Nybörjare på HIFI, vad och var handlar jag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Vad gäller subwoofers så behövs de i de flesta fall för att få en anläggning som spelar väl i hela registret som vanliga instrument kan producera. T ex spelar ett konsertpiano ner till 27,5 Hz, om jag inte missminner mig, och de flesta högtalare är inte specade så lågt. Det är också vanligt att högtalare ändå inte är enormt bra nära botten av vad de är specade för. En orgel är väl det naturliga instrument som kommer ner lägst, och så finns det ju elektroniska ljud, så utan en sub kommer man sannolikt inte ha en anläggning som klarar av att reproducera all musik med en acceptabel kurva.

Vad som försiggår i en studio kan skilja en hel del (inklusive otyg som att införa dynamisk kompression) men det är heller inte det enda som finns att lyssna på. Lyssnar man t ex på en inspelad rockkonsert så behövs det en del tryck för att närma sig en autentisk känsla, även om man inte spelar precis lika högt. En symfoniorkester är också riktigt högljudd på plats. Det är alltså inte bara en effekt att spela högt utan det är också ett sätt att återskapa det som spelats in.

Dock är det helt rätt att man i mycket söker en upplevelse i hifi. Det är ofrånkomligt då det inte finns några högtalare som låter precis som verkligheten. Skulle vi kunna uppnå det så skulle alla de bästa högtalarna låta likadant, men det gör de definitivt inte.

Vilka frontar klarar inte 27Hz? Men inom hemmabio är det många som skryter om ens subwoofer klarar 10hz & det mänskliga örat klarar inte höra detta utan man känner detta i hela rummet för du får massiva konutslag & trycker luft som attans.

Problemet om man bor i lägenhet som mig med dubbla 18" att grannarna kommer inom minuter när allt vibrerar så jag vågar knappt starta dessa till film & spel.

Du kan dessutom inte ljudisolera bort detta i en lägenhet då behöver man ett dedikerat byggt rum i ett hus.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Du har ett vardagsrum där du kan klämma in en Steinway? Visst är det mäktigt!

Otroligt mäktigt
Men exflickvän, och var tekniskt sett hennes lägenhet, men jo det va flott
Tyvärr va jag lite yngre och insåg inte riktigt storheten då. Visste inte vad Steinway va...bara att jag inte fick röra skiten

Visa signatur

PC | MacBook Air | iPad Mini | iPhone 14 Pro | M&K 5.1 | Anthem MRX 540 | Samsung Q810D | Audioquest Nighthawks | Airpods Pro 2 | Sony WH-1000XM5 | Blusound Flex 2i | Sony X95L 85” | Samsung S95D 55” | Zidoo Z30 Pro 8K | Apple TV | PlayStation 5 Pro | PlayStation Portal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Vilka frontar klarar inte 27Hz? Men inom hemmabio är det många som skryter om ens subwoofer klarar 10hz & det mänskliga örat klarar inte höra detta utan man känner detta i hela rummet för du får massiva konutslag & trycker luft som attans.

Problemet om man bor i lägenhet som mig med dubbla 18" att grannarna kommer inom minuter när allt vibrerar så jag vågar knappt starta dessa till film & spel.

Du kan dessutom inte ljudisolera bort detta i en lägenhet då behöver man ett dedikerat byggt rum i ett hus.

De allra flesta är inte specade för det. För skojs skull kollade jag de fem dyraste högtalarparen på Hembiobutiken (spann på mellan 110-560 000 kr) och bara en av dem hade ett omfång som inkluderade 27 Hz. Normala högtalare är helt enkelt inte byggda för riktigt djup bas inom acceptabel avvikelse, och personligen har jag inte hört några som inte tappar lite även i botten av deras specade register, så övergången sätts med fördel oftast högre än bottenspecen på högtalarna. Specen är ju bara för att hålla sig inom ±3 dB och säger inte något om den övriga kvaliteten på ljudet.

Ja, ner till 10 Hz är det väl bara extrema hembioentusiaster som sträcker sig. Visserligen kan en piporgel nå ner till 16 Hz men för musik klarar man sig nog även som baskräsen audiofil riktigt bra om man kan spela kvalitativt ner mot 20 Hz.

Lägenhet är såklart ett problem på ljudfronten överlag men en fördel med en bra sub är att den också tenderar leverera bas bättre i låg volym, så man kan ha god nytta av en även om man bor i lägenhet. Jag förstår dock helt klart att du drar dig för att dra på med en film eller ett spel med dubbla 18". Det är betydligt värre än min enda 16" och jag har ändå inte varit nära maxkapaciteten på den ens när jag varit ensam i huset. Dock har jag mer fokus på musik än film så har också mindre anledning att öka basen enskilt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

Otroligt mäktigt
Men exflickvän, och var tekniskt sett hennes lägenhet, men jo det va flott
Tyvärr va jag lite yngre och insåg inte riktigt storheten då. Visste inte vad Steinway va...bara att jag inte fick röra skiten

Jag menade flygeln, inte vardagsrummet.
En flygel i ett måttligt stort rum (inte konsertsal) låter ... rejält! ... i händerna på en inspirerad pianist.
Like...Whoaa, man!
Men det jag menade var att det inte låter sig återskapas bara för att man kan producera ljudtryck via högtalare. Jag kan generera upp till nästan 120dB med mina högtalare+förstärkare, men en inspelning blir inte en flygel i rummet för det, än mindre flygeln i konsertsalen.

Att jaga realism i den bemärkelsen är dömt att misslyckas, och det är klokare att uppskatta god musikreproduktion för vad den är, och strunta i hifi-försäljarnas dyra löften om "närvaro".

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Evil Peter:

Vad gäller subwoofers så behövs de i de flesta fall för att få en anläggning som spelar väl i hela registret som vanliga instrument kan producera. T ex spelar ett konsertpiano ner till 27,5 Hz, om jag inte missminner mig, och de flesta högtalare är inte specade så lågt. Det är också vanligt att högtalare ändå inte är enormt bra nära botten av vad de är specade för. En orgel är väl det naturliga instrument som kommer ner lägst, och så finns det ju elektroniska ljud, så utan en sub kommer man sannolikt inte ha en anläggning som klarar av att reproducera all musik med en acceptabel kurva.

En Bösendorfer Imperial går ner till 17Hz, det är den största flygel som används på riktigt men mindre modeller är definitivt vanligare för den är rätt otymplig och dyr även för ett konserthus, Jag gillar Tori Amos och hon spelar mycket på en sådan och hon ser så liten ut.

