Nybörjare på HIFI, vad och var handlar jag?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av EntropyQ3:

Min rekommendation skulle idag istället vara ett par aktiva högtalare, kanske till och med inbyggd DAC och digitalt delningsfilter.

Vad man vinner med en lite mer modern konstruktion är att man kan korrigera både frekvens och tidssvar. Kompromissen brukar ligga i att det maximala ljudtrycket blir lite lägre eftersom man typiskt offrar en del där för att få nättare dimensioner och lägre undre gränsfrekvens. Vilket enligt min personliga mening är vettigt.

Och uppmuntra till att nya intressenter håller ögonen på bollen och minns att det handlar om att uppskatta musiken - inte ägna sig åt prylsport på forum.

Instämmer.
Utvecklingen går tack och lov åt hållet aktiva högtalare av lite mindre modell.
Även små system kan ju i dag spela musik rätt bra.
https://www.ljudochbild.se/test/hi-fi-2/sex-2-1-anlaggningar-...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Jag har sett många baslådor som enligt fysiken lagar inte kan prestera bra och de har inte heller låtit bra när jag hört dem och den gemensamma nämnaren har varit att de är för små och lätta.

en liten baslåda kan i praktiken inte spela särskilt stark

Du lyssnar alltså med ögonen och sätter likhetstecken mellan högt och vackert.
Ja då blir det ju med nödvändighet stora prylar.
Lyssnar man med öronen och inte ser mycket höga volymer som ett absolut krav för "välljud" fungerar mindre system ypperligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mediabrus:

Förordat? Dom används flitigt av yrkesfolk på det sättet. Det är varken en åsikt eller att förorda dom.. det är bara att konstaterande att så är fallet.

Monitorer är ett redskap och dom flesta Yamaha monitorer används i närfält och till röster.
Dess konstiga frekvensgång passar bra till att ha styr på röster och kör när man spelar in.
Man är så långt ifrån hifi lyssning man kan komma, det är ett redskap inget annat.
Och dess "egenskaper" är ganska väl dokumenterad för många ogillar att arbeta med dom.

Små subs har mest nackdelar men dom kan fungera som stöd om man vill ner ett par hertz till.
Spela inte för lågt i frekvens eller för starkt så fungerar det utan problem och samtidigt så drar man inte igång rummets resonanser.
Liten och behändig för dom som vill ha det så.

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Mediabrus:

Du lyssnar alltså med ögonen och sätter likhetstecken mellan högt och vackert.
Ja då blir det ju med nödvändighet stora prylar.
Lyssnar man med öronen och inte ser mycket höga volymer som ett absolut krav för "välljud" fungerar mindre system ypperligt.

Jag spelar sällan vid mycket höga volymer hemma för jag har spelat av mig på andra platser men jag vill kunna spela starkt (läs nu kunna återge akustiska instrument och inspelningslokalen skapligt korrekt) jag ogillar också oljud vid filmtittande. Jag har inte heller dömt ut alla små basmoduler utan jag hoppas det framgår att det är små billiga basar som inte sätts fast som är ett problem, det finns de som byggs i metall och är tyngre och stabilare och man kan ha servostyrnning på elementen via givare för att sänka disten men det är inget som är billigt och de flesta köper nog en bas för 5 000 max 7 000 kr och då låter små basar ofta betydligt sämre än de med större lådor i samma eller lägre prisklass.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

det är små billiga

Ok..
Ja det är uppenbart.. att det är billig är ett problem. Respekt.. du har pengar Därmed ÄR billigt = dålig.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Mediabrus:

Ok..
Ja det är uppenbart.. att det är billig är ett problem. Respekt.. du har pengar Därmed ÄR billigt = dålig.

Ja billigt är ett stor problem om det ska byggas litet och kunna låta bra men bygger man stort går det att bygga billigt och få det att låta bra.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mediabrus:

Du låter som en person som köper Beats By Dre och ger dem 10/10 i betyg. De diskuteras HiFi, inte snygga lösningar.

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Sapphire 7900 GRE | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Avstängd
Skrivet av smygolf:

Monitorer är ett redskap och dom flesta Yamaha monitorer används i närfält och till röster.
Dess konstiga frekvensgång passar bra till att ha styr på röster och kör när man spelar in.
Man är så långt ifrån hifi lyssning man kan komma, det är ett redskap inget annat.
Och dess "egenskaper" är ganska väl dokumenterad för många ogillar att arbeta med dom.

Du tror väl inte på allvar att några av värden vanligaste monitorer väljs för dom är dåliga och folk ogillar dom?
Människor som för sin yrkesutövning är helt beroende av att dom är bra skulle alltså medvetet välj något dåligt.
Tänk ett varv till nu..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Niivpzi:

Du låter som en person som köper Beats By Dre och ger dem 10/10 i betyg. De diskuteras HiFi, inte snygga lösningar.

