3080/3090 samt rimligt prissatta 3080TI i lager [diskussionstråd]

Permalänk
Medlem

My watch has ended.

Var ganska sen på bollen. Började mitt letande i slutet av december, och jag gav snabbt upp på de mest populära korten och fokuserade på att bevaka de ÅF som inte kör med kösystem, för att hugga vad som helst som kunde dyka upp. Var nära ett par gånger på Komplett när de släppte några kort, men missade alltid med några sekunder/minuter, för att citera kundsupport. Däremot började jag även lägga några beställningar på Suprim X på olika håll, dels för det var ett kort jag verkligen ville ha men också att det inte var lika stor efterfrågan på detta kort. (sett till antal liggande ordrar)

En av dessa ordrar var på Proshop den 13:e januari för 9 490 kr med en köplats på mellan 60-80, vilket även var det billigaste priset tillgängligt för Suprim X. Ungefär vid prishöjningen (19:e) ändrades det i ordern från ”Okänt leveransdatum” till ”Leverans mellan 02-03 och 02-09”.

Jag hade turen att Suprim X (och Strix) var de enda korten dom fick in en stor batch av (80-90 st) sedan jag började bevaka deras översiktssida, och jag hann precis med den båten tack vare att det var jämförelsevis få liggande ordrar före mig vid beställning. Kortet anlände idag!

Anser mig själv haft väldigt tur om man jämför hur länge många andra här fått vänta, och jag önskar alla som ännu inte fått sitt lycka till!

Hänger säkerligen kvar i tråden ett tag, kul att hänga med hur saker utvecklar sig framöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bankai:

Om man vill få tag på ett kort, är enda sättet just nu att lägga en beställning någonstans och bara avvakta? Är förbaskat sugen på ett 3060 ti men helt omöjligt att köpa idag.

Skulle i så fall rekommendera att lägga flera beställningar hos olika butiker, helst på olika modeller. Sedan avvakta och ta det man först får och avboka resterande. Lycka till 👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radeth:

Orderdatum
2020-12-29
Förväntad leveransdag 5 januari
Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC

I lager 2021-04-15
edit: i lager status var på typ 3e januari vid beställning.

Väntar på Inet och måste säga att deras kundtjänst är ganska värdelös. Jag fick tag i dem på mail och fick svar på min order om att "Vi kan bara se produkt sidan, så vi vet inte om den kommit eller ej"... "Men du kan se din status under mina ordrar".

No shit sherlock... Men där står förväntad leveransdag 5e januari, men i lager statusen har blivit framflyttad en hel del.
Jag ville bara veta om det kommer inom kort eller om man skall avboka och leta vidare. För jag kan nog få tag i något tidigare än april. Men 10k är mycket för mig att ligga ute med.

Vanligt vis är jag nöjd med inet, men denna beställning har lämnat en sur smak i munnen.

Fick inget svar om de hade överallokerat antal bokningar eller om leveransen blivit fördröjd.

Frågade Inet om det förväntade leveransdatumet. Tydligen så beräknas det automatiskt när man beställer men det uppdateras in automatiskt. Han som hjälpte mig tog bort det datumet på min order eftersom att det inte går att lita på. Enda sättet att veta hur det ligger till är att fråga om sin kö-plats.

Permalänk
Medlem

Här kommer lite information från Komplett.se som jag haft mailkontakt med

"Hej!
Tack för ditt mail.
Vi kan inte säga när du kommer att få din order.
Vi kommer att skicka det ut i ett kösystem. Din köplats kan vi inte säga, det ligger i ett system som inte vi kan se eller ändra.
Men vi hoppas alla kommer att få den så snabbt som möjligt.
Det är nu upp till producenten på hur många leveranser vi får och när.
Just nu är det datumet som står på din order som gäller tills vi får mer information."

Dem rakt ut ljuger flera gånger i detta svar. Mitt "förväntade leveransdatum" har flyttats fram 5 ggr nu, leverantören har sagt åt dem att dem inte kommer få in några kort ex. i februari och ändå sätter dem upp 3 februari som väntat leveransdatum. Sista gången jag beställer nått från komplett.

Kortet i fråga gäller ASUS RTX 3090 TUF non-oc

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jagers:

Här kommer lite information från Komplett.se som jag haft mailkontakt med

"Hej!
Tack för ditt mail.
Vi kan inte säga när du kommer att få din order.
Vi kommer att skicka det ut i ett kösystem. Din köplats kan vi inte säga, det ligger i ett system som inte vi kan se eller ändra.
Men vi hoppas alla kommer att få den så snabbt som möjligt.
Det är nu upp till producenten på hur många leveranser vi får och när.
Just nu är det datumet som står på din order som gäller tills vi får mer information."