Skrivet av Mediabrus:

Förvisso kan en del instrument gå långt ner i basen.. men.. hur ofta spelas det långt ner i basen? Inte ofta.

Spela högt. och bli döv eller åtminstone lomhörd.
Det kan ha sin plats, korta stunder, men inget du gör i en studio för--- man blir lomhörd, man får hörselskador över tiden och det gynnar inte musikupplevelsen. Dessutom har de flesta familj eller grannar att ta hänsyn till och det begränsar högvolyms spelandet en hel del..

Instrument har ofta bara bas men rummet går ofta ner i infrabasen och det är ibland rätt stor skillnad i hur man uppfattar rummet med eller utan de lägsta frekvenserna

Skrivet av eFoppa:

Jag tycker tvärtom. Ju mer intresserad man är av att det ska låta bra ju mer intresserad blir man av att utforska olika stilar.
Ju mer korrekt något ska låta ju dyrare är det. Absolut dyrast blir det när man vill att det ska låta som musikerna står i rummet

Håller inte riktigt med om det för hos de dyraste systemen betalar man ofta väldigt mycket för design, i bästa fall är det brukskonst som låter bra men ibland är det mer skulpturer än bra ljudsystem. Det är väl trevligt om prylarna ser ok ut men jätteavancerade lådor för elektroniken, påkostade snickerier och guld gör inte att det fungerar bättre tekniskt men det pressar upp priserna enormt.

Skrivet av eFoppa:

Det är väl inte studions högtalare som avgör inspelningen? Är det inte mikrofonerna?

Högtalarna du hänvisar till går ner till 38,5.
Min exflickvän var konsertpianist och hade en flygel hemma. Jag kan inte frekvensen men jag vet att den spelade lägre än 38,5. Så varför i hela friden skulle du välja ett par högtalare som inte kan spela hela registret?

De allra största flyglarna går ner till 17Hz.

Skrivet av Evil Peter:

Med tanke på att de flesta köper mindre högtalare så är det nog rätt ofta man hör ljud som inte kan reproduceras så väl. Jag har riktigt stora golvhögtalare med element på 10" som är rätt dyra och har bra bas ner mot 30 Hz, men det låter ändå bäst att sätta frekvensövergången till min subwoofer runt 50 Hz då en subwoofer helt enkelt är bättre konstruerad för arbetet att generera lågfrekvent ljud. Den optimala övergången skulle generellt sett bli klart högre om jag hade bokhyllehögtalare.

Vad gäller vad som räknas som hög volym så är det såklart subjektivt men de flesta skulle nog kalla det högt klart innan det börjar bli skadligt. Jag tror extremt få närmar sig konsertnivå hemma men jag tycker man behöver vrida på lite för att få lite av känslan av att vara där (i den utsträckning det går). Huruvida folk har möjligheter att spela högt hemma har inte mycket att göra med att symfoniorkestrar eller andra konserter är högljudda och hur de återges bäst. Det gäller såklart även åt andra hållet då man inte bör ha för högt ljud om man t ex lyssnar på akustisk gitarrmusik och vill ha känslan av att den finns i rummet. Volymen bör anpassas för vad man lyssnar på. Nu har inte detta så mycket med en subwoofer, eller ens stora högtalare, att göra då man kan spela högt med mindre utrustning.

Jag lägger mig dock inte i hur någon annan vill avnjuta sin musik, jag motsätter mig bara påståendet att en subwoofer endast är effektsökeri.

Hörseln har ju inte linjär känslighet så lyssnar man aktivt så vill man ofta hamna kring åtminstone 75-80 dB för att hamna i det linjära området men det brukar sluta vara njutbart när man närmar sig 100 dB mer än för en del transienter så över det kan man väl definiera som att det är hög volym vid aktiv lyssning.

Skrivet av Mediabrus:

Nu handlar väl ändock tråden om högtalare, inte mikrofoner?
Även om nu ljudet fångas upp av mikrofoner så så vill du väl lyssna på vad som fångats upp redan i studion? Dvs bra högtalare är ju nödvändiga för att lyssna på vad mikrofonen fångar upp.
Varför väljer man då dessa.. för dom låter bra och större högtalare är inte bättre. Det finns ju ett direkt motsatsförhållande mellan olika kvaliteter en högtalare har och i de kompromisser som gör så är nedre gränsfrekvens bara en av flera kvaliteter.
Vad då gäller flygeln OM ett stycka musik skulle innehålla något under 38 lär man då kontroll lyssna det partiet på större lådor.. men hur ofta spelas det rent faktist tonområdena under 38hz? En låt på 1000 kanske... att det går spela djup är inte det samma som att det görs.
F-ö är inte största högtalaren i serien den vanligaste utan de flesta fördrar dom mindre och då når man in ner till några 38 heller.

Det kanske inte spelas så djupt särskilt ofta även om det förekommer men upplevelsen av lokalen försvinner närmast helt om man filtrerar bort sub och infrabasområdet, bra bas är alltså mycket viktigare för akustiska inspelningar än pop rock i studio.

Skrivet av anon317915:

Högre upplösning verkar inte alltid ge bättre resultat utan den gamla CD kvalitén kanske ändå är den bästa och max vad örat normalt sett kan uppfatta på riktigt. Det debatterades om digitalt egentligen lät bättre än analog audio när CDn kom och så görs det än idag. Folk tycker sig kunna höra skillnad på en kabel vilket är löjligt om kabeln bara följer standarden.

Kände en kille en gång som investerade i värsta riggen men som i själva verket ändå bara lät ungefär lika bra som mina yamaha hs 50 m aktiva studio monitorer jag köpte på den tiden när jag kunde höra skillnad på saker och ting.

Jag har på senare år också gjort tester där jag jämfört min så kallade anläggning som jag kör med som monitor system ute i garaget när jag live streamar bestående av en gammal mini dubbel kassett bergssprängare från 1800 kallt med andra modernare dyrare fristående aktiva monitorer. Öronen lär sig att gilla vad du än lyssnar på på några sekunder och kör man båda paren/anläggningarna samtidigt så låter det jättebra. Tar man bort den ena eller den andra så anpassar sig örat väldigt fort och börjar gilla oavsett vilken kombo det än är, båda tillsammans eller en i taget.