Mest diskuteras ormolja.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Ja billigt är ett stor problem om det ska byggas litet och kunna låta bra men bygger man stort går det att bygga billigt och få det att låta bra.

Få se nu .. om jag bygger stort är elementen billigare, det går åt mindre material, det det är lättare hantera, billigastransporter.. så är det .. ne..
Det där är ju inga fakta utan ren ormolja i sin mest utpräglade form. Det finns inget som helst skäl till att större är bättre förutom högre volymer och absolut inte billigare. men du är uppenbarligen helt låst vid en aspekt .. hög volym.. och likställer enskilde parametern den med kvalitet och då klart blir det med nödvändighet stort.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Mediabrus:

Du tror väl inte på allvar att några av värden vanligaste monitorer väljs för dom är dåliga och folk ogillar dom?
Människor som för sin yrkesutövning är helt beroende av att dom är bra skulle alltså medvetet välj något dåligt.
Tänk ett varv till nu..

Jo NS10 används just för att de med tiden blivit ett standardverktyg för att bedöma hur nått låter på normaldåliga mindre hifi högtalare, även NS 1000 låter tämligen dåligt för pengarna men den har i vart fall bra element som går att använda om man bygger om dem.
Det finns en motsvarande stor (liten ? ) men mycket mer välljudande talmonitor i LS3/5A och dess varianter.

The Yamaha NS10 Story
How A Hi-fi Speaker Conquered The Studio World

Love or hate the Yamaha NS10, this unassuming little speaker has found a place in the studios of many of the world's top producers. We trace its history, and investigate why a monitor whose sound has been described as "horrible" became an industry standard.

https://www.soundonsound.com/reviews/yamaha-ns10-story

Skrivet av Mediabrus:

Få se nu .. om jag bygger stort är elementen billigare, det går åt mindre material, det det är lättare hantera, billigastransporter.. så är det .. ne..
Det där är ju inga fakta utan ren ormolja i sin mest utpräglade form. Det finns inget som helst skäl till att större är bättre förutom högre volymer och absolut inte billigare. men du är uppenbarligen helt låst vid en aspekt .. hög volym.. och likställer enskilde parametern den med kvalitet och då klart blir det med nödvändighet stort.

Massan i vaslådan bör vara åtminstone 1000 ggr större än den rörliga massan i elementet för att lådan ska låta mindre än 60 dB lägre än elementet, jag vill alltså spela lägre, jag vill faktiskt inte höra ljuden från lådan alls.
Ja det går att lösa vibrationsproblemet på andra sätt tex 2 motriktade element men det är ju inte i närheten av möjligt att göra så i en liten och billig låda, däremot går det att göra i en stor och billig låda men den stora lådan i sig brukar ofta räcka för att hela bassystemet ska få en massa som är större än den rörliga massan i elementet vilket ofta gör att även ett ensamt element kan prestera bra i en sådan konstruktion och så kan man skaffa flera baslådor i stället för att uppnå akustiska fördelar.

Det är få baselement som har en rörlig massa på mindre än 30 gram så att undvika billiga baslådor som inte väger > 30 kilo är en enkel tumregel för att undvika de där lådan kommer att låta ganska mycket och ge en hörbar påverkan.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det verkar även vara enklare/billigare att bygga element anpassade för större lådor då dom typiskt är billigare?

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Elfsberg:

Det verkar även vara enklare/billigare att bygga element anpassade för större lådor då dom typiskt är billigare?

Ja de blir ofta billigare och systemet i helhet får ofta mycket högre verkningsgrad med större lådor så effektbehovet minskar också vilket gör förstärkaren billigare. Dessutom blir tryckvariationerna i den större lådan mindre vilket gör att lådväggarna inte bågnar och låter lika mycket vilket också gör det enklare att få en låda som inte ändrar form när man spelar.
Små baslådor blir dyra eller dåliga, vettigt stora (alltså inte jättesmå men man behöver inga jättelika lådor heller) lådor kan däremot låta bra även om de är billiga.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Det är få baselement som har en rörlig massa på mindre än 30 gram så att undvika billiga baslådor som inte väger > enkel tumregel för att undvika de där lådan kommer att låta ganska mycket och ge en hörbar påverkan.

