Skrivet av Evil Peter:
Vad gäller subwoofers så behövs de i de flesta fall för att få en anläggning som spelar väl i hela registret som vanliga instrument kan producera. T ex spelar ett konsertpiano ner till 27,5 Hz, om jag inte missminner mig, och de flesta högtalare är inte specade så lågt. Det är också vanligt att högtalare ändå inte är enormt bra nära botten av vad de är specade för. En orgel är väl det naturliga instrument som kommer ner lägst, och så finns det ju elektroniska ljud, så utan en sub kommer man sannolikt inte ha en anläggning som klarar av att reproducera all musik med en acceptabel kurva.
En Bösendorfer Imperial går ner till 17Hz, det är den största flygel som används på riktigt men mindre modeller är definitivt vanligare för den är rätt otymplig och dyr även för ett konserthus, Jag gillar Tori Amos och hon spelar mycket på en sådan och hon ser så liten ut.
Skrivet av Mediabrus:
Förvisso kan en del instrument gå långt ner i basen.. men.. hur ofta spelas det långt ner i basen? Inte ofta.
Spela högt. och bli döv eller åtminstone lomhörd.
Det kan ha sin plats, korta stunder, men inget du gör i en studio för--- man blir lomhörd, man får hörselskador över tiden och det gynnar inte musikupplevelsen. Dessutom har de flesta familj eller grannar att ta hänsyn till och det begränsar högvolyms spelandet en hel del..
Instrument har ofta bara bas men rummet går ofta ner i infrabasen och det är ibland rätt stor skillnad i hur man uppfattar rummet med eller utan de lägsta frekvenserna
Skrivet av eFoppa:
Jag tycker tvärtom. Ju mer intresserad man är av att det ska låta bra ju mer intresserad blir man av att utforska olika stilar.
Ju mer korrekt något ska låta ju dyrare är det. Absolut dyrast blir det när man vill att det ska låta som musikerna står i rummet
Håller inte riktigt med om det för hos de dyraste systemen betalar man ofta väldigt mycket för design, i bästa fall är det brukskonst som låter bra men ibland är det mer skulpturer än bra ljudsystem. Det är väl trevligt om prylarna ser ok ut men jätteavancerade lådor för elektroniken, påkostade snickerier och guld gör inte att det fungerar bättre tekniskt men det pressar upp priserna enormt.
Skrivet av eFoppa:
Det är väl inte studions högtalare som avgör inspelningen? Är det inte mikrofonerna?
Högtalarna du hänvisar till går ner till 38,5.
Min exflickvän var konsertpianist och hade en flygel hemma. Jag kan inte frekvensen men jag vet att den spelade lägre än 38,5. Så varför i hela friden skulle du välja ett par högtalare som inte kan spela hela registret?
De allra största flyglarna går ner till 17Hz.
Skrivet av Evil Peter:
Med tanke på att de flesta köper mindre högtalare så är det nog rätt ofta man hör ljud som inte kan reproduceras så väl. Jag har riktigt stora golvhögtalare med element på 10" som är rätt dyra och har bra bas ner mot 30 Hz, men det låter ändå bäst att sätta frekvensövergången till min subwoofer runt 50 Hz då en subwoofer helt enkelt är bättre konstruerad för arbetet att generera lågfrekvent ljud. Den optimala övergången skulle generellt sett bli klart högre om jag hade bokhyllehögtalare.
Vad gäller vad som räknas som hög volym så är det såklart subjektivt men de flesta skulle nog kalla det högt klart innan det börjar bli skadligt. Jag tror extremt få närmar sig konsertnivå hemma men jag tycker man behöver vrida på lite för att få lite av känslan av att vara där (i den utsträckning det går). Huruvida folk har möjligheter att spela högt hemma har inte mycket att göra med att symfoniorkestrar eller andra konserter är högljudda och hur de återges bäst. Det gäller såklart även åt andra hållet då man inte bör ha för högt ljud om man t ex lyssnar på akustisk gitarrmusik och vill ha känslan av att den finns i rummet. Volymen bör anpassas för vad man lyssnar på. Nu har inte detta så mycket med en subwoofer, eller ens stora högtalare, att göra då man kan spela högt med mindre utrustning.