Men visst kan man köpa grejor bara man trivs och har råd så är det väl ok, men att komma och säga att det ena är 100 % bättre än det andra är nog att ta i lite då bara rummet anläggningen står i är helt avgörande för hur det låter. Hörseln blir ju ganska mycket sämre med åldern också och när man är utanför gränsen där man inte faktiskt hör skillnad på riktigt kan nog variera men inte med många år. Jag tycker ju givetvis som alla andra att jag hör jättebra men fattar att så inte är fallet då jag är 67 år.

https://youtu.be/hs1On87Ixe4

Det har aldrig varit tekniskt enklare och billigare att göra högupplösta inspelningar än idag men de flesta går åt motsatt håll och sänker medvetet den tekniska kvaliten, loudness war har varit förödande och lyssnar man på "listpop" så låter mycket av dagens inspelningar tekniskt sämre än de från 70 talet och trenden med lp är också oroväckande ur ett ljudkvalitets perspektiv för allt som lp kan återge kan cd (och troligen även mp3 or) återge bättre, det är inte formatet man jämför i de fallen utan olika mastringar/fonogram.

Skrivet av eFoppa:

Ja!
Ni gillar att prata akustik. Sen nämner ni ett par monitorer man sitter 1-1,5 meter ifrån. Säger sen att hifi-folk tycker de är ett skämt. Sitter du ofta 1-1,5m ifrån dina högtalare i ett vardagsrum?

Ja, jag har drygt armslängds avstånd till högtalarna i mina största system när de är uppställda där de låter bäst och jag sitter optimalt, jag har stora elektrostater (Soundlab Pristine) och de blir som en skärmvägg och man får ett mycket bättre direktljud för högtalarna i sig själva skärmar bort en hel del reflexer, inte min bild men tänk dig att man sitter ca 1,5 m framför

Skrivet av eFoppa:

Eller så vänder du på det själv, varför lägga hundratusentalskronor på något som låter sämre än Yamaha 8000:-
Vansinne. Alla dessa människor som uppenbarligen haft sinne att anskaffa kapital till att köpa sig dyr hifi-utrustning är plötsligt oförmögna att fatt rationella beslut. Dumheter.

Vi jämför äpplen och päron.
Jag kan inte studio tillräckligt bra utan går på andrahandsuppgifter. Som min polare sa så är det viktigaste för honom att veta hur hans hörlurar låter för då vet han hur han ska mixa så att det blir bra. Skulle ju kunna va en anledning

Sen är en stor skillnad på monitorer (de jag hört iaf) och hifi-högtalare att hifi har till syfte att låta så bra som möjligt i så många situationer (rum) som möjligt, medan monitorer har syftet att låta bra och dåligt (för att också visa på brister). Därför är de ointressanta för hifi-entusiaster för även om man vill ha ett neutralt ljud så är man sällan intresserad av att lyssna på något som låter dåligt

Naturligtvis ska det inte alltid vara snällt och överslätande så att allt strävar åt att låta bra, det ska låta skit om det är dåliga musiker så att man direkt hör att det låter skit och väljer att lyssna på några som är duktiga vi stället för att sminka skiten.

Skrivet av Mediabrus:

Finns väl ingenstans någon har hävdat att Yamaha är det enda som finns? Några väljer andra modeller. Men det förändrar ju inte det faktum att Yamaha är en storsäljare och förmodligen den vanligaste. Går du upp i pris till bättre Genelec som jag själv föredrar framför Yamaha så är ändock dom ljudmässiga principerna dom samma.
Det är fortfarande ingen jämförelse med andra högtalare uten ett konstaterande av vad som faktist används.
Spåret "jämförelse" står läsaren för .. jag nämner det som används rent faktist. Det använda av ett mycket enklat skäl. Det är bra högtalare helt enklet.

Yamaha NS 10 och Auratone monitorerna började användas främst för att höra hur det kunde låta på dåliga system, det är ett specialiserat verktyg mer än ett försök att göra en seriöst välljudande monitor och i samma storleksklass fanns tex redan alla versioner på ls3/5a

som en mer respekterad talmonitor, ls3/5a låter helt ok om än lite baslöst pga sin storlek än idag och Kef gjorde ju även en snarlik modell med "vardagsrumsdesign" 101 eftersom det är Kef element som används

och de gjorde även 105 i 2 versioner

(och senare 107)

105an är ungefär 101 med en basdel och den är ganska lik B&W 801an.
Jag har haft ls3/5a, 101 och 105 och har idag ett par B&W 801or.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Jag menade flygeln, inte vardagsrummet.
En flygel i ett måttligt stort rum (inte konsertsal) låter ... rejält! ... i händerna på en inspirerad pianist.
Like...Whoaa, man!
Men det jag menade var att det inte låter sig återskapas bara för att man kan producera ljudtryck via högtalare. Jag kan generera upp till nästan 120dB med mina högtalare+förstärkare, men en inspelning blir inte en flygel i rummet för det, än mindre flygeln i konsertsalen.

Att jaga realism i den bemärkelsen är dömt att misslyckas, och det är klokare att uppskatta god musikreproduktion för vad den är, och strunta i hifi-försäljarnas dyra löften om "närvaro".

Jojo, jag är 100 med på att det inte går att återskapa. Det jag diskuterade tidigare va dock att folk försöker.
Lite som med F1. Ingen som köper en DD wheelbase, hydraliska bromsar eller en motion-plattform tror att det känns som en F1 bil. Men troligtvis alla som köper dessa prylar tycker att de kommer närmare the real thing än om du sitter på en köksstol med en handkontroll i handen

Visa signatur

PC | MacBook Air | iPad Mini | iPhone 14 Pro | M&K 5.1 | Anthem MRX 540 | Samsung Q810D | Audioquest Nighthawks | Airpods Pro 2 | Sony WH-1000XM5 | Blusound Flex 2i | Sony X95L 85” | Samsung S95D 55” | Zidoo Z30 Pro 8K | Apple TV | PlayStation 5 Pro | PlayStation Portal

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Håller inte riktigt med om det för hos de dyraste systemen betalar man ofta väldigt mycket för design, i bästa fall är det brukskonst som låter bra men ibland är det mer skulpturer än bra ljudsystem. Det är väl trevligt om prylarna ser ok ut men jätteavancerade lådor för elektroniken, påkostade snickerier och guld gör inte att det fungerar bättre tekniskt men det pressar upp priserna enormt.