Mer ormolja alltså
En helt ok billig liten subb.. bara som exempel.. Det fungerar utmärkt med mindre men det går inte spela hur högt som helst..
https://www.referenceaudio.se/produkt/rel-t5i

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Mediabrus:

Mer ormolja alltså
En helt ok billig liten subb.. bara som exempel.. Det fungerar utmärkt med mindre men det går inte spela hur högt som helst..
https://www.referenceaudio.se/produkt/rel-t5i

Beror ju på hur man ser det, den ligger -3 dB vid 43 Hz -6 vid 34 Hz, vilket är högre än de högtalare jag har som toppar till datorljudsystemet, den kan säkert ge ett bidrag med ljudtryck i basen men inte i suben det är ju inte direkt nån imponerande prestanda i sub området.
Rel gör en del bra modeller men deras mindre följer fysikens lagar de också och den är för liten för att kunna låta bra för 7 000 kr.
Hade man gjort den större, säg 3-4ggr så stor låda hade det gått att få mycket bättre djupbas och ljudkvalitet i allmänhet för lägre kostnad.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mediabrus:

Tänk ett varv till nu..

Du läste/ignorerade det mesta jag skrev.
Börja gärna om med att läsa och förstå det jag skrev så kan vi snacka vidare.

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Medlem

Jag har lust att svara på Mediabrus men har lärt mig att det inte är lönsamt.
Istället är det lönsamt att gå och vila.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Avstängd
Skrivet av smygolf:

Ja jag valde att ignorera det ja. Jag gjorde det dessutom fullt medvetet.
Så åter.. jag tror inte.. eller jag är rätt övertygad.. att en dålig högtalare aldrig någonsin kommer bli populär i studios.
Tror du på allvar att individer som jobbar med ljud medvetet skulle välj en undermålig högtalare? In bara någon utan ett mycket stort antal? Låter det troligt? Med all respekt för att du inte gillar den men yrkesfolk använder och dom är inte varken dumma eller obegåvade utan gör ett medvetet val.

Permalänk
Medlem
Skrivet av smygolf:

Det är bara att titta på hur han totalt ignorerade länken som mrqaffe gav som källa för sitt påstående, kring samma ämne som du skrev om, och istället bara valde ut ett stycke i slutet av inlägget att citera för att se vad som varit bestående modus operandi för honom i tråden och för att inse att du inte lär få något bättre svar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Rel gör en del bra modeller men deras mindre följer fysikens lagar de också och den är för liten för att kunna låta bra för 7 000 kr.

Ja och du följer dina egna spelregler.. det ska gå spela högt annars är det inte bra.
Men för alla som inte ser hög volym som det dominerade kriteriet.. som i bara måste ha något som går spela högt med.. är det en bra sub.. Dom som spelar lite måttliga volymer vid lyssnade är sannolikt väldigt många och för dom finns inte behovet av mer än denna.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ratbongo:

Det är bara att titta på hur han totalt ignorerade länken som mrqaffe gav som källa för sitt påstående, kring samma ämne som du skrev om, och istället bara valde ut ett stycke i slutet av inlägget att citera för att se vad som varit bestående modus operandi för honom i tråden och för att inse att du inte lär få något bättre svar.

Jag fick en länk .. till en text från 2008 om en högtalare som slutade tillverkas 2001 20 år sedan...
Känns det aktuellt att diskutera en högtalare som slutade tillverkas för 20 år sedan? Jag lovar.. den är ingen toppsäljare, den säljs inte har inte sålts på snart 20 år..

Permalänk
Medlem

Jag kör Dali Fazon LCR med en SVS SUB2000 pro i ett 7.1 system. Fullt tillräckligt HIFI för mig. Framförallt bioljudet är grymt exakt och imponerande, för mig.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Philips Evnia OLED 32M2N8900 240 hz, Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mediabrus:

Jag fick en länk .. till en text från 2008 om en högtalare som slutade tillverkas 2001 20 år sedan...
Känns det aktuellt att diskutera en högtalare som slutade tillverkas för 20 år sedan? Jag lovar.. den är ingen toppsäljare, den säljs inte har inte sålts på snart 20 år..

Varför svarar du mig när du inte svarade han som skrev det? Det styrker ju bara min poäng. Hans länk är högst relevant kring dina påståenden att en monitor som anses låta dåligt aldrig någonsin skulle bli populär. Du ville dock tydligt inte diskutera det längre när han postade den källan.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Mediabrus:

Du har rätt i att just NS10 inte säljs längre utan den har blivit Avan­tone CLA-10 som finns i butikerna idag.https://www.thomann.de/se/avantone_cla_10a.htm?glp=1&gcl...

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ratbongo:

Varför svarar du mig när du inte svarade han som skrev det? Det styrker ju bara min poäng. Hans länk är högst relevant kring dina påståenden att en monitor som anses låta dåligt aldrig någonsin skulle bli populär. Du ville dock tydligt inte diskutera det längre när han postade den källan.

