Google kan följa Apple gällande blockering av annonsspårning

Permalänk
Melding Plague

Google kan följa Apple gällande blockering av annonsspårning

Funktionen väntas dock inte bli opt-in eller lika strikt som Apples, rapporterar Bloomberg.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det känns bara som de försöker förvilla oss med algortimer och annat för att vi inte ska hänga med och ’lita på’ dem... nej tacka vet jag ’ingen spårning’ inga kakor (tredjepart) och så vidare.

Loppet är dock kört för Android på den punkten sedan länge eftersom googles tjänster redan spprar allt på os-nivå och det är deras affärsmodell. Lägg därvid också till alla appar som kör analytics via firebase och sånt...

Går inte att undvika detta om inte alla gör ett stort uppror och håller i det över lång tid. Det kanske kommer hända, men inte just nu

Permalänk
Medlem

Jag vet inte riktigt... Det hela ger mig känslan av ”titta på min vänstra hand, så du missar att jag säljer din information med min högra hand”.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X, 32GB DDR4 @ 3600mHz, 7900XTX, 4,5 TB SSD

Permalänk
Medlem

Trist för alla småföretag behöver kunna styra sina annonser.

Ska det bara vara storföretag som har råd att annonsera och synas nationellt och multinationellt.

Blir värre för Stinas Brödbod som vill kunna välja mer exakt vem och vart hennes annonser syns.

Permalänk
Medlem

Folk borde sluta betala fullpris för att arrendera sin telefon istället för att äga den.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Inaktiv

Förväntar mig inte jättemycket av Google som lever på just reklamintäkter. Apple kan gå på hårdare här då de inte sitter fast i smeten på samma vis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peterboxy:

Trist för alla småföretag behöver kunna styra sina annonser.

Ska det bara vara storföretag som har råd att annonsera och synas nationellt och multinationellt.

Blir värre för Stinas Brödbod som vill kunna välja mer exakt vem och vart hennes annonser syns.

Svagt argument för övervakning på internet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Svagt argument för övervakning på internet.

Det får man tycka, men det tycker inte jag.

Permalänk

Utvecklingen av mobiltelefoner har gått så supersnabbt så att mobiler med schyssta operativsystem inte har haft en chans att konkurrera. Det har släpps några mobiler som har t.ex. Ubuntu Touch, men när de har 4år gammal hårdvaruspecifikation, kostar som en ny dyrare telefon. Och kommer för användare med en drös nackdelar som att de inte ens kan ha sitt busskort på den, så blir det inget försäljningssuccé.

Det jag tror måste till innan mobiler med bra operativsystem kommer är en mer mognad mobilmarknad, där folk inte måste ha den senaste hårdvaran för att ändå ha bra saker. Då kan de göra en t.ex. Ubuntutelefon som folk anser att hårdvaran är bra.

*edit*
Angående bra operativsystem på mobilen, så är det samma sak med tvn och datorn.. Såklart debian är rätt schysst till ens dator, men det inte populärt. Jag tror folk i hög grad inte bryr sig så mycket om integritet, de vill ha något smidigt. Bara se vilken sökmotor de flesta använder..

Permalänk

Är det inte så att alla annonsföretag följer deras kakor på alla datorer? Vill Google och Apple sätta dem i konkurs?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Dinkefing:

Är det inte så att alla annonsföretag följer deras kakor på alla datorer? Vill Google och Apple sätta dem i konkurs?

Nej Google försöker bara ge sig själva monopol genom att försvåra för alla andra.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peterboxy:

Det får man tycka, men det tycker inte jag.

Den här formen av annonsering är parasitisk. Företag A måste annonsera för att Företag B försöker ta deras kundbas. Samma gäller för Företag B och Företag C. Google och Facebook skrattar hela vägen till banken. Dessa plattformar lever på att göra denna form av annonsering artificiellt livsnödvändig för småbolagen.

Det är rena mafiametoder, Google kräver ”protection money”, annars kommer alla organiska sökningar på ditt varumärke som du erhållit på egen hand vara småckfulla med annonser från konkurrenter.

Att du som ett litet bolag ska få in kunder via hederlig annonsering eller word of mouth är helt otänkbart för Google. Google kommer att aktivt motarbeta det och försöka leda bort så mycket av den trafiken som möjligt till dem som faktiskt betalar Google. Det har sökmonopolet trotsallt. Detta är absolut inte till gagn för något litet bolag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peterboxy:

Blir värre för Stinas Brödbod som vill kunna välja mer exakt vem och vart hennes annonser syns.

Då kanske Stinas Brödbod borde börja annonsera lokalt med fysiska skyltar istället för att lita på spårning av de som geolokaliserar sig till området.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djhg2000:

Då kanske Stinas Brödbod borde börja annonsera lokalt med fysiska skyltar istället för att lita på spårning av de som geolokaliserar sig till området.

Även att jag jobbar just med att göra skyltar så funkar den idén inte i verkligheten.
Skulle vi ha lika mycket skyltar som internetannonser tror jag ni skulle bli än argare än ni är rädda för lite spårning.

En lokaliserad internetannons når flera tusen för en liten summa.

Permalänk
Avstängd

Tycker EU borde komma in och sätta stop för all typ av spårning på nätet, hur skulle det se ut i irl spåra alla med gps för att anpassa reklam tex för busshållplatsen.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Jag har väldigt svårt att förstå att det finns människor som menar att det är fel av Apple att införa denna VALMÖJLIGHET för slutanvändaren.