Dem rakt ut ljuger flera gånger i detta svar. Mitt "förväntade leveransdatum" har flyttats fram 5 ggr nu, leverantören har sagt åt dem att dem inte kommer få in några kort ex. i februari och ändå sätter dem upp 3 februari som väntat leveransdatum. Sista gången jag beställer nått från komplett.

Kortet i fråga gäller ASUS RTX 3090 TUF non-oc

Hur vet du att leverantören sagt åt dom att de inte kommer få några i februari? Du säger att de ljuger flera gånger men det ser verkligen inte ut så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

Här kommer lite information från Komplett.se som jag haft mailkontakt med

"Hej!
Tack för ditt mail.
Vi kan inte säga när du kommer att få din order.
Vi kommer att skicka det ut i ett kösystem. Din köplats kan vi inte säga, det ligger i ett system som inte vi kan se eller ändra.
Men vi hoppas alla kommer att få den så snabbt som möjligt.
Det är nu upp till producenten på hur många leveranser vi får och när.
Just nu är det datumet som står på din order som gäller tills vi får mer information."

Dem rakt ut ljuger flera gånger i detta svar. Mitt "förväntade leveransdatum" har flyttats fram 5 ggr nu, leverantören har sagt åt dem att dem inte kommer få in några kort ex. i februari och ändå sätter dem upp 3 februari som väntat leveransdatum. Sista gången jag beställer nått från komplett.

Kortet i fråga gäller ASUS RTX 3090 TUF non-oc

Samma typ av svar som jag samt en bekant fått när vi frågat dem, nivån av transparans lämnar en del att önska. Jag blev trött på oklara uppgifter och framflyttade datum så beställde ett 3070 TUF från NoN som jag fick på 2v och kör på sålänge, 3080 kommer när det kommer känner jag nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

Här kommer lite information från Komplett.se som jag haft mailkontakt med

"Hej!
Tack för ditt mail.
Vi kan inte säga när du kommer att få din order.
Vi kommer att skicka det ut i ett kösystem. Din köplats kan vi inte säga, det ligger i ett system som inte vi kan se eller ändra.
Men vi hoppas alla kommer att få den så snabbt som möjligt.
Det är nu upp till producenten på hur många leveranser vi får och när.
Just nu är det datumet som står på din order som gäller tills vi får mer information."

Dem rakt ut ljuger flera gånger i detta svar. Mitt "förväntade leveransdatum" har flyttats fram 5 ggr nu, leverantören har sagt åt dem att dem inte kommer få in några kort ex. i februari och ändå sätter dem upp 3 februari som väntat leveransdatum. Sista gången jag beställer nått från komplett.

Kortet i fråga gäller ASUS RTX 3090 TUF non-oc

Fast än en gång har det väl varit tydligt från alla ÅF att dessa datum är det som de får kommunicerat till sig - sen skiter det sig från tidigare led? Det är ju en avvägning de gör att "vi väljer att kommunicera ett ganska troligt datum hellre än inget alls för att det kanske gör någon nöjdare", uppenbarligen passar det inte alla, men det är ju omöjligt att göra alla kunder nöjda här hur de än gör. De kan ju bara gå på datum de får till sig, om något skiten sig påvägen som är utom deras räckhåll är ju svårt att förutse/göra något åt? Sen är det pissigt att många ÅF inte har ett kösystem där de kan ange köplats, absolut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

Vi kommer att skicka det ut i ett kösystem. Din köplats kan vi inte säga, det ligger i ett system som inte vi kan se eller ändra.

Skrivet av Kimball:

Sen är det pissigt att många ÅF inte har ett kösystem där de kan ange köplats, absolut.

Reagerar på detta. Är det verkligen så?
Känns väldigt problematiskt spontant..
Någon som har mer insikt i detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

I läget som råder är det kanske lite självskadebeteende att bara låsa in sig på ett enda kort som man "måste ha". Jag fick släppa min 3080-hype och svälja ett 3070 när tillfället presenterade sig. Möjligt att jag uppgraderar senare, men om jag vill ha ett kort nu är det vad som bjuds. Inget att tjafsa om, läget är som det är.