Ja, jag har drygt armslängds avstånd till högtalarna i mina största system när de är uppställda där de låter bäst och jag sitter optimalt, jag har stora elektrostater (Soundlab Pristine) och de blir som en skärmvägg och man får ett mycket bättre direktljud för högtalarna i sig själva skärmar bort en hel del reflexer, inte min bild men tänk dig att man sitter ca 1,5 m framför

Så är det absolut att de dyraste prylarna har massa bling bling man får betala för. Men va inte det jag riktigt argumenterade emot.

Angående 1,5m är det naturligtvis så att du säkert inte är ensam men heller ingen norm. Kan inte prata om varje specifikt fall.

Visa signatur

PC | MacBook Air | iPad Mini | iPhone 14 Pro | M&K 5.1 | Anthem MRX 540 | Samsung Q810D | Audioquest Nighthawks | Airpods Pro 2 | Sony WH-1000XM5 | Blusound Flex 2i | Sony X95L 85” | Samsung S95D 55” | Zidoo Z30 Pro 8K | Apple TV | PlayStation 5 Pro | PlayStation Portal

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av eFoppa:

Så är det absolut att de dyraste prylarna har massa bling bling man får betala för. Men va inte det jag riktigt argumenterade emot.

Angående 1,5m är det naturligtvis så att du säkert inte är ensam men heller ingen norm. Kan inte prata om varje specifikt fall.

Nej det är ingen norm men de (åtminstone många) jag känner som har lyssningsrum tenderar att sitta närmare än de som har vardagsrum. Sedan spelar det också roll vilken högtalare man har för ljudregistren måste ju ha hunnit "förenas", elektrostaterna har 5 olika fullregisterpaneler så de låter väldigt lika oavsett lyssningsavstånd även var gäller ljudnivå för de är en linjekälla. Dvs de har ganska låg verkningsgrad om man mäter nära dem men mäter man längre ifrån så har de inte tappat ljudnivå för man träffas av ljud från en större yta så ljudtrycket är konstant inom ett stort område pga av deras enorm yta i förhållande till vanliga högtalare.

En vanlig högtalare kan man behöva lyssna på vid ett minimiavstånd för att inte främst höra ljud från ett register för det är ofta stora skillnader i nivån som beror på lyssningsavståndet, har man en diskant eller mellanregister som spelar "rakt på" kan nivån öka betydligt och då blir det inget välljud så man kan säga att det finns ett avstånd man absolut inte ska underskrida och det beror på högtalarens konstruktion.

Många närfältsmonitorer strävar efter att samla allt som låter inom liten area för att fungera bra på korta avstånd tex har man korta avstånd mellan elementen och ofta basportar vid diskanterna i stället för att ha dem under basen eller på baksidan som det är på många "hifihögtalare"
typ

Man kan använda samma princip på större saker också och dessutom gör så man kan vrida på topplattan.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

En Bösendorfer Imperial går ner till 17Hz, det är den största flygel som används på riktigt men mindre modeller är definitivt vanligare för den är rätt otymplig och dyr även för ett konserthus, Jag gillar Tori Amos och hon spelar mycket på en sådan och hon ser så liten ut.

Instrument har ofta bara bas men rummet går ofta ner i infrabasen och det är ibland rätt stor skillnad i hur man uppfattar rummet med eller utan de lägsta frekvenserna.

Det finns instrument som kan spela djupt.. ingen nyhet.. men åter hur ofta spelas det i praktiken under 40 eller 50 hz? Inte på många låtar. Men frekvenssvar är nu inte allt. Det som många gånger är viktigera än frekvensvaret, vilket är rätt tvivlat att återskapa ner till 20HZ är tids, fas svaret.
En ton från ett instrument innehåller ett antal övertoner och ska klangen bli rätt måste dom ligga tidsmässigt rätt återgivna. Sprider man då ut ljudanläggningen i olika lådor, exemplvis med en sub så blir det svårt att få till tidsreponsen. Dvs även om nivån blir rakare så kan klangen bli sämre då tonens tidsdelar inte hänger ihop.
tar man en bastrumma som exempel (som går djupt) så är det viktiga att kunna återge slaget mot skinnet rätt. Dvs att anslaget, som innehåller ett rätt brett spektrum, återges tidsmässigt rätt. Det är bra mycket enklare att återge det tidsmässigt rätt från en liten låda jämfört med en stor och nästan omöjligt med en subb då subben inte återger mer en de lägst innehållet och står på ett fysiskt annan plats än huvudhögtalaren så får man tidsproblem. I en studio situation är tidsvaret, överordnad frekvenssvaret.
Relativt små monitorer, med bra sammanhållet ljud i tid gör ju att man hör inspelningen bättre. Ingen ska döljas, inget ska framhävas. Det är ofta en mindre högtalare bättre på, ljudbilden hänger i hop bättre. Man vill ofta undvika tidiga reflexer från rummet dessutom. Därför står inte högtalaren mot en vägg och gör den det sitter det troligen en djup absorbent bakom högtalaren. En bit upp från golvet och inte nära taket är bra det med. Visserligen får man lägre nivå i basen men åter så blir det ett bättre tidssvar och mindre tidiga reflexer Dvs mer korrekt mot den signal man vill återge där som sagt tidssvar är överordnat frekvenssvar. Säger man det kort så ska högtalaren vara karaktärslös, dvs neutral med minimal färgning av ljudet. Placeringen inkluderad. I bland används lurar för att dom på grund av konstruktionen har bra tidssvar och det blir liten rumspåverkan.
Har man bra lurar och bra högtalare ska ju skillnaden ligga i att högtalarens ljud även träffar kroppen, vilket ger en del av upplevelsen och jag får en del efterklang från ljudet. Stora hifi system brukar inte alls låta som bra hörlurar även om dom har låg distorsion och bra frekvenssvar. Det kan låta stort och häftigt, visst, men det är ju en färgning av ljudet som lägges på utöver inspelningens ljud. Bra eller dåligt.. det är frågan om smak.

Skrivet av eFoppa:

Så är det absolut att de dyraste prylarna har massa bling bling man får betala för. Men va inte det jag riktigt argumenterade emot.
Angående 1,5m är det naturligtvis så att du säkert inte är ensam men heller ingen norm. Kan inte prata om varje specifikt fall.