Permalänk
Medlem

Är det någon här på forumet som tagit skada på något sätt av spårningen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peterboxy:

Är det någon här på forumet som tagit skada på något sätt av spårningen?

Inte direkt något man kan sätta fingret på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peterboxy:

Är det någon här på forumet som tagit skada på något sätt av spårningen?

Skulle du ta skada av att din granne spionerade på dig, sparade allt du gör, men suddade ut ditt ansikte? Antagligen inte, men fick du valet kanske du skulle välja att din granne slutade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peterboxy:

Är det någon här på forumet som tagit skada på något sätt av spårningen?

Nej inte än. De är ju inte klara än. Även regeringen ska ha sin kaka också.
Nya sätt spåra och lagra kommer också, vänta bara. Kanske blir det kriminellt att göra sig "ospårbar" i framtiden.
Ja varför inte rentav ett "internetpass".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peterboxy:

Är det någon här på forumet som tagit skada på något sätt av spårningen?

Lite som att fråga om någon haft virus. I de allra flesta fallen märker du inte det förrän det är för sent, om ens då.

Vet du verkligen varför du blev nekad det där jobbet? Inte fick lov att teckna den billigare försäkringen? Etc. Etc.

Sedan har det definitivt gjort synlig skada för tex. Kvinnor som fått missfall, sedan får de fortfarande reklam om barnvagnar etc vart de än befinner sig på internet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peterboxy:

Även att jag jobbar just med att göra skyltar så funkar den idén inte i verkligheten.
Skulle vi ha lika mycket skyltar som internetannonser tror jag ni skulle bli än argare än ni är rädda för lite spårning.

En lokaliserad internetannons når flera tusen för en liten summa.

Fast om vi skulle ha lika mycket internetannonser som skyltar hade vi inte haft klagat på i mängden annonser numera heller.

Skrivet av Peterboxy:

Är det någon här på forumet som tagit skada på något sätt av spårningen?

Detta är en släkting till det gamla "rent mjöl i påsen"-argumentet. Människor har ett fundamentalt behov av integritet och det sluttande planet blir väldigt brant när man börjar tumma på det.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem

Vad vill ni göra på nätet utan reklam?
Sitta och maila varandra på sin egen drivna mailserver?

Vill vi ha tjänster som vi inte betalar pengarför så måste vi se reklam, och för att den inte bara ska vara Cocla Cola och Audi så måste vi kanske lämna ut lite info om oss själva.

Att Apple och nu Google ska minska spårningen tror jag bara är just reklam för att de vill visa hur goda just de är, de vill dra in så mycket pengar de kan. Som alla andra företag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peterboxy:

Vad vill ni göra på nätet utan reklam?
Sitta och maila varandra på sin egen drivna mailserver?

Vill vi ha tjänster som vi inte betalar pengarför så måste vi se reklam, och för att den inte bara ska vara Cocla Cola och Audi så måste vi kanske lämna ut lite info om oss själva.

Att Apple och nu Google ska minska spårningen tror jag bara är just reklam för att de vill visa hur goda just de är, de vill dra in så mycket pengar de kan. Som alla andra företag.

Google tänker dock inte minska spårningen, bara ändra den så vi inte ska tro att det är lika illa

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peterboxy:

Vad vill ni göra på nätet utan reklam?
Sitta och maila varandra på sin egen drivna mailserver?

Vill vi ha tjänster som vi inte betalar pengarför så måste vi se reklam, och för att den inte bara ska vara Cocla Cola och Audi så måste vi kanske lämna ut lite info om oss själva.

Att Apple och nu Google ska minska spårningen tror jag bara är just reklam för att de vill visa hur goda just de är, de vill dra in så mycket pengar de kan. Som alla andra företag.

Betalar redan eller driver egen server för nästan alla av de tjänster jag vill ha, men mer rimliga priser hade varit välkommet på några ställen. Jag förstår mycket väl konceptet med att om du inte betalar är det du som är produkten.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peterboxy:

Vill vi ha tjänster som vi inte betalar pengarför så måste vi se reklam, och för att den inte bara ska vara Cocla Cola och Audi så måste vi kanske lämna ut lite info om oss själva.

Absolut, men det ska vara mitt val om jag vill lämna ut den informationen. Det är det Apple gör: synliggör spårningen och ger användaren ett val

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peterboxy:

Vad vill ni göra på nätet utan reklam?
Sitta och maila varandra på sin egen drivna mailserver?

Vill vi ha tjänster som vi inte betalar pengarför så måste vi se reklam, och för att den inte bara ska vara Cocla Cola och Audi så måste vi kanske lämna ut lite info om oss själva.

Att Apple och nu Google ska minska spårningen tror jag bara är just reklam för att de vill visa hur goda just de är, de vill dra in så mycket pengar de kan. Som alla andra företag.

Nu är det inte reklam i sig man ställer sig emot, utan spårning och profilering. Även det äldre internet hade reklam utan att totalt spåra sönder besökarna över hela deras övriga surf, det gick det med.

Förbjud det, så får man visa säg... teknikreklam på tekniksajter, djurreklam på djursajter etc. Du vet, sånt som knyter an till sidan man besöker för stunden. Skit i vad jag surfade för fem veckor sen på en site som inte har ett skit att göra med den jag just besökte. Sluta samköra mitt facebookande och instagrammande med mitt övriga surfande, sluta profilera mig som besökare!

Permalänk
Medlem

Roligast är google translate av denna artikels rubrik till engelska, då är google lite mer ärliga.
"Google can track Apple's ad blocking"

Permalänk
Medlem

Bra reklam från Apple på ämnet
https://youtu.be/8w4qPUSG17Y