Kanske man kan tycka

Jag väntar på Suprim X 3080 just pga att det är ett riktigt tyst kort även om jag rent krasst inte "behöver" det då jag har en burk och lirar bara wow classic ändå.
Ev kanske backar från min 5900X till att bara ta en 5800X dock beroende på hur lång tid det tar för den att komma, får jag gpu innan så kan det ju vara skoj att damma av resten som ligger på hög atm

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoul:

Reagerar på detta. Är det verkligen så?
Känns väldigt problematiskt spontant..
Någon som har mer insikt i detta?

Svaret jag fick av WH var att dom inte lämnar ut köplats... dock ser man ju hur många bokningar det ligger innan man beställer.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av _niko_:

Svaret jag fick av WH var att dom inte lämnar ut köplats... dock ser man ju hur många bokningar det ligger innan man beställer.

Att inte lämna ut köplats är en annan femma. Tänkte mer på ÅF som menar att de inte kan se köplatser, att det är dolt automatiserat typ.

Även om jag tycker man borde få veta sin köplats så man har möjlighet att göra medvetna val utefter det. Men Webhallen har ändå en typ av "köplats" som de delger, detta med tidpunkt för beställning som kopplas ihop med ungefär vilket nummer i ordningen man är, som du säger.

Permalänk
Medlem

Har ju svårt att tro att dom kan göra det, men att det troligen skulle ta oskäligt lång tid pga bristande verktyg för det (manuellt letande och jämförande).

Sen multiplicerat med alla oss "nördar" som bokat, så blir det nog en rätt ansenlig tid som skulle gå åt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kimball:

Fast än en gång har det väl varit tydligt från alla ÅF att dessa datum är det som de får kommunicerat till sig - sen skiter det sig från tidigare led? Det är ju en avvägning de gör att "vi väljer att kommunicera ett ganska troligt datum hellre än inget alls för att det kanske gör någon nöjdare", uppenbarligen passar det inte alla, men det är ju omöjligt att göra alla kunder nöjda här hur de än gör. De kan ju bara gå på datum de får till sig, om något skiten sig påvägen som är utom deras räckhåll är ju svårt att förutse/göra något åt? Sen är det pissigt att många ÅF inte har ett kösystem där de kan ange köplats, absolut.

De kan väl åtminstone ge info om beställningsdatumet de betar av till folk som frågar. Man är helt i mörkret, hade inte sweclockers tråden för levererade kort funnits hade man ju inte haft en aning om vart man är i kön, deras fejkdatum som de ger till alla säger absolut ingenting. Folk som hade satts upp i deras kö 3 månader efter mig hade tex samma leveransdatum. Fanns nån som tjafsade med mig här tex om datumet i december, han lär vänta 2 månader till .

exempelvis, "senast levererade vi till de som beställde 21:a september", så jävla svårt ska det ju inte vara....

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk

Jag beställde ett Zotac Gaming GeForce RTX 3080 Trinity 10GB på webhallen i november för att jag ville ha ett billigt 3080 kort och det hade kort kö, såhär i efterhand verkar det inte ha varit en speciellt smart ide för såvitt jag har kunnat se har det inte levererats några såna kort. Har ni fått några såna kort alls sen release @Webhallen eller ska man sluta hoppas helt och hållet?

Permalänk
Webhallen
Skrivet av Chuck Pounder:

Jag beställde ett Zotac Gaming GeForce RTX 3080 Trinity 10GB på webhallen i november för att jag ville ha ett billigt 3080 kort och det hade kort kö, såhär i efterhand verkar det inte ha varit en speciellt smart ide för såvitt jag har kunnat se har det inte levererats några såna kort. Har ni fått några såna kort alls sen release @Webhallen eller ska man sluta hoppas helt och hållet?

Den är riktigt tråkig tyvärr, vi har endast tagit emot 11 kort (senaste leveransen slutet av september)

/Patrik

Visa signatur

Behöver du hjälp? 08-673 60 00 eller Mail/Chatt
Har du en fundering? Besök vår officiella forumdel
Discord, Instagram,Twitch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoul:

Reagerar på detta. Är det verkligen så?
Känns väldigt problematiskt spontant..
Någon som har mer insikt i detta?

Känns som att ÅF i princip aldrig haft problemet och därför inte utvecklat det internt utan krävs en manuell jävla IT-ticket eller något för att få ut en viss köplats på kund X. Säkert inte heller prioriterat att "lösa" eftersom det inte ger några extra pengar in atm...