Dyr hifi säljer för att den är.. dyr.. Mycket är ju trams som inte förrätter ljudet. Å andra sidan finns det fenomenet in alla produkt kategorier. Ta bara fenomenet att handväskor säljs för 100 000... inte är det funktion som det beror på inte.
Dyr hifi är minst lika mycket, eller mer, en status markör, en klubb markör, än välljud och det viktiga är nu inte ofta hur det låter utan att man har något sällsynt som inte andre har eller har råd med. Skulle ljudet styra enbart skulle det se mycket annorlunda ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Jag ska inte svära på Spotify-inläsningen, men jag har den skivan på CD/SACD och jag har lyssnat på den löjligt starkt. Dynamiken, hur rummet presenteras, och som sagt, dynamiken, gör den ständigt återkommande hos mig även fast jag inte lyssnar särskilt mycket på klassisk musik och körer. Om du lyssnar på första spåret – Cantate Domino – utan att röra volymreglaget så är det en ganska speciell upplevelse. Och även bakgrundsljudet skapar en ganska mäktig effekt. Det är ju sällan knäpptyst i en stor kyrka.

Själva inspelningsutrustningen lär dock inte ha skapat särskilt mycket "brus", så jag vet inte var det introduceras i det här fallet.

Billjuden är lite småirriterande imo, o bruset låter garanterat som nåt som kommer från inspelningsutrustningen, vilket inte är så konstigt med tanke på att mickar osv har väl utvecklats ganska rejält sen -76. För det är väldigt påtagligt brus skulle jag säga. Att den har fått sån hög status beror säkert på att den var världens bästa inspelning då, o att sån legendstatus sitter i trots att den blivit omsprungen rejält sen dess. Men visst, det musikaliska kanske fortfarande räknas som top notch, o så låter det ju fint sålänge det inte är tysta partier.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Evil Peter:

De allra flesta är inte specade för det. För skojs skull kollade jag de fem dyraste högtalarparen på Hembiobutiken (spann på mellan 110-560 000 kr) och bara en av dem hade ett omfång som inkluderade 27 Hz. Normala högtalare är helt enkelt inte byggda för riktigt djup bas inom acceptabel avvikelse, och personligen har jag inte hört några som inte tappar lite även i botten av deras specade register, så övergången sätts med fördel oftast högre än bottenspecen på högtalarna. Specen är ju bara för att hålla sig inom ±3 dB och säger inte något om den övriga kvaliteten på ljudet.
Ja, ner till 10 Hz är det väl bara extrema hembioentusiaster som sträcker sig. Visserligen kan en piporgel nå ner till 16 Hz men för musik klarar man sig nog även som baskräsen audiofil riktigt bra om man kan spela kvalitativt ner mot 20 Hz.

Vad är viktigt? Jag lyssnar på musik. Musik består av en grundtoner och övertoner där tidsvret är helt avgörande för klangen.
Lyssnar jag en basist så är det främst anslaget mot strängen som är musiken, det är inte grundtonen. Det gör att ett system med bra tidssvar men kanske minder bra nivåsvar i botten återger musiken bättre. En subb innebär väldigt ofta mer nivå i botten, men även sämre tidssvar. man sprider ju ut fler lådor i ett rum och får tidsskillnader helt enklet. Så samtidigt som nivåerna ökar så blir tidspulsen sämre. Så vad är viktigt? För den som lyssnar främst på musik är tidssvaret ofta viktigare än nivåsvaret i botten. Dvs det är mer musik i ett par goda högtalare UTAN subb än med. Lyssnar man på trafikbuller eller mullret från en motor ja då har subben sin givna plats för att återskapa nivåer.. Beror ju på vad man vill lyssna på liksom

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Mediabrus:

Vad är viktigt? Jag lyssnar på musik. Musik består av en grundtoner och övertoner där tidsvret är helt avgörande för klangen.
Lyssnar jag en basist så är det främst anslaget mot strängen som är musiken, det är inte grundtonen. Det gör att ett system med bra tidssvar men kanske minder bra nivåsvar i botten återger musiken bättre. En subb innebär väldigt ofta mer nivå i botten, men även sämre tidssvar. man sprider ju ut fler lådor i ett rum och får tidsskillnader helt enklet. Så samtidigt som nivåerna ökar så blir tidspulsen sämre. Så vad är viktigt? För den som lyssnar främst på musik är tidssvaret ofta viktigare än nivåsvaret i botten. Dvs det är mer musik i ett par goda högtalare UTAN subb än med. Lyssnar man på trafikbuller eller mullret från en motor ja då har subben sin givna plats för att återskapa nivåer.. Beror ju på vad man vill lyssna på liksom

Det är inte så svårt att få prylarna att spela i fas idag att man behöver använda dem ur fas, det går att lösa det med vanliga filter via simuleringsprogrammen eller med en dsp så tidskompensering är inget större problem förutom i de enklaste systemen, tom en vettig hembioreceiver fixar ju sånt idag om man gör setupen korrekt.

Det är däremot väldigt svårt att uppnå låg distorsion i basen och där felar många så kallade sub-basar rejält, de är för det mesta alldeles för små för att inte dista fruktansvärt mycket. Upplevelsen av att lyssna på nått som har låg dist i sub basen är ofta en chock för många för de upplever ofta systemen som tunna i basen tills det verkligen ska finnas bas i det som återges och de för fösta gången kan höra vad som händer och även skilja ut olika basljud och inte bara träffas av en ljudgröt som även bullrar när det egentligen borde vara tyst.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Slits mellan olika aspekter här.
Men trådens ursprung var ju en människa som var ny och lite vilsen i HiFi-världen.
Han var ju inne på ett par passiva monitorer som rullar av redan vid 80 Hz och med låg verkningsgrad. Vilket både kräver klassisk effektförstärkare och enligt många subwoofer.

Min rekommendation skulle idag istället vara ett par aktiva högtalare, kanske till och med inbyggd DAC och digitalt delningsfilter.

Vad man vinner med en lite mer modern konstruktion är att man kan korrigera både frekvens och tidssvar. Kompromissen brukar ligga i att det maximala ljudtrycket blir lite lägre eftersom man typiskt offrar en del där för att få nättare dimensioner och lägre undre gränsfrekvens. Vilket enligt min personliga mening är vettigt.

Själv har jag en mer klassisk lösning, men den kostar mycket, mycket mer och dimensionerna är oacceptabla för de flesta.