Jag lägger mig dock inte i hur någon annan vill avnjuta sin musik, jag motsätter mig bara påståendet att en subwoofer endast är effektsökeri.
Hörseln har ju inte linjär känslighet så lyssnar man aktivt så vill man ofta hamna kring åtminstone 75-80 dB för att hamna i det linjära området men det brukar sluta vara njutbart när man närmar sig 100 dB mer än för en del transienter så över det kan man väl definiera som att det är hög volym vid aktiv lyssning.
Skrivet av Mediabrus:
Nu handlar väl ändock tråden om högtalare, inte mikrofoner?
Även om nu ljudet fångas upp av mikrofoner så så vill du väl lyssna på vad som fångats upp redan i studion? Dvs bra högtalare är ju nödvändiga för att lyssna på vad mikrofonen fångar upp.
Varför väljer man då dessa.. för dom låter bra och större högtalare är inte bättre. Det finns ju ett direkt motsatsförhållande mellan olika kvaliteter en högtalare har och i de kompromisser som gör så är nedre gränsfrekvens bara en av flera kvaliteter.
Vad då gäller flygeln OM ett stycka musik skulle innehålla något under 38 lär man då kontroll lyssna det partiet på större lådor.. men hur ofta spelas det rent faktist tonområdena under 38hz? En låt på 1000 kanske... att det går spela djup är inte det samma som att det görs.
F-ö är inte största högtalaren i serien den vanligaste utan de flesta fördrar dom mindre och då når man in ner till några 38 heller.
Det kanske inte spelas så djupt särskilt ofta även om det förekommer men upplevelsen av lokalen försvinner närmast helt om man filtrerar bort sub och infrabasområdet, bra bas är alltså mycket viktigare för akustiska inspelningar än pop rock i studio.
Skrivet av anon317915:
Högre upplösning verkar inte alltid ge bättre resultat utan den gamla CD kvalitén kanske ändå är den bästa och max vad örat normalt sett kan uppfatta på riktigt. Det debatterades om digitalt egentligen lät bättre än analog audio när CDn kom och så görs det än idag. Folk tycker sig kunna höra skillnad på en kabel vilket är löjligt om kabeln bara följer standarden.
Kände en kille en gång som investerade i värsta riggen men som i själva verket ändå bara lät ungefär lika bra som mina yamaha hs 50 m aktiva studio monitorer jag köpte på den tiden när jag kunde höra skillnad på saker och ting.
Jag har på senare år också gjort tester där jag jämfört min så kallade anläggning som jag kör med som monitor system ute i garaget när jag live streamar bestående av en gammal mini dubbel kassett bergssprängare från 1800 kallt med andra modernare dyrare fristående aktiva monitorer. Öronen lär sig att gilla vad du än lyssnar på på några sekunder och kör man båda paren/anläggningarna samtidigt så låter det jättebra. Tar man bort den ena eller den andra så anpassar sig örat väldigt fort och börjar gilla oavsett vilken kombo det än är, båda tillsammans eller en i taget.
Men visst kan man köpa grejor bara man trivs och har råd så är det väl ok, men att komma och säga att det ena är 100 % bättre än det andra är nog att ta i lite då bara rummet anläggningen står i är helt avgörande för hur det låter. Hörseln blir ju ganska mycket sämre med åldern också och när man är utanför gränsen där man inte faktiskt hör skillnad på riktigt kan nog variera men inte med många år. Jag tycker ju givetvis som alla andra att jag hör jättebra men fattar att så inte är fallet då jag är 67 år.
https://youtu.be/hs1On87Ixe4
Det har aldrig varit tekniskt enklare och billigare att göra högupplösta inspelningar än idag men de flesta går åt motsatt håll och sänker medvetet den tekniska kvaliten, loudness war har varit förödande och lyssnar man på "listpop" så låter mycket av dagens inspelningar tekniskt sämre än de från 70 talet och trenden med lp är också oroväckande ur ett ljudkvalitets perspektiv för allt som lp kan återge kan cd (och troligen även mp3 or) återge bättre, det är inte formatet man jämför i de fallen utan olika mastringar/fonogram.