Det som lyfts fram i tråden av mig men även andra är naturligtvis dagens modeller.
Att då försöka misskreditera dagens produkter med en artikel från 2008 om en högtalare som slutade tillverkas för 20 år sedan.. känns väl bara desperat .. eller känns det fräscht tycker du? Ja jag ignorerade det desperata tilltaget först.. det har ju liksom inte mycket att göra med dagens modeller som är vad som lyfts fram.. men men ..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Du har rätt i att just NS10 inte säljs längre utan den har blivit Avan­tone CLA-10 som finns i butikerna idag.https://www.thomann.de/se/avantone_cla_10a.htm?glp=1&gcl...

Ja.. så du drar in en modell och fabrikat som ingen nämnt tidigare för att .. ja vad då?
Gisses ...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KingCobra:

Jag kör Dali Fazon LCR med en SVS SUB2000 pro i ett 7.1 system. Fullt tillräckligt HIFI för mig. Framförallt bioljudet är grymt exakt och imponerande, för mig.

Fungerar förmodligen alldeles utmärkt.
Visserligen har mrqaffe dömt ut ditt system o- lyssnat för din sub väger ju bara 18 kilo och minimivikten enlig mrqaffe på en sub är 30 kg.
Men jag tar inte det på något allvar utan anser du har ett helt ok system

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mediabrus:

Det som lyfts fram i tråden av mig men även andra är naturligtvis dagens modeller.
Att då försöka misskreditera dagens produkter med en artikel från 2008 om en högtalare som slutade tillverkas för 20 år sedan.. känns väl bara desperat .. eller känns det fräscht tycker du? Ja jag ignorerade det desperata tilltaget först.. det har ju liksom inte mycket att göra med dagens modeller som är vad som lyfts fram.. men men ..

Det är bara ett av exemplen av när du slutar svara på saker folk skriver när det är uppenbart att du har fel, och tydligen har du problem med att erkänna det. Du har bl a ordagrant skrivit "...att en dålig högtalare aldrig någonsin kommer bli populär i studios" och då har du själv kommenterat kring ett perspektiv som inkluderar all tid, vilket är rimligt eftersom det som diskuterats har varit ett allmänt påstående.

Nu ser jag också att du skriver tillbaka till samma postare att det inte spelar någon roll att högtalaren fortfarande existerar bara för att den har ett annat namn, trots att du nyss använde faktumet att den inte säljs längre som argument, samt att det du skrivit om frågan har varit allmänna påståenden om monitorer i studios och inte om specifika modeller.

Det är tydligt att detta är ett i raden av case på Internet där någon helt enkelt inte klarar av att ha fel och istället tar till bortförklaringar och ignorerar saker som skrivs. Jag är väl typ den fjärde i tråden som påpekar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mediabrus:

Ja.. så du drar in en modell och fabrikat som ingen nämnt tidigare för att .. ja vad då?
Gisses ...

Det är samma högtalare som NS10. Jag tror att du missförstår med flit.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ratbongo:

Det är bara ett av exemplen av när du slutar svara på saker folk skriver när det är uppenbart att du har fel, och tydligen har du problem med att erkänna det. Du har bl a ordagrant skrivit "...att en dålig högtalare aldrig någonsin kommer bli populär i studios" och då har du själv kommenterat kring ett perspektiv som inkluderar all tid, vilket är rimligt eftersom det som diskuterats har varit ett allmänt påstående.

Nu ser jag också att du skriver tillbaka till samma postare att det inte spelar någon roll att högtalaren fortfarande existerar bara för att den har ett annat namn, trots att du nyss använde faktumet att den inte säljs längre som argument, samt att det du skrivit om frågan har varit allmänna påståenden om monitorer i studios och inte om specifika modeller.

Det är tydligt att detta är ett i raden av case på Internet där någon helt enkelt inte klarar av att ha fel och istället tar till bortförklaringar och ignorerar saker som skrivs. Jag är väl typ den fjärde i tråden som påpekar det.

Det finns väl ingen högtalare som inte har kritiker. Eller tror du det? Du kan ta de mest dyra elktrostater som finns så hittar du kritiker. Fullständigt ointressant att alla inte är nöjda med en produkt. För dom.. välj en annan.
Lika är det i studio. det finns alternativ till dom dom som inte gillar den. Yamaha är INTE ensamma på marknaden liksom.
Att några inte giller den förändrar heller inte att Yamaha har varit och är storsäljare av monitorer och du tror väl inte det beror på att alla är missnöjda? Nej det har inte varit allmänna påståenden utan, modell serien som avsetts har lyft fram av fler än mig och det har länkats till produktsidor. CLA som sist länkades till står för Chris Lord Alge .. INTE yamaha. Ett annat fabrikat, en annan högtalare låt vara med likheter och inspiration från den med det gäller ju hundratals modeller om man vill se likheter.
Det som hävas och jag gör det tros en del protester är att dom faktist används mycket är storsäljare och det beror INTE på att dom är dåliga. Så vad försöker du motbevisa? Att dom säljs, att dom användas, att dom är vanliga i studios? Vart har jag fel?