Skrivet av Yasko:

De kan väl åtminstone ge info om beställningsdatumet de betar av till folk som frågar. Man är helt i mörkret, hade inte sweclockers tråden för levererade kort funnits hade man ju inte haft en aning om vart man är i kön, deras fejkdatum som de ger till alla säger absolut ingenting. Folk som hade satts upp i deras kö 3 månader efter mig hade tex samma leveransdatum. Fanns nån som tjafsade med mig här tex om datumet i december, han lär vänta 2 månader till .

exempelvis, "senast levererade vi till de som beställde 21:a september", så jävla svårt ska det ju inte vara....

Som sagt, transparensen är absolut olycklig, men några fejkdatum handlar det ju inte om, utan de grundas ju på vad tillverkarna/tidigare kanaler informerar om, sen varför leveranser inte infrias vet ju inget om.
Tror än en gång det handlar om att de innan 3XXX-och PS5-lanseringen aldrig satts i en liknande sits innan och därför inte haft behovet på samma sätt. Men det är bara killgissningar.

Permalänk
Medlem

tror zotac levererar mest amp holo tyvärr :/

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem
Skrivet av TuHack:

Nu händer det saker på Amazon.se!

Asus TUF 3080, 8600kr, beställd 2020-12-29, uppskattat leveransdatum 2021-02-05

Bra pris och runt en månads väntan. Stämmer detta blir jag helnöjd. Lika bra att ställa in sig på coilwhine från helvetet själv.

Riktigt gott! Tack för info. Beställde den 30e och det har inte hänt något än. När drog de pengarna för dig? Jag har slagit in mitt kort en gång och det var vid beställningen, har inte fått nåt mail och inget har hänt på ordersidan sedan dess. Hoppas på att dem skickar ett till mig också.

Permalänk
Webhallen
Skrivet av Kimball:

Känns som att ÅF i princip aldrig haft problemet och därför inte utvecklat det internt utan krävs en manuell jävla IT-ticket eller något för att få ut en viss köplats på kund X. Säkert inte heller prioriterat att "lösa" eftersom det inte ger några extra pengar in atm...

Som sagt, transparensen är absolut olycklig, men några fejkdatum handlar det ju inte om, utan de grundas ju på vad tillverkarna/tidigare kanaler informerar om, sen varför leveranser inte infrias vet ju inget om.
Tror än en gång det handlar om att de innan 3XXX-och PS5-lanseringen aldrig satts i en liknande sits innan och därför inte haft behovet på samma sätt. Men det är bara killgissningar.

This.

Transparensen kan bita en i baken också, när en leverans som är förväntad blir försenad så blir det besvikelser och tickets på det också. Svårt att jobba fram ett vattentätt system som inte konsumerar all tid på dygnet att underhålla (utan att få ett helt nytt system byggt för det, se stycke 1 i citat ovan)

/Patrik

Visa signatur

Behöver du hjälp? 08-673 60 00 eller Mail/Chatt
Har du en fundering? Besök vår officiella forumdel
Discord, Instagram,Twitch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kimball:

Känns som att ÅF i princip aldrig haft problemet och därför inte utvecklat det internt utan krävs en manuell jävla IT-ticket eller något för att få ut en viss köplats på kund X. Säkert inte heller prioriterat att "lösa" eftersom det inte ger några extra pengar in atm...

Olyckligt om det verkligen fungerar på det viset. Absolut något de borde åtgärda. Det kan vara så att det oftast varit ett "icke problem", men senaste releaserna har definitivt pekat ut problemet. Magkänslan säger tyvärr att det kommer fler liknande releaser.

Enligt mig, ur kundperspektiv viktigt som ÅF att kunna uppvisa den transparensen. Sådan ÅF kommer dessvärre troligen få färre beställningar nästa gång när besvikna kunder hellre spenderar sina pengar hos andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fintarnn:

Riktigt gott! Tack för info. Beställde den 30e och det har inte hänt något än. När drog de pengarna för dig? Jag har slagit in mitt kort en gång och det var vid beställningen, har inte fått nåt mail och inget har hänt på ordersidan sedan dess. Hoppas på att dem skickar ett till mig också.

Pengarna står som reserverade idag. Fick ett mail i morse om att beställningen fått en leveransuppskattning. Framme redan på fredag enligt den. Med endast en dag mellan och dessutom i samma "batch" så plingar det nog snart till hos dig med.

Permalänk
Skrivet av Webhallen:

Den är riktigt tråkig tyvärr, vi har endast tagit emot 11 kort (senaste leveransen slutet av september)

/Patrik

Jag tackar för svaret även om det inte var så upplyftande, får väl börja fila på en strategi för att få tag i ett 4080-kort istället när det dyker upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Webhallen:

This.