Många audiofiler är lite äldre och har gjort en ganska lång resa utrustningsmässigt. Men min egen åsikt är att om man rekommenderar utrustning bör man dra nytta av sin erfarenhet och rekommendera sådant som är både vettigt prissatt och bra nog att tillåta varierande musiksmak (=neutralt och jämnt ljud, och åtminstone hyfsad basrespons vid lägre frekvenser.)
Lämna särintressen och snake oil på hyllan. Uppmuntra till att bygga en egen erfarenhetsbas utan att spendera en förmögenhet. Det behövs inte nu för tiden.
Och uppmuntra till att nya intressenter håller ögonen på bollen och minns att det handlar om att uppskatta musiken - inte ägna sig åt prylsport på forum.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Det är inte så svårt att få prylarna att spela i fas idag att man behöver använda dem ur fas, det går att lösa det med vanliga filter via simuleringsprogrammen eller med en dsp så tidskompensering är inget större problem förutom i de enklaste systemen, tom en vettig hembioreceiver fixar ju sånt idag om man gör setupen korrekt.

Det är däremot väldigt svårt att uppnå låg distorsion i basen och där felar många så kallade sub-basar rejält, de är för det mesta alldeles för små för att inte dista fruktansvärt mycket.

Med tanke på dina inlägg i övrig så vet du att det är villkorat rätt mycket.
Det är inte svårt med en DSP osv.. så sant ..så länge vi optimerar för en punkt i rummet. Men.. så fort vi vill få det rätt på mer än en punkt i rummet så .. desto större system desto mer avviker det från optimerings platsen. Det är ju bara enkel matematik, vilket du känner till.
Skulle små subbar dista mycket? Alltså det är ju trams om du inte talar om krav på frekvens och nivå.
En liten subb kan låta helt utmärkt men kan inte nivåmässigt göra det på samma nivåer som en stor. Men storleken säger i sig inget om distorsions nivån utan något om möjligt ljustryck. Stora subbar, högtalare, kan en sak bättre än små.. flytta mycket luft. Dvs skapa mer ljudtryck vid en given frekvens. I allt annat är dom ju sämre.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Många närfältsmonitorer strävar efter att samla allt som låter inom liten area för att fungera bra på korta avstånd tex har man korta avstånd mellan elementen och ofta basportar vid diskanterna i stället för att ha dem under basen eller på baksidan som det är på många "hifihögtalare"

Att dom ska fungera på kort avstånd är en anledning. Men.. jag skulle välja säga ett en mycket större anledning är är att du vill ha stort lysnings område. Du sitter ju inte still framför ett stort mixerbord och du har mer en mixerbordet du vill nå med ungefär samma ljud från dina monitorer. Dvs .. lyssning som i hifi, i en skön stol med huvet på samma ställe en längre stund är ju inte användbart i en studio. Man rör sig ju hela tiden utefter mixerbordet, ska nå mer utrustning, är två eller fler personer osv. Ett kontroll rum är en arbetsplats där man inte sitter stilla. En mindre högtalare låter mer lika än en större över ett givet område. D.V.S har större lysningsområde. Sitter jag i en studio vill jag ju höra vad som händer när jag "rattar" inte att något händer för jag flyttar huvet.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Mediabrus:

Med tanke på dina inlägg i övrig så vet du att det är villkoret rätt mycket.
Det är inte svårt med en DSP osv.. så sant ..så länge vi optimerar för en punkt i rummet. Men.. så fort vi vill få det rätt på mer än en punkt i rummet så .. desto större system desto mer avviker det från optimerings platsen. Det är ju bara enkel matematik, vilket du känner till.
Skulle små subbar dista mycket? Alltså det är ju trams om du inte talar om krav på frekvens och nivå.
En liten subb kan låta helt utmärkt men kan inte nivåmässigt göra det på samma nivåer som en stor. Men storleken säger i sig inget om distorsions nivån utan något om möjligt ljustryck. Stora subbar, högtalare, kan en sak bättre än små.. flytta mycket luft. Dvs skapa mer ljudtryck vid en given frekvens. I allt annat är dom ju sämre.

Ja små subbar brukar dista rätt mycket bara pga att de är små, dels tenderar de att ha små långslagiga element vilka i sig är svåra att få linjära och många har slutna lådor vilket gör att lufttrycket i lådan varierar stort vilket också bidrar till olinjäriteter och det faktum att de är små gör dessutom ofta att lådan rör sig både i rummet och som i att väggarna bågnar pga variernade lufttryck. Dessutom brukar det behövas mycket högre effekter för att driva små långslagiga element så risken blir större att även elektroniken distar mer.
Små basmoduler har alltså alla fysiska förutsättningar emot sig för att kunna fungera bra och ett par % dist är normalt i dem.
Att välja en stor och tung basmodul sänker disten och ökar verkningsgraden och det gör att det är mycket större chans att den låter bra, från 30 kilo och 100 liter är en bra tumregel om det är en vanlig fristående basmodul som inte ska behöva vara svindyr om den ska låta bra och inte bara bullra.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Ja små subbar brukar dista rätt mycket bara pga att de är små, dels tenderar de att ha små långslagiga element vilka i sig är svåra att få linjära och många har slutna lådor vilket gör att lufttrycket i lådan varierar stort vilket också bidrar till olinjäriteter och det faktum att de är små gör dessutom ofta att lådan rör sig både i rummet och som i att väggarna bågnar pga variernade lufttryck. Dessutom brukar det behövas mycket högre effekter för att driva små långslagiga element så risken blir större att även elektroniken distar mer.
Små basmoduler har alltså alla fysiska förutsättningar emot sig för att kunna fungera bra och ett par % dist är normalt i dem.
Att välja en stor och tung basmodul sänker disten och ökar verkningsgraden och det gör att det är mycket större chans att den låter bra, från 30 kilo och 100 liter är en bra tumregel om det är en vanlig fristående basmodul som inte ska behöva vara svindyr om den ska låta bra och inte bara bullra.