Skrivet av eFoppa:
Ja!
Ni gillar att prata akustik. Sen nämner ni ett par monitorer man sitter 1-1,5 meter ifrån. Säger sen att hifi-folk tycker de är ett skämt. Sitter du ofta 1-1,5m ifrån dina högtalare i ett vardagsrum?
Ja, jag har drygt armslängds avstånd till högtalarna i mina största system när de är uppställda där de låter bäst och jag sitter optimalt, jag har stora elektrostater (Soundlab Pristine) och de blir som en skärmvägg och man får ett mycket bättre direktljud för högtalarna i sig själva skärmar bort en hel del reflexer, inte min bild men tänk dig att man sitter ca 1,5 m framför
Skrivet av eFoppa:
Eller så vänder du på det själv, varför lägga hundratusentalskronor på något som låter sämre än Yamaha 8000:-
Vansinne. Alla dessa människor som uppenbarligen haft sinne att anskaffa kapital till att köpa sig dyr hifi-utrustning är plötsligt oförmögna att fatt rationella beslut. Dumheter.
Vi jämför äpplen och päron.
Jag kan inte studio tillräckligt bra utan går på andrahandsuppgifter. Som min polare sa så är det viktigaste för honom att veta hur hans hörlurar låter för då vet han hur han ska mixa så att det blir bra. Skulle ju kunna va en anledning
Sen är en stor skillnad på monitorer (de jag hört iaf) och hifi-högtalare att hifi har till syfte att låta så bra som möjligt i så många situationer (rum) som möjligt, medan monitorer har syftet att låta bra och dåligt (för att också visa på brister). Därför är de ointressanta för hifi-entusiaster för även om man vill ha ett neutralt ljud så är man sällan intresserad av att lyssna på något som låter dåligt
Naturligtvis ska det inte alltid vara snällt och överslätande så att allt strävar åt att låta bra, det ska låta skit om det är dåliga musiker så att man direkt hör att det låter skit och väljer att lyssna på några som är duktiga vi stället för att sminka skiten.
Skrivet av Mediabrus:
Finns väl ingenstans någon har hävdat att Yamaha är det enda som finns? Några väljer andra modeller. Men det förändrar ju inte det faktum att Yamaha är en storsäljare och förmodligen den vanligaste. Går du upp i pris till bättre Genelec som jag själv föredrar framför Yamaha så är ändock dom ljudmässiga principerna dom samma.
Det är fortfarande ingen jämförelse med andra högtalare uten ett konstaterande av vad som faktist används.
Spåret "jämförelse" står läsaren för .. jag nämner det som används rent faktist. Det använda av ett mycket enklat skäl. Det är bra högtalare helt enklet.
Yamaha NS 10 och Auratone monitorerna började användas främst för att höra hur det kunde låta på dåliga system, det är ett specialiserat verktyg mer än ett försök att göra en seriöst välljudande monitor och i samma storleksklass fanns tex redan alla versioner på ls3/5a
som en mer respekterad talmonitor, ls3/5a låter helt ok om än lite baslöst pga sin storlek än idag och Kef gjorde ju även en snarlik modell med "vardagsrumsdesign" 101 eftersom det är Kef element som används
och de gjorde även 105 i 2 versioner
(och senare 107)
105an är ungefär 101 med en basdel och den är ganska lik B&W 801an.
Jag har haft ls3/5a, 101 och 105 och har idag ett par B&W 801or.