fair enough. Jag har haft premium i säkert 10 år nu och tycker definitivt att man får bra valuta för pengarna.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter