Har ni investerat i veckans MemeAktier?

Permalänk
Medlem

Jo det ser ju sannerligen blekt ut, men jag håller in i döden

Permalänk
Medlem

Det jag tycker många verkar missa i den här tråden är grundkonceptet för GME och de andra aktierna. Tanken är att småsparare köper upp samtliga aktier och sedan håller dessa för att sälja högt när Wall street är tvungna att köpa tillbaka aktierna som ska tillbaka till de ursprungliga ägarna. Spelar då ingen roll om aktien dyker till 2 dollar, då priset kommer att skjuta upp sen när de miljontals shortade aktierna ska handlas tillbaka. Då är det plötsligt innehavarna av aktierna som bestämmer priset.

Sitter för övrigt med 5 aktier i GME och 18 i AMC med lite olika inköpspriser.

Som en sidenote anser jag även att detta har öppnat mina ögon för hur katastrofal den centraliserade marknaden är och hur mycket korruption som förekommer inom den. När denna cirkus är över kommer jag enbart investera i krypto och satsa på decentraliserat, för mig känns det för stunden som det självklara valet. Inte bara på grund av denna händelse, men även på grund av det internationella säkerhetsläget som existerar just nu. Världen, precis som aktiemarknaden är extremt volatil för stunden och ingen vet hur, om eller när den kommer att återhämta sig.

Men det är bara mina 5 ören

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bamsebjörn:

Det jag tycker många verkar missa i den här tråden är grundkonceptet för GME och de andra aktierna. Tanken är att småsparare köper upp samtliga aktier och sedan håller dessa för att sälja högt när Wall street är tvungna att köpa tillbaka aktierna som ska tillbaka till de ursprungliga ägarna. Spelar då ingen roll om aktien dyker till 2 dollar, då priset kommer att skjuta upp sen när de miljontals shortade aktierna ska handlas tillbaka. Då är det plötsligt innehavarna av aktierna som bestämmer priset.

Sitter för övrigt med 5 aktier i GME och 18 i AMC med lite olika inköpspriser.

Som en sidenote anser jag även att detta har öppnat mina ögon för hur katastrofal den centraliserade marknaden är och hur mycket korruption som förekommer inom den. När denna cirkus är över kommer jag enbart investera i krypto och satsa på decentraliserat, för mig känns det för stunden det självklara valet. Inte bara på grund av denna händelse, men även på grund av det internationella säkerhetsläget som existerar just nu. Världen, precis som aktiemarknaden är extremt volatil för stunden och ingen vet hur, om eller när den kommer att återhämta sig.

Men det är bara mina 5 ören

Är det verkligen sannolikt att squeezen lyckas när Robin Hood har köpstop, och aktien har varit på väg nedåt sedan dess?
Har du några faktiska belägg för den teorin eller upprepar du bara vad du läst på WSB?

Om han som startade meme-racet dessutom var en etablerad trader så är det ju mer som talar för att hela det bara är vanlig kurs manipulation för egen vinning än något filosofiskt david mot goliat kamp.

Kul att du nämner krypto som någon safe haven, som även är ultravolatilt.
Samt att en hel del "vanliga sparare" blivit ordentlig brända när kursen krashat eller när deras bitcoin "bank" blivit länsad...

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Skojar du eller har du köpt GME för 50k dollar!?

edit: I call bullsh*t eftersom länken går till någon användare "bullen"

Det är ingen länk utan läs det som medelpris at $148.
Jag har inget intresse av att övertyga dig med screenshots och potentiellt doxxa mig själv.

Skrivet av Mithras:

Definitivt dum i huvudet tyvärr......

Om du är snäll så ska jag skicka bild på min nyköpta Tesla när det här är klart.

Permalänk
Medlem

Nu har det börjat dyka upp svenska motsvarigheter som t.ex. denna https://www.reddit.com/r/ISKbets/
Rätt roligt initiativ kan jag tycka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SadShark:

Om du är snäll så ska jag skicka bild på min nyköpta Tesla när det här är klart.

Drygt att ratta en Tesla på månen dock!

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Medlem
Skrivet av SadShark:

Det är ingen länk utan läs det som medelpris at $148.
Jag har inget intresse av att övertyga dig med screenshots och potentiellt doxxa mig själv.

Posta bilden här i tråden sen, jag vill också gärna se din GME tesla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SadShark:

Om du inte läste allt jag skrev så kan jag infa om att jag också sitter på ett antal GME, dock förväntar jag mig inget i retur.

Skulle det dock bli att raketen tar fart, då får du skicka bilder på din Tesla och jag skickar bilder på min Ferrari

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SadShark:

342 st $GME @148 medelpris.

Miljonär eller dum i huvudet vet vi förhoppningsvis inom ett par veckor.
💎🖐️

Hoppas det är pengar du har råd att förlora

Permalänk
Medlem

Vet inte varför folk tycker att Nokia är en "meme stock". Kommer den ta en raket till månen, tveksamt. Men det är definitivt inte en dålig investering att hålla en längre tid. Dom har många 5g kontrakt osv, så den kommer absolut stiga med tiden.

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[AOC CU34G2X 144hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk
Medlem
Skrivet av drwlz:

Drygt att ratta en Tesla på månen dock!

Ironiskt nog är det just en Tesla som är den bil som, i särklass, är närmast månen.

Ifall du missat:

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Är det verkligen sannolikt att squeezen lyckas när Robin Hood har köpstop, och aktien har varit på väg nedåt sedan dess?
Har du några faktiska belägg för den teorin eller upprepar du bara vad du läst på WSB?

Om han som startade meme-racet dessutom var en etablerad trader så är det ju mer som talar för att hela det bara är vanlig kurs manipulation för egen vinning än något filosofiskt david mot goliat kamp.

Kul att du nämner krypto som någon safe haven, som även är ultravolatilt.
Samt att en hel del "vanliga sparare" blivit ordentlig brända när kursen krashat eller när deras bitcoin "bank" blivit länsad...

Ja, absolut. Det kan vända när som helst. Problemet ligger i att siffrorna för ''short volumes'' uppdateras inte lika frekvent som övriga siffror. Men tar vi mediernas uttalanden från så sent som igår visar dessa att 50% av alla shortade aktier fortfarande är i spelet. Hälften har alltså köpts tillbaka, om nu dessa siffror går att lita på. Men hälften är då fortfarande kvar och måste någon gång köpas tillbaka. En squeeze är alltså fullt möjlig, men ingen vet när, eller ens om detta kommer ske, det får tiden utvisa.
Källa :https://finance.yahoo.com/news/gamestop-extends-pullback-short-interest-083934905.html

Om du pratar om DFV så köpte han aktier redan under 2019, utan någon som helst aning om att detta kunde ske. Om jag inte missminner mig så startade väl allt på riktigtnär Citron laddade upp en video i början av 2021 där de hamrade ner på Gamestops aktie och försökte shorta den och dra ner den till 20 dollar från 40:
Källa: https://www.youtube.com/watch?v=u5g6Yq6xtm8

Och att handelssidor som RH väljer att stoppa köp av specifika aktier, men inte sälj av dessa, visar väl på att något är fel i den aktuella situationen?

Har aldrig sagt det, så sätt inte ord i mun. Ska du diskutera, var saklig i dina argument. Det jag syftar på är att den centraliserade marknaden visar på väldigt stora brister i hanterandet, reglerandet och utförandet av börsmarknaden. Vi ser short ladder attacks, marknadsmanipulation på vid gavel utan konsekvenser från myndigheter, media som vinklar och ''missar'' att faktagranska sina publicerade artiklar.

Ett praktexempel är väl silverexemplet där hypen nu har lagt sig. Medier rapporterade att redditanvändare vände sig till silvret istället för GME/AMC/BB/NOK, vilket inte var sant, inte en kotte på reddit pratade om silvret. Men media skrev hejvilt om det och av en slump har vi då Citadel som är ett av de utsatta företagen i GME-dramat som är den 5:e största ägaren av silver.

Den decentraliserade marknaden går säkerligen att manipulera den med, men från mitt perspektiv är den i dagsläget säkrare än den centraliserade vilket resulterar i att jag kommer att göra en övergång med mina investeringar till krypto, då jag inte längre har någon tillit för den ordinarie marknaden.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Trunk:

Ironiskt nog är det just en Tesla som är den bil som, i särklass, är närmast månen.

Ifall du missat:
https://cdn.mos.cms.futurecdn.net/ppDaE4bmoY98e2J7LezDvK-1024-80.jpg

Just nu är faktiskt alla bilar på jorden närmare månen.
https://www.whereisroadster.com/

53 miljoner km från jorden, och månen är som mest c:a 405 000 km från jorden.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasp:

Jo det ser ju sannerligen blekt ut, men jag håller in i döden

Diamond hands - ride & die together

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Just nu är faktiskt alla bilar på jorden närmare månen.
https://www.whereisroadster.com/

53 miljoner km från jorden, och månen är som mest c:a 405 000 km från jorden.

"If the battery was still working, Starman has listened to Space Oddity 296,846 times since he launched in one ear, and to Is there Life On Mars? 399,987 times in his other ear."

Jag skulle kontaktat facket.......

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk

AMC - Hold!

Borde ligga på SSR listan då den sjönk mer än 10%, vilket innebär att den inte kan blankas mer idag.
Premarket visar på ökning.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Trunk:

Ifall du missat:
https://cdn.mos.cms.futurecdn.net/ppDaE4bmoY98e2J7LezDvK-1024-80.jpg

Ibland undrar jag hur mycket nörd Elon verkligen är, han missade ju Radar Rider:

Men visst, Starman återvänder inte hem utan försvinner ut i rymden. Men ändå!

Sedan har någon knåpat ihop denna förstås:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bamsebjörn:

Ja, absolut. Det kan vända när som helst. Problemet ligger i att siffrorna för ''short volumes'' uppdateras inte lika frekvent som övriga siffror. Men tar vi mediernas uttalanden från så sent som igår visar dessa att 50% av alla shortade aktier fortfarande är i spelet. Hälften har alltså köpts tillbaka, om nu dessa siffror går att lita på. Men hälften är då fortfarande kvar och måste någon gång köpas tillbaka. En squeeze är alltså fullt möjlig, men ingen vet när, eller ens om detta kommer ske, det får tiden utvisa.
Källa :https://finance.yahoo.com/news/gamestop-extends-pullback-short-interest-083934905.html

Om du pratar om DFV så köpte han aktier redan under 2019, utan någon som helst aning om att detta kunde ske. Om jag inte missminner mig så startade väl allt på riktigtnär Citron laddade upp en video i början av 2021 där de hamrade ner på Gamestops aktie och försökte shorta den och dra ner den till 20 dollar från 40:
Källa: https://www.youtube.com/watch?v=u5g6Yq6xtm8

Och att handelssidor som RH väljer att stoppa köp av specifika aktier, men inte sälj av dessa, visar väl på att något är fel i den aktuella situationen?

Har aldrig sagt det, så sätt inte ord i mun. Ska du diskutera, var saklig i dina argument. Det jag syftar på är att den centraliserade marknaden visar på väldigt stora brister i hanterandet, reglerandet och utförandet av börsmarknaden. Vi ser short ladder attacks, marknadsmanipulation på vid gavel utan konsekvenser från myndigheter, media som vinklar och ''missar'' att faktagranska sina publicerade artiklar.

Ett praktexempel är väl silverexemplet där hypen nu har lagt sig. Medier rapporterade att redditanvändare vände sig till silvret istället för GME/AMC/BB/NOK, vilket inte var sant, inte en kotte på reddit pratade om silvret. Men media skrev hejvilt om det och av en slump har vi då Citadel som är ett av de utsatta företagen i GME-dramat som är den 5:e största ägaren av silver.

Den decentraliserade marknaden går säkerligen att manipulera den med, men från mitt perspektiv är den i dagsläget säkrare än den centraliserade vilket resulterar i att jag kommer att göra en övergång med mina investeringar till krypto, då jag inte längre har någon tillit för den ordinarie marknaden.

Min poäng är följande.
När du skriver ordagrant "då priset kommer att skjuta upp sen när de miljontals shortade aktierna ska handlas tillbaka." upprepar du budorden från WSB. Precis som marknadsmanipulatören vill. Du blir en del av budskapet.

Om det inte finns belägg för gissningen, så tycker jag man vara tydlig med att man drar en skön kill gissning, eller att man läst det någonstans, istället för att använda absoluta definitioner.

Det kanske verkar svara en smal grej som jag hängt upp mig på.
Men allt detta trams om diamondhands är ju en kul grej, om man hajjar att allt är på skoj och det är helt idiotiskt att sitta på mer än enstaka aktier for the luls.
Men om man läser WSB-budorden tillräckligt många ggr på tillräckligt många ställen så kommer man få för sig att aktien på riktigt är på väg till 1000 dollar.
Den kanske till och med är värd så mycket pengar, och kanske bettar man en halvmiljon av familjens besparingar på vad som ursprungligen är en meme och en scam.

Precis som med BTC vid 10k dollar toppen för några år sedan, och nu vid 40k.
Riktiga människor kommer förlora riktiga pengar när hajarna cashar ut och kursen korrigeras.
Det hjälper inte att småsparare skriver to the moon och lurar andra småsparare i fällan.

Gällande DFV. Om han nu (enligt de senare artiklarna) är en helt vanlig Wall Street trader och redan har cashat ut 10M dollar samtidigt som vanligt folk som köpte kring 200-300-400 dollar nu sitter med magsår och ser sina (livs)besparingar försvinna.
Spelar det någon roll egentligen vad hans ursprungliga plan var.... ?

Safe haven kanske var att läsa in lite mycket i din post, men varför skulle en oreglerad marknad vara säkrare än en reglerad sådan. Kan du utveckla ditt resonemang?
Om du skrivit den vanliga tråk investeringen indexfonder så hade posten gått ihop mer, men att chans betta på krypto ser jag i alla fall som allt annat än ett säkert kort.

Att Wall street (börsen i stort och alla ekomomiska marknader) har brister tänker jag att det finns många förklaringar till.
Dels tjänar man mest pengar på sidan som utnyttjar bristerna, så de som vill tjäna mest kommer hamna där.
Vidare är det svårare att bygga något som är "inbrottssäkert" än att bryta sig in, eftersom den säkerheten behöver finnas överallt medan "inbrottet" kan vara specifikt riktat mot det svagaste området.

Slutligen om silver. Om nu ett stort institut står bakom en Silver hausse, så kan man ju tänka sig att det är läge att rida på den vågen.
Så länge man chansar en rimlig summa och man tror sig kunna casha ut i tid, och inte blir en av de vanliga förlorarna när raketen brinner upp på nervägen i atmosfären...

mindre korr
Permalänk
Medlem
Skrivet av Baseless:

Posta bilden här i tråden sen, jag vill också gärna se din GME tesla.

Tesla eller hemlös.
Lovar att uppdatera.

Permalänk
Medlem

Äntligen någon som skriver ett vettigt inlägg och inte som en omogen 14-åring (lul le diamondhands/i'm retarded): https://www.reddit.com/r/wallstreetbets/comments/lbj15v/pleas.... Känns som det är sjukt många som dras med i det här för sent och som i flera fall investerar 'kritiska' pengar, d.v.s. tömmer sin Roth IRA och köper GME för pengarna. Blir en tråkig ålderdom då. Blir oavsett spännande att se vad som händer idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oatp1b1:

Äntligen någon som skriver ett vettigt inlägg och inte som en omogen 14-åring (lul le diamondhands/i'm retarded): https://www.reddit.com/r/wallstreetbets/comments/lbj15v/pleas.... Känns som det är sjukt många som dras med i det här för sent och som i flera fall investerar 'kritiska' pengar, d.v.s. tömmer sin Roth IRA och köper GME för pengarna. Blir en tråkig ålderdom då. Blir oavsett spännande att se vad som händer idag.

"/r/wallstreetbets is a community for making money and being amused while doing it. Or, realistically, a place to come and upvote memes when your portfolio is down."

Permalänk
Medlem
Skrivet av oatp1b1:

Investment 101: never invest that which you are not willing to lose.

Ibland undrar jag om vissa människor inte har utvecklat konsekvenstänk och en känsla för eget ansvar överhuvudtaget.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x32GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 3 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem

Hoppas på en fin dipp nu så man kan köpa ännu mer stonks!

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Min poäng är följande.
När du skriver ordagrant "då priset kommer att skjuta upp sen när de miljontals shortade aktierna ska handlas tillbaka." upprepar du budorden från WSB. Precis som marknadsmanipulatören vill. Du blir en del av budskapet.

Om det inte finns belägg för gissningen, så tycker jag man vara tydlig med att man drar en skön kill gissning, eller att man läst det någonstans, istället för att använda absoluta definitioner.

Det kanske verkar svara en smal grej som jag hängt upp mig på.
Men allt detta trams om diamondhands är ju en kul grej, om man hajjar att allt är på skoj och det är helt idiotiskt att sitta på mer än enstaka aktier for the luls.
Men om man läser WSB-budorden tillräckligt många ggr på tillräckligt många ställen så kommer man få för sig att aktien på riktigt är på väg till 1000 dollar.
Den kanske till och med är värd så mycket pengar, och kanske bettar man en halvmiljon av familjens besparingar på vad som ursprungligen är en meme och en scam.

Precis som med BTC vid 10k dollar toppen för några år sedan, och nu vid 40k.
Riktiga människor kommer förlora riktiga pengar när hajarna cashar ut och kursen korrigeras.
Det hjälper inte att småsparare skriver to the moon och lurar andra småsparare i fällan.

Gällande DFV. Om han nu (enligt de senare artiklarna) är en helt vanlig Wall Street trader och redan har cashat ut 10M dollar samtidigt som vanligt folk som köpte kring 200-300-400 dollar nu sitter med magsår och ser sina (livs)besparingar försvinna.
Spelar det någon roll egentligen vad hans ursprungliga plan var.... ?

Safe haven kanske var att läsa in lite mycket i din post, men varför skulle en oreglerad marknad vara säkrare än en reglerad sådan. Kan du utveckla ditt resonemang?
Om du skrivit den vanliga tråk investeringen indexfonder så hade posten gått ihop mer, men att chans betta på krypto ser jag i alla fall som allt annat än ett säkert kort.

Att Wall street (börsen i stort och alla ekomomiska marknader) har brister tänker jag att det finns många förklaringar till.
Dels tjänar man mest pengar på sidan som utnyttjar bristerna, så de som vill tjäna mest kommer hamna där.
Vidare är det svårare att bygga något som är "inbrottssäkert" än att bryta sig in, eftersom den säkerheten behöver finnas överallt medan "inbrottet" kan vara specifikt riktat mot det svagaste området.

Slutligen om silver. Om nu ett stort institut står bakom en Silver hausse, så kan man ju tänka sig att det är läge att rida på den vågen.
Så länge man chansar en rimlig summa och man tror sig kunna casha ut i tid, och inte blir en av de vanliga förlorarna när raketen brinner upp på nervägen i atmosfären...

Förlåt, men nu får du ta och granska din dubbelmoraliska och högst tvivelaktiga argumentationsretorik. Se nedan.

Först och främst tar du citatet ur sin kontext. Det jag målade upp i mitt första inlägg var ett klartydande om vad hela saken handlar om, alltså ett scenario. Om scenariot utspelar som tänkt kommer det gå till precis som jag har beskrivit, det handlar om simpel tillgång och efterfrågan. Det är inget snack om vilken summa priset kommer att hamna på, bara att det kommer gå uppåt sett till rådande värdekurs. Sedan att kalla det för ''marknadsmanipulatör'' visar väl lite på vilken nivå din faktagranskning ligger på, var är din källa till detta påstående? Som du själv påpekar, om det inte är en gissning, bidra med underlag för påståendet, så som jag har gjort i mitt tidigare inlägg.

Det där är din tolkning av situationen och blir en individuell bedömning av det hela. Andra tycker att det inte är en grej bara ''for the luls'' och ser det som en riktig investering, hur man väljer att bedöma den investeringen är upp till var och en. I detta stycke skriver du även att det är en scam? Var är din källa för detta påstående? En scam föranhåller att det finns ett incitament för bedrägeri, var har du läst detta? En meme, måhända, men på fullt allvar ändå, läs de senaste rapporterna från exempelvis Melvin Capital och Citron som nu lämnat Shorting bakom sig efter fiaskot.

Källor:
https://www.wsj.com/articles/melvin-capital-lost-53-in-januar...

https://www.vice.com/en/article/bvx3pw/gamestop-short-seller-...

Bitcoin och den vanliga marknaden är svåra att jämföra då de skiljer sig ansenligt i ålder och att krypto än så länge inte är erkända valutor i de flesta länder, när detta sker kan man börja dra jämförelser. När du skriver ''lurar andra småsparare i fällan'' påstår du två saker, krypto = fälla och att människor blir lurade att delta (alltså genom incitament från andra människor med ond tro), var är dina källor för dessa påståenden?

Ja, han cashade ut en mindre del av sina aktier, men sitter kvar på majoriteten. Ett smart drag från hans sida. Saken är att han inte hade någon plan från början, förutom att aktien var så låg och att han trodde på företaget och dess affärsmodell. Jag förstår inte var du vill komma med resten? Det är inte någon som styr dessa individer eller tvingar dem att investera sina livsbesparingar, detta har redan diskuterats i tråden tidigare. Det är upp till var och enskild individ att ta dessa beslut, konsekvenserna får man själv stå för, man kan inte skylla på någon annan för att det går dåligt för en själv.