Ja om du väljer att jämföra äpplen med päron blir det så.
Väljer du in liten undermålig konstruktion och väjer att jämför den med en stor välbyggd är det givet att den välbyggda är bättre.
Jämför du å andra sidan en liten välbyggd med en stor undermålig blir ju resonemanget det omvända. Allt du skriver om den lilla gäller ju även en stor undermålig.
Ska man jämföra olika storlek på subbar .. måste man väl ändock utgå från att det är storleken som skiljer sig bara och inte allt annat. En välbyggd liten subb kan låta förträffligt men kan inte nå nivåer som en stor. Du kan inte spela lika högt med en liten men det är allt som skiljer om dom är välbyggda och ges samma förutsättningar i övrigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mediabrus:

Vad är viktigt? Jag lyssnar på musik. Musik består av en grundtoner och övertoner där tidsvret är helt avgörande för klangen.
Lyssnar jag en basist så är det främst anslaget mot strängen som är musiken, det är inte grundtonen. Det gör att ett system med bra tidssvar men kanske minder bra nivåsvar i botten återger musiken bättre. En subb innebär väldigt ofta mer nivå i botten, men även sämre tidssvar. man sprider ju ut fler lådor i ett rum och får tidsskillnader helt enklet. Så samtidigt som nivåerna ökar så blir tidspulsen sämre. Så vad är viktigt? För den som lyssnar främst på musik är tidssvaret ofta viktigare än nivåsvaret i botten. Dvs det är mer musik i ett par goda högtalare UTAN subb än med. Lyssnar man på trafikbuller eller mullret från en motor ja då har subben sin givna plats för att återskapa nivåer.. Beror ju på vad man vill lyssna på liksom

Vad som är viktigt är individuellt så det får varje person svara på. Personligen är jag extremt nöjd med min sub, trots att mina högtalare definitivt har bra bas, då det absolut givit bättre kvalitet åt botten i musiken i mitt system och det är en helt sömlös övergång. Det du påstår är ett problem är inte det i mitt tycke då det är just sådana saker man ska lösa när man installerar sin sub. Det är inte trivialt då det krävs en del kunskap men har man väl lärt sig alla steg i hur man installerar högtalare och subwoofers så är det ofta mer tidsödande än svårt.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Mediabrus:

Ja om du väljer att jämföra äpplen med päron blir det så.
Väljer du in liten undermålig konstruktion och väjer att jämför den med en stor välbyggd är det givet att den välbyggda är bättre.
Jämför du å andra sidan en liten välbyggd med en stor undermålig blir ju resonemanget det omvända. Allt du skriver om den lilla gäller ju även en stor undermålig.
Ska man jämföra olika storlek på subbar .. måste man väl ändock utgå från att det är storleken som skiljer dig bara och inte allt annat. En välbyggd liten subb kan låta förträffligt men kan inte nå nivåer som en stor. Du kan inte spela lika högt med en liten men det är allt som skiljer om dom är välbyggda och ges samma förutsättningar i övrigt.

Jag räknar upp vad som gör att små basmoduler för det mesta inte låter bra, det går att bygga dem med metallådor eller fästa dem i rummet men gör man inte det så kan de oftast inte låta bra just pga att de är så små att de enligt fysikens lagar inte kan fungera särskilt bra.
De som upplevt en Sunfire sub vet att den blir "osynlig" när man spelar på den, de vibrerar så fruktansvärt att man inte kan fokusera blicken på dem och de börjar åka runt på golvet pga vibrationer och reaktionskrafter, jag har sett och hört det i verkligheten, de låter mycket bättre om man spänner fast dem med en takstötta av den typ man har när man vill klämma fast ett innertak man håller på att bygga.
Liten låda, tungt och långslagigt element och mycket effekt så går det illa med ljudkvaliten. Sunfitrre är kanske värst av alla småttingar men den visar på problemen väldigt tydligt.

Lösningen ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Håller inte riktigt med om det för hos de dyraste systemen betalar man ofta väldigt mycket för design, i bästa fall är det brukskonst som låter bra men ibland är det mer skulpturer än bra ljudsystem. Det är väl trevligt om prylarna ser ok ut men jätteavancerade lådor för elektroniken, påkostade snickerier och guld gör inte att det fungerar bättre tekniskt men det pressar upp priserna enormt.

+1

Man kan ofta se att de allra, allra dyraste högtalarna lik förbannat har samma Scan-Speak och SEAS som mid-fi-segmentet. Man kan väl anta att det är lätt modifierade modeller ibland, men jag är då ytterst tveksam till att det gäller annat än färdiga in house-varianter som inte säljs för DIY.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Vad som är viktigt är individuellt så det får varje person svara på. Personligen är jag extremt nöjd med min sub, trots att mina högtalare definitivt har bra bas, då det absolut givit bättre kvalitet åt botten i musiken i mitt system och det är en helt sömlös övergång. Det du påstår är ett problem är inte det i mitt tycke då det är just sådana saker man ska lösa när man installerar sin sub. Det är inte trivialt då det krävs en del kunskap men har man väl lärt sig alla steg i hur man installerar högtalare och subwoofers så är det ofta mer tidsödande än svårt.

Jag håller helt med om värdet av en sub. Det är inte bara bra för musikåtergivningens lägre register utan det kan också hjälpa till att porträttera rumskvalitet när det är med på en inspelning. Jag är förvånad att någon här förordade Yamaha-monitorer utan sub för lyssning då de är kända för att ha rätt svag low end även bland monitorer som redan är begränsade av sin storlek. Är dock inte ett stort fan av dem att lyssna på för njutning ändå eftersom jag lyssnat en hel del på par HS7 och deras topp tröttade ut mina öron när jag lyssnat ett tag. Jag sysslar inte med ljudmixning så jag inriktar mig på annat.

Permalänk
Medlem

Om ni vet hur en sub ska användas så vet ni väl också att EN subwoofer tenderar att göra återgivningen SÄMRE, i kontrast till flera subwoofers som istället hjälps åt att motverka rumsresonanser.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elfsberg:

Om ni vet hur en sub ska användas så vet ni väl också att EN subwoofer tenderar att göra återgivningen SÄMRE, i kontrast till flera subwoofers som istället hjälps åt att motverka rumsresonanser.

Det där håller jag inte med om. Flera subbar är bättre för att få en jämn och bra återgivning över en större yta i rummet och det är lättare att sätta upp ett system med flera och få bra resultat men det är absolut inga problem att få en ensam sub att låta suveränt på flera lyssningspositioner om den är välplacerad och välintegrerad. Jag har inga problem i mitt rum då jag har en mycket fin frekvenskurva i mätningar och att få basen bättre på fler positioner än de jag mätt på är inte intressant för mig då de ändå hamnar utanför högtalarnas sweetspot. Jag skulle kunna tänka mig att köpa en sub till men det skulle i praktiken mest vara för ljudnörderi och inte så mycket för resultatet.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Elfsberg:

+1

Man kan ofta se att de allra, allra dyraste högtalarna lik förbannat har samma Scan-Speak och SEAS som mid-fi-segmentet. Man kan väl anta att det är lätt modifierade modeller ibland, men jag är då ytterst tveksam till att det gäller annat än färdiga in house-varianter som inte säljs för DIY.