Transparensen kan bita en i baken också, när en leverans som är förväntad blir försenad så blir det besvikelser och tickets på det också. Svårt att jobba fram ett vattentätt system som inte konsumerar all tid på dygnet att underhålla (utan att få ett helt nytt system byggt för det, se stycke 1 i citat ovan)

/Patrik

Förstår verkligen det.
Sen är det här en väldigt udda och ovanlig situation för alla parter.
Jag har dock väldigt svårt att tro att inet, webhallen etc inte kan ta ut en CSV ur sitt ordersystem med alla restorder varannan vecka och läsa in den i excel för att lätt kunna svara på frågan om köplats.
I dagsläget blir samtliga ÅF förmodligen spammade dagligen med kunder som undrar vad som händer, men man kan inte lämna några vettiga svar. Det tar nog mer tid att bråka med arga kunder än att göra ctrl+f <ordernummer> i en excel och ge en köplats, och lite insikt till för kunden.

Kan man ovanpå det även visa hur många kort man tagit emot av en viss modell sedan lansering (som proshop gjort) så är jag övertygad om att man minskar belastningen på supporten.

Jag över övertygad om att Webhallen fått en massa nya kunder pga den bra närvaro ni har haft här. Ökad kundservice = ökade marknadsandelar.

Permalänk

Beställt MSI 3080 ventus 3x OC, 25 november på Inet.
Köplats 106 just nu.

Permalänk

@Webhallen finns de någon status o avslöja angående gigabyte 3090 eagle oc och ryzen 5950x 🤔?

Permalänk
Medlem

@webhallen skulle ni kunna säga till här på forumet när erat första ASUS RTX 3090 Non-OC anländer till er? jag antar att ni inte levererat ett enda kort hittills?

Permalänk
Skrivet av Pierre Björkenor:

Beställt MSI 3080 ventus 3x OC, 25 november på Inet.
Köplats 106 just nu.

Det verkar som att vi sitter i exakt samma båt, jag beställde samma dag och förra veckan satt jag på plats 119. Jag förmodar att lagerdatumet står som 30e april för dig också?

Permalänk
Webhallen
Skrivet av blackoudan:

@Webhallen finns de någon status o avslöja angående gigabyte 3090 eagle oc och ryzen 5950x 🤔?

Inget inkommande as of right now tyvärr :/

Skrivet av Jagers:

@webhallen skulle ni kunna säga till här på forumet när erat första ASUS RTX 3090 Non-OC anländer till er? jag antar att ni inte levererat ett enda kort hittills?

Hej!

0st STRIX och 7st TUF (september)

1st STRIX är inkommande nästa vecka (första någonsin)

RTX 3090 Non-OC då.
/Patrik

Visa signatur

Behöver du hjälp? 08-673 60 00 eller Mail/Chatt
Har du en fundering? Besök vår officiella forumdel
Discord, Instagram,Twitch

Permalänk
Medlem

Kan bekräfta att webhallens närvaro här gjort att jag köpt lite småsaker där utan att leta efter pris på annat håll. God service både här och på telefon sist!

Visa signatur

Silverstone FT-02 Silver | Seasonic Platinum 1200W | Ryzen 9 5900X | MSI X570 Tomahawk | G.Skill Trident Z Neo RGB 32GB @ 3600/16/16/16/36 | ASUS TUF 3080 OC V2 | 1TB SSD WD SN850 | Noctua NH-D14 | Win 11 Professional | QPad MK-95 Pro | Logitech G903 | Acer X34P | Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic A1 | QPad QH-1339 | Beyerdynamic T1 | Fanatec CSWv2 + CSP | Thrustmaster Warthog | MFG Crosswind v3 | Xbox 360 | Xbox One | PS3 | PS4 | PS VITA | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackoudan:

@Webhallen finns de någon status o avslöja angående gigabyte 3090 eagle oc och ryzen 5950x 🤔?

Jag måste ha haft väldigt tur. Jag beställde mitt ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3090 24GB Gaming OC på Webhallen 25 December och fick det 7 januari. Min Ryzen 9 5950X beställde jag på Inet 12 januari och hämtade ut den 18 januari.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | AMD Ryzen 9 5950X | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3090 24GB Gaming OC | 32gb Corsair Dominator 3600mhz CL16 | Samsung 980 Pro x2 | Corsair AX1600i | Corsair H150i Elite Capellix LCD | Corsair iCUE 5000d RGB