Den oreglerade marknaden styrs inte av en stat, det finns inga mellanhänder som kan inför restriktioner eller styra marknaden (som vi sett nu med exempelvis RH). Kryptovärde är inte heller styrda av vinstdrivande företag som valutor är i den vanliga börsen. Genom en decentraliserad marknad har du även mer anonymitet (på både gott och ont). Det fins självfallet nackdelar med så som tillit, och risk, som vi nämnde tidigare angående volatilitet.

Angående ''chansbetta på krypto'' är väl lite si och så med skulle jag säga, det är en så pass ung marknad för tillfället, har inte ens existerat i ett decennium. Tiden får utgöra om det kommer bli mer etablerat och vedertaget. Som jag tolkar det nu börjar krypto tar mer plats på marknaden och blir mer erkänt. Exempelvis har Sveriges Riksbank börjat kolla på möjligheten att utveckla en egen valuta:

https://www.lanbutiken.se/blogg/digitala-valutor/#:~:text=Dig....

Så rata inte konceptet innan du förstår dig på det.

Nu handlar det inte om brister, utom om regelrätt olagliga aktiviter som marknadsmanipulation och reglering av den fria marknaden.

Och ditt sista stycke: ''Slutligen om silver. Om nu ett stort institut står bakom en Silver hausse, så kan man ju tänka sig att det är läge att rida på den vågen.
Så länge man chansar en rimlig summa och man tror sig kunna casha ut i tid, och inte blir en av de vanliga förlorarna när raketen brinner upp på nervägen i atmosfären...''

Här säger du mot dig själv, tidigare uppgav du att folk som gav sig in i dessa spel var lurade och att det var en scam, om man gjorde det med GME, men om det är silver är det en annan situation? Den sista meningen är exakt det som folk gör nu med GME/AMC/NOK/BB. Så förklara gärna för mig varför man ska lyssna på stora investmentbolag som sitter i skiten och manipulerar marknaden för att rädda sitt egna rykte istället för att sätta dem mer i skiten för att de har bedrivit olagliga aktiviteter och försöker sätta bolag i konkurs för att de ska få mer pengar i sina egna fickor?

Vi börjar hamna lite offtrack nu trycker jag, så tycker vi försöker dra ner på dessa inlägg och går tillbaka till kärnfrågan i trådan som handlar om man just har investerat i dessa aktier eller inte.

Permalänk
Medlem

Köpte gamestop tidigt vid $20, trodde inte på att det skulle bli så galet som det blev (dumt jag vet) så kände mig nöjd med att sälja första dagen det gick upp till 32....

Permalänk
Medlem
Skrivet av vasbydaniel:

Köpte gamestop tidigt vid $20, trodde inte på att det skulle bli så galet som det blev (dumt jag vet) så kände mig nöjd med att sälja första dagen det gick upp till 32....

Och just det där är något som många helt glömmer bort alltför ofta.

Folk grämer sig över att de inte köpte bitcoin/apple/tesla/amazon/whatever när aktien kostade ensiffrigt. Men saken är den att de allra flesta skulle sålt aktierna lååååååååååångt innan de nådde dagens nivåer.

Jag tror fler skulle sova bättre om de insåg att man inte kan se in i framtiden.

Det är i alla fall vad jag försöker intala mig efter alla missade tillfällen

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Innan allt det här låg dom väl på runt 40USD? Så man hade ju ändå gått ganska bra plus

7 januari låg den på 18.08

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Någon på forumet som fortfarande trycker in pengar i GME och hoppas på squuezen?
Ser ut att vara en hel del på WSB som fortfarande köper.

Kanske även Elon 🤔
https://twitter.com/elonmusk/status/1357269755112148993?s=20

Visa signatur

ASUS ROG Zephyrus G16 - Core Ultra 9 285H | 32GB | 1TB + WD SN7100 4TB | RTX 5070 Ti | OLED
Kringutrustning: Logitech MX Keys | Logitech G Pro X Superlight 2

TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset

Permalänk
Medlem

Bara totala idioter köper fortfarande. Hoppas @Savage_Gray sålt, om inte annat får han ännu mer av en läropeng.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mistahh:

Någon på forumet som fortfarande trycker in pengar i GME och hoppas på squuezen?
Ser ut att vara en hel del på WSB som fortfarande köper.

Kanske även Elon 🤔
https://twitter.com/elonmusk/status/1357269755112148993?s=20

Är nog en hel drös som sitter på aktier och därmed försöker få andra att köpa så att priset drivs upp igen... Skulle inte ha för stora förhoppningar.