IronWolf Pro Vs EXOS X18 18TB varianterna

Permalänk

IronWolf Pro Vs EXOS X18 18TB varianterna

Hej!

Kan någon förklara varför Exos är billigare? Jag har bara hört att exos är bättre på alla sätt än ironwolf pro i samma kapacitet på 18TB och är därför "dyrare". Så jag förstår inte hur detta är möjligt att exos är billigare? Det enda jag kan tänka på är att exos kanske görs i extremt större mängder än ironwolf då enterprise använder dom i bulk eller för att ironwolf pro har "rescue data" service inkl. vilket jag inte bryr mig om då jag kör raid ändå av en anledning..

https://www.prisjakt.nu/jamfor/produkter/5634156,5633948?cate...

Ska köpa 4st 18tb diskar till min 4 slots nas så vill ha de bästa diskarna för maximera livslängden & hastigheten då jag inte kommer uppgradera på ett bra tag.

Visa signatur

Ryzen 7950X3D [Cools with EKWB 2x 360mm XE/SE] | Asus Extreme X670E | ASUS RTX 4090 TUF EKWB WB | Corsair HX1500i | G.Skill Neo 64GB 6000MHz (2x32GB) | MP700 Gen5 2TB NVME | 980/950/970 NVME 1TB/512GB/2TB | 6x 512GB 850PRO | 4x512GB NVME WD Black | 4x1TB NVME Raid 0 - 4x18TB Raid 10 Qnap (+Backblaze Backup) | LianLi O11 Dynamic XL | Main Screen: Samsung Neo G9 240Hz Ultra-Wide | AUX: LG IPS7 27" (x2) | LG CX 55" G-sync | 10 Gbit/s ISP (Bahnhof) Connection | Copyright©1996-2023 RaW-D-Coy Inc.™ All rights reserved ®

Permalänk
Medlem

Jag brukar kolla efter usb diskar på typ black Friday.
Mycket bättre pris.
Tar bara bort plasthöljet och använder som vanlig sata disk.
De är billigare för att de inte har samma garantier.

Liten instickare.
Rekommenderar att du kör raid 6 eller högre (eller ev raid 1).
Raid fungerar sämre med stora diskar.
Har att göra med att diskarna har blivit större men bit error frekvensen är den samma.
Dvs läser du igen en hel disk var det ca ett bit fel per xTB (kommer inte ihåg siffran, står i datablad för din disk).
På en disk på under 1TB var risken under ett bit fel för att läsa hela disken, med större diskar är risken mer än 1 bit fel.
Vilket multipliceras med hur många diskar du har.
Kan blir fel när raiden ska kontrollera checksum vid återuppbyggnad efter disk som pajat. Och kommer då inte kunna återställa datan.
Finns även andra alternativ till raid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaW D Coy:

Hej!

Kan någon förklara varför Exos är billigare? Jag har bara hört att exos är bättre på alla sätt än ironwolf pro i samma kapacitet på 18TB och är därför "dyrare". Så jag förstår inte hur detta är möjligt att exos är billigare? Det enda jag kan tänka på är att exos kanske görs i extremt större mängder än ironwolf då enterprise använder dom i bulk eller för att ironwolf pro har "rescue data" service inkl. vilket jag inte bryr mig om då jag kör raid ändå av en anledning..

https://www.prisjakt.nu/jamfor/produkter/5634156,5633948?cate...

Ska köpa 4st 18tb diskar till min 4 slots nas så vill ha de bästa diskarna för maximera livslängden & hastigheten då jag inte kommer uppgradera på ett bra tag.

Den stora skillnaden är nog just "rescue data" service. Företag får generellt sätt ingen garanti av säljare eller lagligt skydd (i Sverige gäller köplagen för företag medans konsumentköplagen gäller för privatpersoner som ger lite muskler till köparen). Sedan har företag (förhoppningsvis) större lösningar än bara backup / RAID som gör att servicen inte är intressant för dem.

Skrivet av Sions:

Jag brukar kolla efter usb diskar på typ black Friday.
Mycket bättre pris.
Tar bara bort plasthöljet och använder som vanlig sata disk.
De är billigare för att de inte har samma garantier.

Finns en viss risk att du inte riktigt vet vad du får också ...

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk

Tänkte köra raid 10 men använder inte raid som sista backup utan använder även en cloud tjänst för att inte förlita mig på RAID.

Visa signatur

Ryzen 7950X3D [Cools with EKWB 2x 360mm XE/SE] | Asus Extreme X670E | ASUS RTX 4090 TUF EKWB WB | Corsair HX1500i | G.Skill Neo 64GB 6000MHz (2x32GB) | MP700 Gen5 2TB NVME | 980/950/970 NVME 1TB/512GB/2TB | 6x 512GB 850PRO | 4x512GB NVME WD Black | 4x1TB NVME Raid 0 - 4x18TB Raid 10 Qnap (+Backblaze Backup) | LianLi O11 Dynamic XL | Main Screen: Samsung Neo G9 240Hz Ultra-Wide | AUX: LG IPS7 27" (x2) | LG CX 55" G-sync | 10 Gbit/s ISP (Bahnhof) Connection | Copyright©1996-2023 RaW-D-Coy Inc.™ All rights reserved ®

Permalänk
Medlem

Oj jag har inte hängt med i prisutvecklingen på hårddiskar... Senast jag kollade så kostade 8TB lika mycket

Permalänk
Medlem

I seagates externa USB-diskar så är det ofta Barracuda-pro diskar när det är 10 TB och större - inte helt lämpliga att ha i NAS även om det går - det är den dagen när diskarna börja krångla som ger den stora skillnaden om det hanteras enkelt i NAS:en med en NAS-disk eller med en del bök eller förtidigt utkickande diskar ur RAID för desktop-diskar.

Att ha fulla 2x18 TB lagring backad på molnet blir ingen billig historia och sedan kommer det ta väldigt tid att få upp det över nätverk och ännu längre tid att få tillbaka det om molntjänst-providen inte kan erbjuda att leverera den backuppade filena på fysiska HD (tex. blackblaze kan göra det)

Exos är billigare för att de säljs i stora serier förpackade i bulkpack mot företagen och då ofta i SAS-disk form och har heller inte konsument-garantier på samma sätt som retail NAS-diskar som IronWolf tänkta för konsumentmarknaden

- sedan tar man också högre pris bara för att det helt enkelt går på SATA-konsumentdiskarna och samma sak ser man på WD-RED plus och WD-Gold i jämförelse med HGST Ultrastar-diskar tänkta för företagen trots att det är i stort sett samma diskar i botten numera.

Bygger man egen server/NAS och med SAS-HBA som diskkontrollerkort så bör man titta på SAS-diskarna för kanske bara någon hundralapp mer (och ibland tillfällen då de har lägre pris än i sin SATA-version) då de har en del fördelar/finesser som inte SATA-diskarna har.

---

En sak att tänka på - de flesta stordiskar i den här storlek är helium-fyllda (även de i externa USB-diskar) och om heliumet har försvunnit sakta i dem och disken slutar att fungera pga. låg Helium-värde så har diskräddningsföretagen oerhörda problem att få igång dem igen - det räcker inte att bara blåsa in ny helium har det visat sig då det är en massa kalibrering som trimmats in löpande under körning - inte hanterar om heliumet hoppar i nivå i förstora steg på en gång när man återfyller.

helium är en väldigt jobbig gas då den oerhört smiter lätt och tom. diffunderar in och genom metall sakta men säkert.
En heliumfylld disk skall ses som förlorad utan hopp till räddning om de slutar att fungera, så det duger inte med bara en arkivbackup...