En del beställer egna element och har egna krav på dem, det blir inte nödvändigtvis bättre för det men så länge det blir bra totalresultat så spelar det egentligen ingen roll för man kan ju vilja ha egna specar för att kunna ha en viss design på lådan.
Men en del tillverkare anpassar filtren per högtalare för att kunna använda element med större kvalitetspridning som är billigare i inköp än de som har låg spridning och de brukar då mäta och lagra elementdatan och beställer man den till synes enkla drivern som reservdel får man även med nya filterkomponenter för att ersätta "paketet" så att ljudet inte ändras vid elementbyte.
Man skulle kunna tänka sig en modernare version av det idag med anpassade dspplugins men det har jag ännu inte sett på nått seriöst sätt

Skrivet av ratbongo:

Jag håller helt med om värdet av en sub. Det är inte bara bra för musikåtergivningens lägre register utan det kan också hjälpa till att porträttera rumskvalitet när det är med på en inspelning. Jag är förvånad att någon här förordade Yamaha-monitorer utan sub för lyssning då de är kända för att ha rätt svag low end även bland monitorer som redan är begränsade av sin storlek. Är dock inte ett stort fan av dem att lyssna på för njutning ändå eftersom jag lyssnat en hel del på par HS7 och deras topp tröttade ut mina öron när jag lyssnat ett tag. Jag sysslar inte med ljudmixning så jag inriktar mig på annat.

En sub kan ibland göra större nytta i mellanregister och diskant genom att avlasta toppen så att den låter bättre.

Skrivet av Elfsberg:

Om ni vet hur en sub ska användas så vet ni väl också att EN subwoofer tenderar att göra återgivningen SÄMRE, i kontrast till flera subwoofers som istället hjälps åt att motverka rumsresonanser.

Om jag råkar ha en hifikompis som har ett bassystem som består av 64 st 10 "are (vilket faktiskt är svårt att bygga litet) så är det alltså bara bra
Ja det är ett löjligt stort roligt system och man ser och känner knappt att elementen rör sig när det börjar bli svårt att andas i rummet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

En sub kan ibland göra större nytta i mellanregister och diskant genom att avlasta toppen så att den låter bättre.

Bra poäng. Att avlasta högtalarna är en underskattad effekt. Sedan är det inte bara att en subs konstruktion är bättre för att producera basfrekvenser utan den placeras också separat från högtalarana vilket är viktigt då platsen där man genererar bäst basåtergivning extremt sällan kommer vara samma plats där man får bäst ljudbild osv. Man undviker några kompromisser med placering.

Permalänk
Medlem

I rest my case.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

De som upplevt en Sunfire sub vet att den blir "osynlig" när man spelar på den, de vibrerar så fruktansvärt att man inte kan fokusera blicken på dem och de börjar åka runt på golvet pga vibrationer och reaktionskrafter, jag har sett och hört det i verkligheten

Ja ha... du har alltså sett en felkonstruerad subb och kan av det dra slutsatser om alla subbar... trams pelle..
Ormoljan och trollandet kan du lämna någon annanstans.. tack

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ratbongo:

Jag är förvånad att någon här förordade Yamaha-monitorer utan sub för lyssning då de är kända för att ha rätt svag low end även bland monitorer som redan är begränsade av sin storlek.

Förordat? Dom används flitigt av yrkesfolk på det sättet. Det är varken en åsikt eller att förorda dom.. det är bara att konstaterande att så är fallet.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Mediabrus:

Ja ha... du har alltså sett en felkonstruerad subb och kan av det dra slutsatser om alla subbar... trams pelle..
Ormoljan och trollandet kan du lämna någon annanstans.. tack

Jag har sett många baslådor som enligt fysiken lagar inte kan prestera bra och de har inte heller låtit bra när jag hört dem och den gemensamma nämnaren har varit att de är för små och lätta. Alla förflyttar sig inte på samma sätt för man kan ju ha flera element på motstående sidor så att de krafterna tar ut varandra men det brukar i så fall innebära att tryckskillnaderna som deformerar lådan ökar liksom olinjäriteten, en liten baslåda kan i praktiken inte spela särskilt stark om den ska låta bra vilket gör dem ganska tråkiga om man behöver välja mellan ren djupbas eller distat ljudtryck så att öka lådvikt och volym gör en enorm skillnad för ljudkvaliten i de prsiklasser som folk i allmänhet köper basar i (billiga prisklassen)
Det finns en del byggen i metall som ger mycket mindre problem med deformerande lådor men det är inte billigt, kolfiber borde däremot gå att använda med bra resultat men jag har inte sett nån basmodul i det ännu men det finns en del vanliga högtalare.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mediabrus:

Dyr hifi säljer för att den är.. dyr.. Mycket är ju trams som inte förrätter ljudet. Å andra sidan finns det fenomenet in alla produkt kategorier. Ta bara fenomenet att handväskor säljs för 100 000... inte är det funktion som det beror på inte.
Dyr hifi är minst lika mycket, eller mer, en status markör, en klubb markör, än välljud och det viktiga är nu inte ofta hur det låter utan att man har något sällsynt som inte andre har eller har råd med. Skulle ljudet styra enbart skulle det se mycket annorlunda ut.

Alltså få produkter har så hög diminishing returns som ljud. När de flesta dessutom har långt ifrån optimala förutsättningar (rum osv) så är det som du säger säkert en statusgrej för många.
Sen tycker jag de flesta 200-300k-systemen låtit bättre än det jag hade. Så jag tycker inte enbart det är marknadsföring/status. Det finns skillnader. Är de skillnaderna tillräckligt stora för att motivera priset? Absolut inte.
Men återigen, det är upp till var och en att bedöma med sin egna plånbok.

Visa signatur

PC | MacBook Air | iPad Mini | iPhone 14 Pro | M&K 5.1 | Anthem MRX 540 | Samsung Q810D | Audioquest Nighthawks | Airpods Pro 2 | Sony WH-1000XM5 | Blusound Flex 2i | Sony X95L 85” | Samsung S95D 55” | Zidoo Z30 Pro 8K | Apple TV | PlayStation 5 Pro | PlayStation Portal